scooter, brommerrijbewijs, praktijkexamen bromfiets

BOVAG wil opgevoerde scooters uitbannen met APK-keuring

Een APK-keuring voor brom- en snorfietsen moet een einde maken aan het grootschalig illegaal opvoeren van de tweewielers. Daarvoor pleit BOVAG naar aanleiding van een eigen onderzoek van PvdA, waaruit blijkt dat driekwart van de scooterbedrijven zonder problemen bereid is om de voertuigen op te voeren of om snelheidsbegrenzers te verwijderen.

Brancheorganisatie BOVAG tekende in 2004 het ‘Akkoord Zelfregulering Bromfietsen inclusief Reclamecode’. Daarmee beloofden de dealers dat ze geen bromvoertuigen meer zouden opvoeren en BOVAG beloofde dat leden die zich hier niet aan zouden houden geroyeerd worden. Maar dat is volgens de PvdA niet gebeurd.

Problemen

“Ondanks inspanningen van branchevereniging BOVAG en de overheid blijkt het probleem van opgevoerde brom- en snorfietsen lastig te beteugelen”, stelt de branchevereniging. “Wij willen daarom dat er sneller dan nu wordt overgegaan tot inbeslagname van het voertuig bij een overtreding en dat er een APK voor brom- en snorfietsen komt.”

Sinds 1 juli 2014 verklaart de politie bij snelheidsovertredingen tijdelijk het kentekenbewijs ongeldig, de zogenaamde ‘WOK-status’ (Wachten op Keuren). Pas wanneer het voertuig weer aan de eisen voldoet, wordt de WOK-status opgeheven. Hoewel deze maatregel ertoe heeft geleid dat vele scooterbezitters uit voorzorg hun tweewieler in orde laten maken, constateert BOVAG dat het opvoerprobleem met de huidige maatregelen dweilen met de kraan open is.

APK

Om periodiek en automatisch te kunnen controleren of brom- en snorfietsen aan de eisen voor maximumsnelheid, uitstoot, geluid en veiligheid voldoen, dient er volgens BOVAG een APK voor deze voertuigcategorie te komen. “De overlast van onverlaten neemt vooral in stedelijke gebieden dusdanige vormen aan, dat stadsbesturen zinspelen op maatregelen die ook goedwillende brom- en snorfietsers treffen”, wordt gesteld.

“Met een APK kunnen de rotte appels effectief aangepakt worden en kunnen de nette scooteraars van hun voertuig gebruik blijven maken. De vraag naar opvoeren moet op deze manier opdrogen.”

Overlast

Het opvoeren van brom- en snorfietsen is een probleem van alle tijden, maar met de groei van het aantal voertuigen (momenteel 1,2 miljoen) neemt ook de overlast toe. Bovendien blijkt het kinderlijk eenvoudig om snelheidsbegrenzers te manipuleren of verwijderen. Kan een consument niet bij het ene scooterbedrijf terecht, dan staat er wel een volgende klaar om het klusje te klaren. Of er is gewoon online een handleiding te vinden om zelf te gaan sleutelen.

Ook aan de poort, bij import of registratie van een scooter, moet er grondiger worden gecontroleerd op de gemonteerde apparatuur voor snelheidsbegrenzing. Naar aanleiding van het onderzoek naar ‘opvoerbereidheid’ heeft BOVAG haar leden nogmaals opgeroepen onder geen enkel beding medewerking te verlenen aan opvoeren. De scooterbranche bewijst zichzelf daarmee namelijk geen goede dienst in de vele maatschappelijke discussies die momenteel woeden. Scooterbedrijven lopen bovendien een groot risico op een bezoek van de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT).

Auteur: Lars Verpalen

6 reacties op “BOVAG wil opgevoerde scooters uitbannen met APK-keuring”

Ronald Outlook|25.04.16|18:10

Aangezien de bromfietser verplaats is naar de rijbaan met het overige autoverkeer dient de constructiesnelheid aangepast te worden naar minimaal
55 km p.u., zelfs het CBR geeft advies harder te rijden dan 45. In bijna
heel Europa rijdt met een 125 cc tweewieler met alleen Rijbewijs B. Stop
de betutteling met WOK, APK, etc. De huidige scooterrijders zijn nu veelal
40 jarige forenzen die genoodzaakt zijn uit economische en infrastructurele
redenen gebruik te maken van dit vervoermiddel.

