Ministerie: strengere regels voor rijinstructeurs en rijopleidingen verplichten
tegen misstanden

Ministerie: strengere regels voor rijinstructeurs en rijopleidingen verplichten

"Misstanden moeten worden aangepakt", aldus Harbers Foto: ANP

Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) wil met een reeks nieuwe regels misstanden bij rijscholen tegengaan en het slagingspercentage opkrikken. Zo is het kabinet onder andere van plan om rijopleidingen te verplichten, strengere regels voor rijinstructeurs in te voeren en de wijze van examineren te veranderen.

“Frauderen tijdens het examen, instructeurs die je bewust te vroeg laten afrijden, lespakketten die de indruk geven dat je ‘snel’ je rijbewijs kunt halen. Ik vind dat deze misstanden moeten worden aangepakt. Daarom zijn we vanuit het ministerie aan de slag gegaan met een pakket dat verbeteringen moet aanbrengen in de rijopleiding”, zegt Harbers dinsdag in een verklaring.

Vierfasenmodel

Naast het verplichten van de rijopleiding – op dit moment is alleen het rijexamen nog verplicht – moet duidelijker worden wat leerlingen tijdens de lessen leren. Als voorbeelden noemt het ministerie rijden in het donker, rijden met 130 kilometer per uur en het bespreken van ‘sociaal rijgedrag’.

Verder is er ook gekeken naar de volgorde waarop leerlingen kennismaken met het verkeer. Om deze reden zal het vierfasenmodel worden ingevoerd, dat in oktober 2023 al aan de branche werd gepresenteerd. In dit model wordt de rijopleiding opgeknipt in vier fasen, waarbij in iedere fase met complexere situaties wordt geoefend. Daarnaast wordt er een systeem ontwikkeld waarin betrokkenen kunnen zien welke vaardigheden de leerling al onder de knie heeft, is te lezen in de verklaring van Harbers.

Strengere regels

Niet alleen voor leerlingen staan er veranderingen op de planning; ook rijinstructeurs krijgen te maken met nieuwe regels. Zo wordt hen verplicht om een opleiding te volgen bij een door het IBKI erkend opleidingsinstituut. “Voor die opleiding heeft het IBKI contouren opgesteld, aan de hand daarvan kunnen opleidingsinstituten hun eigen lesmethode ontwikkelen”, aldus het ministerie.

Daarnaast zullen instructeurs in de toekomst, buiten de vijfjaarlijkse WRM-bijscholing, ook iedere vijf jaar een theorie- en praktijkexamen moeten afleggen. Wanneer een instructeur drie keer een onvoldoende haalt, verliest deze zijn bevoegdheid, waarop hij of zij kan besluiten een herintrederstraject te volgen.

Kwaliteit omhoog

“De voorgestelde wijzigingen brengen kosten met zich mee, die naar verwachting worden betaald door consumenten, rijscholen en rijinstructeurs. Er wordt op dit moment uitgezocht hoe de kosten voor leerlingen zo gelijk mogelijk kunnen blijven”, luidt de verklaring verder.

Maar, Harbers denkt dat het invoeren van deze nieuwe regels ervoor zal zorgen dat leerlingen vaker in één keer slagen en dus niet extra hoeven te betalen voor een herexamen of extra rijlessen. Ook CBR-directeur Alexander Pechtold verwacht dat er na deze ingreep een ‘eerlijkere concurrentie’ in de rijscholenbranche ontstaat en dat de kwaliteit omhoog gaat.

Adviescommissie Rijonderwijs

Tot slot is het ministerie van plan om een Adviescommissie Rijonderwijs in te richten, waarin vertegenwoordigers van de rijschoolbranche, IBKI, CBR, IenW en onderwijskundigen komen. Het doel van de adviescommissie is om de minister periodiek te adviseren over het leerplan, de exameneisen en het kwalificatieprofiel voor rijinstructeurs.

Het ministerie gaat nu aan de slag met het aanpassen van wet- en regelgeving om alle verbeteringen door te voeren.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

5 reacties op “Ministerie: strengere regels voor rijinstructeurs en rijopleidingen verplichten”

Jordi Beers|28.05.24|13:02

Wat een leuk idee; rijden in het donker verplichten……dat worden aardige nachtelijke ritjes in de zomer. Ben blij dat ik geen rijinstructeur meer ben.

