Bromfiets, snorfiets

RAI Vereniging: snorfiets naar rijbaan onbegrijpelijke beslissing

RAI Vereniging vindt het onbegrijpelijk dat het ministerie van I&W steden de mogelijkheid geeft om de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan te sturen. Volgens de belangenbehartiger is het wetenschappelijk bewezen dat de verkeersveiligheid niet verbetert. Voorzitter Steven van Eijck vindt zelfs dat snorfietsers in groot gevaar worden gebracht.

Gemeenten en alle andere wegbeheerders kunnen er vanaf 1 juli voor kiezen om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen. Daar waar de snorfietser naar de rijbaan moet, is de snorfietser ook verplicht een helm te dragen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft dit besluit genomen op verzoek van de G4: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

“Ik roep gemeenten op de wetenschappelijke feiten te laten spreken en snorfietsers op het fietspad te laten. De oplossing voor de drukte op het fietspad ligt in een bredere integrale aanpak waarbij alle vervoersvormen de ruimte krijgen”, aldus Van Eijck.

Geen dringende noodzaak

Uit onderzoek van SWOV bleek eerder dat er geen dringende noodzaak is om de snorfiets naar de rijbaan te sturen. Ook bestaat er geen garantie dat snorfietsers veilig zijn op de weg. In totaal zijn er in ons land zo’n 660.000 snorfietsen. Bijna 50 procent van de snorfietsers is ouder dan 45 jaar. “Die moeten we mobiel houden”, stelt Van Eijck. “Met de snel groeiende bereikbaarheidsproblemen en het gebrek aan ruimte wordt de snorfiets alleen maar belangrijker in het verkeer in en tussen de steden.”

Uit het SWOV-onderzoek blijkt verder dat verkeersdrukte geen veel voorkomende ongevalsfactor is en dat verplaatsing naar de rijbaan zelfs negatief kan uitpakken. Ook het gedrag van medeweggebruikers vormt een risico, evenals de fysieke inrichting van fietspaden. Van Eijck: “Op basis van dit onderzoek is de keuze om de snorfiets naar de rijbaan te sturen puur op emotie gedreven. De snorfietser wordt in groot gevaar gebracht wanneer het zich moet mengen met het veel snellere auto- en vrachtverkeer.”

Aanpakken van fietspaden

RAI Vereniging vindt dat er vooral werk gemaakt moet worden van het veiliger en breder maken van fietspaden. “Zeker zo belangrijk is dat we mobiliteit als één geheel gaan bekijken waarbij de fysieke herinrichting van al het verkeer in de steden centraal staat en dat nieuwe regelgeving wordt geïntroduceerd die hierbij past. Niet de snorfietser of fietser is zozeer het probleem, maar het gebrek aan afstemming tussen vervoersmiddelen, onvoldoende veilige infrastructuur en drukker wordend verkeer.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

RAI Vereniging: snorfiets naar rijbaan onbegrijpelijke beslissing | RijschoolPro
Bromfiets, snorfiets

RAI Vereniging: snorfiets naar rijbaan onbegrijpelijke beslissing

RAI Vereniging vindt het onbegrijpelijk dat het ministerie van I&W steden de mogelijkheid geeft om de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan te sturen. Volgens de belangenbehartiger is het wetenschappelijk bewezen dat de verkeersveiligheid niet verbetert. Voorzitter Steven van Eijck vindt zelfs dat snorfietsers in groot gevaar worden gebracht.

Gemeenten en alle andere wegbeheerders kunnen er vanaf 1 juli voor kiezen om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen. Daar waar de snorfietser naar de rijbaan moet, is de snorfietser ook verplicht een helm te dragen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft dit besluit genomen op verzoek van de G4: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

“Ik roep gemeenten op de wetenschappelijke feiten te laten spreken en snorfietsers op het fietspad te laten. De oplossing voor de drukte op het fietspad ligt in een bredere integrale aanpak waarbij alle vervoersvormen de ruimte krijgen”, aldus Van Eijck.

Geen dringende noodzaak

Uit onderzoek van SWOV bleek eerder dat er geen dringende noodzaak is om de snorfiets naar de rijbaan te sturen. Ook bestaat er geen garantie dat snorfietsers veilig zijn op de weg. In totaal zijn er in ons land zo’n 660.000 snorfietsen. Bijna 50 procent van de snorfietsers is ouder dan 45 jaar. “Die moeten we mobiel houden”, stelt Van Eijck. “Met de snel groeiende bereikbaarheidsproblemen en het gebrek aan ruimte wordt de snorfiets alleen maar belangrijker in het verkeer in en tussen de steden.”

Uit het SWOV-onderzoek blijkt verder dat verkeersdrukte geen veel voorkomende ongevalsfactor is en dat verplaatsing naar de rijbaan zelfs negatief kan uitpakken. Ook het gedrag van medeweggebruikers vormt een risico, evenals de fysieke inrichting van fietspaden. Van Eijck: “Op basis van dit onderzoek is de keuze om de snorfiets naar de rijbaan te sturen puur op emotie gedreven. De snorfietser wordt in groot gevaar gebracht wanneer het zich moet mengen met het veel snellere auto- en vrachtverkeer.”

Aanpakken van fietspaden

RAI Vereniging vindt dat er vooral werk gemaakt moet worden van het veiliger en breder maken van fietspaden. “Zeker zo belangrijk is dat we mobiliteit als één geheel gaan bekijken waarbij de fysieke herinrichting van al het verkeer in de steden centraal staat en dat nieuwe regelgeving wordt geïntroduceerd die hierbij past. Niet de snorfietser of fietser is zozeer het probleem, maar het gebrek aan afstemming tussen vervoersmiddelen, onvoldoende veilige infrastructuur en drukker wordend verkeer.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.