rijles, rijinstructeur, rijschool, lesauto

Stoppen met rijles: geldgebrek en karakter rijinstructeur

Als leerlingen stoppen met rijlessen geven ze vooral financiële redenen op. Maar vervolgens klagen ze bij de volgende rijschool het meest over de persoonlijkheid van hun oude rijinstructeur. Dat blijkt uit onderzoek van VerkeersPro.nl onder 224 rijinstructeurs.

Vrijwel alle rijinstructeurs hebben wel eens te maken met stoppende leerlingen (89%). Bij 54% van hen gebeurt dat 2-5 keer per jaar, bij 40% slechts één keer per jaar.

Geld

De stoppende leerling geeft vaak een financiële reden op. Zo zegt de leerling in 36% van de gevallen geen geld te hebben voor vervolglessen, ze willen eerder op examen (13%) of denken bij een ander goedkoper uit te zijn (12%).

De meeste rijinstructeurs krijgen 2-5 keer per jaar te maken met een leerling die overgestapt is van een andere rijschool (52%). Bij 28% gebeurt dat 5-10 keer per jaar.

Rijinstructeur

De leerlingen die van een andere rijschool afkomen, klagen over verschillende zaken. Zo zegt maar liefst 78% van de leerlingen ontevreden te zijn over de persoonlijkheid van de voorgaande rijinstructeur, de lesmethode (58%), te vaak gezakt bij het CBR (56%), lesplanning (31%) en het aantal lessen voor het examen (30%).

De prijs per les of geldgebrek gaf slechts 8% van de leerlingen op als een van de redenen om te vertrekken bij hun vorige rijschool, zo geven de instructeurs aan.

Van de 224 rijinstructeurs die de enquete hebben ingevuld is 62% zelfstandig rijschoolhouder zonder personeel (zzp of vof), 17% is rijschoolhouder met personeel, 13% werkt in loondienst en 8% is franchiser.

Lesprijs

De gemiddelde lesprijs per 60 minuten cat. B is 40-45 euro (50%), 35-40 euro (31%), 45-50 euro (12%). Het aantal lesauto’s van een rijschool is 1-3 (77%), 4-8 (11%), 8-15 (7%) of meer dan 15 (5%).

Overigens zijn er geen significante verschillen te bemerken tussen de redenen waarom leerlingen overstappen en de gemiddelde lesprijs of de rechtsvorm van een rijschool (zzp of loondienst).

Bart Pals

VerkeersPro.nl heeft twee bioscoopkaartjes verloot onder de deelnemers. De winnaar is:

Autorijschool Anja Goossens uit Sint-Pancras. Gefeliciteerd! De prijs komt zsm jouw kant op.

Auteur: Bart Pals

81 reacties op “Stoppen met rijles: geldgebrek en karakter rijinstructeur”

calimero|10.02.11|12:08

Is het niet zo dat een 18-jarige meestal een ander ergens de schuld van geeft.
Je gaat toch niet zeggen dat je geld op was…
En vinden ze 25 rijlessen al niet heel veel…
Dus is er inderdaad een gedeelte dat het aantal rijlessen teveel vind.
Wat niet wil zeggen dat dat ook zo is.
En dat ze bij een ander minder lessen nodig hebben.

Als je voor een andere rijschool kiest ligt dat natuurlijk aan je oude rijschool.
Net als dat de examinator het altijd heeft gedaan in geval van zakken.

Peter|10.02.11|12:28

Soms loopt het niet met een kandidaat. Dat kan iedere instructeur overkomen. Geef dat dan op tijd aan en laat de keuze aan de kandidaat. Dat is beter dan een negatieve kandidaat en slechte reclame. Je houd de eer aan jezelf en het levert minder frustraties op.

Hennie van Reining|10.02.11|13:36

Zoals mijn wijze oude Vader altijd zei: You can’t pease them all.

Ramdhan|10.02.11|15:10

Ik ook krijg leerlingen van andere rijscholen, die te klagen hebben over zijn instructeur, maar er gaan ook leerlingen van mij rijschool naar de andere rijschool. Waar ligt het nu aan ? Leerlingen denken dat instructeur een voetballer is, degene die doelpunt maakt is de beste . Meerstal wordt mij ook gevraagd welke examinator heb ik gekregen, maar wordt nooit gevraagd of ze al klaar zijn om te gaan afrijden. Meeste leerlingen willen alleen maar afrijden zonder te lessen als ze eerste keer zakken

frits philips|10.02.11|16:22

dat er mensen zijn die hieraan onderzoek doen zegt genoeg…….(ONZIN)
laat de leerling dan de instructeur les geven……want een echte instructeur zal alleen blijven werken met zijn leerling als er wederzijds respect is.
immers een PLAN ZONDER DOEL IS EEN DROOM……
en EEN DOEL ZONDER PLAN IS EEN NACHTMERRIE!

Johan|10.02.11|19:31

Tjonge wat zijn jullie zielig zeg. Gaan jullie echt zo met mensen om, ook met leerlingen. Ik heb met ze te doen.

ineke|10.02.11|20:53

Met welk doel is dit onderzoek uitgevoerd en wie gaat er wat met de uitkomsten van dit onderzoek doen?

john|10.02.11|22:16

het s toch altijd de schuld van de rij instructeur.

rené kwast|10.02.11|23:13

Het grote dilemma met de rijlessen blijft dat je commercieel werkt maar ook eerlijk moet zijn tegen de leerling over zijn rijgedrag. Dus je moet klantvriendelijk zijn en sommige leerlingen af en toe op hun falie geven. Idee: deel de leerling via postcode in bij een rijschool…….Slagingspercentage = 100 %.

Peter|11.02.11|07:58

De leerlingen die van rijschool wisselen, zijn natuurlijk altijd negatief over hun oude rijschool.
Je zal een leerling nooit horen zeggen dat het eigenlijk zijn of haar eigen schuld was.
Vaak hebben ze daarvoor al meerdere rijscholen gehad en zijn ze nog steeds op zoek naar die rijschool, die wonderen kan verrichten.
Zakken ze dan weer, ligt het weer aan de rijschool en zoeken ze verder.

Roger|11.02.11|12:41

Er is hier Censuur op het Forum
Gegroet

AZR|11.02.11|18:25

En waar bestaat die censuur dan uit? Hoe weet je dat?

Roger|11.02.11|20:15

2 reacties van mij zijn verwijderd en 2 van iemand die nogal beledigend werd.
Gisteren stonden er meer reacties hier.

Roger|11.02.11|20:16

Er zijn 4 minstens 4 reacties verwijderd??!!
Vind ik hoogst vreemd.

cees buys|11.02.11|22:42

Als een leerling zakt, krijgt zijn imago een deuk. Dit wordt beinvloed door een nieuwe rijschool. Wees eerlijk tegen je leerling en bespreek per les de voortgang. Ga door het vuur voor je leerling. Bij mij is nog niemand gezakt. Ik krijg veel leerlingen van andere rijscholen. Veel rondjes gereden en weinig begeleiding. Lever je kwaliteit dan krijg je ook nieuwe leerlingen. Zoek het dus ook bij jezelf in plaat van bij je leerling. PS. Geld speelt natuurlijk ook een rol, maar bespreek dat

Bert vd H|13.02.11|11:33

@ Cees,

Nog NIEMAND gezakt????? Leg eens uit….
Ik ken namelijk géén enkele instructeur die 100% geslaagden heeft.

Wim KLAPWIJK|13.02.11|12:21

Hoi Cees

Ik vind het jammer dat je aangeeft dat je nog nooit iemand gezekt heb gehad of je heb in de tijd dat je les geeft 1 leerling gehad die het toevallig gehaald hebt of je heb nog nooit iemand op examen gehad , want OOK ik ken niemand die 100 % geslaagden heeft en er zijn trouwens twee reractie van mij verwijderd die ik in reactie op een slimmerd had gegeven maar dat is logisch want het was een beetje scherp groetjes en allen veel succes Wim Klapwijk cQregio west Schiedam

Roger|14.02.11|11:51

Zo is het Wim,…de slimmerd hier. Heb alleen een grapje met je gemaakt dacht ik hoor.
Zal er om het netjes te houden niet meer op in gaan.
Herinneren jullie je nog geleerd te hebben dat het moment van rijles een enorm spanningsmoment is bij onze leerlingen?
Zijn wij allemaal wel zo klantvriendelijk? Zelf geef ik gemiddeld 20 uur les per week. Als het richting 40 zou gaan, wordt het meer een automatisme. Ik zie toch wel enkele collega’s veranderen in geautomatiseerde bromberen. Heel begrijpelijk

Wim KLAPWIJK|14.02.11|14:37

Nou Roger blij dat de lucht geklaard is tussen ons een grapje moet ook een grapje blijven
ik ben al 32 jaar een fulltime instructeur en geautomatiseerd doe ik niets want ik doe altijd even een terugblik les evaluatie dus hoe de les verlopen is en of het beter kan of had gekund groetjes Wim

