Appende fietser. foto Flickr/FaceMePLS

Appen op de fiets vanaf volgende week verboden: zes vragen

Vanaf maandag mag het niet meer: appen op de fiets. Waarom wordt het eigenlijk verboden? En betreft het echt alleen het sturen van berichtjes? En hoe groot is de kans dat jongeren zich hier aan gaan houden? Het kabinet, SWOV en TeamAlert geven duidelijkheid over de nieuwe regels.

Vanwaar dat verbod?

Wie een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt, mag geen mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden. Daarover is het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 sinds 2002 klip en klaar. Zeven jaar later zijn ook bestuurders van snorfietsen hier onder gaan vallen. Voor bestuurders van trams en gehandicapenvoertuigen zonder motor én voor fietsers bestonden zulke regels nooit. Het risico op ongelukken is niet zo groot, was het idee.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

4 reacties op “Appen op de fiets vanaf volgende week verboden: zes vragen”

Herman Blüm|28.06.19|12:39

V.w.b. het smartphone gebruik:
Boven 5 km per uur automatisch uitschakelen!!! Dit is technisch mogelijk, maar daar hoor je providers natuurlijk niet over. Behalve bij niet of te laat betalen dan lig je er meteen uit…
Boven 5 km per uur? Carkit gebruiken! Ook voor medepassagiers mogelijk na inloggen.
Fietsers en voetgangers?
Onder 5 km per uur blijven of stoppen!
Passagiers van trein, bus of vaartuigen: inloggen of even niet communiceren! Is nog socialer ook..
Opgelost. Veiligheid gaat VOOR !

Frank Raven|28.06.19|21:09

Hoezo opgelost? Als chauffeur en fietser sneller dan 5 km kun je dan toch als medepassagier of als treinreiziger inloggen?

Gus K.|29.07.19|13:28

En, hoe zit er als twee fietsende bestuurders met elkaar aan het praten zijn (afleiding)? Voor jongeren, een gesprek-verbod?

Gus K.|29.07.19|14:21

Willen ze zich houden aan het app-verbod? Is NIET de hamvraag; de hamvraag is of jongeren (pubers) bereidt zijn meer aandacht te schenken aan het verkeer. Door het app-verbod, zullen ze zoeken naar andere communicatiemiddelen, zoals fietsend praten met elkaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Appen op de fiets vanaf volgende week verboden: zes vragen | RijschoolPro
Appende fietser. foto Flickr/FaceMePLS

Appen op de fiets vanaf volgende week verboden: zes vragen

Vanaf maandag mag het niet meer: appen op de fiets. Waarom wordt het eigenlijk verboden? En betreft het echt alleen het sturen van berichtjes? En hoe groot is de kans dat jongeren zich hier aan gaan houden? Het kabinet, SWOV en TeamAlert geven duidelijkheid over de nieuwe regels.

Vanwaar dat verbod?

Wie een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt, mag geen mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden. Daarover is het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 sinds 2002 klip en klaar. Zeven jaar later zijn ook bestuurders van snorfietsen hier onder gaan vallen. Voor bestuurders van trams en gehandicapenvoertuigen zonder motor én voor fietsers bestonden zulke regels nooit. Het risico op ongelukken is niet zo groot, was het idee.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

4 reacties op “Appen op de fiets vanaf volgende week verboden: zes vragen”

Herman Blüm|28.06.19|12:39

V.w.b. het smartphone gebruik:
Boven 5 km per uur automatisch uitschakelen!!! Dit is technisch mogelijk, maar daar hoor je providers natuurlijk niet over. Behalve bij niet of te laat betalen dan lig je er meteen uit…
Boven 5 km per uur? Carkit gebruiken! Ook voor medepassagiers mogelijk na inloggen.
Fietsers en voetgangers?
Onder 5 km per uur blijven of stoppen!
Passagiers van trein, bus of vaartuigen: inloggen of even niet communiceren! Is nog socialer ook..
Opgelost. Veiligheid gaat VOOR !

Frank Raven|28.06.19|21:09

Hoezo opgelost? Als chauffeur en fietser sneller dan 5 km kun je dan toch als medepassagier of als treinreiziger inloggen?

Gus K.|29.07.19|13:28

En, hoe zit er als twee fietsende bestuurders met elkaar aan het praten zijn (afleiding)? Voor jongeren, een gesprek-verbod?

Gus K.|29.07.19|14:21

Willen ze zich houden aan het app-verbod? Is NIET de hamvraag; de hamvraag is of jongeren (pubers) bereidt zijn meer aandacht te schenken aan het verkeer. Door het app-verbod, zullen ze zoeken naar andere communicatiemiddelen, zoals fietsend praten met elkaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.