‘Handsfree bellen even gevaarlijk als gewoon bellen in auto’

Handsfree bellen is even gevaarlijk als met je telefoon in de hand bellen tijdens het rijden. Dat blijkt uit een nieuw Brits onderzoek. Bestuurders die met een handsfree set bellen zijn net zo afgeleid, omdat de hersencapaciteit die we normaal gebruiken om te rijden dan wordt ingenomen door het telefoongesprek.

Het onderzoek werd uitgevoerd door de Universiteit van Sussex. In Nederland is bellen met je telefoon in de hand achter het stuur streng verboden, maar handsfree bellen is gewoon toegestaan. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek laat in een reactie weten dat bellen beter helemaal verbannen kan worden uit de auto. “Blijf gewoon van je telefoon af achter het stuur.”

Rijsimulator

Het onderzoek werd uitgevoerd onder zestig proefpersonen in een rijsimulator. Daaronder waren 20 mannen en 40 vrouwen. De ene groep deelnemers moest ‘gewoon’ rijden zonder afgeleid te worden, terwijl de andere groep via een luidspreker een gesprek voerde met iemand.

Uit de resultaten bleek dat het blikveld tot wel vier keer kleiner was bij de bellende proefpersonen dan bij diegenen die zonder afleiding bezig waren met autorijden. Dat heeft er dus mee te maken dat je hersenen simpelweg veel capaciteit inzetten voor het gesprek, en daardoor minder aandacht hebben voor de situatie op de weg. Daarom pleiten ook de onderzoekers voor een algehele ban van de telefoon achter het stuur.

Afleiding

Afleiding is een grote veroorzaker van ongelukken op de Nederlandse wegen, zo niet de grootste. Tijdens het bellen is dit niet anders. Je snelheid wordt minder constant, je bent eerder geneigd te gaan slingeren, je reactietijd loopt op en je krijgt een soort tunnelvisie, waardoor je bepaalde delen van de weg over het hoofd kan zien. Hoeveel doden er jaarlijks gevallen door afgeleide bestuurders is niet bekend, maar SWOV denkt dat dit rond de honderd ligt.

Veilig rijden zonder telefoon in je hand? Daarvoor heeft een verzekeraar onder andere de app AutoModus ontwikkeld. Daardoor spaar je punten wanneer je je telefoon niet gebruikt achter het stuur, waarmee je prijzen kunt winnen. De app is bewezen effectief tegen het gebruik van de smartphone achter het stuur.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Handsfree bellen even gevaarlijk als gewoon bellen in auto’ | RijschoolPro

‘Handsfree bellen even gevaarlijk als gewoon bellen in auto’

Handsfree bellen is even gevaarlijk als met je telefoon in de hand bellen tijdens het rijden. Dat blijkt uit een nieuw Brits onderzoek. Bestuurders die met een handsfree set bellen zijn net zo afgeleid, omdat de hersencapaciteit die we normaal gebruiken om te rijden dan wordt ingenomen door het telefoongesprek.

Het onderzoek werd uitgevoerd door de Universiteit van Sussex. In Nederland is bellen met je telefoon in de hand achter het stuur streng verboden, maar handsfree bellen is gewoon toegestaan. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek laat in een reactie weten dat bellen beter helemaal verbannen kan worden uit de auto. “Blijf gewoon van je telefoon af achter het stuur.”

Rijsimulator

Het onderzoek werd uitgevoerd onder zestig proefpersonen in een rijsimulator. Daaronder waren 20 mannen en 40 vrouwen. De ene groep deelnemers moest ‘gewoon’ rijden zonder afgeleid te worden, terwijl de andere groep via een luidspreker een gesprek voerde met iemand.

Uit de resultaten bleek dat het blikveld tot wel vier keer kleiner was bij de bellende proefpersonen dan bij diegenen die zonder afleiding bezig waren met autorijden. Dat heeft er dus mee te maken dat je hersenen simpelweg veel capaciteit inzetten voor het gesprek, en daardoor minder aandacht hebben voor de situatie op de weg. Daarom pleiten ook de onderzoekers voor een algehele ban van de telefoon achter het stuur.

Afleiding

Afleiding is een grote veroorzaker van ongelukken op de Nederlandse wegen, zo niet de grootste. Tijdens het bellen is dit niet anders. Je snelheid wordt minder constant, je bent eerder geneigd te gaan slingeren, je reactietijd loopt op en je krijgt een soort tunnelvisie, waardoor je bepaalde delen van de weg over het hoofd kan zien. Hoeveel doden er jaarlijks gevallen door afgeleide bestuurders is niet bekend, maar SWOV denkt dat dit rond de honderd ligt.

Veilig rijden zonder telefoon in je hand? Daarvoor heeft een verzekeraar onder andere de app AutoModus ontwikkeld. Daardoor spaar je punten wanneer je je telefoon niet gebruikt achter het stuur, waarmee je prijzen kunt winnen. De app is bewezen effectief tegen het gebruik van de smartphone achter het stuur.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.