Andre Moreira|26.04.16|00:01

Een apk voor scooters gaat nooit werken. een scooter voer je simpel op door de vario ring eruit te halen en die kan er ook zo weer in voor de apk keuring .en na de keuring er ook zo weer uit dus. in minder dan 10 minuten werk. vooral die scooter hufters die te hard rijden kunnen dat als de beste. die pak je dus daarmee niet. ze moeten gewoon de maxium snelheid voor scooters verhogen.

George Kaagman|28.04.16|16:43

Eerst creëert BOVAG zelf een probleem nu een groot deel van haar leden meewerkt aan opvoeren van bromfietsen en nu komen ze zelf met de oplossing? En uiteraard kan je voor de keuring terecht bij BOVAG leden. En de gebruikers? Die halen hun cilinder er voor de keuring even af….

Dit is geen oplossing, meer handhaving naar eigenaren van opgevoerde bromfietsen EN handhaving naar diegenen die opvoeren of opvoeren mogelijk maken, wel.

Harrie Graansma|29.04.16|10:56

Natuurlijk wil de Bovag graag werkgelegenheid scheppen voor de aangesloten leden.
Het feitelijke probleem gaat er natuurlijk niet mee opgelost worden.
1 keer per jaar je opvoersetje even verwijderen en na de keuring er weer op.
Op zich is dat ook al weer werkgelegenheid, wel van het soort waar de PVDA bekend om staat, maar dat terzijde.

Nico Schrauwen|20.05.16|15:14

Ik denk dat de automobilisten er niet blij zijn als de scooter langzaamsamer gaat rijden op de openbare weg

bertjesklotepino|18.06.16|17:37

och jee, weer een manier om de burger nog verder uit te persen.
Tis toch te triest voor woorden, deze onzin.

In plaats van dat ze de bedrijven aanpakken die voor de klant opvoeren………. maar nee……… we gaan de goedwillende burger weer verder uitkleden.

Wat een trieste zooi in dit land met al die mongolenregeltjes.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BOVAG wil opgevoerde scooters uitbannen met APK-keuring | RijschoolPro
scooter, brommerrijbewijs, praktijkexamen bromfiets

BOVAG wil opgevoerde scooters uitbannen met APK-keuring

Een APK-keuring voor brom- en snorfietsen moet een einde maken aan het grootschalig illegaal opvoeren van de tweewielers. Daarvoor pleit BOVAG naar aanleiding van een eigen onderzoek van PvdA, waaruit blijkt dat driekwart van de scooterbedrijven zonder problemen bereid is om de voertuigen op te voeren of om snelheidsbegrenzers te verwijderen.

Brancheorganisatie BOVAG tekende in 2004 het ‘Akkoord Zelfregulering Bromfietsen inclusief Reclamecode’. Daarmee beloofden de dealers dat ze geen bromvoertuigen meer zouden opvoeren en BOVAG beloofde dat leden die zich hier niet aan zouden houden geroyeerd worden. Maar dat is volgens de PvdA niet gebeurd.

Problemen

“Ondanks inspanningen van branchevereniging BOVAG en de overheid blijkt het probleem van opgevoerde brom- en snorfietsen lastig te beteugelen”, stelt de branchevereniging. “Wij willen daarom dat er sneller dan nu wordt overgegaan tot inbeslagname van het voertuig bij een overtreding en dat er een APK voor brom- en snorfietsen komt.”

Sinds 1 juli 2014 verklaart de politie bij snelheidsovertredingen tijdelijk het kentekenbewijs ongeldig, de zogenaamde ‘WOK-status’ (Wachten op Keuren). Pas wanneer het voertuig weer aan de eisen voldoet, wordt de WOK-status opgeheven. Hoewel deze maatregel ertoe heeft geleid dat vele scooterbezitters uit voorzorg hun tweewieler in orde laten maken, constateert BOVAG dat het opvoerprobleem met de huidige maatregelen dweilen met de kraan open is.

APK

Om periodiek en automatisch te kunnen controleren of brom- en snorfietsen aan de eisen voor maximumsnelheid, uitstoot, geluid en veiligheid voldoen, dient er volgens BOVAG een APK voor deze voertuigcategorie te komen. “De overlast van onverlaten neemt vooral in stedelijke gebieden dusdanige vormen aan, dat stadsbesturen zinspelen op maatregelen die ook goedwillende brom- en snorfietsers treffen”, wordt gesteld.