Roger|14.02.11|15:02

Okee, insgelijks Wim.
Ik werd wel eens gevraagd om bij een grote rijschool een dag in te vallen i.v.m. met ziekte o.i.d. Daar zeiden ze me dat een dag bestaat uit 4 a 5 lessen van 1,5uur. Ook kom ik ex/instructeurs tegen die gewag maken altijd 80 uur per week te hebben gewerkt. Dit zou ik persoonlijk niet trekken. Met je 32 jaar ervaring…mag ik vragen, waar ligt volgens jou de grens? Een leraar middelbare school geeft dacht ik ook nog geen 20 uur les. Vr. groet Roger

cees buys|14.02.11|22:15

Ik begrijp de verbazing over mijn slagingspercentage. Ik geef extreem les. verleg grenzen op de snelweg, rotondes etc. Door mijn eigen ontwikkelde psychologische trainingen te koppelen aan de gewenste resultaten bij het CBR scoor ik 100 %. Ook in de beroepsopleidingen heb ik het hoogste % van Nederland. Als je je goed in je leerling verplaatst en de voortgang continu spiegelt, kom je ook tot deze resultaten. Jij kan als instructeur l bepalen of hij aan de norm voldoet vlgns rijprocedure

cees buys|14.02.11|22:34

gemiddeld leerlingen bestand van iets meer dan dertig leerlingen. Ik rij 7 dagen in de week, en als het moet om twee of vier uur smorgens . Met pauzes erbij 6-11 uur per dag. Alle leerlingen krijgen eerst een stuurtraining van twee uur. Daarna een schakeltraining van twee uur. Daarna een sliptraining van twee uur. Daarna twee uur achteruitrijden door een woonwijk. vervolgens intensieve kijktraining kruispunten en kijktraining snelweg, waarbij details moeten worden onthouden.

cees buys|14.02.11|22:51

Om een examinator te citeren: ” Meneer Buijs, wij worden als CBR erg blij van de kandidaten die u aanleverd. U bent echt in staat de leerling voor de praktijk klaar te stomen.
Ik heb voldoende leerlingen. En voor deze mensen neem ik geen risico om te vroeg examens aan te vragen. Als hij dit perse wil, mag hij het examen elders inkopen. Wederzijds respect. Uiteindelijk kiest de leerling voor een harde gediciplineerde training en eerlijke transparante begeleiding tegen een redelijk tarief.

cees buys|14.02.11|23:41

Roger,
Je maakt zelf keuzes: werk je voor jezelf of werk je voor een rijschool.?
Als je werkt en denkt met je hart, kom je verder, kan je meer aan en heb je plezier in je werk. Denk je met je portemonnee, dan ga je je afvragen hoe een ander het toch doet. Blijf jezelf, wees een leraar, een coach en een vriend voor het leven voor je leerling. Deze zullen op hun beurt jou aan nieuwe klanten helpen. Denk op lange termijn aan jezelf, daarna vult je portemonnee vanzelf.

Roger|15.02.11|09:58

Cees, dank je voor je persoonlijke noot.
Ik ben zwaar studerend en dus niet GELOVEND Boeddhist. Geld of bezit of dit leven zegt me mede hierdoor helemaal niets. Het leerproces, de attitude van de leerling, de eenvoud van de lesstof als je er even je best voor doet. Jouw beschrijving is me uit het hart gegrepen. De discipline en de houding: alleen goed is goed genoeg. Als ik dit zou toepassen, zal ik eerst een klein(er) . Ik zal hieronder uitleggen dat wat ik doe nergens op slaat

Roger|15.02.11|10:07

Hoi Cees, hoogbegaafd (heeft veel nadelen) Geen vermogen, geen krediet, auto is mooi maar 10 jaar oud, geen schulden op de rijschool. Geen vakantie, ziektewet, geen pensioen, en volgend jaar geen half extra inkomen van partner meer, dus w.s. sterfhuisconstructie van de rijschool.
Als je denkt wie ik denk dat je bent, Help je mee om in jeugdzorg iets te gaan doen.
Mijn besluit staat vast, daar ik weet hoe mijn leven verder verloopt, alsook wat ik hierna heb te verwachten. Geld is een illusie.

Roger|15.02.11|10:20

Sorry Cees, ik leek wel een hoogbegaafde dyslecticus. Als je bent wie ik denk, bedoel ik.
De Rijschool was voor mij een vingeroefening, ik blijf hier niet in hangen, de laatste 13 jaar die ik nog regulier (mag) werken. Bij jeugdzorg kan je meer doen met attitude bij jeugd, dit komt de (andere) rijschool dan ten goede. Je zit dichter bij de bron van problemen, welke ALTIJD gevormd wordt door FOUTIEVE (dit is absoluut) inzichten. Met de juiste inzichten wordt de hele wereld een beter plek.

AZR|15.02.11|12:38

Heren, waarom wisselen jullie je e-mail adressen niet uit en gaan lekker met elkaar mailen? Hetgene wat – vooral Roger – jullie stellen past m.i. helemaal niet op dit forum thuis.

@ cees buys
Helem ooie verhalen, maar beroepshalve ben ik gewend om mensen NIET te geloven op hun blauwe/grijze/groene ogen. M.a.w. you can talk the talk, but can you walk the walk? Hoe heet je rijschool, dan wil ik wel eens de echte CBR cijfers opzoeken, want ik kan dit niet geloven.

Roger|15.02.11|17:29

En je hebt nog gelijk ook AZR, was even een zijsprong. Excuus als het je gestoord heeft.
aan de andere kant, mij stoort ook wel eens iets, even goede vrienden wat mij betreft.

Bert vd H|15.02.11|19:18

@ Dhr Buys,

Wilt u even vermelden in welke plaats uw examens afgenomen worden?

cees buys|15.02.11|23:23

cees buijs, beroepsfotograaf sinds 1989 en 20 jaarzelfstandig fotograaf
docent vakfotografie. Directeur Phototgraphy and Productions.
Marketing gestudeerd Nima A en B, HBO comunicatie. Directeur Eagle communications
Projectleider AgeBridge comunications , Fair job exchange en meerdere diverse projecten. Oprichter Nederlands Taxicollege , Oprichter en GAH van Nationaal Taxicollege BV, Oprichter Maatschappelijk vervoer Nederland BV. Directeur Rijbewijstalent en Goed op weg Taxiservice.

cees buys|15.02.11|23:31

Alkmaar, Haarlem, Amsterdam, Utrecht, Leiden, Dordrecht etc.
beroepsfotograaf sinds 1989, waarvan 20 jaar zelfstandig. directeur Photgraphy & Productions, Eagle communicaties, Agebridge communications. Oprichter Nederlands taxicollege, Directeur Nationaal Taxicollege BV, Directeur Maatschappelijk Vervoer Nederland, Directeur Goed op weg Taxiservice, Directeur Rijbewijstalent. Studie: Nima A, Nima B, HBO communicatie, Taxionderneming, Busonderneming gehandicaptenvervoer, DEO politie Amsterdam

cees buys|15.02.11|23:38

Maar voor de goede orde, dit is ook een zijspoor.
De stelling was waarom mensen weglopen. Door teleurstellende resultaten en te hoge tarieven en niet transparant met je leerling omgaan, en veel ‘uren’ draaien. MIjn leerlingen hebben gemiddeld ..tussen de 16 en 28 lessen nodig. en dan zijn ze echt klaar. Ook ik heb wel eens een uitschieter gehad van meer dan 40 uur. maar dan nog 1 x examen en slagen. CBR cijfers zijn officieel en deze verkondig ik met veel trots en plezier.

cees buys|15.02.11|23:45

Roger,
Je hebt precies begrepen wat er speelt. Ik heb een vrouw die drie hersenbloedingen heeft gehad. Ik train en begeleid chaffeurs in het gehandicaptenvervoer in de zwaarste categorien handicaps. Mijn eigen vervoersmaatschappijen vervoeren dagelijks tientallen geestelijk en lichamelijk gehandicapten. Wij trainen autistische kinderen en mensen met andere afwijkingen in het proces naar het B rijbewijs. Wij organiseren opleidingen voor het UWV.

Herman|16.02.11|09:46

@Cees.

Bij het CBR zie ik toch hele andere gegevens dan je hier luidkeels verkondigt. Je bent maar actief in 1 plaats met een paar leerlingen. Of heb je nog een inschrijfnummer?

Nationaal Taxicollege B.V.
Rijschoolnummer: 5159A8
Diemen tot 10

AZR|16.02.11|10:38

@ cees buys
Volgens mij vroegen hier 2 mensen om de naam van je rs e.d. en niet om een complete biografie, dit is hier ook helemaal niet interessant. Zoals Herman al stelt zeggen de CBR cijfers heel iets anders dan jij op je site weergeeft. A. In A’dam heb je tot 10 examens op jaarbasis met een percentage van 100 %, dat vind ik echt niet representatief genoeg, als er meer mensen afrijden, zullen er gewoon meer zakken. B. In Zaandam heb je * 1e examens, en in de her-tabel sta je op 100 %…

AZR|16.02.11|10:44

@ cees buys
…dat kan dus ook inhouden dat je slechts 1 examen hebt gereden, waarmee ik concludeer dat de cijfers op je website wel enigszins gekleurd zijn. Maar het is wel 100 % dat is een feit, maar blijft het ook 100 % bij 50 exa per jaar? Helaas zijn de cijfers van BTH, TVP, TPD etc niet raadpleegbaar volgens mij, dus die kan ik niet controleren.
Maar als je zo vakkundig bent, kom ik graag een keer kopje koffie doen in de aziatische straat ;-) 118 HS. Kunnen we ervaringen uitwisselen!

Wim KLAPWIJK|16.02.11|11:31

Heel goed AZR en Herman wat een gepraat van die CEES BUYS met zijn 10 examens en hoelang al 1 leerling geslaagd is 100 % maar ook tien en als hij i p v Diemen in Rotterdam of Amsterdam komt lessen blijft hij dood van schrik want hier kom je echt niet onder de 40 lessen zonder voorkennis groet Wim Klapwijk ARS Regio West Schiedam met een goed slagingspercentage zonder 2 uur sturen 2 uur schakelen tenzij het nodig is natuurlijk groet Wim

Bert vd H|16.02.11|13:34

Tja, tot 10 examens… Selectie bij de voordeur? Of 2 verschillende CBR nummers? Die rijscholen zijn er namelijk ook.
16 tot 28 lessen…. 50 min., 60 min. of misschien van 120 min/les?

