Sjaak de Coninck, Traffic Management, rijinstructeur, rijles, 2toDrive

Bij een ‘moeilijke 2toDrive-leerling’ begint rijles geven pas echt

Als je op de juiste wijze rijles geeft aan 16-jarigen met 2toDrive, dan zijn ze makkelijker om mee om te gaan dan reguliere leerlingen. Coach je op de verkeerde manier, kom je daar bij deze groep extra snel achter en is het belangrijk als rijinstructeur extra vaardigheden aan te leren. “Bij een ‘moeilijke leerling’ begint het rijles geven pas echt”, zegt rijles-goeroe Sjaak de Coninck.

Sinds de start van 2toDrive hebben Nederlandse rijinstructeurs autorijles gegeven aan enkele duizenden 16-jarigen. Hierbij is de rol van de rijinstructeur nog belangrijker, vindt De Coninck.

Rijinstructeur

“Met deze proef wordt de rijinstructeur ook weer even wakker geschud. Een mooi moment om in jezelf te investeren en je af te vragen:  ‘Wat kan ik doen om het zo te brengen dat de leerling het begrijpt?’”.

Om rijinstructeurs te helpen met het geven van rijles bij 2toDrive, heeft De Coninck met zijn bedrijf De Coninck Traffic Management de cursus ‘Trainer Coach toDrive’ ontwikkeld. Hierbij leren rijinstructeurs hoe ze les moeten geven aan 16-jarigen en wat de rol van de coach (bijvoorbeeld ouders) is, nadat de leerling geslaagd is.

Remingreep

“Een 18-jarige is vaak kritischer dan een 16-jarige”, weet De Coninck. “Die moet je eerst overtuigen. Een 16-jarige is op zijn beurt weer gevoeliger. Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om als leermoment bewust een situatie te creëren waarbij een remingreep nodig is. Want een remingreep is iemand straffen voor een gemaakte fout.”

Er is ook verschil tussen de 16-jarige jongens en meisjes. Meisjes zijn meer gebaat bij uitleg. Jongens kunnen beter alles zelf ondervinden; het zogenaamde ‘trail and error’. De Coninck: “Daarbij is het handig om te weten of iemand visueel of auditief is gesteld. Dus of je iets moet uitleggen met een plaatje of een praatje.” Het is volgens hem erg belangrijk om met de lesauto stil te staan tijdens deze uitleg. “De combi rijden en leren passen niet bij elkaar.”

2toDrive

Het is vooral bij 2toDrivers belangrijk om ze zelf hun motivatie te laten ontdekken. De Coninck: “Je bereikt daarbij meer door vragen te stellen dan antwoorden te geven. Bijvoorbeeld: ‘Wat zou je vandaag willen leren?’. Of: ‘Wat denk je nog te kunnen verbeteren?’”

Tijdens de cursus Coach 2toDrive gaat De Coninck ook in op de rol van de 2toDrive-coach. “Het is belangrijk om de ouders uit te leggen hoe ze zich als coach moeten gedragen”, vertelt De Coninck. “Zij hebben toch een iets andere opleiding gehad.”

Het Nieuwe Rijden

“Zo hebben ouders vaak geleerd om op de motor af te remmen bij een verkeerslicht door terug te schakelen. Maar op het moment dat je de koppeling intrapt, verbruik je extra brandstof. Volgens het nieuwe rijden, wat hun kind heeft geleerd, haal je je voet van het gaspedaal en laat je de auto gewoon uitrollen”, zegt De Coninck.

Ook is het belangrijk om de ouders op de hoogte te stellen van nieuwe verkeersregels, stuurhouding en het rijden met navigatie. “Jongeren van nu leren om zelfstandig te rijden. Dus als een ouder naar het winkelcentrum wil, laat je kind dan gewoon de navigatie gebruiken. Zeg niet ‘Ik wijs de weg wel’. Want de jongeren hebben geleerd om met zo’n apparaat om te gaan. Die zijn dat gewend.”

Voorbeeldgedrag

Niet alleen voor de ouders,  maar ook voor de rijinstructeur is het belangrijk om zich ervan bewust te zijn dat jongeren leren van voorbeeldgedrag. Zo wordt voorkomen dat jongeren zich ontwikkelen tot ‘wegpiraten’.