Samir Benalla|28.05.24|14:25

Daarnaast zullen instructeurs in de toekomst, buiten de vijfjaarlijkse WRM-bijscholing, ook iedere vijf jaar een theorie- en praktijkexamen moeten.

De huidige vijfjaarlijkse bijscholing omvat al theorie en een praktijkexamen.
Wat is er nieuw dan? Wacht ik zie het…..extra kosten voor rijscholen en instructeurs.

Laat ze ook eens naar het examineren kijken, waarbij examinatoren de een wel laten slagen en een ander niet. Terwijl beide hetzelfde niveau hebben en dezelfde ‘kleine’ foutjes maken.

Paul Soeters|30.05.24|10:04

Alle plannen zijn, door iemand uit de Raad van Toezicht v.d. Koepel, tegen beter weten in en doelbewust online gezet. De stukken van het CBR, IBKI, HashKoning, Roemer & v.d. Koepel, zouden nog worden behandeld en over worden vergaderd. Waarna het naar de 2de kamer zou gaan. Daarnaast zijn de 2de kamer leden niet eens gekend in de gedachte & besluitvorming en de enige die hier iets vanaf had kunnen weten is Harbers zelf. Voor de rest is er niemand gekend in welke afspraken er zijn bedacht. Groet

Gwen Smit|30.05.24|16:11

Regeltjes,regeltjes.. Een goed instructeur leert zijn leerling in fases rijden, van simpel en overzichtelijk naar next level!!! Het liefst pak je ook nog weersomstandigheden mee in de rijles en in schemer/donker rijden (wat in de zomer idd wat moeilijker wordt) Doen ze dat niet (als de mogelijkheid aanwezig is) dan zijn ze ook niet instructeur waardig!
Ik vind het vermoeiend hoe de politiek zich bemoeid met de branche! Het zelfde als dat een loodgieter jouw leert hoe je een koe moet melken!

Gwen Smit|30.05.24|16:19

ps: je hebt helemaal gelijk Semir Benalla, blijkbaar weten ze in de politiek niet hoe het in de praktijk er aan toegaat bij het IBKI.. misschien beter inlezen daar in de kamer?! Voor zo een uurloon verwacht je toch meer inzicht in het onderwerp! Triest!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ministerie: strengere regels voor rijinstructeurs en rijopleidingen verplichten | RijschoolPro
Ministerie: strengere regels voor rijinstructeurs en rijopleidingen verplichten
tegen misstanden

Ministerie: strengere regels voor rijinstructeurs en rijopleidingen verplichten

"Misstanden moeten worden aangepakt", aldus Harbers Foto: ANP

Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) wil met een reeks nieuwe regels misstanden bij rijscholen tegengaan en het slagingspercentage opkrikken. Zo is het kabinet onder andere van plan om rijopleidingen te verplichten, strengere regels voor rijinstructeurs in te voeren en de wijze van examineren te veranderen.

“Frauderen tijdens het examen, instructeurs die je bewust te vroeg laten afrijden, lespakketten die de indruk geven dat je ‘snel’ je rijbewijs kunt halen. Ik vind dat deze misstanden moeten worden aangepakt. Daarom zijn we vanuit het ministerie aan de slag gegaan met een pakket dat verbeteringen moet aanbrengen in de rijopleiding”, zegt Harbers dinsdag in een verklaring.

Vierfasenmodel

Naast het verplichten van de rijopleiding – op dit moment is alleen het rijexamen nog verplicht – moet duidelijker worden wat leerlingen tijdens de lessen leren. Als voorbeelden noemt het ministerie rijden in het donker, rijden met 130 kilometer per uur en het bespreken van ‘sociaal rijgedrag’.

Verder is er ook gekeken naar de volgorde waarop leerlingen kennismaken met het verkeer. Om deze reden zal het vierfasenmodel worden ingevoerd, dat in oktober 2023 al aan de branche werd gepresenteerd. In dit model wordt de rijopleiding opgeknipt in vier fasen, waarbij in iedere fase met complexere situaties wordt geoefend. Daarnaast wordt er een systeem ontwikkeld waarin betrokkenen kunnen zien welke vaardigheden de leerling al onder de knie heeft, is te lezen in de verklaring van Harbers.

Strengere regels

Niet alleen voor leerlingen staan er veranderingen op de planning; ook rijinstructeurs krijgen te maken met nieuwe regels. Zo wordt hen verplicht om een opleiding te volgen bij een door het IBKI erkend opleidingsinstituut. “Voor die opleiding heeft het IBKI contouren opgesteld, aan de hand daarvan kunnen opleidingsinstituten hun eigen lesmethode ontwikkelen”, aldus het ministerie.

