Amsterdam start proef met flitspalen om 30 km/u te handhaven
pilot

Amsterdam start proef met flitspalen om 30 km/u te handhaven

Om te onderzoeken of flitspalen het juiste middel zijn, start het OM daarom met een pilot Foto: Shutterstock

De maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in Amsterdam wordt vanaf zaterdag met flitspalen gehandhaafd. Dat meldt het Openbaar Ministerie. Het gaat om een proef; het is volgens het OM voor het eerst dat flitspalen worden ingezet voor de handhaving van een dusdanig lage snelheid.

Eind vorig jaar werd de maximumsnelheid in een groot deel van Amsterdam 30 kilometer per uur. Volgens het OM houden bestuurders zich nog lang niet overal aan deze snelheidslimiet. “De behoefte aan handhaving op 30 kilometer per uur neemt toe, doordat steeds meer gemeenten de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur. Tot nu toe wordt handhaven op 30 kilometer per uur op grotere schaal nog niet gedaan”, aldus het OM.

Om te onderzoeken of flitspalen het juiste middel zijn, start het OM daarom met een pilot. Het OM wil achterhalen hoe flitspalen het rijgedrag op wegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur beïnvloeden en of het effectief is ze structureel in te zetten als aanvulling op andere zogenoemde snelheidsbeperkende maatregelen.

Geschikte locatie

Amsterdam is volgens het OM een geschikte locatie om de pilot uit te voeren, omdat er sinds een halfjaar op veel wegen in de bebouwde kom een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur geldt. De Amsterdamse wethouder van Verkeer en Vervoer Melanie van der Horst zegt dat iedereen er een half jaar aan heeft kunnen wennen. “We hebben ongeveer 4500 borden geplaatst, op een aantal plaatsen de wegindeling aangepast en iedereen geïnformeerd met campagnes. Het is goed dat er nu ook gehandhaafd wordt, om ervoor te zorgen dat mensen zich aan de maximumsnelheid houden.”

Van der Horst zegt te hopen dat de proef een succes wordt, zodat de flitspalen structureel kunnen worden ingezet. “Want we hebben 30 kilometer per uur ingevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren, omdat die in Amsterdam onder druk staat. We verwachten hierdoor 20 tot 30 procent minder ongelukken.”

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Bron: ANP

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Amsterdam start proef met flitspalen om 30 km/u te handhaven | RijschoolPro
Amsterdam start proef met flitspalen om 30 km/u te handhaven
pilot

Amsterdam start proef met flitspalen om 30 km/u te handhaven

Om te onderzoeken of flitspalen het juiste middel zijn, start het OM daarom met een pilot Foto: Shutterstock

De maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in Amsterdam wordt vanaf zaterdag met flitspalen gehandhaafd. Dat meldt het Openbaar Ministerie. Het gaat om een proef; het is volgens het OM voor het eerst dat flitspalen worden ingezet voor de handhaving van een dusdanig lage snelheid.

Eind vorig jaar werd de maximumsnelheid in een groot deel van Amsterdam 30 kilometer per uur. Volgens het OM houden bestuurders zich nog lang niet overal aan deze snelheidslimiet. “De behoefte aan handhaving op 30 kilometer per uur neemt toe, doordat steeds meer gemeenten de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur. Tot nu toe wordt handhaven op 30 kilometer per uur op grotere schaal nog niet gedaan”, aldus het OM.

Om te onderzoeken of flitspalen het juiste middel zijn, start het OM daarom met een pilot. Het OM wil achterhalen hoe flitspalen het rijgedrag op wegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur beïnvloeden en of het effectief is ze structureel in te zetten als aanvulling op andere zogenoemde snelheidsbeperkende maatregelen.

Geschikte locatie

Amsterdam is volgens het OM een geschikte locatie om de pilot uit te voeren, omdat er sinds een halfjaar op veel wegen in de bebouwde kom een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur geldt. De Amsterdamse wethouder van Verkeer en Vervoer Melanie van der Horst zegt dat iedereen er een half jaar aan heeft kunnen wennen. “We hebben ongeveer 4500 borden geplaatst, op een aantal plaatsen de wegindeling aangepast en iedereen geïnformeerd met campagnes. Het is goed dat er nu ook gehandhaafd wordt, om ervoor te zorgen dat mensen zich aan de maximumsnelheid houden.”

Van der Horst zegt te hopen dat de proef een succes wordt, zodat de flitspalen structureel kunnen worden ingezet. “Want we hebben 30 kilometer per uur ingevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren, omdat die in Amsterdam onder druk staat. We verwachten hierdoor 20 tot 30 procent minder ongelukken.”

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Bron: ANP

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.