Het klinkt allemaal vaag.

cees buys|16.02.11|17:15

Beste AZR, koffie staat klaar.

Wim, we kunnen een weddenschap aangaan. Mijn leerling gaat in jouw regio examen doen, zonder daar ooit geweest te zijn. Jij koopt het examen in. slaagt hij in 1 X dan betaal jij haar of zijn examen inclusief zijn of haar reiskosten. Zakt diegene, dan betaal ik je het examen terug.

Groet, Cees Buys

AZR|16.02.11|17:48

@ Cees Buys
Cees, prima, ik ben serieus! Ik sta altijd open om te leren in het vak, wanneer schikt het je?

cees buys|16.02.11|18:03

Bert vd H,
Ik vind je reactie op de topic vaag. Het gaat niet om mij. Ik doe mijn best met goede resultaten.

Als leerlingen stoppen met rijlessen geven ze vooral financiële redenen op. Maar vervolgens klagen ze bij de volgende rijschool het meest over de persoonlijkheid van hun oude rijinstructeur. Dat blijkt uit onderzoek van VerkeersPro.nl onder 224 rijinstructeurs.

Wat vindt jij van bovenstaande?
reageer daar eens fatsoenlijk op
Cees Buijs

cees buys|16.02.11|18:05

AZR graag je reactie naar [email protected] dan spreken we af, en rijdt je mee met een leerling van mij.

AZR|16.02.11|18:08

Doe ik zeker even Cees, lijkt me zeer leerzaam – als het echt de stijl is die jij beschrijft in een aantal berichten eerder – . Vooral dat achtertuit rijden door een woonwijk en de intensieve kijktraining kruispt, auto(snel)wegen spreekt me zeer aan!

Ramdhan|16.02.11|18:50

Heren, wij wijken flink van de stelling af.
Laten we mekaar niet afkraken en graag over eigen mening over de stelling gaan vertellen. Gebruikt deze mogelijkheid ( blad ) ook waarvoor het bedoeld is.

Roger|17.02.11|11:28

Idd.. Stoppen met rijles komt dus door het niet overeenkomen van de rijles met het verwachtingspatroon van de cursist. Dit kan de leraar zijn, of de tijdsduur, Of de gewenste mate van inspanning. Vergeet niet dat 18 jarigen slecht zijn in zelfbespiegeling en hoogstwaarschijnlijk nog nooit een leraar hebben gehad. als je dit weerspreekt weet je niet wat een leraar is. Als ik een leerling krijg met een niet reëel verw.patroon probeer ik hem te overtuigen van de leergang en de eindtermen.

Roger|17.02.11|12:10

Verder zou het goed aan het karakter van de cursist kunnen liggen? Jeugd is niet gewend om kennis uit ons te trekken, maar als je betaalt wil je toch weten wat je leraar weet? Mijn kids kregen van mij het advies om op de middelbare school kennis uit leraren te trekken. dat is het enig relevante. Iemand die wil leren slaagt in 1 keer.
Als echter de omgangsvormen en/of het te leveren product tekort schieten. Tsja.
Dus de Rijschool moet fatsoenlijk leveren, en de cursist moet zuiver willen leren.

Roger|17.02.11|12:16

Als laatste: relativeer! Ons beroep bestaat uit omgeschoolden, zij -instromers, met 1 autootje. We leren de kids een belangrijke vaardigheid. Ergens anders beter? Be my guest. Mijn leerlingen lopen niet weg o.a. omdat geld me geen drol interesseert. Als je wat ouder wordt weet je dat alleen je bord spaghetti ‘s-avonds van enig belang is. De rest is illusoir en wordt in stand gehouden door begeerte en gehechtheid. Niet doen dus. Dan houd je een juiste motivatie over, en kun je lachend werken.

Roger|17.02.11|12:39

Las het bericht nog even na. Waarom wordt aan instructeurs om de reden gevraagd en niet aan de stoppende cursist? Vertrouw je de aantallen?Als ik zie hoeveel ik er al krijg van 1 bepaalde rijschool. Altijd vanwege niet doorgegane lessen welke hoog in rekening worden gebracht. Gevolgd door een discussie. Deze rijschool wordt gewoon achtergelaten door de cursist?

AZR|17.02.11|12:55

@ Roger
Er wordt zowel aan de docenten om de reden gevraagd als aan gestopte cursisten (verderop in artikel). Verder vind ik niet tijdig afmelden v lessen een zeer gegronde reden om deze volledig in rekening te brengen. Hier is vooral bij dezelfde leerlingen steeds sprake van, wanneer je niet in rekening brengt bellen ze voor elke onzin af die voor hen belangrijker is dan de les.

AZR|17.02.11|12:55

Verder ligt het er m.i. ook aan dat ze niet meer dan max. 7 dagen in hun agenda vooruitkijken en vervolgens met de smoes komen zoals “…ja maar er kwam iets plotseling tussen van school” terwijl het aan eigen functioneren ligt en dat is neit verder kijken en geen rekening houden met andere afspraken.

Roger|17.02.11|13:40

AZR, Dat je iets een gegronde reden vind is je goed recht. Je zou zelfs gelijk kunnen hebben. Dit betekent echter niet dat de leerling dit ook vindt. Vooraf goede afspraken lijken me hier op zijn plats. Ik hoef hier geen standpunt over in te nemen, maar meld dat er veel onenigheid over kan ontstaan. Dit is jammer. Uit onze optiek zijn we vaak (redelijk) professioneel. Leerlingen hebben hier lang niet altijd respect voor. Het argument van verwachtingspatroon lijkt me geldig te blijven.

Roger|17.02.11|13:41

Ik denk dat ik met je eens ben, dat we vaak de laatste in de lijn van prioriteiten zijn.
Even het rijbewijs halen. Jaja.
Succes weer alle collega’s

Wim KLAPWIJK|17.02.11|14:27

Beste Cees
Leuk dat aanbod van jou , maar ik nodig jou uit om op een doordeweekse dag even een ochtend te komen lessen hier dan schuif ik bij je aan en als ik dan zie of je er wel of geen puinhoop van maak dan is de deal rond

want volgens mij weeet je niet waar je over praat deze regio lees ook even mijn vervolg

Wim KLAPWIJK|17.02.11|14:30

Ik heb mijn papieren in 1979 in het leger gehaald daar had ik een vriend ook instructeur dus ene willem uit Harderwijk Ik heb in zijn omgeving lesgegeven en ik moest alleen uitkijken voor mest en aarde op de weg en af en toe een tractor of paard , hij heeft hier lesgegeven en kwam er al na een uurtje achter dat het hier gecompliceerder was dan daar en gaf na een ¾ aan dat ik het over kon nemen . tot zover en dan nog wat ik ben geen kofie rijschool of telefoon rijschool zie vervolg

Wim KLAPWIJK|17.02.11|14:34

zo Cees an dan het laatste wat denk je als mensen horen dat je zelfs snachts om 2 of 4 uur rijles geeft dan ben je toch niet goed bij je hoofd hoe breng je dan verkeersinzicht bij .
Want volgens mijn plan werkt het anders schijnbaar 3 stappen dus

een aanleer fase , dan een correctie fase en dan de routine fase en over dat laatste daardoor komt dat er in delen v/h land niet evenveel lessen nodig zijn dus is een v/d fase niet afgerond dan zakt jouw leerling . geen 2uren sturen als een ½ nodig

cees buys|17.02.11|15:18

Wim,
In Amsterdam is het op dat tijdstip ontzettend druk veel racende taxi’s en roodrijders. Ik ben volledig bij mijn hoofd. De leerling is scherp omdat er ook veel zatte koppen in het verkeer zitten. Daarnaast sterft het van de fietsers waardoor de leerling echt wel links rechts kortom overal leert kijken.
Het is jammer dat je de weddenschap niet aandurft.

AZR|17.02.11|15:23

@ Wim
Zoals dhr. Buys hierboven al omschrijft, is het in – bepaalde delen – van Amsterdam vrij druk ’s nachts omdat die stad 24 u per dag leeft (en nee, ik kom ern iet vandaan en woon er niet).
Volgens mij is dit voor Rotterdam overigens net zo, ik denk dan aan het gebied rondom Weena e.d.

W.|19.02.11|16:31

Weggegaan bij een grote rijschool uit Almelo. Reden; ttt. en 1e prak.exa. te laat aangevraagd dan wat er afgesproken werd. En instruc. heeft me belooft om voor mij een herexamen aan te vragen. Die nooit aangevraagd werd. Dus ik bellen.. moest ik van hem meer lessen nemen.

Ongelooflijk! Mij als Melkkoe gebruiken. Een waardeloze rijschool. Je kunt beter lessen bij een eenmans rijschool. Waar mijn herexamen aangevraagd werd bij mijn 2e rijles bij hem.