Daarnaast zullen instructeurs in de toekomst, buiten de vijfjaarlijkse WRM-bijscholing, ook iedere vijf jaar een theorie- en praktijkexamen moeten afleggen. Wanneer een instructeur drie keer een onvoldoende haalt, verliest deze zijn bevoegdheid, waarop hij of zij kan besluiten een herintrederstraject te volgen.

Kwaliteit omhoog

“De voorgestelde wijzigingen brengen kosten met zich mee, die naar verwachting worden betaald door consumenten, rijscholen en rijinstructeurs. Er wordt op dit moment uitgezocht hoe de kosten voor leerlingen zo gelijk mogelijk kunnen blijven”, luidt de verklaring verder.

Maar, Harbers denkt dat het invoeren van deze nieuwe regels ervoor zal zorgen dat leerlingen vaker in één keer slagen en dus niet extra hoeven te betalen voor een herexamen of extra rijlessen. Ook CBR-directeur Alexander Pechtold verwacht dat er na deze ingreep een ‘eerlijkere concurrentie’ in de rijscholenbranche ontstaat en dat de kwaliteit omhoog gaat.

Adviescommissie Rijonderwijs

Tot slot is het ministerie van plan om een Adviescommissie Rijonderwijs in te richten, waarin vertegenwoordigers van de rijschoolbranche, IBKI, CBR, IenW en onderwijskundigen komen. Het doel van de adviescommissie is om de minister periodiek te adviseren over het leerplan, de exameneisen en het kwalificatieprofiel voor rijinstructeurs.

Het ministerie gaat nu aan de slag met het aanpassen van wet- en regelgeving om alle verbeteringen door te voeren.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

5 reacties op “Ministerie: strengere regels voor rijinstructeurs en rijopleidingen verplichten”

Jordi Beers|28.05.24|13:02

Wat een leuk idee; rijden in het donker verplichten……dat worden aardige nachtelijke ritjes in de zomer. Ben blij dat ik geen rijinstructeur meer ben.

Samir Benalla|28.05.24|14:25

Daarnaast zullen instructeurs in de toekomst, buiten de vijfjaarlijkse WRM-bijscholing, ook iedere vijf jaar een theorie- en praktijkexamen moeten.

De huidige vijfjaarlijkse bijscholing omvat al theorie en een praktijkexamen.
Wat is er nieuw dan? Wacht ik zie het…..extra kosten voor rijscholen en instructeurs.

Laat ze ook eens naar het examineren kijken, waarbij examinatoren de een wel laten slagen en een ander niet. Terwijl beide hetzelfde niveau hebben en dezelfde ‘kleine’ foutjes maken.

Paul Soeters|30.05.24|10:04

Alle plannen zijn, door iemand uit de Raad van Toezicht v.d. Koepel, tegen beter weten in en doelbewust online gezet. De stukken van het CBR, IBKI, HashKoning, Roemer & v.d. Koepel, zouden nog worden behandeld en over worden vergaderd. Waarna het naar de 2de kamer zou gaan. Daarnaast zijn de 2de kamer leden niet eens gekend in de gedachte & besluitvorming en de enige die hier iets vanaf had kunnen weten is Harbers zelf. Voor de rest is er niemand gekend in welke afspraken er zijn bedacht. Groet

Gwen Smit|30.05.24|16:11

Regeltjes,regeltjes.. Een goed instructeur leert zijn leerling in fases rijden, van simpel en overzichtelijk naar next level!!! Het liefst pak je ook nog weersomstandigheden mee in de rijles en in schemer/donker rijden (wat in de zomer idd wat moeilijker wordt) Doen ze dat niet (als de mogelijkheid aanwezig is) dan zijn ze ook niet instructeur waardig!
Ik vind het vermoeiend hoe de politiek zich bemoeid met de branche! Het zelfde als dat een loodgieter jouw leert hoe je een koe moet melken!

Gwen Smit|30.05.24|16:19

ps: je hebt helemaal gelijk Semir Benalla, blijkbaar weten ze in de politiek niet hoe het in de praktijk er aan toegaat bij het IBKI.. misschien beter inlezen daar in de kamer?! Voor zo een uurloon verwacht je toch meer inzicht in het onderwerp! Triest!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.