“Laat ze daarom tijdens de rijles merken dat asociaal verkeersgedrag abnormaal is en maatschappelijk niet geaccepteerd wordt. Maar word je afgesneden, blijf dan altijd rustig. Laat de leerling inzien dat andere weggebruikers soms ook fouten maken. Geef hem handvatten om verkeersgedragingen van anderen te relativeren.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Bij een ‘moeilijke 2toDrive-leerling’ begint rijles geven pas echt”

Ronaldo cok|19.04.12|14:29

Hoi Sjaak,

Telt de cursus trainer coach todrive ook mee als WRM cursus?
Want het lijkt mij zeker interesant om deze cursus te volgen, ik hoef pas weer in 2013 voor mijn theorie maar ik vindt het altijd fijn om dat vooraf te weten.

Ronaldo.

Michel|19.04.12|17:39

Ik denk en dat is mijn mening. Gewoon lesgeven. En kijken wat voor leerling je hebt en daar je les op aanpassen. Of hij/zij nu 16, 18 of 20 is dat maakt niet uit.Een rijleraar is toch mensenwerk. Om kunnen gaan met mensen en je eigen ( proberen ) in te leven in de leerling. Proberen de gedachtengang te volgen van de leerling. Maar dat valt niet altijd mee.

Je kunt dan nog zoveel cursussen volgen.. Is natuurlijk wel leuk hoor.

Grt.Michel

zarrin|21.04.12|13:40

Ik denk dat de RIS Methode ook goed helpt, en mensenkennis.
Maar zelf kinderen in deze leeftijdsgroep hebben helpt ook enorm, heb zelf 3 kinderen oudste is 16,5.
Wat mij opvalt is in het begin willen ze alleen maar hard gaan, als die fase voorbij is kun je ze heel goed motiveren. Ook zien ze minder gevaar.

GH|23.04.12|18:03

Vooral rustig blijven dat is het lastigste wat ik heb mee gemaakt .
Het is voor mij de uitdaging om te kijken hoe ik het met een moeilijke LL 16.5 om moet gaan en het toch aan het einde van een les kan zeggen Yes weer een stapje verder.
Een cursus tja kost ook weer geld

j de groot|23.04.12|20:37

Hallo collega s Sjaak geeft zelf waarschijnlijk geen R.I.S. , maar deze collega begrijpt het wel , want hij praat wel r.i.s , ga ook r.i.s doen sjaak daar ben je voor geschikt , mijn becheiden mening , vrgr jan de groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bij een ‘moeilijke 2toDrive-leerling’ begint rijles geven pas echt | RijschoolPro
Sjaak de Coninck, Traffic Management, rijinstructeur, rijles, 2toDrive

Bij een ‘moeilijke 2toDrive-leerling’ begint rijles geven pas echt

Als je op de juiste wijze rijles geeft aan 16-jarigen met 2toDrive, dan zijn ze makkelijker om mee om te gaan dan reguliere leerlingen. Coach je op de verkeerde manier, kom je daar bij deze groep extra snel achter en is het belangrijk als rijinstructeur extra vaardigheden aan te leren. “Bij een ‘moeilijke leerling’ begint het rijles geven pas echt”, zegt rijles-goeroe Sjaak de Coninck.

Sinds de start van 2toDrive hebben Nederlandse rijinstructeurs autorijles gegeven aan enkele duizenden 16-jarigen. Hierbij is de rol van de rijinstructeur nog belangrijker, vindt De Coninck.

Rijinstructeur

“Met deze proef wordt de rijinstructeur ook weer even wakker geschud. Een mooi moment om in jezelf te investeren en je af te vragen:  ‘Wat kan ik doen om het zo te brengen dat de leerling het begrijpt?’”.

Om rijinstructeurs te helpen met het geven van rijles bij 2toDrive, heeft De Coninck met zijn bedrijf De Coninck Traffic Management de cursus ‘Trainer Coach toDrive’ ontwikkeld. Hierbij leren rijinstructeurs hoe ze les moeten geven aan 16-jarigen en wat de rol van de coach (bijvoorbeeld ouders) is, nadat de leerling geslaagd is.

Remingreep

“Een 18-jarige is vaak kritischer dan een 16-jarige”, weet De Coninck. “Die moet je eerst overtuigen. Een 16-jarige is op zijn beurt weer gevoeliger. Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om als leermoment bewust een situatie te creëren waarbij een remingreep nodig is. Want een remingreep is iemand straffen voor een gemaakte fout.”

Er is ook verschil tussen de 16-jarige jongens en meisjes. Meisjes zijn meer gebaat bij uitleg. Jongens kunnen beter alles zelf ondervinden; het zogenaamde ‘trail and error’. De Coninck: “Daarbij is het handig om te weten of iemand visueel of auditief is gesteld. Dus of je iets moet uitleggen met een plaatje of een praatje.” Het is volgens hem erg belangrijk om met de lesauto stil te staan tijdens deze uitleg. “De combi rijden en leren passen niet bij elkaar.”