Wim KLAPWIJK|20.02.11|12:22

Nog even een reactie op amsterdam snachts vraag 1 moet een rijinstructeur niet uitgerust zijn met zijn werkzaamheden ? vraag 2 welke gek gaat snacht rijden heb je overdag dan niets te doen en heb je geen gezinsleven nodig of zo en Cees over weddenschap ik heb gevraagd kom eerst hierheen en laat zien wat je kan dan praten wij verder want gezien het hoog houden van mijn naam bij het CBR ga ik niet met brandhout op examen en ik ga toch geen examen aanvraag doen zonder dat het zwart op wit sta Wim

Wim KLAPWIJK|20.02.11|12:25

dan nog het een en ander , Ik maak les overeenkomsten voor diegene die een pakket willen en die moeten getekend worden ik gebruik een inschrijfformulier die moet inmgevuld en ondertekend zijn ,
een rijles niet 48 uur van te voren afgezegd = doorbetalen tenzij er van overmachjt of eerste keer sprake is en ook afhankelijk van de attitude vanmde ll
grote edragen betaling per giro /bank niet nakomen van een betalingsverplichting door naar het incasso via de gebruikelijke procedure hatsikidee Wi

Wim KLAPWIJK|20.02.11|12:28

even at stellingen
een leerling geeft altijd problemen ten zij je een behoorlijke leerling hebt
een niet betalende leerling geeft problemen
in beide gevallen dus een moeilijke leerling

een leerling die niet betaald heb je geen inkomsten maar wel problemen
dus mijn advies

een leerling die niet betaald of problemen geeft stuur maar naar een collega dan heb je wel geen leerling en geen inkomsten maar OOK GEEN problemen dus !!!

cees buys|20.02.11|22:51

Beste wim: antw. 1 Een instructeur moet altijd uitgerust zijn, geen twijfel over mogelijk, dus zorg ik daar voor. antw.2. Ik bepaal mijn eigen tijden en strategieen . De jeugd die alleen overdag heeft geoefend, haalt op een gegeven moment zijn rijbewijs en gaat in de eerste auto s’nachts gezellig even uit in een grote plaats. Mijn leerlingen concluderen na het nachtritje dat het beter is met het openbaar vervoer de stad in te gaan. Drukte, drank, parkeren etc. Prima, beter en veiliger .

cees buys|20.02.11|22:58

Beste wim, Mijn leerlingen geven nooit problemen. Ze zijn uitermate gemotiveerd om mijn strenge lessen te volgen. Ook gemotiveert om te betalen. Ijzersterke mond tot mond reclame die het goed doet. Natuurlijk kan er iets tussen komen. Dit kan ook wederzijds gebeuren.. Wederzijds respect noem ik dat. Geven en nemen. Ik proef een bittere houding in je toon. Heb je er nog wel plezier in? Ga je echt zo met je leerlingen om? Kijk eens even goed naar jezelf voordat je je kritiek naar anderen spuit.

Wim KLAPWIJK|21.02.11|11:58

Dank je Cees
Maar wie begon met hoog van de toren te blazen met respect naar mijn leerlingen toe maar betalen is betalen en non betalen is de deurwaarder zo ligt dat .
Uit de Gulden tijd heb ik ongeveer nog 30.000 gulden te goed en de euro tijd al 3.500 waarvan er nu 1000 door de d eurwaarder geind gaan worden groetjes Cees

AZR|21.02.11|12:15

@ Wim KLAPWIJK
Beste Wim, in jouw berichten van 20.02.11 12:22 en 12:25 uur presenteer je alle normale administratieve handelingen alsof dit uniek is. Overeenkomsten, afspraken, annuleringsvoorwarden en betalignsvoorwaarden zijn een normale zaak van de wereld bij bedrijven. Denk je dat je de enige bent die het zo doet?

Wim KLAPWIJK|21.02.11|13:37

heer AZR Ik weet wel dat het hier ongebruikelijk is omdat toen ik begon in mijn vak 32 jaar geleden was er1 op de 40 instructeurs van andere komaf en de rest Nederlander NU is het 1 instructeur van Nederlandse komaf en ca 60 van andere komaf dus zo gewoon is het hier niet ook niet de incasso
dan over bedrijven kijk even hoe sommige van uw vrienden op dit forum over mijn vak praten dat is pas zielig te noemen toch en u gaat hierin mee , %dus suc ZES en als het te weinig is suc ZEVEN grt

AZR|21.02.11|14:35

@ Wim KLAPWIJK
Wat heeft komaf van de instructeurs te maken met (admin) afspraken tussen bedrijven en klanten? Je bent nu allerlei zaken door elkaar aan het mixen. Als je zelf voor meer dan 3000 bij een deurwaarder hebt lopen dan zit er toch een flinke fout in dat proces. En waar slaat het dat dat ik zielig over het vak praat? Ik zeg oprecht wat ik vind, maar kennelijk houd je niet van deze level van oprechtheid…

Wim KLAPWIJK|22.02.11|14:08

Beste AZR Ik ben altijd oprtecht geweest en ben het nog steeds en de komaf is zo belangrijk dat als je met een turk een afspraak maakt komt die dat na en met de nederlanders is dat een beetje moeilijk snap je en daar bedoel ik mee dat als je met een turk iets afspreekt hoef je het niet perse zwart op wit tezetten snappie wel of snappie niet
en als snip niet snap wat snap snap dan snap snap niet wat snip snap doei

G van R|24.02.11|12:45

Heren, waar is jullie proffesionaliteit gebeleven?

Het nivo zakt nu richting de leeftijd van 12 tot 14 jaar.
Namelijk elkaar geen duimbreed toegeven en zelf het gelijk willen halen.

Laat elkaar in uw waarde.

En als ik de tijdstippen zie waarop u reageerd, hebben jullie de agenda nog niet vol :)

Pepe|24.02.11|14:01

Misschien ligt het toch wel aan de instructeurs!

AZR|24.02.11|14:58

@ G van R
Misschien werk ik voornamelijk binnen en niet in de auto? Als je het over leeftijd 12-14 hebt, conclusies trekken voor je feiten kent hoort daar ook bij.

G van R|24.02.11|15:57

beste AZR,

u begrijpt donders goed wat ik bedoel.
Ik reageer niet meer, daar ik me verre wil houden van uw praktijken.

suc6 met uw verdere leven.

y. van ark|10.03.11|23:38

Les gegeven aan vriend en vriendinnetje. De jongen in 43uur en in 1x geslaagd. Zijn vriendin zegt afspraken te laat af en houdt haar gereden uren niet bij en betaald te laat. Nu zegt ze dat ik haar uren niet goed hebt bijgehouden (41) en ze zit niet lekker meer bij mij in de auto. Ze wil naar een andere rijschool. Prima zeg ik dan succes met je rijopleiding. Twijfel niet aan jezelf als instructeur. 18 jarigen geven snel een ander de schuld. Zelfreflectie is voor hun een formuliertje. LOL

Hans|12.03.11|00:01

Laten wij nou gewoon accepteren dat een klant een vrije keus heeft. Gelukkig maar. De ene klant is de andere ook niet qua behoeftes. Hier ligt voor de rijinstructeur juist de uitdaging.

Bert vd H|12.03.11|19:17

Er zijn nogal wat instructeurs die hun werk niet echt uitdagend vinden.

Maria Rodrigues Dias|01.06.17|15:59

Ik ben al bijna één jaar bezig en ik geloof dat het geld een groot rolspellen vooral als je bijna klaar bent voor afrijden en je instructeur begint zijn persoonlijkheid veranderen; Als je een foutje maken dan ben je de slecht, die niet luisteren en begin met schreeuwen enzovoort…Er is niemand die kunnen je bescherming tegen zo situaties dat je leerlingen moet accepteren en verder gaan omdat je rijbewijs nodig hebt , je betaalt voor leren( niet de instructeur).

Dvorah la serpe|16.04.19|08:39

Nou nou Cees..ik vind je behoorlijk hoogmoedig met je mooie succes verhalen.
Daarom reageer ik maar even over hoe je het geld hebt genomen van mijn dochter, je vaak heb afgezegd, beloofd had haar theorie te helpen halen, een chaotische rijplanning op na hield, geen leerlingenkaart bij hield en nog erger je ongepaste gesprek over je seks leven!
Sorry maar ik heb er een hekel aan als mensen zich voor doen dan ze werkelijk zijn! En geen rijbewijs!

norah|25.11.19|12:05

Ik sluit me aan bij het vorige bericht:
Cees snel gecharmeerd van dames in de auto. Hij praat ongevraagd over geslachtsdeel, sexleven, voorspelt rijgedrag zonder nog iets gezien te hebben op basis van “energie” van je lichaam, (krijgt kippenvel).
Zegt altijd bereikbaar te zijn, maar reageert niet op berichten, laat je vallen als een baksteen. Wordt kwaad als je dan geen geplande les meer wil en stuurt facturen vanuit eigen rijschool terwijl hij zzp is bij andere rijschool.

norah|25.11.19|12:14

Voor de rij instructeurs die zich afvragen hoe het kan dat Cees 100% geslaagden heeft. (Ik weet niet of het klopt).
Als Cees twijfelt of je slaagt, laat hij je een tweede of derde of Joost mag weten hoe veel, tussentijdse toets doen, zodat zijn eigen slagingspercentage niet in het geding komt. Met als gevolg dat de examinator op het CBR zich hardop afvraagt vanwaar deze ongebruikelijke procedure komt.
sneaky!

Hans De Vries|29.06.23|12:52

De intelligentie & didactische vaardigheden van de meeste instructeurs is niet bepaald hoog, dat is mijn ervaring. Daarom volstaat een cursus tot rij-instructeur blijkbaar. Geen HBO, niet eens MBO.

Als je geen of amper een idee hebt over didactiek, communicatie of leerstrategieen zou je eigenlijk geen les mogen geven.

