flitser, controle, snelheid

Steeds vaker files en gevaarlijke situaties door flitskasten

Flitskasten veroorzaken steeds vaker files en gevaarlijke situaties op de snelweg. Sinds eind augustus was een politiecontrole 23 keer de directe aanleiding voor een file, tegenover 12 in de eerst helft van 2015. Dat meldt de Verkeersinformatiedienst (VID). Automobilisten trappen op de rem bij het zien van een controle waardoor het verkeer opstroopt én gevaarlijke situaties ontstaan.

In juni van dit jaar luidde de VID de noodklok. Daarop beaamde de politie dat gemaakte afspraken niet waren nagekomen en kondigde Minister Schultz van Haegen een vernieuwing van het protocol aan. Dat heeft helaas niet het gehoopte effect. De VID gaat er vanuit dat de betrokken partijen snel opnieuw om tafel gaan om de hinder/gevaarlijke situaties tot het minimum te beperken.

Op de rem

Bij het zien van de controleapparatuur of agenten in de berm trappen automobilisten automatisch op de rem, stelt de VID. Dat is niet alleen hinderlijk, maar ook erg gevaarlijk. Frank Boer van de VID vertelt te snappen dat er controles gehouden moeten worden om het verkeer veiliger te maken. “Maar het tegendeel gebeurt nu, waardoor hachelijke situaties ontstaan.”

De tellingen van de VID op de snelwegen wezen uit dat alleen dit jaar al meer dan 300 kilometer aan files ontstond als gevolg van politiecontroles. Daarbij is het aantal korte stremmingen onder de twee kilometer nog niet meegeteld. Daarnaast vermoedt de dienst dat het daadwerkelijke aantal flitsfiles veel hoger ligt. Om gesteggel te voorkomen zijn namelijk alle twijfelgevallen – 99% zekerheid was al een twijfelgeval – buiten beschouwing gelaten.

Middel erger dan de kwaal

De VID benadrukt dat de politie moet kunnen controleren en handhaven, maar dit mag de verkeersveiligheid nooit in gevaar brengen. In de verkeerscentrale zien ze nu geregeld hachelijke momenten ontstaan bij mobiele verkeerscontroles. “Nu is het middel erger dan de kwaal. Dat kan niet de bedoeling zijn.”

Daarom stelt de VID dat beter gekeken moet worden naar de controleposten. “Dat het ook anders kan, zien we ook vaak genoeg. Op diverse locaties is de controlepost dusdanig goed verstopt dat de automobilist niet schrikt van de apparatuur in de berm. Rembewegingen en gevaarlijke situaties blijven dan uit.”

Politie legt schuld bij automobilist

De politie vindt dat de files de schuld zijn van de automobilist zelf, zo vertelt Helma Huizing van de Nationale Politie tegen de Telegraaf. Zij stelt dat flitscontroles onopvallend uit worden gevoerd. “In auto’s die niet zichtbaar voor de automobilist onder of naast een viaduct geparkeerd staan. Als we zien dat er een file ontstaat door ons toedoen, dan pakken we vanuit het oog van veiligheid snel in.”

Als weggebruikers te hard rijden en een boete willen voorkomen door te remmen, is dat het gevolg van hun eigen gedrag, stelt Huizing. “Wij handhaven de politieke afspraken die zijn gemaakt omtrent de maximum snelheid. De gevaarlijke situaties en files ontstaan alleen als die overtreden wordt.”

Dat vindt Boer onzin. Hij ziet dat de problemen alleen ontstaan bij mobiele controles en onder de neus van politieagenten. “Die laten het gewoon gebeuren en nemen geen maatregelen. Vaak wordt de boel pas ingepakt als wij via de radio melden dat er weer files zijn door politiecontroles. Dan weten ze niet hoe snel ze weg moeten zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

2 reacties op “Steeds vaker files en gevaarlijke situaties door flitskasten”

hans jansen|11.12.15|12:40

Zelfs mensen die de toegestane snelheid rijden trappen toch even voor de zekerheid op de rem. Het probleem is namelijk ook dat boetes belachelijk hoog zijn. En de toegestane snelheden veel wisselen en vaak onduidelijk zijn aangegeven.

Youran van Ark|11.12.15|17:33

Stop toch gewoon met die verkapte wegenbelasting, waarom doen ze dit nog?
VID zegt notabene niet zomaar iets.
Doekoe is in Den Haag belangrijker dan de burger blijkbaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.