Koos Spee, VerkeerDeBaas

Gevolgen van een niet goed ingericht 30-km gebied

COLUMN – Was hij nou de verkeershufter waar de politiek de mond vol van heeft? Hoe het kwam wist hij niet, maar waarschijnlijk had hij een bord met max 30 km/h gemist. Aan de straat zelf was in ieder geval niet te zien dat die deel uit maakte van een 30 km gebied. Integendeel, deze weg nodigde juist uit om de voor een bebouwde kom normale snelheid te rijden.

De agent die hem staande hield vertelde hem dat hij met de lasergun had geconstateerd dat hij daar met z’n bestelauto met een maximaal toegestane gewicht van 5000 kg ( kleine vrachtauto dus) met een snelheid  55 km/h had gereden. Dat was na aftrek van de correctie 22 km te hard.

Bekeuring

Normaal gesproken zou hij niet eens een bekeuring  krijgen want de politie bekeurt in een 50km gebied na aftrek van een marge van 3 km pas bij 54. Maar dat was op deze 30 km weg dus anders. En laat nu net per 1 januari de Minister met toestemming van de 2e kamer de bekeuringen in 30 km gebieden drastisch hebben verhoogd. Daarom ging deze ‘grove snelheidsoverschrijding hem, als bestuurder van deze vrachtauto bijna een weeksalaris kosten, om precies te zijn € 388 voor 22 km te hard.

Terecht? Ik denk het niet. We hebben hier niet te maken met een verkeershufter, hooguit een onoplettende bestuurder die een steuntje in de rug had behoren te krijgen van de wegbeheerder. Want die wegbeheerder, in dit geval de gemeente, had deze weg zodanig moeten inrichten dat de voor die weg gewenste snelheid automatisch wordt gereden. Als je een 30km gebied binnen rijdt moet je het gevoel hebben dat je een woon – of winkelgebied binnen komt waar een duidelijk andere snelheid gewenst is.

Weginrichting

Ik vind dan ook dat de politie in die gebieden waar een gemeente het bord 50 uit de grond getrokken heeft en er vervolgens een bord 30 in heeft geplant zonder iets aan de weginrichting te doen, niet moet controleren. Gewoon eerst de eis stellen dat de inrichting op orde wordt gebracht.

Ja maar als er dan doden en gewonden vallen om dat er te hard gereden wordt? Een reden temeer voor de wegbeheerder om met spoed de weg op de schop te nemen en het nodige wegmeubilair te plaatsen. Als de weg eenmaal goed  is ingericht mag de politie er wat mij betreft van harte controleren en de wegpiraten er tussen uit halen.

Verkeersveiligheid

Vraag blijft dan nog of er zulke draconische boetes moeten worden opgelegd. Ik denk van niet. De ervaring leert dat de pakkans veel belangrijker is. En handhaving heeft als doel de verkeersveiligheid te verbeteren en niet de staatskas te spekken.

Bestuurders die moedwillig in een goed ingericht woonwijk blijven scheuren moeten kunnen rekenen op een hoge pakkans en op een royale kans dat na herhaling, het rijbewijs ongeldig wordt verklaard en een wandelkaart krijgen uitgereikt. Het is tenslotte druk genoeg op de weg en echte verkeershufters horen daar niet thuis.

Koos Spee

www.verkeerdebaas.nl

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Gevolgen van een niet goed ingericht 30-km gebied”

Wim van Dijk|04.04.12|14:51

Nu vind ik Koos Spee in zijn vorige functie vaak op het pietluttige af correct maar in deze zaak heeft hij zeker een goed punt, gemeentes en andere wegbeheerders hebben een veel te grote vrijheid om de gekste constructies te verzinnen. De gemeente Nieuwegein is een goed voorbeeld van een totaal mislukt beleid omtrent de 30 km zone. Nu hebben ze weer verzonnen blauwe vlakken te plaatsen op plekken waar kinderen oversteken, de automobiliste rijd door terwijl het kind denkt voorrang te hebben

Bastiaan01|05.04.12|20:21

Goh, ik ben onder de indruk…is dit stukje echt van Koos…haha…1 apr…nee, dat is het al geweest.