Het trekt autoritaire, communicatief matige mensen aan, je moet geluk hebben vooral.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stoppen met rijles: geldgebrek en karakter rijinstructeur | RijschoolPro
rijles, rijinstructeur, rijschool, lesauto

Stoppen met rijles: geldgebrek en karakter rijinstructeur

Als leerlingen stoppen met rijlessen geven ze vooral financiële redenen op. Maar vervolgens klagen ze bij de volgende rijschool het meest over de persoonlijkheid van hun oude rijinstructeur. Dat blijkt uit onderzoek van VerkeersPro.nl onder 224 rijinstructeurs.

Vrijwel alle rijinstructeurs hebben wel eens te maken met stoppende leerlingen (89%). Bij 54% van hen gebeurt dat 2-5 keer per jaar, bij 40% slechts één keer per jaar.

Geld

De stoppende leerling geeft vaak een financiële reden op. Zo zegt de leerling in 36% van de gevallen geen geld te hebben voor vervolglessen, ze willen eerder op examen (13%) of denken bij een ander goedkoper uit te zijn (12%).

De meeste rijinstructeurs krijgen 2-5 keer per jaar te maken met een leerling die overgestapt is van een andere rijschool (52%). Bij 28% gebeurt dat 5-10 keer per jaar.

Rijinstructeur

De leerlingen die van een andere rijschool afkomen, klagen over verschillende zaken. Zo zegt maar liefst 78% van de leerlingen ontevreden te zijn over de persoonlijkheid van de voorgaande rijinstructeur, de lesmethode (58%), te vaak gezakt bij het CBR (56%), lesplanning (31%) en het aantal lessen voor het examen (30%).

De prijs per les of geldgebrek gaf slechts 8% van de leerlingen op als een van de redenen om te vertrekken bij hun vorige rijschool, zo geven de instructeurs aan.

Van de 224 rijinstructeurs die de enquete hebben ingevuld is 62% zelfstandig rijschoolhouder zonder personeel (zzp of vof), 17% is rijschoolhouder met personeel, 13% werkt in loondienst en 8% is franchiser.

Lesprijs

De gemiddelde lesprijs per 60 minuten cat. B is 40-45 euro (50%), 35-40 euro (31%), 45-50 euro (12%). Het aantal lesauto’s van een rijschool is 1-3 (77%), 4-8 (11%), 8-15 (7%) of meer dan 15 (5%).

Overigens zijn er geen significante verschillen te bemerken tussen de redenen waarom leerlingen overstappen en de gemiddelde lesprijs of de rechtsvorm van een rijschool (zzp of loondienst).

Bart Pals

VerkeersPro.nl heeft twee bioscoopkaartjes verloot onder de deelnemers. De winnaar is:

Autorijschool Anja Goossens uit Sint-Pancras. Gefeliciteerd! De prijs komt zsm jouw kant op.

Auteur: Bart Pals

81 reacties op “Stoppen met rijles: geldgebrek en karakter rijinstructeur”

calimero|10.02.11|12:08

Is het niet zo dat een 18-jarige meestal een ander ergens de schuld van geeft.
Je gaat toch niet zeggen dat je geld op was…
En vinden ze 25 rijlessen al niet heel veel…
Dus is er inderdaad een gedeelte dat het aantal rijlessen teveel vind.
Wat niet wil zeggen dat dat ook zo is.
En dat ze bij een ander minder lessen nodig hebben.

Als je voor een andere rijschool kiest ligt dat natuurlijk aan je oude rijschool.
Net als dat de examinator het altijd heeft gedaan in geval van zakken.

Peter|10.02.11|12:28

Soms loopt het niet met een kandidaat. Dat kan iedere instructeur overkomen. Geef dat dan op tijd aan en laat de keuze aan de kandidaat. Dat is beter dan een negatieve kandidaat en slechte reclame. Je houd de eer aan jezelf en het levert minder frustraties op.

Hennie van Reining|10.02.11|13:36

Zoals mijn wijze oude Vader altijd zei: You can’t pease them all.

Ramdhan|10.02.11|15:10

Ik ook krijg leerlingen van andere rijscholen, die te klagen hebben over zijn instructeur, maar er gaan ook leerlingen van mij rijschool naar de andere rijschool. Waar ligt het nu aan ? Leerlingen denken dat instructeur een voetballer is, degene die doelpunt maakt is de beste . Meerstal wordt mij ook gevraagd welke examinator heb ik gekregen, maar wordt nooit gevraagd of ze al klaar zijn om te gaan afrijden. Meeste leerlingen willen alleen maar afrijden zonder te lessen als ze eerste keer zakken

frits philips|10.02.11|16:22

dat er mensen zijn die hieraan onderzoek doen zegt genoeg…….(ONZIN)
laat de leerling dan de instructeur les geven……want een echte instructeur zal alleen blijven werken met zijn leerling als er wederzijds respect is.
immers een PLAN ZONDER DOEL IS EEN DROOM……
en EEN DOEL ZONDER PLAN IS EEN NACHTMERRIE!

Johan|10.02.11|19:31

Tjonge wat zijn jullie zielig zeg. Gaan jullie echt zo met mensen om, ook met leerlingen. Ik heb met ze te doen.

ineke|10.02.11|20:53

Met welk doel is dit onderzoek uitgevoerd en wie gaat er wat met de uitkomsten van dit onderzoek doen?

john|10.02.11|22:16

het s toch altijd de schuld van de rij instructeur.

rené kwast|10.02.11|23:13

Het grote dilemma met de rijlessen blijft dat je commercieel werkt maar ook eerlijk moet zijn tegen de leerling over zijn rijgedrag. Dus je moet klantvriendelijk zijn en sommige leerlingen af en toe op hun falie geven. Idee: deel de leerling via postcode in bij een rijschool…….Slagingspercentage = 100 %.

Peter|11.02.11|07:58

De leerlingen die van rijschool wisselen, zijn natuurlijk altijd negatief over hun oude rijschool.
Je zal een leerling nooit horen zeggen dat het eigenlijk zijn of haar eigen schuld was.
Vaak hebben ze daarvoor al meerdere rijscholen gehad en zijn ze nog steeds op zoek naar die rijschool, die wonderen kan verrichten.
Zakken ze dan weer, ligt het weer aan de rijschool en zoeken ze verder.

Roger|11.02.11|12:41

Er is hier Censuur op het Forum
Gegroet

AZR|11.02.11|18:25

En waar bestaat die censuur dan uit? Hoe weet je dat?

Roger|11.02.11|20:15

2 reacties van mij zijn verwijderd en 2 van iemand die nogal beledigend werd.
Gisteren stonden er meer reacties hier.

Roger|11.02.11|20:16

Er zijn 4 minstens 4 reacties verwijderd??!!
Vind ik hoogst vreemd.

cees buys|11.02.11|22:42

Als een leerling zakt, krijgt zijn imago een deuk. Dit wordt beinvloed door een nieuwe rijschool. Wees eerlijk tegen je leerling en bespreek per les de voortgang. Ga door het vuur voor je leerling. Bij mij is nog niemand gezakt. Ik krijg veel leerlingen van andere rijscholen. Veel rondjes gereden en weinig begeleiding. Lever je kwaliteit dan krijg je ook nieuwe leerlingen. Zoek het dus ook bij jezelf in plaat van bij je leerling. PS. Geld speelt natuurlijk ook een rol, maar bespreek dat

Bert vd H|13.02.11|11:33

@ Cees,

Nog NIEMAND gezakt????? Leg eens uit….
Ik ken namelijk géén enkele instructeur die 100% geslaagden heeft.

Wim KLAPWIJK|13.02.11|12:21

Hoi Cees

Ik vind het jammer dat je aangeeft dat je nog nooit iemand gezekt heb gehad of je heb in de tijd dat je les geeft 1 leerling gehad die het toevallig gehaald hebt of je heb nog nooit iemand op examen gehad , want OOK ik ken niemand die 100 % geslaagden heeft en er zijn trouwens twee reractie van mij verwijderd die ik in reactie op een slimmerd had gegeven maar dat is logisch want het was een beetje scherp groetjes en allen veel succes Wim Klapwijk cQregio west Schiedam

Roger|14.02.11|11:51

Zo is het Wim,…de slimmerd hier. Heb alleen een grapje met je gemaakt dacht ik hoor.
Zal er om het netjes te houden niet meer op in gaan.
Herinneren jullie je nog geleerd te hebben dat het moment van rijles een enorm spanningsmoment is bij onze leerlingen?
Zijn wij allemaal wel zo klantvriendelijk? Zelf geef ik gemiddeld 20 uur les per week. Als het richting 40 zou gaan, wordt het meer een automatisme. Ik zie toch wel enkele collega’s veranderen in geautomatiseerde bromberen. Heel begrijpelijk

Wim KLAPWIJK|14.02.11|14:37

Nou Roger blij dat de lucht geklaard is tussen ons een grapje moet ook een grapje blijven
ik ben al 32 jaar een fulltime instructeur en geautomatiseerd doe ik niets want ik doe altijd even een terugblik les evaluatie dus hoe de les verlopen is en of het beter kan of had gekund groetjes Wim

