17-jarigen meest betrokken bij verkeersongelukken
17-jarigen zijn het vaakst van alle leeftijdsgroepen betrokken bij verkeersongevallen. Van al die ongevallen gaat het dan het vaakst om situaties waarin scooters en bromfietsers betrokken zijn. Vorig jaar gebeurden er zelfs 229 verkeersongelukken met 17-jarige scooterrijders.
Dat blijkt uit onderzoek van buurtfacts, een researchafdeling van RTL Nieuws. Het roept bij hen de vraag op in hoeverre het in 2010 verplicht gestelde praktijkexamen voor het scooterrijbewijs zijn doel bereikt.
Ongevallen
Dat 17-jarigen het vaakst betrokken zijn bij verkeersongevallen werd geconcludeerd na de analyse van de ongevallencijfers van 2015. De piek met het aantal scooteraanrijdingen is gigantisch. Opvallend minder auto-ongevallen werden geregistreerd onder 17-jarigen, ofwel 2toDrivers. Dat aantal is vrijwel nihil.
VVN heeft al laten weten zich ernstig zorgen te maken over de cijfers. “We hadden verwacht dat er minder ongelukken zouden gebeuren met jongeren, juist door het ingevoerde praktijkexamen bij het scooterrijbewijs”, vertelt woordvoerder José de Jong. “Er moet onderzoek gedaan worden waarom dit cijfer dan nog steeds zo hoog is.”
Rijinstructeur Arthur Seeleman van de ANWB vertelt tegen RTL Nieuws dat hij wel een idee heeft waarom het aantal ongelukken op die leeftijd zo hoog is. “Jongeren kunnen op een jonge leeftijd nog niet goed gevaar inschatten. Daarom kan het zijn dat zij vaker in aanraking komen met ongelukken. Stoer doen kan ook een aanleiding zijn van ongelukken in het verkeer, zeker bij jongeren.”
n 2012 heb ik al aangekaart dat de ongevallen niet teruggedrongen zouden worden. Dit zei ik op basis van mijn onderzoek onder jongeren op scholen en rijbewijsleerlingen tussen 2001 en 2011. In 2014 en 2015 heb ik dit nog een keer herhaald. Van de ministerie kreeg ik toen te horen dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Het CBR was namelijk de toets instituut voor het eind resultaat.
Daarna is er weer een verslag naar de ministerie gestuurd, dat het niet gaat om het eind resultaat, maar om de beïnvloeding van de houding binnen de rijles, die later door de leerling zelf ontwikkeld wordt naar gedrag in het verkeer. De leerling ziet door het instructiesysteem in Nederland, het rijexamen als een eindstreep van een traject om aan een rijbewijs te komen. Om die reden voelt de leerling zich minder betrokken bij de verkeersveiligheid.
Als je jongeren met rijinstructie gaat voeden, is het resultaat dat ze minder willen betalen voor hun rijbewijs, minder verantwoordelijkheid nemen in het verkeer, meer risico nemen, minder bezig zijn met de verkeerstaak en het idee hebben dat je pas leert rijden als je, je rijbewijs hebt gehaald. Dit leid tot minder omzet voor de rijschoolhouder en meer ongevallen in het verkeer.
Het is bekend dat ik op basis van jarenlange onderzoek, goede en intructievrije lestechnieken kon ontwikkelen, die invloed heeft op de houding van de leerling tijdens het leren rijden, waardoor de leerling, hoe jong dan ook, meer verantwoordelijkheid gaat nemen. Hier laat ik het bij. Nog 1 ding voor de VVN die onderzoek wil doen. Op basis van mijn eigen onderzoekservaring “De leerling kan zichzelf niet verklaren, maar zichzelf wel verklappen” Daarna komt pas de vertaalslag naar rijonderwijs!
Anjo kan zijn ei niet zo lekker kwijt en het is heel frusterend als niemand wilt luisteren naar dat ellenlange gezwam van een persoon die best vol is van zijn eigen.
Beste ricardo, Ik kan mijn ei uitstekend kwijt, zowel in Nederland als daarbuiten, geen probleem. Ik ben niet gefrustreerd, dat is van jou een aanname. Gezwam van mijn eigen is het niet, omdat, wat ik schrijf van leerlingen in het verleden afkomstig is en ik op die basis zeker daarvan ben. Eerder een probleem die in de branche heerst, waarbij men denkt “hij wil iets aan de man brengen” Het maakt mij echt niets uit wat je van mij denkt en vindt. Veel succes met rijinstructie en bij het oude.
Wellicht mensen die het B rijbewijs gehaald hebben en zonder enige brommerrijles op de brommer stappen.
Dat is nog niet eens een vreemde conclusie John. Een brommer is wel een hele andere voertuig inderdaad.