Nu heeft hij hier een punt, maar het kwaad is al jaren geschied! En dit verhaal geldt ook voor wegen buiten de bebouwde kom van 80 naar nu 60 km/h en van 100 naar 80 of 70 km/h, maar ook snelwegen van 120 naar 100 km/h ZOALS NU OP DE A2…5 rijstroken en dan gaan die idioten hier ook nog trajectcontrole invoeren halverwege 2012!

Koos Spee kan nu een actie maken, geen TC op de A2 en 130 km/h!

Bastiaan01|05.04.12|20:25

Maar verder moet je afvragen of die snelheidsverlagingen wel altijd nodig zijn en realistisch, want door soms overdreven lage (middeleeuwse) snelheidsverlaging maak je de boel ongeloofwaardig en als er dan wel noodzaak is, nemen mensen dit niet meer serieus. Men snapt het vaak ook niet, en men heeft geen idee waar het gevaar dan wel zit (gebrek bij rijopleiding).

Mijn advies, laat mensen soms vrij, op veilige (snel)wegen, en trek soms de teugels aan, dan krijg je vanzelf respect en discipline!!

Bastiaan01|05.04.12|20:31

En richt je aandacht inderdaad op veilige infrastructuur, en pak de zaken aan die wel tot verkeersveiligheid leiden. En dat is betere educatie, oftewel betere kwaliteit rijopleiding, maar vooral ook betere rijscholen (geen UWV-rotzooi meer!!). Iedereen GOEDE aanvullende rijvaardigheidstraining (niet uurtje slippen, maar een goede dagtraining!!).

En controleer op gordelgebruik, fietsen met verlichting in donker, voorrang verlenen, drank/drugsgebruik, etc. etc. Niet op snelheid, slaat nergens op!

Bastiaan01|05.04.12|20:33

@Wim van Dijk, helemaal met je eens. Prima mensen aanpakken bij scholen en woonwijken, hou ze dan ook staande!

Maar voorbeelden zoals bij Nieuwegein zorgen voor schijnveiligheid!

Gerard|22.05.12|14:15

Kennelijk zitten er geen grenzen aan hypocriet gedrag. Meneer Spee is 1 van de ridders die de wet Mulder en alle aanverwante wetgeving heeft ontworpen. Hij heeft in ontwerp en uitvoering als mede de handhaving hierna de voortrekkersrol vervuld. Ga je schamen Koos. Nu komt uit wat je al bij invoering verteld is. Hoe kan je nu de indruk wekken dat JOUW beleid anders heeft uitgepakt dan je dacht.

Gerard|22.05.12|14:15

Dit soort excessen zijn je op voorhand meegedeeld uit de gewone werled door de werkende man. Kennelijk hebben de specialisten geen idee waar ze over praten. De gewone man ziet het aankomen maar de specialist niet. Bijna alle N wegen zijn 80 km geworden zonder inhaalmogelijkheid terwijl de weginrichting EXACT gelijk is gebleven. Das nu het beleid waar Koos voor staat.

Gerard Keet|06.09.22|16:40

Dan moeten snelwegen dus ook zo ingericht worden dat je niet harder dan 100 (overdag) of 130 (’s nachts) kunt rijden?

Lex van der Bijl|04.01.23|10:05

Echt zo’n onzin dit… Waarom een 30km zone inrichten zodat dat je niet harder kan? Een bord geeft toch de regel aan? Als er een parkeerverbod staat, moet je je er ook aanhouden. Terwijl je gewoon kan parkeren.