Roger|14.02.11|15:02

Okee, insgelijks Wim.
Ik werd wel eens gevraagd om bij een grote rijschool een dag in te vallen i.v.m. met ziekte o.i.d. Daar zeiden ze me dat een dag bestaat uit 4 a 5 lessen van 1,5uur. Ook kom ik ex/instructeurs tegen die gewag maken altijd 80 uur per week te hebben gewerkt. Dit zou ik persoonlijk niet trekken. Met je 32 jaar ervaring…mag ik vragen, waar ligt volgens jou de grens? Een leraar middelbare school geeft dacht ik ook nog geen 20 uur les. Vr. groet Roger

cees buys|14.02.11|22:15

Ik begrijp de verbazing over mijn slagingspercentage. Ik geef extreem les. verleg grenzen op de snelweg, rotondes etc. Door mijn eigen ontwikkelde psychologische trainingen te koppelen aan de gewenste resultaten bij het CBR scoor ik 100 %. Ook in de beroepsopleidingen heb ik het hoogste % van Nederland. Als je je goed in je leerling verplaatst en de voortgang continu spiegelt, kom je ook tot deze resultaten. Jij kan als instructeur l bepalen of hij aan de norm voldoet vlgns rijprocedure

cees buys|14.02.11|22:34

gemiddeld leerlingen bestand van iets meer dan dertig leerlingen. Ik rij 7 dagen in de week, en als het moet om twee of vier uur smorgens . Met pauzes erbij 6-11 uur per dag. Alle leerlingen krijgen eerst een stuurtraining van twee uur. Daarna een schakeltraining van twee uur. Daarna een sliptraining van twee uur. Daarna twee uur achteruitrijden door een woonwijk. vervolgens intensieve kijktraining kruispunten en kijktraining snelweg, waarbij details moeten worden onthouden.

cees buys|14.02.11|22:51

Om een examinator te citeren: ” Meneer Buijs, wij worden als CBR erg blij van de kandidaten die u aanleverd. U bent echt in staat de leerling voor de praktijk klaar te stomen.
Ik heb voldoende leerlingen. En voor deze mensen neem ik geen risico om te vroeg examens aan te vragen. Als hij dit perse wil, mag hij het examen elders inkopen. Wederzijds respect. Uiteindelijk kiest de leerling voor een harde gediciplineerde training en eerlijke transparante begeleiding tegen een redelijk tarief.

cees buys|14.02.11|23:41

Roger,
Je maakt zelf keuzes: werk je voor jezelf of werk je voor een rijschool.?
Als je werkt en denkt met je hart, kom je verder, kan je meer aan en heb je plezier in je werk. Denk je met je portemonnee, dan ga je je afvragen hoe een ander het toch doet. Blijf jezelf, wees een leraar, een coach en een vriend voor het leven voor je leerling. Deze zullen op hun beurt jou aan nieuwe klanten helpen. Denk op lange termijn aan jezelf, daarna vult je portemonnee vanzelf.

Roger|15.02.11|09:58

Cees, dank je voor je persoonlijke noot.
Ik ben zwaar studerend en dus niet GELOVEND Boeddhist. Geld of bezit of dit leven zegt me mede hierdoor helemaal niets. Het leerproces, de attitude van de leerling, de eenvoud van de lesstof als je er even je best voor doet. Jouw beschrijving is me uit het hart gegrepen. De discipline en de houding: alleen goed is goed genoeg. Als ik dit zou toepassen, zal ik eerst een klein(er) . Ik zal hieronder uitleggen dat wat ik doe nergens op slaat

Roger|15.02.11|10:07

Hoi Cees, hoogbegaafd (heeft veel nadelen) Geen vermogen, geen krediet, auto is mooi maar 10 jaar oud, geen schulden op de rijschool. Geen vakantie, ziektewet, geen pensioen, en volgend jaar geen half extra inkomen van partner meer, dus w.s. sterfhuisconstructie van de rijschool.
Als je denkt wie ik denk dat je bent, Help je mee om in jeugdzorg iets te gaan doen.
Mijn besluit staat vast, daar ik weet hoe mijn leven verder verloopt, alsook wat ik hierna heb te verwachten. Geld is een illusie.

Roger|15.02.11|10:20

Sorry Cees, ik leek wel een hoogbegaafde dyslecticus. Als je bent wie ik denk, bedoel ik.
De Rijschool was voor mij een vingeroefening, ik blijf hier niet in hangen, de laatste 13 jaar die ik nog regulier (mag) werken. Bij jeugdzorg kan je meer doen met attitude bij jeugd, dit komt de (andere) rijschool dan ten goede. Je zit dichter bij de bron van problemen, welke ALTIJD gevormd wordt door FOUTIEVE (dit is absoluut) inzichten. Met de juiste inzichten wordt de hele wereld een beter plek.

AZR|15.02.11|12:38

Heren, waarom wisselen jullie je e-mail adressen niet uit en gaan lekker met elkaar mailen? Hetgene wat – vooral Roger – jullie stellen past m.i. helemaal niet op dit forum thuis.

@ cees buys
Helem ooie verhalen, maar beroepshalve ben ik gewend om mensen NIET te geloven op hun blauwe/grijze/groene ogen. M.a.w. you can talk the talk, but can you walk the walk? Hoe heet je rijschool, dan wil ik wel eens de echte CBR cijfers opzoeken, want ik kan dit niet geloven.

Roger|15.02.11|17:29

En je hebt nog gelijk ook AZR, was even een zijsprong. Excuus als het je gestoord heeft.
aan de andere kant, mij stoort ook wel eens iets, even goede vrienden wat mij betreft.

Bert vd H|15.02.11|19:18

@ Dhr Buys,

Wilt u even vermelden in welke plaats uw examens afgenomen worden?

cees buys|15.02.11|23:23

cees buijs, beroepsfotograaf sinds 1989 en 20 jaarzelfstandig fotograaf
docent vakfotografie. Directeur Phototgraphy and Productions.
Marketing gestudeerd Nima A en B, HBO comunicatie. Directeur Eagle communications
Projectleider AgeBridge comunications , Fair job exchange en meerdere diverse projecten. Oprichter Nederlands Taxicollege , Oprichter en GAH van Nationaal Taxicollege BV, Oprichter Maatschappelijk vervoer Nederland BV. Directeur Rijbewijstalent en Goed op weg Taxiservice.

cees buys|15.02.11|23:31

Alkmaar, Haarlem, Amsterdam, Utrecht, Leiden, Dordrecht etc.
beroepsfotograaf sinds 1989, waarvan 20 jaar zelfstandig. directeur Photgraphy & Productions, Eagle communicaties, Agebridge communications. Oprichter Nederlands taxicollege, Directeur Nationaal Taxicollege BV, Directeur Maatschappelijk Vervoer Nederland, Directeur Goed op weg Taxiservice, Directeur Rijbewijstalent. Studie: Nima A, Nima B, HBO communicatie, Taxionderneming, Busonderneming gehandicaptenvervoer, DEO politie Amsterdam

cees buys|15.02.11|23:38

Maar voor de goede orde, dit is ook een zijspoor.
De stelling was waarom mensen weglopen. Door teleurstellende resultaten en te hoge tarieven en niet transparant met je leerling omgaan, en veel ‘uren’ draaien. MIjn leerlingen hebben gemiddeld ..tussen de 16 en 28 lessen nodig. en dan zijn ze echt klaar. Ook ik heb wel eens een uitschieter gehad van meer dan 40 uur. maar dan nog 1 x examen en slagen. CBR cijfers zijn officieel en deze verkondig ik met veel trots en plezier.

cees buys|15.02.11|23:45

Roger,
Je hebt precies begrepen wat er speelt. Ik heb een vrouw die drie hersenbloedingen heeft gehad. Ik train en begeleid chaffeurs in het gehandicaptenvervoer in de zwaarste categorien handicaps. Mijn eigen vervoersmaatschappijen vervoeren dagelijks tientallen geestelijk en lichamelijk gehandicapten. Wij trainen autistische kinderen en mensen met andere afwijkingen in het proces naar het B rijbewijs. Wij organiseren opleidingen voor het UWV.

Herman|16.02.11|09:46

@Cees.

Bij het CBR zie ik toch hele andere gegevens dan je hier luidkeels verkondigt. Je bent maar actief in 1 plaats met een paar leerlingen. Of heb je nog een inschrijfnummer?

Nationaal Taxicollege B.V.
Rijschoolnummer: 5159A8
Diemen tot 10

AZR|16.02.11|10:38

@ cees buys
Volgens mij vroegen hier 2 mensen om de naam van je rs e.d. en niet om een complete biografie, dit is hier ook helemaal niet interessant. Zoals Herman al stelt zeggen de CBR cijfers heel iets anders dan jij op je site weergeeft. A. In A’dam heb je tot 10 examens op jaarbasis met een percentage van 100 %, dat vind ik echt niet representatief genoeg, als er meer mensen afrijden, zullen er gewoon meer zakken. B. In Zaandam heb je * 1e examens, en in de her-tabel sta je op 100 %…

AZR|16.02.11|10:44

@ cees buys
…dat kan dus ook inhouden dat je slechts 1 examen hebt gereden, waarmee ik concludeer dat de cijfers op je website wel enigszins gekleurd zijn. Maar het is wel 100 % dat is een feit, maar blijft het ook 100 % bij 50 exa per jaar? Helaas zijn de cijfers van BTH, TVP, TPD etc niet raadpleegbaar volgens mij, dus die kan ik niet controleren.
Maar als je zo vakkundig bent, kom ik graag een keer kopje koffie doen in de aziatische straat ;-) 118 HS. Kunnen we ervaringen uitwisselen!

Wim KLAPWIJK|16.02.11|11:31

Heel goed AZR en Herman wat een gepraat van die CEES BUYS met zijn 10 examens en hoelang al 1 leerling geslaagd is 100 % maar ook tien en als hij i p v Diemen in Rotterdam of Amsterdam komt lessen blijft hij dood van schrik want hier kom je echt niet onder de 40 lessen zonder voorkennis groet Wim Klapwijk ARS Regio West Schiedam met een goed slagingspercentage zonder 2 uur sturen 2 uur schakelen tenzij het nodig is natuurlijk groet Wim

Bert vd H|16.02.11|13:34

Tja, tot 10 examens… Selectie bij de voordeur? Of 2 verschillende CBR nummers? Die rijscholen zijn er namelijk ook.
16 tot 28 lessen…. 50 min., 60 min. of misschien van 120 min/les?

