theorie-examen, CBR, rijbewijs

Meer geslaagden eerste theorie-examen CBR dan herexamen

RIJSWIJK – Het slagingspercentage bij het eerste CBR theorie-examen rijbewijs ligt fors hoger dan bij het herexamen. Slaagde vorig jaar ruim 58,2% van de kandidaten bij de eerste poging, bij de herkansingen zakte het slagingspercentage naar een schamele 47,5%. Dat blijkt uit cijfers van het CBR, opgevraagd door VerkeersPro.nl.

In 2009 werden in totaal 438.163 theorie-examens B afgenomen door het CBR. Hierbij werden 223.458 examens gehaald, wat leidt tot het landelijke slagingspercentage van 51,0%.

Theorie-examen

Kijken we echter alleen naar de eerste pogingen het theorie-examen te halen, dan blijkt 234.983 kandidaten voor de eerste keer opgingen met een slagingspercentage van 58,2%, zo meldt CBR-woordvoerder Coen Sleddering.

De cijfers betekenen dat de 96.604 kandidaten voor de 203.180 herexamens een gemiddeld slagingspercentage hebben van 47,5 procent. “Dat lage percentage wordt met name veroorzaakt door mensen die meerdere keren zakken”, weet Sleddering. “De grootte van die groep is onbekend, omdat we het percentage niet weten van de tweede poging, de derde poging, enzovoorts.”

Theorieles

“Het allerbelangrijkste om het theorie-examen te halen is een goede voorbereiding”, licht Chris Verstappen van Verjo, uitgever van verkeersleermiddelen, toe. “De meeste rijscholen die theoriecursus geven, hebben een slagingspercentage van minimaal 80 procent.”

Bij de praktijkexamens B is het verschil tussen eerste poging en herkansing marginaal. Daarbij waren vorig jaar de slagingspercentages 47,4% (eerste poging) en 45,8% (herexamen).

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Meer geslaagden eerste theorie-examen CBR dan herexamen”

Ingeborg|23.11.10|18:25

Het is ook eigenlijk raar dat mensen met een VWO niveau hetzelfde examen krijgen als degenen die met moeite de Basisberoeps gerichte leerweg halen.
Ik zou het wel een idee vinden als het CBR met 2 sessies (of een sterk vereenvoudigde versie) gaat werken. En dan heb ik het er niet over dat ze de kennis niet moeten hebben, maar laten we eerlijk zijn. De vraagstelling kan echt wel veel eenvoudiger. Wij hebben BB leerlingen die perfect kunnen rijden, als je met ze over de theorie praat dan weten ze het wel, maar met het theorie examen zakken ze, soms wel 5 keer of vaker. Doordat ze uiteindelijk alle vragen uit hun hoofd hebben geleerd slagen ze uiteindelijk, of ze kiezen uiteindelijk voor een mondeling examen.
Ik vind dat zo sneu voor hen.
Van de andere kant, dan heb je VWO leerlingen, die slagen in 1 keer voor de theorie, maar hebben 50 lessen nodig omdat ze iedere handeling beredeneren.

Ik denk dat als je de vraagstelling van het theorie examen vereenvoudigt dat je veel meer mensen een redelijke kans geeft om te slagen.

Peter|25.11.10|13:21

Ik heb ook mijn vraagtekens bij het CBR theorie examen. Zo ondertussen is het een examen geworden voor diegenen die over voldoende leercapaciteiten beschikken. Ondertussen heb ik al verschillende kandidaten zien afhaken omdat het voor hun niet mogelijk bleek door het theorie examen te komen.Ik heb een kandidaat die een cursus gevolgd heeft. Avond aan avond voor haar theorie zit te blokken en er desondanks niet doorkomt. Het zou al heel veel schelen als de foutmarge voor kennis en inzicht naar 6 fout zou gaan. Het theorie examen moet maatschappelijk aanvaardbaar en voor het gros van de kandidaten haalbaar zijn.

Johan|25.11.10|17:28

Wat zou het toch fijn zijn als het CBR ook naar ons opleiders transparant zou zijn over de vraag en vraag stelling in de theorieexamens.

Ik denk dat er qua niveau in de diaseries behoorlijk wat verschil zit in moeilijkheidsgraad.

Tevens ben ik van mening dat er ook dia’s zijn en vraagstellingen die niet toebehoren aan het daadwerkelijke theorieexamen voor de betreffende categorie.
Voorbeeld kandidaat heeft geen EHBO diploma nodig, waarom worden daar dan vragen overgesteld?

