Veilig Verkeer Nederland pleit voor totaalverbod op alcohol in het verkeer
verantwoordelijkheid

Veilig Verkeer Nederland pleit voor totaalverbod op alcohol in het verkeer

Alcohol achter het stuur is een no-go Foto: Shutterstock

Als het aan Veilig Verkeer Nederland (VVN) ligt is alcohol in het verkeer binnenkort definitief verleden tijd. Uit onderzoek van Univé blijkt namelijk dat ruim een kwart van de Nederlandse automobilisten (27 procent) weleens met alcohol op achter het stuur zit. Eén op de tien daarvan drinkt daarbij meer dan de gemiddelde toegestane hoeveelheid. Nu is één glas bier of wijn nog toegestaan, maar ook dat beïnvloedt de rijvaardigheid en is vaak de oorzaak van een ongeval, stelt de verkeersclub.

VVN pleit onder andere voor de herinvoering van grote alcoholfuiken. Ook wil de maatschappelijke verkeersorganisatie een onderzoek naar de terugkeer van het alcoholslot. “Zelfs na één glas alcohol gaat je rijvaardigheid al achteruit”, legt VVN-woordvoerder Rob Stomphorst uit. “Je concentratievermogen verslechtert, je reactievermogen neemt af en je wordt impulsiever. Volledige verantwoordelijkheid pakken als weggebruiker betekent daarom gewoon niet drinken.”

Bepalende factoren

Niet alle weggebruikers houden zich hieraan, zo blijkt uit het Univé-onderzoek. Ruim een kwart van de Nederlandse automobilisten kruipt weleens met alcohol op achter het stuur. Eén op de tien daarvan drinkt daarbij meer dan de toegestane hoeveelheid. Saillant detail daarbij is dat 7 procent aangeeft dat alcohol zelfs helemaal geen invloed heeft op hun rijgedrag. Tot slot laat één op de vijf feestgangers die nog moet autorijden, zich toch overhalen om nog een extra drankje te drinken.

Andere factoren, zoals de aanwezigheid van kinderen op de achterbank en de afstand, is voor de meerderheid bepalend of er wel of niet gedronken wordt achter het stuur. Zo drinkt 71 procent niet als er kinderen meerijden. Voor 57 procent heeft de af te leggen rijafstand invloed op hun keuze om al dan niet te drinken.

Bewustwording

Volgens Johan van de Neste, directievoorzitter bij Univé Schade, laat het onderzoek zien dat de invloed van alcohol nog altijd wordt onderschat. “Het blijkt dat een grote groep Nederlanders moeite heeft om de risico’s van alcoholgebruik in het verkeer op waarde te schatten. De veronderstelling dat een paar drankjes prima kunnen of dat factoren als kinderen of afstand een rol mogen spelen, is verontrustend en pleit voor inzet op meer bewustwording.”

Stomphorst is dat volledig met Van de Neste eens. Een alcoholpromillage van nul procent moet de wettelijke norm worden, zo is de VVN-woordvoerder van mening. “Sinds 2017 zien we een verdubbeling van het aantal alcoholovertreders. Willen we daadwerkelijk de verkeersveiligheid verbeteren, dan is een totaalverbod op alcohol in het verkeer noodzakelijk, evenals een aanzienlijk hogere pakkans voor overtreders. Dat vereist keuzes van de politiek”, zo besluit Stomphorst.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van RijschoolPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in.

Auteur: Marloes Kanselaar

Bron: VerkeersNet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Veilig Verkeer Nederland pleit voor totaalverbod op alcohol in het verkeer | RijschoolPro
Veilig Verkeer Nederland pleit voor totaalverbod op alcohol in het verkeer
verantwoordelijkheid

Veilig Verkeer Nederland pleit voor totaalverbod op alcohol in het verkeer

Alcohol achter het stuur is een no-go Foto: Shutterstock

Als het aan Veilig Verkeer Nederland (VVN) ligt is alcohol in het verkeer binnenkort definitief verleden tijd. Uit onderzoek van Univé blijkt namelijk dat ruim een kwart van de Nederlandse automobilisten (27 procent) weleens met alcohol op achter het stuur zit. Eén op de tien daarvan drinkt daarbij meer dan de gemiddelde toegestane hoeveelheid. Nu is één glas bier of wijn nog toegestaan, maar ook dat beïnvloedt de rijvaardigheid en is vaak de oorzaak van een ongeval, stelt de verkeersclub.

VVN pleit onder andere voor de herinvoering van grote alcoholfuiken. Ook wil de maatschappelijke verkeersorganisatie een onderzoek naar de terugkeer van het alcoholslot. “Zelfs na één glas alcohol gaat je rijvaardigheid al achteruit”, legt VVN-woordvoerder Rob Stomphorst uit. “Je concentratievermogen verslechtert, je reactievermogen neemt af en je wordt impulsiever. Volledige verantwoordelijkheid pakken als weggebruiker betekent daarom gewoon niet drinken.”

Bepalende factoren

Niet alle weggebruikers houden zich hieraan, zo blijkt uit het Univé-onderzoek. Ruim een kwart van de Nederlandse automobilisten kruipt weleens met alcohol op achter het stuur. Eén op de tien daarvan drinkt daarbij meer dan de toegestane hoeveelheid. Saillant detail daarbij is dat 7 procent aangeeft dat alcohol zelfs helemaal geen invloed heeft op hun rijgedrag. Tot slot laat één op de vijf feestgangers die nog moet autorijden, zich toch overhalen om nog een extra drankje te drinken.

Andere factoren, zoals de aanwezigheid van kinderen op de achterbank en de afstand, is voor de meerderheid bepalend of er wel of niet gedronken wordt achter het stuur. Zo drinkt 71 procent niet als er kinderen meerijden. Voor 57 procent heeft de af te leggen rijafstand invloed op hun keuze om al dan niet te drinken.

Bewustwording

Volgens Johan van de Neste, directievoorzitter bij Univé Schade, laat het onderzoek zien dat de invloed van alcohol nog altijd wordt onderschat. “Het blijkt dat een grote groep Nederlanders moeite heeft om de risico’s van alcoholgebruik in het verkeer op waarde te schatten. De veronderstelling dat een paar drankjes prima kunnen of dat factoren als kinderen of afstand een rol mogen spelen, is verontrustend en pleit voor inzet op meer bewustwording.”

Stomphorst is dat volledig met Van de Neste eens. Een alcoholpromillage van nul procent moet de wettelijke norm worden, zo is de VVN-woordvoerder van mening. “Sinds 2017 zien we een verdubbeling van het aantal alcoholovertreders. Willen we daadwerkelijk de verkeersveiligheid verbeteren, dan is een totaalverbod op alcohol in het verkeer noodzakelijk, evenals een aanzienlijk hogere pakkans voor overtreders. Dat vereist keuzes van de politiek”, zo besluit Stomphorst.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van RijschoolPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in.

Auteur: Marloes Kanselaar

Bron: VerkeersNet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.