Appen achter het stuur. foto Ford

‘Jonge Belgische bestuurders nemen nog steeds te veel risico’s’

Appen, sms, mobiele telefoon, smartphone

Jonge Belgische bestuurders nemen veel risico’s, zo komt naar voren uit onderzoek van Vias institute, het Belgische kenniscentrum op het gebied van verkeersveiligheid. Ze rijden te hard, bellen, mailen en sms’en achter het stuur en drinken alcohol. Hervorming van de rijopleiding kan helpen om jongeren veiliger te laten rijden, meent topvrouw Karin Genoe van Vias.

Jonge bestuurders vormen voor Vias een belangrijke doelgroep omdat ze twee keer zo vaak betrokken zijn bij ongevallen waarbij doden of gewonden vallen dan andere leeftijdsgroepen. Meer dan 1 op de 4 jongeren uit het nieuwe onderzoek dat Vias uitvoerde was in de afgelopen drie jaar betrokken bij een ongeval en 4 procent van hen zelfs bij meerdere. Hoewel er in het algemeen in België een dalende trend is als het gaat om jongeren die betrokken zijn bij letselongevallen, vindt Vias dat jongeren toch nog steeds gevaarlijk rijgedrag vertonen. De cijfers van het laatste onderzoek tonen dat aan volgens het kenniscentrum weer eens aan.

Te hard rijden

Het afgelopen jaar werd 27 procent van de bestuurders tussen de 18 en 30 op de bon geslingerd, zo blijkt uit het onderzoek. De meeste chauffeurs werden ten minste één keer bekeurd vanwege te hard rijden (61 procent), foutparkeren (32 procent) of het gebruik van mobiele telefoon achter het stuur (10 procent).

In het onderzoek vroeg Vias ook naar riskant gedrag van de bestuurders de afgelopen maand. Daaruit bleek dat één op de tien jongeren de afgelopen maand onder invloed van alcohol reed. Ook achter het stuur blijven veel jonge bestuurders hun mobiele telefoon gewoon te gebruiken: 32 procent deed dat om te mailen of sms’en, 18 procent om te bellen en 6 procent om al rijdend een selfie te maken.

Hervormen rijopleiding

Hoewel sommige overtredingen die beginnende bestuurders begaan sinds 2007 in België strenger bestraft worden, rijden jongeren nog steeds te risicovol, meent Karin Genoe van Vias. “De hervorming van de rijopleiding kan zeker bijdragen om de verkeersveiligheid van jonge bestuurders in de komende jaren te verbeteren, maar we vragen dat er nog extra inspanningen worden gedaan om de pakkans voor drugs en alcohol verder te verhogen. We hopen ook dat de nieuwe regering eindelijk de nultolerantie voor beginnende bestuurders gaat invoeren.”

In Nederland doet SWOV, het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, ook geregeld onderzoek naar allerlei verkeersthema’s, waaronder het rijgedrag van jonge bestuurders. De insteek en de leeftijdbegrenzing is bij het meest recente onderzoek van SWOV wat anders dan bij Vias. Uit de factsheet van SWOV uit 2016 blijkt dat jonge Nederlandse automobilisten (18-24 jaar) naar verhouding vaker bij een dodelijk ongeval betrokken zijn dan de wat oudere automobilisten. Per afgelegde afstand is dit (dodelijk) ongevalsrisico van jonge automobilisten ruim vijf keer zo hoog als van automobilisten tussen de 30 en 59 jaar. Het risico van jonge mannen is zelfs tien keer zo hoog.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Jonge Belgische bestuurders nemen nog steeds te veel risico’s’ | RijschoolPro
Appen achter het stuur. foto Ford

‘Jonge Belgische bestuurders nemen nog steeds te veel risico’s’

Appen, sms, mobiele telefoon, smartphone

Jonge Belgische bestuurders nemen veel risico’s, zo komt naar voren uit onderzoek van Vias institute, het Belgische kenniscentrum op het gebied van verkeersveiligheid. Ze rijden te hard, bellen, mailen en sms’en achter het stuur en drinken alcohol. Hervorming van de rijopleiding kan helpen om jongeren veiliger te laten rijden, meent topvrouw Karin Genoe van Vias.

Jonge bestuurders vormen voor Vias een belangrijke doelgroep omdat ze twee keer zo vaak betrokken zijn bij ongevallen waarbij doden of gewonden vallen dan andere leeftijdsgroepen. Meer dan 1 op de 4 jongeren uit het nieuwe onderzoek dat Vias uitvoerde was in de afgelopen drie jaar betrokken bij een ongeval en 4 procent van hen zelfs bij meerdere. Hoewel er in het algemeen in België een dalende trend is als het gaat om jongeren die betrokken zijn bij letselongevallen, vindt Vias dat jongeren toch nog steeds gevaarlijk rijgedrag vertonen. De cijfers van het laatste onderzoek tonen dat aan volgens het kenniscentrum weer eens aan.

Te hard rijden

Het afgelopen jaar werd 27 procent van de bestuurders tussen de 18 en 30 op de bon geslingerd, zo blijkt uit het onderzoek. De meeste chauffeurs werden ten minste één keer bekeurd vanwege te hard rijden (61 procent), foutparkeren (32 procent) of het gebruik van mobiele telefoon achter het stuur (10 procent).

In het onderzoek vroeg Vias ook naar riskant gedrag van de bestuurders de afgelopen maand. Daaruit bleek dat één op de tien jongeren de afgelopen maand onder invloed van alcohol reed. Ook achter het stuur blijven veel jonge bestuurders hun mobiele telefoon gewoon te gebruiken: 32 procent deed dat om te mailen of sms’en, 18 procent om te bellen en 6 procent om al rijdend een selfie te maken.

Hervormen rijopleiding

Hoewel sommige overtredingen die beginnende bestuurders begaan sinds 2007 in België strenger bestraft worden, rijden jongeren nog steeds te risicovol, meent Karin Genoe van Vias. “De hervorming van de rijopleiding kan zeker bijdragen om de verkeersveiligheid van jonge bestuurders in de komende jaren te verbeteren, maar we vragen dat er nog extra inspanningen worden gedaan om de pakkans voor drugs en alcohol verder te verhogen. We hopen ook dat de nieuwe regering eindelijk de nultolerantie voor beginnende bestuurders gaat invoeren.”

In Nederland doet SWOV, het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek, ook geregeld onderzoek naar allerlei verkeersthema’s, waaronder het rijgedrag van jonge bestuurders. De insteek en de leeftijdbegrenzing is bij het meest recente onderzoek van SWOV wat anders dan bij Vias. Uit de factsheet van SWOV uit 2016 blijkt dat jonge Nederlandse automobilisten (18-24 jaar) naar verhouding vaker bij een dodelijk ongeval betrokken zijn dan de wat oudere automobilisten. Per afgelegde afstand is dit (dodelijk) ongevalsrisico van jonge automobilisten ruim vijf keer zo hoog als van automobilisten tussen de 30 en 59 jaar. Het risico van jonge mannen is zelfs tien keer zo hoog.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.