Theo Vuyk/ Verkeersschool Fly-OVER|25.11.10|18:47

Jaren geleden heb ik dit bovenstaande al aangekaart bij het CBR en de Bovag, ergo heb de examens laten bekijken en doornemen door een erkend bureau op de Nederlandse taal en de leesvaardigheid. Daaruit blijkt dat er nogal wat mis is met de door het CBR aangeboden theorieexamens.Helaas werd ik na diverse gesprekken met het CBR het bos in gestuurd met de mededeling dat het aangeboden examen voldoet aan de gestelde eisen. Wat de Bovag betreft, tja ……..
Als meerdere collega´s in den lande het met mij eens zijn dat er maar weer eens kritisch en professioneel gekeken moet worden naar het tegenwoordige theorie examen wil ik het voortouw nemen om alsnog eens contact te zoeken met het toen ingeschakelde bureau om zodoende een vuist te maken richting CBR.
Laat het mij dan weten en stuur een mail naar [email protected] .. ben benieuwd !!!!

Johan|25.11.10|19:02

Hopelijk dat meerdere collega’s op jou oproep zullen reageren zodat we samen een vuist kunnen maken.
Het zou toch tijd worden dat er eens naar ONS geluisterd gaat worden, en dat er daadwerkelijk ook iets meegedaan gaat worden!!!

Johan|25.11.10|19:33

Hopelijk zullen meerdere collega’s op jou oproep reageren, zodat er toch maar weer eens met een kritische noot naar gekeken kan worden.
Of het iets zal uithalen, daar heb ik mijn twijfels over maar niet geschoten is altijd mis.

Stel je voor dat de ogen van het CBR toch eens zullen opengaan, dan zijn we op de goede weg.

De Bovag ja helaas, daar heb je niets of weinig aan.

Joop|26.11.10|18:14

Opvallend waarom het percentage hoger ligt dan bij het herexamen? Nou er zijn zat rijscholen in Rotterdam die het zogenaamde systeem hebben weten te doorbreken en theorie slaginsgarantie bieden omdat zij exact weten welk examen een kandidaat krijgt. Gek genoeg slagen ze ook allen in één keer. Of ze er iets van snappen? Nee. Hoe dat komt? Omdat ze de betreffende vragen uit hun hoofd moeten leren. Ideale uitkomst voor veel mensen. Helaas weet het CBR Rotterdam er van af maar doet ze helemaal NIETS.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer geslaagden eerste theorie-examen CBR dan herexamen | RijschoolPro
theorie-examen, CBR, rijbewijs

Meer geslaagden eerste theorie-examen CBR dan herexamen

RIJSWIJK – Het slagingspercentage bij het eerste CBR theorie-examen rijbewijs ligt fors hoger dan bij het herexamen. Slaagde vorig jaar ruim 58,2% van de kandidaten bij de eerste poging, bij de herkansingen zakte het slagingspercentage naar een schamele 47,5%. Dat blijkt uit cijfers van het CBR, opgevraagd door VerkeersPro.nl.

In 2009 werden in totaal 438.163 theorie-examens B afgenomen door het CBR. Hierbij werden 223.458 examens gehaald, wat leidt tot het landelijke slagingspercentage van 51,0%.

Theorie-examen

Kijken we echter alleen naar de eerste pogingen het theorie-examen te halen, dan blijkt 234.983 kandidaten voor de eerste keer opgingen met een slagingspercentage van 58,2%, zo meldt CBR-woordvoerder Coen Sleddering.

De cijfers betekenen dat de 96.604 kandidaten voor de 203.180 herexamens een gemiddeld slagingspercentage hebben van 47,5 procent. “Dat lage percentage wordt met name veroorzaakt door mensen die meerdere keren zakken”, weet Sleddering. “De grootte van die groep is onbekend, omdat we het percentage niet weten van de tweede poging, de derde poging, enzovoorts.”

Theorieles

“Het allerbelangrijkste om het theorie-examen te halen is een goede voorbereiding”, licht Chris Verstappen van Verjo, uitgever van verkeersleermiddelen, toe. “De meeste rijscholen die theoriecursus geven, hebben een slagingspercentage van minimaal 80 procent.”

Bij de praktijkexamens B is het verschil tussen eerste poging en herkansing marginaal. Daarbij waren vorig jaar de slagingspercentages 47,4% (eerste poging) en 45,8% (herexamen).

