‘Laat leerling-automobilist verplicht meerijden in vrachtauto’

ROTTERDAM – Op de A20 tussen knooppunt Terbregseplein en de afslag Rotterdam Centrum zijn maandagochtend drie vrachtwagens op elkaar gebotst. Daarbij zijn zeker twee personen zwaargewond geraakt. ANP FRANK DE ROO

Het zou goed zijn als leerlingen tijdens hun rijopleiding verplicht worden om een keer mee te rijden in een vrachtauto. Dan kunnen ze zelf ervaren welk zicht op de weg een vrachtautochauffeur heeft en erachter komen dat een vrachtauto een veel langere remweg heeft dan een personenauto. Dat zeggen veel deelnemers aan een onderzoek dat Transport Online liet uitvoeren onder 626 vrachtautochauffeurs.

Het vakblad wilde met het onderzoek achterhalen welke verklaring en mogelijke oplossingen chauffeurs zelf zien voor de ogenschijnlijk toename van het aantal ongevallen met vrachtauto’s. Hoewel de meningen over oplossingen verdeeld zijn, wordt opleiding geregeld genoemd. Zo zouden buitenlandse chauffeurs meer gecontroleerd moeten worden op de geldigheid van hun rijbewijs en op de aanwezigheid van Code95. Ook stellen de deelnemers aan het onderzoek voor om de rijopleiding voor vrachtwagenchauffeurs in heel Europa gelijk te trekken.

Sociale media

Ruim 82 procent van de ondervraagde bestuurders heeft de indruk dat het aantal ongelukken waarbij vrachtauto’s zijn betrokken, is toegenomen de laatste tijd. Als voornaamste oorzaken noemen de chauffeurs: bezig zijn met sociale media (ruim 28 procent), werkdruk (ruim 16 procent) en een slechte rijopleiding (ruim 15 procent). Ook de nationaliteit van de bestuurder speelt volgens ruim 21 procent een belangrijke rol.

Opvallend is wel dat als de chauffeurs gevraagd wordt naar hun ervaringen met ongevallen waar ze zelf mee te maken hadden, dat ze dan andere factoren noemen. Het gebruik van sociale media komt dan niet in het rijtje voor. Oorzaken die ze wel noemen zijn onder meer: even niet opletten, even in slaap gevallen zijn, slechte weersomstandigheden en foutief invoegen door automobilisten.

Voorzichtiger

In bijna 10 procent van de ongevallen ging het om een ongeval waarbij een of meerdere mensen omkwamen. Ruim 57 procent zegt zelf geen schuld te hebben gehad aan het ongeval. Zo’n 73 procent van de ondervraagde vrachtautochauffeurs is na een ongeluk te hebben meegemaakt voorzichtiger gaan rijden.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Laat leerling-automobilist verplicht meerijden in vrachtauto’ | RijschoolPro

‘Laat leerling-automobilist verplicht meerijden in vrachtauto’

ROTTERDAM – Op de A20 tussen knooppunt Terbregseplein en de afslag Rotterdam Centrum zijn maandagochtend drie vrachtwagens op elkaar gebotst. Daarbij zijn zeker twee personen zwaargewond geraakt. ANP FRANK DE ROO

Het zou goed zijn als leerlingen tijdens hun rijopleiding verplicht worden om een keer mee te rijden in een vrachtauto. Dan kunnen ze zelf ervaren welk zicht op de weg een vrachtautochauffeur heeft en erachter komen dat een vrachtauto een veel langere remweg heeft dan een personenauto. Dat zeggen veel deelnemers aan een onderzoek dat Transport Online liet uitvoeren onder 626 vrachtautochauffeurs.

Het vakblad wilde met het onderzoek achterhalen welke verklaring en mogelijke oplossingen chauffeurs zelf zien voor de ogenschijnlijk toename van het aantal ongevallen met vrachtauto’s. Hoewel de meningen over oplossingen verdeeld zijn, wordt opleiding geregeld genoemd. Zo zouden buitenlandse chauffeurs meer gecontroleerd moeten worden op de geldigheid van hun rijbewijs en op de aanwezigheid van Code95. Ook stellen de deelnemers aan het onderzoek voor om de rijopleiding voor vrachtwagenchauffeurs in heel Europa gelijk te trekken.

Sociale media

Ruim 82 procent van de ondervraagde bestuurders heeft de indruk dat het aantal ongelukken waarbij vrachtauto’s zijn betrokken, is toegenomen de laatste tijd. Als voornaamste oorzaken noemen de chauffeurs: bezig zijn met sociale media (ruim 28 procent), werkdruk (ruim 16 procent) en een slechte rijopleiding (ruim 15 procent). Ook de nationaliteit van de bestuurder speelt volgens ruim 21 procent een belangrijke rol.

Opvallend is wel dat als de chauffeurs gevraagd wordt naar hun ervaringen met ongevallen waar ze zelf mee te maken hadden, dat ze dan andere factoren noemen. Het gebruik van sociale media komt dan niet in het rijtje voor. Oorzaken die ze wel noemen zijn onder meer: even niet opletten, even in slaap gevallen zijn, slechte weersomstandigheden en foutief invoegen door automobilisten.

Voorzichtiger

In bijna 10 procent van de ongevallen ging het om een ongeval waarbij een of meerdere mensen omkwamen. Ruim 57 procent zegt zelf geen schuld te hebben gehad aan het ongeval. Zo’n 73 procent van de ondervraagde vrachtautochauffeurs is na een ongeluk te hebben meegemaakt voorzichtiger gaan rijden.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.