Een snelweg is ook niet ingericht dat je max 100 of 130 km/h kan rijden. Als we dit standpunt zouden aanhouden, zou je dus (even percentueel doorgerekend) op de snelweg overdag 160-170 km/h mogen rijden. En ’s nachts zelfs 210-220 km/h. Want ja, het is ingericht dat je harder kan….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gevolgen van een niet goed ingericht 30-km gebied | RijschoolPro
Koos Spee, VerkeerDeBaas

Gevolgen van een niet goed ingericht 30-km gebied

COLUMN – Was hij nou de verkeershufter waar de politiek de mond vol van heeft? Hoe het kwam wist hij niet, maar waarschijnlijk had hij een bord met max 30 km/h gemist. Aan de straat zelf was in ieder geval niet te zien dat die deel uit maakte van een 30 km gebied. Integendeel, deze weg nodigde juist uit om de voor een bebouwde kom normale snelheid te rijden.

De agent die hem staande hield vertelde hem dat hij met de lasergun had geconstateerd dat hij daar met z’n bestelauto met een maximaal toegestane gewicht van 5000 kg ( kleine vrachtauto dus) met een snelheid  55 km/h had gereden. Dat was na aftrek van de correctie 22 km te hard.

Bekeuring

Normaal gesproken zou hij niet eens een bekeuring  krijgen want de politie bekeurt in een 50km gebied na aftrek van een marge van 3 km pas bij 54. Maar dat was op deze 30 km weg dus anders. En laat nu net per 1 januari de Minister met toestemming van de 2e kamer de bekeuringen in 30 km gebieden drastisch hebben verhoogd. Daarom ging deze ‘grove snelheidsoverschrijding hem, als bestuurder van deze vrachtauto bijna een weeksalaris kosten, om precies te zijn € 388 voor 22 km te hard.

Terecht? Ik denk het niet. We hebben hier niet te maken met een verkeershufter, hooguit een onoplettende bestuurder die een steuntje in de rug had behoren te krijgen van de wegbeheerder. Want die wegbeheerder, in dit geval de gemeente, had deze weg zodanig moeten inrichten dat de voor die weg gewenste snelheid automatisch wordt gereden. Als je een 30km gebied binnen rijdt moet je het gevoel hebben dat je een woon – of winkelgebied binnen komt waar een duidelijk andere snelheid gewenst is.

Weginrichting

Ik vind dan ook dat de politie in die gebieden waar een gemeente het bord 50 uit de grond getrokken heeft en er vervolgens een bord 30 in heeft geplant zonder iets aan de weginrichting te doen, niet moet controleren. Gewoon eerst de eis stellen dat de inrichting op orde wordt gebracht.

Ja maar als er dan doden en gewonden vallen om dat er te hard gereden wordt? Een reden temeer voor de wegbeheerder om met spoed de weg op de schop te nemen en het nodige wegmeubilair te plaatsen. Als de weg eenmaal goed  is ingericht mag de politie er wat mij betreft van harte controleren en de wegpiraten er tussen uit halen.

Verkeersveiligheid

Vraag blijft dan nog of er zulke draconische boetes moeten worden opgelegd. Ik denk van niet. De ervaring leert dat de pakkans veel belangrijker is. En handhaving heeft als doel de verkeersveiligheid te verbeteren en niet de staatskas te spekken.

Bestuurders die moedwillig in een goed ingericht woonwijk blijven scheuren moeten kunnen rekenen op een hoge pakkans en op een royale kans dat na herhaling, het rijbewijs ongeldig wordt verklaard en een wandelkaart krijgen uitgereikt. Het is tenslotte druk genoeg op de weg en echte verkeershufters horen daar niet thuis.

Koos Spee

www.verkeerdebaas.nl

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Gevolgen van een niet goed ingericht 30-km gebied”

Wim van Dijk|04.04.12|14:51

Nu vind ik Koos Spee in zijn vorige functie vaak op het pietluttige af correct maar in deze zaak heeft hij zeker een goed punt, gemeentes en andere wegbeheerders hebben een veel te grote vrijheid om de gekste constructies te verzinnen. De gemeente Nieuwegein is een goed voorbeeld van een totaal mislukt beleid omtrent de 30 km zone. Nu hebben ze weer verzonnen blauwe vlakken te plaatsen op plekken waar kinderen oversteken, de automobiliste rijd door terwijl het kind denkt voorrang te hebben

Bastiaan01|05.04.12|20:21

Goh, ik ben onder de indruk…is dit stukje echt van Koos…haha…1 apr…nee, dat is het al geweest.