2toDrive

Het is vooral bij 2toDrivers belangrijk om ze zelf hun motivatie te laten ontdekken. De Coninck: “Je bereikt daarbij meer door vragen te stellen dan antwoorden te geven. Bijvoorbeeld: ‘Wat zou je vandaag willen leren?’. Of: ‘Wat denk je nog te kunnen verbeteren?’”

Tijdens de cursus Coach 2toDrive gaat De Coninck ook in op de rol van de 2toDrive-coach. “Het is belangrijk om de ouders uit te leggen hoe ze zich als coach moeten gedragen”, vertelt De Coninck. “Zij hebben toch een iets andere opleiding gehad.”

Het Nieuwe Rijden

“Zo hebben ouders vaak geleerd om op de motor af te remmen bij een verkeerslicht door terug te schakelen. Maar op het moment dat je de koppeling intrapt, verbruik je extra brandstof. Volgens het nieuwe rijden, wat hun kind heeft geleerd, haal je je voet van het gaspedaal en laat je de auto gewoon uitrollen”, zegt De Coninck.

Ook is het belangrijk om de ouders op de hoogte te stellen van nieuwe verkeersregels, stuurhouding en het rijden met navigatie. “Jongeren van nu leren om zelfstandig te rijden. Dus als een ouder naar het winkelcentrum wil, laat je kind dan gewoon de navigatie gebruiken. Zeg niet ‘Ik wijs de weg wel’. Want de jongeren hebben geleerd om met zo’n apparaat om te gaan. Die zijn dat gewend.”

Voorbeeldgedrag

Niet alleen voor de ouders,  maar ook voor de rijinstructeur is het belangrijk om zich ervan bewust te zijn dat jongeren leren van voorbeeldgedrag. Zo wordt voorkomen dat jongeren zich ontwikkelen tot ‘wegpiraten’.

“Laat ze daarom tijdens de rijles merken dat asociaal verkeersgedrag abnormaal is en maatschappelijk niet geaccepteerd wordt. Maar word je afgesneden, blijf dan altijd rustig. Laat de leerling inzien dat andere weggebruikers soms ook fouten maken. Geef hem handvatten om verkeersgedragingen van anderen te relativeren.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Bij een ‘moeilijke 2toDrive-leerling’ begint rijles geven pas echt”

Ronaldo cok|19.04.12|14:29

Hoi Sjaak,

Telt de cursus trainer coach todrive ook mee als WRM cursus?
Want het lijkt mij zeker interesant om deze cursus te volgen, ik hoef pas weer in 2013 voor mijn theorie maar ik vindt het altijd fijn om dat vooraf te weten.

Ronaldo.

Michel|19.04.12|17:39

Ik denk en dat is mijn mening. Gewoon lesgeven. En kijken wat voor leerling je hebt en daar je les op aanpassen. Of hij/zij nu 16, 18 of 20 is dat maakt niet uit.Een rijleraar is toch mensenwerk. Om kunnen gaan met mensen en je eigen ( proberen ) in te leven in de leerling. Proberen de gedachtengang te volgen van de leerling. Maar dat valt niet altijd mee.

Je kunt dan nog zoveel cursussen volgen.. Is natuurlijk wel leuk hoor.

Grt.Michel

zarrin|21.04.12|13:40

Ik denk dat de RIS Methode ook goed helpt, en mensenkennis.
Maar zelf kinderen in deze leeftijdsgroep hebben helpt ook enorm, heb zelf 3 kinderen oudste is 16,5.
Wat mij opvalt is in het begin willen ze alleen maar hard gaan, als die fase voorbij is kun je ze heel goed motiveren. Ook zien ze minder gevaar.

GH|23.04.12|18:03

Vooral rustig blijven dat is het lastigste wat ik heb mee gemaakt .
Het is voor mij de uitdaging om te kijken hoe ik het met een moeilijke LL 16.5 om moet gaan en het toch aan het einde van een les kan zeggen Yes weer een stapje verder.
Een cursus tja kost ook weer geld

j de groot|23.04.12|20:37

Hallo collega s Sjaak geeft zelf waarschijnlijk geen R.I.S. , maar deze collega begrijpt het wel , want hij praat wel r.i.s , ga ook r.i.s doen sjaak daar ben je voor geschikt , mijn becheiden mening , vrgr jan de groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.