“Met een APK kunnen de rotte appels effectief aangepakt worden en kunnen de nette scooteraars van hun voertuig gebruik blijven maken. De vraag naar opvoeren moet op deze manier opdrogen.”

Overlast

Het opvoeren van brom- en snorfietsen is een probleem van alle tijden, maar met de groei van het aantal voertuigen (momenteel 1,2 miljoen) neemt ook de overlast toe. Bovendien blijkt het kinderlijk eenvoudig om snelheidsbegrenzers te manipuleren of verwijderen. Kan een consument niet bij het ene scooterbedrijf terecht, dan staat er wel een volgende klaar om het klusje te klaren. Of er is gewoon online een handleiding te vinden om zelf te gaan sleutelen.

Ook aan de poort, bij import of registratie van een scooter, moet er grondiger worden gecontroleerd op de gemonteerde apparatuur voor snelheidsbegrenzing. Naar aanleiding van het onderzoek naar ‘opvoerbereidheid’ heeft BOVAG haar leden nogmaals opgeroepen onder geen enkel beding medewerking te verlenen aan opvoeren. De scooterbranche bewijst zichzelf daarmee namelijk geen goede dienst in de vele maatschappelijke discussies die momenteel woeden. Scooterbedrijven lopen bovendien een groot risico op een bezoek van de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT).

Auteur: Lars Verpalen

6 reacties op “BOVAG wil opgevoerde scooters uitbannen met APK-keuring”

Ronald Outlook|25.04.16|18:10

Aangezien de bromfietser verplaats is naar de rijbaan met het overige autoverkeer dient de constructiesnelheid aangepast te worden naar minimaal
55 km p.u., zelfs het CBR geeft advies harder te rijden dan 45. In bijna
heel Europa rijdt met een 125 cc tweewieler met alleen Rijbewijs B. Stop
de betutteling met WOK, APK, etc. De huidige scooterrijders zijn nu veelal
40 jarige forenzen die genoodzaakt zijn uit economische en infrastructurele
redenen gebruik te maken van dit vervoermiddel.

Andre Moreira|26.04.16|00:01

Een apk voor scooters gaat nooit werken. een scooter voer je simpel op door de vario ring eruit te halen en die kan er ook zo weer in voor de apk keuring .en na de keuring er ook zo weer uit dus. in minder dan 10 minuten werk. vooral die scooter hufters die te hard rijden kunnen dat als de beste. die pak je dus daarmee niet. ze moeten gewoon de maxium snelheid voor scooters verhogen.

George Kaagman|28.04.16|16:43

Eerst creëert BOVAG zelf een probleem nu een groot deel van haar leden meewerkt aan opvoeren van bromfietsen en nu komen ze zelf met de oplossing? En uiteraard kan je voor de keuring terecht bij BOVAG leden. En de gebruikers? Die halen hun cilinder er voor de keuring even af….

Dit is geen oplossing, meer handhaving naar eigenaren van opgevoerde bromfietsen EN handhaving naar diegenen die opvoeren of opvoeren mogelijk maken, wel.

Harrie Graansma|29.04.16|10:56

Natuurlijk wil de Bovag graag werkgelegenheid scheppen voor de aangesloten leden.
Het feitelijke probleem gaat er natuurlijk niet mee opgelost worden.
1 keer per jaar je opvoersetje even verwijderen en na de keuring er weer op.
Op zich is dat ook al weer werkgelegenheid, wel van het soort waar de PVDA bekend om staat, maar dat terzijde.

Nico Schrauwen|20.05.16|15:14

Ik denk dat de automobilisten er niet blij zijn als de scooter langzaamsamer gaat rijden op de openbare weg

bertjesklotepino|18.06.16|17:37

och jee, weer een manier om de burger nog verder uit te persen.
Tis toch te triest voor woorden, deze onzin.

In plaats van dat ze de bedrijven aanpakken die voor de klant opvoeren………. maar nee……… we gaan de goedwillende burger weer verder uitkleden.

Wat een trieste zooi in dit land met al die mongolenregeltjes.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.