Het klinkt allemaal vaag.

cees buys|16.02.11|17:15

Beste AZR, koffie staat klaar.

Wim, we kunnen een weddenschap aangaan. Mijn leerling gaat in jouw regio examen doen, zonder daar ooit geweest te zijn. Jij koopt het examen in. slaagt hij in 1 X dan betaal jij haar of zijn examen inclusief zijn of haar reiskosten. Zakt diegene, dan betaal ik je het examen terug.

Groet, Cees Buys

AZR|16.02.11|17:48

@ Cees Buys
Cees, prima, ik ben serieus! Ik sta altijd open om te leren in het vak, wanneer schikt het je?

cees buys|16.02.11|18:03

Bert vd H,
Ik vind je reactie op de topic vaag. Het gaat niet om mij. Ik doe mijn best met goede resultaten.

Als leerlingen stoppen met rijlessen geven ze vooral financiële redenen op. Maar vervolgens klagen ze bij de volgende rijschool het meest over de persoonlijkheid van hun oude rijinstructeur. Dat blijkt uit onderzoek van VerkeersPro.nl onder 224 rijinstructeurs.

Wat vindt jij van bovenstaande?
reageer daar eens fatsoenlijk op
Cees Buijs

cees buys|16.02.11|18:05

AZR graag je reactie naar [email protected] dan spreken we af, en rijdt je mee met een leerling van mij.

AZR|16.02.11|18:08

Doe ik zeker even Cees, lijkt me zeer leerzaam – als het echt de stijl is die jij beschrijft in een aantal berichten eerder – . Vooral dat achtertuit rijden door een woonwijk en de intensieve kijktraining kruispt, auto(snel)wegen spreekt me zeer aan!

Ramdhan|16.02.11|18:50

Heren, wij wijken flink van de stelling af.
Laten we mekaar niet afkraken en graag over eigen mening over de stelling gaan vertellen. Gebruikt deze mogelijkheid ( blad ) ook waarvoor het bedoeld is.

Roger|17.02.11|11:28

Idd.. Stoppen met rijles komt dus door het niet overeenkomen van de rijles met het verwachtingspatroon van de cursist. Dit kan de leraar zijn, of de tijdsduur, Of de gewenste mate van inspanning. Vergeet niet dat 18 jarigen slecht zijn in zelfbespiegeling en hoogstwaarschijnlijk nog nooit een leraar hebben gehad. als je dit weerspreekt weet je niet wat een leraar is. Als ik een leerling krijg met een niet reëel verw.patroon probeer ik hem te overtuigen van de leergang en de eindtermen.

Roger|17.02.11|12:10

Verder zou het goed aan het karakter van de cursist kunnen liggen? Jeugd is niet gewend om kennis uit ons te trekken, maar als je betaalt wil je toch weten wat je leraar weet? Mijn kids kregen van mij het advies om op de middelbare school kennis uit leraren te trekken. dat is het enig relevante. Iemand die wil leren slaagt in 1 keer.
Als echter de omgangsvormen en/of het te leveren product tekort schieten. Tsja.
Dus de Rijschool moet fatsoenlijk leveren, en de cursist moet zuiver willen leren.

Roger|17.02.11|12:16

Als laatste: relativeer! Ons beroep bestaat uit omgeschoolden, zij -instromers, met 1 autootje. We leren de kids een belangrijke vaardigheid. Ergens anders beter? Be my guest. Mijn leerlingen lopen niet weg o.a. omdat geld me geen drol interesseert. Als je wat ouder wordt weet je dat alleen je bord spaghetti ‘s-avonds van enig belang is. De rest is illusoir en wordt in stand gehouden door begeerte en gehechtheid. Niet doen dus. Dan houd je een juiste motivatie over, en kun je lachend werken.

Roger|17.02.11|12:39

Las het bericht nog even na. Waarom wordt aan instructeurs om de reden gevraagd en niet aan de stoppende cursist? Vertrouw je de aantallen?Als ik zie hoeveel ik er al krijg van 1 bepaalde rijschool. Altijd vanwege niet doorgegane lessen welke hoog in rekening worden gebracht. Gevolgd door een discussie. Deze rijschool wordt gewoon achtergelaten door de cursist?

AZR|17.02.11|12:55

@ Roger
Er wordt zowel aan de docenten om de reden gevraagd als aan gestopte cursisten (verderop in artikel). Verder vind ik niet tijdig afmelden v lessen een zeer gegronde reden om deze volledig in rekening te brengen. Hier is vooral bij dezelfde leerlingen steeds sprake van, wanneer je niet in rekening brengt bellen ze voor elke onzin af die voor hen belangrijker is dan de les.

AZR|17.02.11|12:55

Verder ligt het er m.i. ook aan dat ze niet meer dan max. 7 dagen in hun agenda vooruitkijken en vervolgens met de smoes komen zoals “…ja maar er kwam iets plotseling tussen van school” terwijl het aan eigen functioneren ligt en dat is neit verder kijken en geen rekening houden met andere afspraken.

Roger|17.02.11|13:40

AZR, Dat je iets een gegronde reden vind is je goed recht. Je zou zelfs gelijk kunnen hebben. Dit betekent echter niet dat de leerling dit ook vindt. Vooraf goede afspraken lijken me hier op zijn plats. Ik hoef hier geen standpunt over in te nemen, maar meld dat er veel onenigheid over kan ontstaan. Dit is jammer. Uit onze optiek zijn we vaak (redelijk) professioneel. Leerlingen hebben hier lang niet altijd respect voor. Het argument van verwachtingspatroon lijkt me geldig te blijven.

Roger|17.02.11|13:41

Ik denk dat ik met je eens ben, dat we vaak de laatste in de lijn van prioriteiten zijn.
Even het rijbewijs halen. Jaja.
Succes weer alle collega’s

Wim KLAPWIJK|17.02.11|14:27

Beste Cees
Leuk dat aanbod van jou , maar ik nodig jou uit om op een doordeweekse dag even een ochtend te komen lessen hier dan schuif ik bij je aan en als ik dan zie of je er wel of geen puinhoop van maak dan is de deal rond

want volgens mij weeet je niet waar je over praat deze regio lees ook even mijn vervolg

Wim KLAPWIJK|17.02.11|14:30

Ik heb mijn papieren in 1979 in het leger gehaald daar had ik een vriend ook instructeur dus ene willem uit Harderwijk Ik heb in zijn omgeving lesgegeven en ik moest alleen uitkijken voor mest en aarde op de weg en af en toe een tractor of paard , hij heeft hier lesgegeven en kwam er al na een uurtje achter dat het hier gecompliceerder was dan daar en gaf na een ¾ aan dat ik het over kon nemen . tot zover en dan nog wat ik ben geen kofie rijschool of telefoon rijschool zie vervolg

Wim KLAPWIJK|17.02.11|14:34

zo Cees an dan het laatste wat denk je als mensen horen dat je zelfs snachts om 2 of 4 uur rijles geeft dan ben je toch niet goed bij je hoofd hoe breng je dan verkeersinzicht bij .
Want volgens mijn plan werkt het anders schijnbaar 3 stappen dus

een aanleer fase , dan een correctie fase en dan de routine fase en over dat laatste daardoor komt dat er in delen v/h land niet evenveel lessen nodig zijn dus is een v/d fase niet afgerond dan zakt jouw leerling . geen 2uren sturen als een ½ nodig

cees buys|17.02.11|15:18

Wim,
In Amsterdam is het op dat tijdstip ontzettend druk veel racende taxi’s en roodrijders. Ik ben volledig bij mijn hoofd. De leerling is scherp omdat er ook veel zatte koppen in het verkeer zitten. Daarnaast sterft het van de fietsers waardoor de leerling echt wel links rechts kortom overal leert kijken.
Het is jammer dat je de weddenschap niet aandurft.

AZR|17.02.11|15:23

@ Wim
Zoals dhr. Buys hierboven al omschrijft, is het in – bepaalde delen – van Amsterdam vrij druk ’s nachts omdat die stad 24 u per dag leeft (en nee, ik kom ern iet vandaan en woon er niet).
Volgens mij is dit voor Rotterdam overigens net zo, ik denk dan aan het gebied rondom Weena e.d.

W.|19.02.11|16:31

Weggegaan bij een grote rijschool uit Almelo. Reden; ttt. en 1e prak.exa. te laat aangevraagd dan wat er afgesproken werd. En instruc. heeft me belooft om voor mij een herexamen aan te vragen. Die nooit aangevraagd werd. Dus ik bellen.. moest ik van hem meer lessen nemen.

Ongelooflijk! Mij als Melkkoe gebruiken. Een waardeloze rijschool. Je kunt beter lessen bij een eenmans rijschool. Waar mijn herexamen aangevraagd werd bij mijn 2e rijles bij hem.

