Bromfiets, snorfiets

Vrees voor massale verplaatsing van snorfiets naar rijbaan

De ruimte die minister Schultz van Haegen creëert voor gemeenten om snorfietsen van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen, is zeer zorgelijk voor de verkeersveiligheid. Dat stelt Bovag in een reactie op de brief die de minister naar de Tweede Kamer stuurde over de situatie van snorfietsen in Amsterdam. Daar worden ze binnenkort in combinatie met een helmplicht verbannen van het fietspad naar de rijbaan.

Schultz stelt in een brief aan de Tweede Kamer voor dat Amsterdam snorscooters mag verbannen van het fietspad en op de rijbaan moet laten rijden. Het is een lang gekoesterde wens van de gemeente: de ongeveer 30.000 tweewielers wekken veel ergernis en houden zich niet aan de maximale snelheid, met veel ongevallen tot gevolg. Daarom is Amsterdam blij met de brief, maar Bovag vreest dat verbanning naar de rijbaan door meer gemeenten gaat worden toegepast terwijl nog niet bekend is wat dit voor de verkeersveiligheid betekent.

Al jaren strijd

Al enkele jaren strijdt Bovag tegen de plannen van Amsterdam om de snorfietser mèt helm als zondebok van de verkeersdrukte naar de rijbaan te verbannen. “Eind 2014 was een meerderheid in de Tweede Kamer tegen de mogelijkheid van een lokale helmplicht”, vertelt woordvoerder Tom Huyskens. “Afgelopen maart diende Duco Hoogland van de PvdA een motie in waarin werd verzocht om inzicht in de effecten op de verkeersveiligheid van snorfietsen op de rijbaan.”

Er was al een onderzoek dat logischerwijs aantoonde dat er minder ongelukken op het fietspad zouden plaatsvinden. “Maar er is nooit onderzocht hoeveel onveiliger het voor snorfietsers met wettelijk maximaal 25 km/u wordt op de rijbaan tussen de (vracht)auto’s en bussen die daar 50 km/u mogen rijden”, aldus Huyskens.

“In haar brief geeft minister Schultz daar nog steeds geen inzicht in, maar Hoogland lijkt onder druk van de Amsterdamse PvdA-achterban toch genoegen te nemen met de antwoorden”, vervolgt Huyskens. “Ook in Amsterdam hebben gemeentebestuurders kennelijk totaal geen aandacht voor de veiligheid van de snorfietser.”

Andere mogelijkheden

Bovag en RAI Vereniging zullen in aanloop naar het debat op 8 december in de Kamer, samen met zoveel mogelijke andere organisaties, aandacht blijven vragen voor het nog steeds ontbrekende inzicht. Huyskens: “Daarnaast benadrukken wij dat er vele andere mogelijkheden zijn om de overlast en drukte op fietspaden in grote steden te beteugelen. Denk daarbij aan verplaatsing naar de rijbaan zonder helmplicht alléén in 30km-zones, een sloop- en inruilregeling voor tweetakt en betere en vooral slimmere en efficiëntere handhaving op asociaal gedrag en snelheidsovertredingen.”

Bovendien betreft het hier vooral een infrastructureel probleem, denkt Bovag. “Er is simpelweg te weinig ruimte voor tweewielers in binnensteden en dat los je niet op door één groep naar de rijbaan te verplaatsen. Met de toename van fietsverkeer en de populariteit van e-bikes, bakfietsen en meer doet het probleem zich op korte termijn wederom voor. De politiek dient zich tevens achter de oren te krabben over de gevolgen voor elektrische tweewielers, die in veel gevallen een blauwe kentekenplaat hebben en dus ook formeel snorfiets zijn.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vrees voor massale verplaatsing van snorfiets naar rijbaan | RijschoolPro
Bromfiets, snorfiets

Vrees voor massale verplaatsing van snorfiets naar rijbaan

De ruimte die minister Schultz van Haegen creëert voor gemeenten om snorfietsen van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen, is zeer zorgelijk voor de verkeersveiligheid. Dat stelt Bovag in een reactie op de brief die de minister naar de Tweede Kamer stuurde over de situatie van snorfietsen in Amsterdam. Daar worden ze binnenkort in combinatie met een helmplicht verbannen van het fietspad naar de rijbaan.

Schultz stelt in een brief aan de Tweede Kamer voor dat Amsterdam snorscooters mag verbannen van het fietspad en op de rijbaan moet laten rijden. Het is een lang gekoesterde wens van de gemeente: de ongeveer 30.000 tweewielers wekken veel ergernis en houden zich niet aan de maximale snelheid, met veel ongevallen tot gevolg. Daarom is Amsterdam blij met de brief, maar Bovag vreest dat verbanning naar de rijbaan door meer gemeenten gaat worden toegepast terwijl nog niet bekend is wat dit voor de verkeersveiligheid betekent.

Al jaren strijd

Al enkele jaren strijdt Bovag tegen de plannen van Amsterdam om de snorfietser mèt helm als zondebok van de verkeersdrukte naar de rijbaan te verbannen. “Eind 2014 was een meerderheid in de Tweede Kamer tegen de mogelijkheid van een lokale helmplicht”, vertelt woordvoerder Tom Huyskens. “Afgelopen maart diende Duco Hoogland van de PvdA een motie in waarin werd verzocht om inzicht in de effecten op de verkeersveiligheid van snorfietsen op de rijbaan.”

Er was al een onderzoek dat logischerwijs aantoonde dat er minder ongelukken op het fietspad zouden plaatsvinden. “Maar er is nooit onderzocht hoeveel onveiliger het voor snorfietsers met wettelijk maximaal 25 km/u wordt op de rijbaan tussen de (vracht)auto’s en bussen die daar 50 km/u mogen rijden”, aldus Huyskens.

“In haar brief geeft minister Schultz daar nog steeds geen inzicht in, maar Hoogland lijkt onder druk van de Amsterdamse PvdA-achterban toch genoegen te nemen met de antwoorden”, vervolgt Huyskens. “Ook in Amsterdam hebben gemeentebestuurders kennelijk totaal geen aandacht voor de veiligheid van de snorfietser.”

Andere mogelijkheden

Bovag en RAI Vereniging zullen in aanloop naar het debat op 8 december in de Kamer, samen met zoveel mogelijke andere organisaties, aandacht blijven vragen voor het nog steeds ontbrekende inzicht. Huyskens: “Daarnaast benadrukken wij dat er vele andere mogelijkheden zijn om de overlast en drukte op fietspaden in grote steden te beteugelen. Denk daarbij aan verplaatsing naar de rijbaan zonder helmplicht alléén in 30km-zones, een sloop- en inruilregeling voor tweetakt en betere en vooral slimmere en efficiëntere handhaving op asociaal gedrag en snelheidsovertredingen.”

Bovendien betreft het hier vooral een infrastructureel probleem, denkt Bovag. “Er is simpelweg te weinig ruimte voor tweewielers in binnensteden en dat los je niet op door één groep naar de rijbaan te verplaatsen. Met de toename van fietsverkeer en de populariteit van e-bikes, bakfietsen en meer doet het probleem zich op korte termijn wederom voor. De politiek dient zich tevens achter de oren te krabben over de gevolgen voor elektrische tweewielers, die in veel gevallen een blauwe kentekenplaat hebben en dus ook formeel snorfiets zijn.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.