‘Meer verkeersdoden door slechte politiecontrole in Nederland’

De slechte politiecontrole op verkeersovertredingen draagt sterk bij aan de toename van het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden in Nederland. Dat stelt de European Transport Safety Council op basis van twee nieuwe rapporten. De stijging van het aantal verkeersdoden in ons land baart ETSC tevens zorgen.

Na jaren van positieve cijfers nam het aantal verkeersdoden in Nederland vorig jaar toe. Er waren 621 doden als gevolg van verkeersongevallen; 9 procent meer dan een jaar eerder. En volgens de ETSC ligt dat dus onder meer aan het feit dat de politie minder bekeuringen uitschrijft.

Minder bekeuringen

In Nederland worden de afgelopen jaren steeds minder bekeuringen gegeven voor het overtreden van de verkeersregels. Gemiddeld gezien worden in ons land nog steeds de meeste bekeuringen uitgedeeld van heel Europa, maar het wordt de afgelopen tijd jaarlijks vier procent minder. Voor bellen in de auto daalt het aantal bekeuringen zelfs met 22 procent per jaar.

En dat is volgens ETSC een van de aanleidingen voor de stijging van het aantal verkeersdoden in ons land. “Er worden niet alleen minder gevaarlijke automobilisten van de weg gehaald”, zegt topman Avenoso. “Ook krijgen weggebruikers het gevoel dat de pakkans heel klein is, waardoor ze het minder nauw nemen met de regels.”

Als andere, opvallende oorzaak voor het stijgende aantal ongevallen wordt ook het groeiende aantal elektrische en hybride auto’s genoemd. Deze worden gesubsidieerd en komen daardoor steeds vaker voor, maar beschikken meestal niet over een hoog veiligheidsniveau.

Noorwegen

Het aantal verkeersdoden steeg het afgelopen jaar in heel Europa van 25.970 naar 26.300. In maar liefst 22 van de 32 onderzochte landen steeg het aantal doden. Nederland doet het gemiddeld gezien nog steeds goed, maar de plotselinge stijging baart ETSC zorgen.

Noorwegen krijgt voor de zoveelste keer een pluim van de verkeersveiligheidsorganisatie. Het Scandinavische land kent al tijden het laagste aantal verkeersdoden (23 per miljoen inwoners tegen 37 in Nederland), maar het weet daarbij ook nog eens een continue daling te bewerkstelligen. Volgens de ETSC doet Noorwegen het zo goed dankzij een goede strategie met heldere doelen op korte en lange termijn, metj gerichte maatregelen voor risicogroepen en het steeds verbeteren van gevaarlijke verkeerssituaties.

Auteur: Lars Verpalen

3 reacties op “‘Meer verkeersdoden door slechte politiecontrole in Nederland’”

Rien de Hart|23.06.16|10:44

Het electonisch digitaal vaststellen van overtredingen is steeds meer een bussiness(model) geworden met eigen doelen, die lang niet altijd stroken met de verkeersveiligheidsdoelen. Steeds minder politiemensen en andere controleurs worden ingezet om het verkeersgedrag te beïnvloeden, terwijl dat toch de reden moet zijn om op te treden. Gerichte acties op weggebruikers door echte en professionele politiemensen brengt heel wat anders te weeg dan het digitaal verwerken van bankafschriften.

Bernd Gaykema|23.06.16|11:18

De conclusie van het ETSC is wenkbrouwfronsend. Als we ons allemaal 100% aan de wet houden, en het aantal bekeuringen 0 is, wat wordt dan hun conclusie?

De schuld van de stijging is volledig aan het gebruik van de smartphone toe te schrijven. Daarvoor hoef je maar om je heen te kijken vanuit de hoge zitpositie in de vrachtwagen. Al die oplichtende beeldschermpjes in de handen van autobestuurders en al die “arme” fietsers met maar één hand over om te sturen en geen oren om te horen.

Hendrik van der Weij|03.07.16|18:09

Wat een buts onderzoek, of het is door deze site slecht overgenomen?
Stijging van de doden: tja, onder ouderen, onder jongeren? Dit kunnen wel eens uiteenlopende oorzaken hebben en niet zoals op geld beluste ‘eindconclusie’. zo, denk daar maar eens over na….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Meer verkeersdoden door slechte politiecontrole in Nederland’ | RijschoolPro

‘Meer verkeersdoden door slechte politiecontrole in Nederland’

De slechte politiecontrole op verkeersovertredingen draagt sterk bij aan de toename van het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden in Nederland. Dat stelt de European Transport Safety Council op basis van twee nieuwe rapporten. De stijging van het aantal verkeersdoden in ons land baart ETSC tevens zorgen.