Wim KLAPWIJK|20.02.11|12:22

Nog even een reactie op amsterdam snachts vraag 1 moet een rijinstructeur niet uitgerust zijn met zijn werkzaamheden ? vraag 2 welke gek gaat snacht rijden heb je overdag dan niets te doen en heb je geen gezinsleven nodig of zo en Cees over weddenschap ik heb gevraagd kom eerst hierheen en laat zien wat je kan dan praten wij verder want gezien het hoog houden van mijn naam bij het CBR ga ik niet met brandhout op examen en ik ga toch geen examen aanvraag doen zonder dat het zwart op wit sta Wim

Wim KLAPWIJK|20.02.11|12:25

dan nog het een en ander , Ik maak les overeenkomsten voor diegene die een pakket willen en die moeten getekend worden ik gebruik een inschrijfformulier die moet inmgevuld en ondertekend zijn ,
een rijles niet 48 uur van te voren afgezegd = doorbetalen tenzij er van overmachjt of eerste keer sprake is en ook afhankelijk van de attitude vanmde ll
grote edragen betaling per giro /bank niet nakomen van een betalingsverplichting door naar het incasso via de gebruikelijke procedure hatsikidee Wi

Wim KLAPWIJK|20.02.11|12:28

even at stellingen
een leerling geeft altijd problemen ten zij je een behoorlijke leerling hebt
een niet betalende leerling geeft problemen
in beide gevallen dus een moeilijke leerling

een leerling die niet betaald heb je geen inkomsten maar wel problemen
dus mijn advies

een leerling die niet betaald of problemen geeft stuur maar naar een collega dan heb je wel geen leerling en geen inkomsten maar OOK GEEN problemen dus !!!

cees buys|20.02.11|22:51

Beste wim: antw. 1 Een instructeur moet altijd uitgerust zijn, geen twijfel over mogelijk, dus zorg ik daar voor. antw.2. Ik bepaal mijn eigen tijden en strategieen . De jeugd die alleen overdag heeft geoefend, haalt op een gegeven moment zijn rijbewijs en gaat in de eerste auto s’nachts gezellig even uit in een grote plaats. Mijn leerlingen concluderen na het nachtritje dat het beter is met het openbaar vervoer de stad in te gaan. Drukte, drank, parkeren etc. Prima, beter en veiliger .

cees buys|20.02.11|22:58

Beste wim, Mijn leerlingen geven nooit problemen. Ze zijn uitermate gemotiveerd om mijn strenge lessen te volgen. Ook gemotiveert om te betalen. Ijzersterke mond tot mond reclame die het goed doet. Natuurlijk kan er iets tussen komen. Dit kan ook wederzijds gebeuren.. Wederzijds respect noem ik dat. Geven en nemen. Ik proef een bittere houding in je toon. Heb je er nog wel plezier in? Ga je echt zo met je leerlingen om? Kijk eens even goed naar jezelf voordat je je kritiek naar anderen spuit.

Wim KLAPWIJK|21.02.11|11:58

Dank je Cees
Maar wie begon met hoog van de toren te blazen met respect naar mijn leerlingen toe maar betalen is betalen en non betalen is de deurwaarder zo ligt dat .
Uit de Gulden tijd heb ik ongeveer nog 30.000 gulden te goed en de euro tijd al 3.500 waarvan er nu 1000 door de d eurwaarder geind gaan worden groetjes Cees

AZR|21.02.11|12:15

@ Wim KLAPWIJK
Beste Wim, in jouw berichten van 20.02.11 12:22 en 12:25 uur presenteer je alle normale administratieve handelingen alsof dit uniek is. Overeenkomsten, afspraken, annuleringsvoorwarden en betalignsvoorwaarden zijn een normale zaak van de wereld bij bedrijven. Denk je dat je de enige bent die het zo doet?

Wim KLAPWIJK|21.02.11|13:37

heer AZR Ik weet wel dat het hier ongebruikelijk is omdat toen ik begon in mijn vak 32 jaar geleden was er1 op de 40 instructeurs van andere komaf en de rest Nederlander NU is het 1 instructeur van Nederlandse komaf en ca 60 van andere komaf dus zo gewoon is het hier niet ook niet de incasso
dan over bedrijven kijk even hoe sommige van uw vrienden op dit forum over mijn vak praten dat is pas zielig te noemen toch en u gaat hierin mee , %dus suc ZES en als het te weinig is suc ZEVEN grt

AZR|21.02.11|14:35

@ Wim KLAPWIJK
Wat heeft komaf van de instructeurs te maken met (admin) afspraken tussen bedrijven en klanten? Je bent nu allerlei zaken door elkaar aan het mixen. Als je zelf voor meer dan 3000 bij een deurwaarder hebt lopen dan zit er toch een flinke fout in dat proces. En waar slaat het dat dat ik zielig over het vak praat? Ik zeg oprecht wat ik vind, maar kennelijk houd je niet van deze level van oprechtheid…

Wim KLAPWIJK|22.02.11|14:08

Beste AZR Ik ben altijd oprtecht geweest en ben het nog steeds en de komaf is zo belangrijk dat als je met een turk een afspraak maakt komt die dat na en met de nederlanders is dat een beetje moeilijk snap je en daar bedoel ik mee dat als je met een turk iets afspreekt hoef je het niet perse zwart op wit tezetten snappie wel of snappie niet
en als snip niet snap wat snap snap dan snap snap niet wat snip snap doei

G van R|24.02.11|12:45

Heren, waar is jullie proffesionaliteit gebeleven?

Het nivo zakt nu richting de leeftijd van 12 tot 14 jaar.
Namelijk elkaar geen duimbreed toegeven en zelf het gelijk willen halen.

Laat elkaar in uw waarde.

En als ik de tijdstippen zie waarop u reageerd, hebben jullie de agenda nog niet vol :)

Pepe|24.02.11|14:01

Misschien ligt het toch wel aan de instructeurs!

AZR|24.02.11|14:58

@ G van R
Misschien werk ik voornamelijk binnen en niet in de auto? Als je het over leeftijd 12-14 hebt, conclusies trekken voor je feiten kent hoort daar ook bij.

G van R|24.02.11|15:57

beste AZR,

u begrijpt donders goed wat ik bedoel.
Ik reageer niet meer, daar ik me verre wil houden van uw praktijken.

suc6 met uw verdere leven.

y. van ark|10.03.11|23:38

Les gegeven aan vriend en vriendinnetje. De jongen in 43uur en in 1x geslaagd. Zijn vriendin zegt afspraken te laat af en houdt haar gereden uren niet bij en betaald te laat. Nu zegt ze dat ik haar uren niet goed hebt bijgehouden (41) en ze zit niet lekker meer bij mij in de auto. Ze wil naar een andere rijschool. Prima zeg ik dan succes met je rijopleiding. Twijfel niet aan jezelf als instructeur. 18 jarigen geven snel een ander de schuld. Zelfreflectie is voor hun een formuliertje. LOL

Hans|12.03.11|00:01

Laten wij nou gewoon accepteren dat een klant een vrije keus heeft. Gelukkig maar. De ene klant is de andere ook niet qua behoeftes. Hier ligt voor de rijinstructeur juist de uitdaging.

Bert vd H|12.03.11|19:17

Er zijn nogal wat instructeurs die hun werk niet echt uitdagend vinden.

Maria Rodrigues Dias|01.06.17|15:59

Ik ben al bijna één jaar bezig en ik geloof dat het geld een groot rolspellen vooral als je bijna klaar bent voor afrijden en je instructeur begint zijn persoonlijkheid veranderen; Als je een foutje maken dan ben je de slecht, die niet luisteren en begin met schreeuwen enzovoort…Er is niemand die kunnen je bescherming tegen zo situaties dat je leerlingen moet accepteren en verder gaan omdat je rijbewijs nodig hebt , je betaalt voor leren( niet de instructeur).

Dvorah la serpe|16.04.19|08:39

Nou nou Cees..ik vind je behoorlijk hoogmoedig met je mooie succes verhalen.
Daarom reageer ik maar even over hoe je het geld hebt genomen van mijn dochter, je vaak heb afgezegd, beloofd had haar theorie te helpen halen, een chaotische rijplanning op na hield, geen leerlingenkaart bij hield en nog erger je ongepaste gesprek over je seks leven!
Sorry maar ik heb er een hekel aan als mensen zich voor doen dan ze werkelijk zijn! En geen rijbewijs!

norah|25.11.19|12:05

Ik sluit me aan bij het vorige bericht:
Cees snel gecharmeerd van dames in de auto. Hij praat ongevraagd over geslachtsdeel, sexleven, voorspelt rijgedrag zonder nog iets gezien te hebben op basis van “energie” van je lichaam, (krijgt kippenvel).
Zegt altijd bereikbaar te zijn, maar reageert niet op berichten, laat je vallen als een baksteen. Wordt kwaad als je dan geen geplande les meer wil en stuurt facturen vanuit eigen rijschool terwijl hij zzp is bij andere rijschool.

norah|25.11.19|12:14

Voor de rij instructeurs die zich afvragen hoe het kan dat Cees 100% geslaagden heeft. (Ik weet niet of het klopt).
Als Cees twijfelt of je slaagt, laat hij je een tweede of derde of Joost mag weten hoe veel, tussentijdse toets doen, zodat zijn eigen slagingspercentage niet in het geding komt. Met als gevolg dat de examinator op het CBR zich hardop afvraagt vanwaar deze ongebruikelijke procedure komt.
sneaky!

Hans De Vries|29.06.23|12:52

De intelligentie & didactische vaardigheden van de meeste instructeurs is niet bepaald hoog, dat is mijn ervaring. Daarom volstaat een cursus tot rij-instructeur blijkbaar. Geen HBO, niet eens MBO.

Als je geen of amper een idee hebt over didactiek, communicatie of leerstrategieen zou je eigenlijk geen les mogen geven.

Het trekt autoritaire, communicatief matige mensen aan, je moet geluk hebben vooral.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.