Nu heeft hij hier een punt, maar het kwaad is al jaren geschied! En dit verhaal geldt ook voor wegen buiten de bebouwde kom van 80 naar nu 60 km/h en van 100 naar 80 of 70 km/h, maar ook snelwegen van 120 naar 100 km/h ZOALS NU OP DE A2…5 rijstroken en dan gaan die idioten hier ook nog trajectcontrole invoeren halverwege 2012!

Koos Spee kan nu een actie maken, geen TC op de A2 en 130 km/h!

Bastiaan01|05.04.12|20:25

Maar verder moet je afvragen of die snelheidsverlagingen wel altijd nodig zijn en realistisch, want door soms overdreven lage (middeleeuwse) snelheidsverlaging maak je de boel ongeloofwaardig en als er dan wel noodzaak is, nemen mensen dit niet meer serieus. Men snapt het vaak ook niet, en men heeft geen idee waar het gevaar dan wel zit (gebrek bij rijopleiding).

Mijn advies, laat mensen soms vrij, op veilige (snel)wegen, en trek soms de teugels aan, dan krijg je vanzelf respect en discipline!!

Bastiaan01|05.04.12|20:31

En richt je aandacht inderdaad op veilige infrastructuur, en pak de zaken aan die wel tot verkeersveiligheid leiden. En dat is betere educatie, oftewel betere kwaliteit rijopleiding, maar vooral ook betere rijscholen (geen UWV-rotzooi meer!!). Iedereen GOEDE aanvullende rijvaardigheidstraining (niet uurtje slippen, maar een goede dagtraining!!).

En controleer op gordelgebruik, fietsen met verlichting in donker, voorrang verlenen, drank/drugsgebruik, etc. etc. Niet op snelheid, slaat nergens op!

Bastiaan01|05.04.12|20:33

@Wim van Dijk, helemaal met je eens. Prima mensen aanpakken bij scholen en woonwijken, hou ze dan ook staande!

Maar voorbeelden zoals bij Nieuwegein zorgen voor schijnveiligheid!

Gerard|22.05.12|14:15

Kennelijk zitten er geen grenzen aan hypocriet gedrag. Meneer Spee is 1 van de ridders die de wet Mulder en alle aanverwante wetgeving heeft ontworpen. Hij heeft in ontwerp en uitvoering als mede de handhaving hierna de voortrekkersrol vervuld. Ga je schamen Koos. Nu komt uit wat je al bij invoering verteld is. Hoe kan je nu de indruk wekken dat JOUW beleid anders heeft uitgepakt dan je dacht.

Gerard|22.05.12|14:15

Dit soort excessen zijn je op voorhand meegedeeld uit de gewone werled door de werkende man. Kennelijk hebben de specialisten geen idee waar ze over praten. De gewone man ziet het aankomen maar de specialist niet. Bijna alle N wegen zijn 80 km geworden zonder inhaalmogelijkheid terwijl de weginrichting EXACT gelijk is gebleven. Das nu het beleid waar Koos voor staat.

Gerard Keet|06.09.22|16:40

Dan moeten snelwegen dus ook zo ingericht worden dat je niet harder dan 100 (overdag) of 130 (’s nachts) kunt rijden?

Lex van der Bijl|04.01.23|10:05

Echt zo’n onzin dit… Waarom een 30km zone inrichten zodat dat je niet harder kan? Een bord geeft toch de regel aan? Als er een parkeerverbod staat, moet je je er ook aanhouden. Terwijl je gewoon kan parkeren.

Een snelweg is ook niet ingericht dat je max 100 of 130 km/h kan rijden. Als we dit standpunt zouden aanhouden, zou je dus (even percentueel doorgerekend) op de snelweg overdag 160-170 km/h mogen rijden. En ’s nachts zelfs 210-220 km/h. Want ja, het is ingericht dat je harder kan….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.