Na jaren van positieve cijfers nam het aantal verkeersdoden in Nederland vorig jaar toe. Er waren 621 doden als gevolg van verkeersongevallen; 9 procent meer dan een jaar eerder. En volgens de ETSC ligt dat dus onder meer aan het feit dat de politie minder bekeuringen uitschrijft.

Minder bekeuringen

In Nederland worden de afgelopen jaren steeds minder bekeuringen gegeven voor het overtreden van de verkeersregels. Gemiddeld gezien worden in ons land nog steeds de meeste bekeuringen uitgedeeld van heel Europa, maar het wordt de afgelopen tijd jaarlijks vier procent minder. Voor bellen in de auto daalt het aantal bekeuringen zelfs met 22 procent per jaar.

En dat is volgens ETSC een van de aanleidingen voor de stijging van het aantal verkeersdoden in ons land. “Er worden niet alleen minder gevaarlijke automobilisten van de weg gehaald”, zegt topman Avenoso. “Ook krijgen weggebruikers het gevoel dat de pakkans heel klein is, waardoor ze het minder nauw nemen met de regels.”

Als andere, opvallende oorzaak voor het stijgende aantal ongevallen wordt ook het groeiende aantal elektrische en hybride auto’s genoemd. Deze worden gesubsidieerd en komen daardoor steeds vaker voor, maar beschikken meestal niet over een hoog veiligheidsniveau.

Noorwegen

Het aantal verkeersdoden steeg het afgelopen jaar in heel Europa van 25.970 naar 26.300. In maar liefst 22 van de 32 onderzochte landen steeg het aantal doden. Nederland doet het gemiddeld gezien nog steeds goed, maar de plotselinge stijging baart ETSC zorgen.

Noorwegen krijgt voor de zoveelste keer een pluim van de verkeersveiligheidsorganisatie. Het Scandinavische land kent al tijden het laagste aantal verkeersdoden (23 per miljoen inwoners tegen 37 in Nederland), maar het weet daarbij ook nog eens een continue daling te bewerkstelligen. Volgens de ETSC doet Noorwegen het zo goed dankzij een goede strategie met heldere doelen op korte en lange termijn, metj gerichte maatregelen voor risicogroepen en het steeds verbeteren van gevaarlijke verkeerssituaties.

Auteur: Lars Verpalen

3 reacties op “‘Meer verkeersdoden door slechte politiecontrole in Nederland’”

Rien de Hart|23.06.16|10:44

Het electonisch digitaal vaststellen van overtredingen is steeds meer een bussiness(model) geworden met eigen doelen, die lang niet altijd stroken met de verkeersveiligheidsdoelen. Steeds minder politiemensen en andere controleurs worden ingezet om het verkeersgedrag te beïnvloeden, terwijl dat toch de reden moet zijn om op te treden. Gerichte acties op weggebruikers door echte en professionele politiemensen brengt heel wat anders te weeg dan het digitaal verwerken van bankafschriften.

Bernd Gaykema|23.06.16|11:18

De conclusie van het ETSC is wenkbrouwfronsend. Als we ons allemaal 100% aan de wet houden, en het aantal bekeuringen 0 is, wat wordt dan hun conclusie?

De schuld van de stijging is volledig aan het gebruik van de smartphone toe te schrijven. Daarvoor hoef je maar om je heen te kijken vanuit de hoge zitpositie in de vrachtwagen. Al die oplichtende beeldschermpjes in de handen van autobestuurders en al die “arme” fietsers met maar één hand over om te sturen en geen oren om te horen.

Hendrik van der Weij|03.07.16|18:09

Wat een buts onderzoek, of het is door deze site slecht overgenomen?
Stijging van de doden: tja, onder ouderen, onder jongeren? Dit kunnen wel eens uiteenlopende oorzaken hebben en niet zoals op geld beluste ‘eindconclusie’. zo, denk daar maar eens over na….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.