Shared Space, Drachten

Blinden en slechtzienden moeite met Shared Space concept

Blinden en slechtzienden hebben soms moeite met het Shared Space concept. Dat komt omdat zij te weinig houvast hebben voor hun oriëntatie. Daarom moeten de ontwerpen van Shared Space als het gaat om inrichting van straten en pleinen hier meer rekening mee houden. Daarvoor pleit onderzoeker Else Havik van het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Havik promoveerde deze week aan de Rijksuniversiteit Groningen op dit thema. Ze heeft knelpunten geïnventariseerd die blinden en slechtzienden kunnen tegenkomen in Shared Spaces.

Rijbaan

Veel voorkomende knelpunten zijn het ontbreken van een duidelijk onderscheid tussen rijbaan en voetgangersgebied en het ontbreken van herkenbare oversteekplaatsen. Dit maakt het voor slechtzienden en blinden moeilijk om zich te oriënteren. Het bleek moeilijk voor hen om niet ongemerkt midden op het rijvlak te lopen of in een zijstraat te belanden.

Op grond van haar onderzoek doet Havik aanbevelingen voor het ontwerp van Shared Spaces. Het belangrijkste is dat in een vroege fase al rekening wordt gehouden met het gebruik van deze openbare ruimtes door slechtzienden en blinde mensen. De aanwezigheid van herkenbare natuurlijke gidslijnen is van groot belang.

Stoeprand

Waar in een conventionele situatie de stoeprand deze rol vaak vervulde moet bij Shared Space locaties naar een ander element gezocht worden. Slechtzienden en vooral blinden hebben baat bij een herkenbare logische route, aangegeven met elementen die met de voet of de taststok voelbaar zijn, meldt Verkeersnet.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Blinden en slechtzienden moeite met Shared Space concept | RijschoolPro
Shared Space, Drachten

Blinden en slechtzienden moeite met Shared Space concept

Blinden en slechtzienden hebben soms moeite met het Shared Space concept. Dat komt omdat zij te weinig houvast hebben voor hun oriëntatie. Daarom moeten de ontwerpen van Shared Space als het gaat om inrichting van straten en pleinen hier meer rekening mee houden. Daarvoor pleit onderzoeker Else Havik van het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Havik promoveerde deze week aan de Rijksuniversiteit Groningen op dit thema. Ze heeft knelpunten geïnventariseerd die blinden en slechtzienden kunnen tegenkomen in Shared Spaces.

Rijbaan

Veel voorkomende knelpunten zijn het ontbreken van een duidelijk onderscheid tussen rijbaan en voetgangersgebied en het ontbreken van herkenbare oversteekplaatsen. Dit maakt het voor slechtzienden en blinden moeilijk om zich te oriënteren. Het bleek moeilijk voor hen om niet ongemerkt midden op het rijvlak te lopen of in een zijstraat te belanden.

Op grond van haar onderzoek doet Havik aanbevelingen voor het ontwerp van Shared Spaces. Het belangrijkste is dat in een vroege fase al rekening wordt gehouden met het gebruik van deze openbare ruimtes door slechtzienden en blinde mensen. De aanwezigheid van herkenbare natuurlijke gidslijnen is van groot belang.

Stoeprand

Waar in een conventionele situatie de stoeprand deze rol vaak vervulde moet bij Shared Space locaties naar een ander element gezocht worden. Slechtzienden en vooral blinden hebben baat bij een herkenbare logische route, aangegeven met elementen die met de voet of de taststok voelbaar zijn, meldt Verkeersnet.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.