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Meer geslaagden eerste theorie-examen CBR dan herexamen”

Ingeborg|23.11.10|18:25

Het is ook eigenlijk raar dat mensen met een VWO niveau hetzelfde examen krijgen als degenen die met moeite de Basisberoeps gerichte leerweg halen.
Ik zou het wel een idee vinden als het CBR met 2 sessies (of een sterk vereenvoudigde versie) gaat werken. En dan heb ik het er niet over dat ze de kennis niet moeten hebben, maar laten we eerlijk zijn. De vraagstelling kan echt wel veel eenvoudiger. Wij hebben BB leerlingen die perfect kunnen rijden, als je met ze over de theorie praat dan weten ze het wel, maar met het theorie examen zakken ze, soms wel 5 keer of vaker. Doordat ze uiteindelijk alle vragen uit hun hoofd hebben geleerd slagen ze uiteindelijk, of ze kiezen uiteindelijk voor een mondeling examen.
Ik vind dat zo sneu voor hen.
Van de andere kant, dan heb je VWO leerlingen, die slagen in 1 keer voor de theorie, maar hebben 50 lessen nodig omdat ze iedere handeling beredeneren.

Ik denk dat als je de vraagstelling van het theorie examen vereenvoudigt dat je veel meer mensen een redelijke kans geeft om te slagen.

Peter|25.11.10|13:21

Ik heb ook mijn vraagtekens bij het CBR theorie examen. Zo ondertussen is het een examen geworden voor diegenen die over voldoende leercapaciteiten beschikken. Ondertussen heb ik al verschillende kandidaten zien afhaken omdat het voor hun niet mogelijk bleek door het theorie examen te komen.Ik heb een kandidaat die een cursus gevolgd heeft. Avond aan avond voor haar theorie zit te blokken en er desondanks niet doorkomt. Het zou al heel veel schelen als de foutmarge voor kennis en inzicht naar 6 fout zou gaan. Het theorie examen moet maatschappelijk aanvaardbaar en voor het gros van de kandidaten haalbaar zijn.

Johan|25.11.10|17:28

Wat zou het toch fijn zijn als het CBR ook naar ons opleiders transparant zou zijn over de vraag en vraag stelling in de theorieexamens.

Ik denk dat er qua niveau in de diaseries behoorlijk wat verschil zit in moeilijkheidsgraad.

Tevens ben ik van mening dat er ook dia’s zijn en vraagstellingen die niet toebehoren aan het daadwerkelijke theorieexamen voor de betreffende categorie.
Voorbeeld kandidaat heeft geen EHBO diploma nodig, waarom worden daar dan vragen overgesteld?

Theo Vuyk/ Verkeersschool Fly-OVER|25.11.10|18:47

Jaren geleden heb ik dit bovenstaande al aangekaart bij het CBR en de Bovag, ergo heb de examens laten bekijken en doornemen door een erkend bureau op de Nederlandse taal en de leesvaardigheid. Daaruit blijkt dat er nogal wat mis is met de door het CBR aangeboden theorieexamens.Helaas werd ik na diverse gesprekken met het CBR het bos in gestuurd met de mededeling dat het aangeboden examen voldoet aan de gestelde eisen. Wat de Bovag betreft, tja ……..
Als meerdere collega´s in den lande het met mij eens zijn dat er maar weer eens kritisch en professioneel gekeken moet worden naar het tegenwoordige theorie examen wil ik het voortouw nemen om alsnog eens contact te zoeken met het toen ingeschakelde bureau om zodoende een vuist te maken richting CBR.
Laat het mij dan weten en stuur een mail naar [email protected] .. ben benieuwd !!!!

Johan|25.11.10|19:02

Hopelijk dat meerdere collega’s op jou oproep zullen reageren zodat we samen een vuist kunnen maken.
Het zou toch tijd worden dat er eens naar ONS geluisterd gaat worden, en dat er daadwerkelijk ook iets meegedaan gaat worden!!!

Johan|25.11.10|19:33

Hopelijk zullen meerdere collega’s op jou oproep reageren, zodat er toch maar weer eens met een kritische noot naar gekeken kan worden.
Of het iets zal uithalen, daar heb ik mijn twijfels over maar niet geschoten is altijd mis.

Stel je voor dat de ogen van het CBR toch eens zullen opengaan, dan zijn we op de goede weg.

De Bovag ja helaas, daar heb je niets of weinig aan.

Joop|26.11.10|18:14

Opvallend waarom het percentage hoger ligt dan bij het herexamen? Nou er zijn zat rijscholen in Rotterdam die het zogenaamde systeem hebben weten te doorbreken en theorie slaginsgarantie bieden omdat zij exact weten welk examen een kandidaat krijgt. Gek genoeg slagen ze ook allen in één keer. Of ze er iets van snappen? Nee. Hoe dat komt? Omdat ze de betreffende vragen uit hun hoofd moeten leren. Ideale uitkomst voor veel mensen. Helaas weet het CBR Rotterdam er van af maar doet ze helemaal NIETS.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.