Maximumsnelheid vanaf 16 maart naar 100 km/uur, kosten: 19 miljoen euro

De operatie om in Nederland de snelheid overdag te verlagen naar 100 kilometer per uur kost in totaal 19 miljoen euro, in plaats van de eerder genoemde 7 miljoen. Tussen 12 en 16 maart worden de borden aangepast.

De snelheidsbeperking gaat in op 16 maart om 06.00 uur. Duizenden borden worden vervangen of aangepast en er komen tijdvensters bij. Ook komt er nieuwe software. Dat kost 7 miljoen euro. Daarna zullen onder meer nieuwe hectometerpaaltjes worden geplaatst en komen er aangepaste draaiborden op de spitsstroken. De totale kosten lopen mede daardoor op tot 19 miljoen euro.

Stikstofcrisis

Het kabinet besloot in november de maximumsnelheid overdag terug te brengen naar 100 kilometer per uur, op wegen waar nu sneller mag worden gereden. Waar momenteel een maximumsnelheid van 130 geldt, mag tussen 19.00 en 06.00 uur nog wel 130 worden gereden.

De snelheidsverlaging wordt genomen om de stikstofuitstoot terug te dringen. Het kabinet neemt een reeks spoedmaatregelen na de uitspraak van de Raad van State dat het Nederlandse stikstofbeleid niet genoeg bescherming biedt aan natuurgebieden.

Aanpassing in fases

De aanpassing van de maximumsnelheid voor overdag wordt in fases uitgevoerd. In een lang weekend, van 12 tot 16 maart, worden langs alle autosnelwegen de borden aangepast. De meeste van deze borden worden al voor die tijd geplaatst en tijdelijk voorzien van een hoes of afplaktape. De aangepaste snelheid geldt pas vanaf het moment in dat lange weekend dat de hoes of tape wordt verwijderd. Vanaf maandag 16 maart moet dat overal in Nederland het geval zijn en is de maximumsnelheid van 100 km/u overdag een feit. In de avond en nacht verandert er niets ten opzichte van de huidige situatie.

Tijdvenster

Omdat de maximumsnelheid straks in de avond en nacht hoger ligt dan overdag, krijgen veel verkeersborden een zogeheten tijdvenster. Zo’n tijdvenster geeft aan binnen welke uren de lagere snelheidslimiet geldt, tenzij een dubbel bord aangeeft dat er tussen 19.00 – 06.00 uur een lagere maximumsnelheid van 120 km/u geldt.
Er staan langs de Nederlandse wegen ruim 1.200 snelheidsborden met daarop 120 of 130 km/uur. De borden met 130 staan er nog niet zo lang, de verhoging werd in 2012 ingevoerd.

Lees ook: 

Onderwerpen:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Maximumsnelheid vanaf 16 maart naar 100 km/uur, kosten: 19 miljoen euro | RijschoolPro

Maximumsnelheid vanaf 16 maart naar 100 km/uur, kosten: 19 miljoen euro

De operatie om in Nederland de snelheid overdag te verlagen naar 100 kilometer per uur kost in totaal 19 miljoen euro, in plaats van de eerder genoemde 7 miljoen. Tussen 12 en 16 maart worden de borden aangepast.

De snelheidsbeperking gaat in op 16 maart om 06.00 uur. Duizenden borden worden vervangen of aangepast en er komen tijdvensters bij. Ook komt er nieuwe software. Dat kost 7 miljoen euro. Daarna zullen onder meer nieuwe hectometerpaaltjes worden geplaatst en komen er aangepaste draaiborden op de spitsstroken. De totale kosten lopen mede daardoor op tot 19 miljoen euro.

Stikstofcrisis

Het kabinet besloot in november de maximumsnelheid overdag terug te brengen naar 100 kilometer per uur, op wegen waar nu sneller mag worden gereden. Waar momenteel een maximumsnelheid van 130 geldt, mag tussen 19.00 en 06.00 uur nog wel 130 worden gereden.

De snelheidsverlaging wordt genomen om de stikstofuitstoot terug te dringen. Het kabinet neemt een reeks spoedmaatregelen na de uitspraak van de Raad van State dat het Nederlandse stikstofbeleid niet genoeg bescherming biedt aan natuurgebieden.

Aanpassing in fases

De aanpassing van de maximumsnelheid voor overdag wordt in fases uitgevoerd. In een lang weekend, van 12 tot 16 maart, worden langs alle autosnelwegen de borden aangepast. De meeste van deze borden worden al voor die tijd geplaatst en tijdelijk voorzien van een hoes of afplaktape. De aangepaste snelheid geldt pas vanaf het moment in dat lange weekend dat de hoes of tape wordt verwijderd. Vanaf maandag 16 maart moet dat overal in Nederland het geval zijn en is de maximumsnelheid van 100 km/u overdag een feit. In de avond en nacht verandert er niets ten opzichte van de huidige situatie.

Tijdvenster

Omdat de maximumsnelheid straks in de avond en nacht hoger ligt dan overdag, krijgen veel verkeersborden een zogeheten tijdvenster. Zo’n tijdvenster geeft aan binnen welke uren de lagere snelheidslimiet geldt, tenzij een dubbel bord aangeeft dat er tussen 19.00 – 06.00 uur een lagere maximumsnelheid van 120 km/u geldt.
Er staan langs de Nederlandse wegen ruim 1.200 snelheidsborden met daarop 120 of 130 km/uur. De borden met 130 staan er nog niet zo lang, de verhoging werd in 2012 ingevoerd.

Lees ook: 

Onderwerpen:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.