scooter, brommer

Bromfietsexamen heeft positief effect op verkeersveiligheid

Het aantal ernstige verkeersgewonden onder jongeren van 15 tot 17 jaar is sinds de invoering van het bromfietsexamen afgenomen met 22%. Dit schrijft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer. De minister verwijst hiermee naar het onderzoek dat SWOV onlangs deed.

Hoewel het aantal slachtoffers onder jongeren is gedaald, is het aantal bromfiets slachtoffers in de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar toegenomen. Er vielen in deze groep de afgelopen twee jaar 47 procent meer gewonden.

Praktijkexamen

Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de groep jongeren 18 tot 24 jaar niet verplicht is een bromfiets praktijkexamen te doen. Bij het behalen van het rijbewijs A of B krijgen zij automatisch het bromfietsrijbewijs bijgeschreven.

Opvallend is ook dat het brom- en snorfietsbezit onder jongeren van 15 tot 17 jaar in de periode na de invoering van het praktijkexamen sterk is afgenomen. Hetgeen blijkt uit het onderzoek van SWOV. Bij de jongeren van 18 tot 24 jaar is er juist een stijging te zien van 43 procent.

Bromfietsers

De minister besloot het brom- en snorfiets praktijkexamen verplicht te stellen nadat het aantal slachtoffers onder jongeren toenam. Onder bromfietsers vielen er tussen 2008 en 2011 jaarlijks meer dan 40 verkeersdoden en circa 2.000 ernstig gewonden.

Uit onderzoek blijkt dat het risico op een ongeval met een bromfiets ruim 5 keer hoger is dan bij fietsers en 20 keer hoger dan bij automobilisten. De relatief hoge snelheid en de kwetsbaarheid van de bereider spelen bij brom- en snorfietsen een belangrijke rol.

Politie

Het SWOV kon niet met zekerheid zeggen of de invoering van het examen volledig de oorzaak is van de daling in het aantal verkeersslachtoffers. Het kan volgens de onderzoekers ook zijn dat de afname te verklaren is door het strenger optreden van de politie.

Door de invoering van het bromfietsrijbewijs zijn de handhavingsmogelijkheden van de politie uitgebreid. Het bromfietsrijbewijs kan ingenomen worden bij gevaarlijk en hinderlijk gedrag. Ook is er voor beginnend bromfietsers, net als bij automobilisten, een puntenrijbewijs van kracht.

Beginnersregeling

Minister Schultz van Haegen is te spreken over de resultaten. “Het bromfietsexamen lijkt vooralsnog een nuttige maatregel, ook in samenhang met de andere maatregelen gericht op jongeren, zoals 2toDrive en de beginnersregeling. Ik blijf het aandeel verkeersdoden- en gewonden onder de brom- en snorfietscategorieën goed volgen de komende jaren.”

Karlien Korebrits

Auteur: Karlien Korebrits

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bromfietsexamen heeft positief effect op verkeersveiligheid | RijschoolPro
scooter, brommer

Bromfietsexamen heeft positief effect op verkeersveiligheid

Het aantal ernstige verkeersgewonden onder jongeren van 15 tot 17 jaar is sinds de invoering van het bromfietsexamen afgenomen met 22%. Dit schrijft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer. De minister verwijst hiermee naar het onderzoek dat SWOV onlangs deed.

Hoewel het aantal slachtoffers onder jongeren is gedaald, is het aantal bromfiets slachtoffers in de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar toegenomen. Er vielen in deze groep de afgelopen twee jaar 47 procent meer gewonden.

Praktijkexamen

Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de groep jongeren 18 tot 24 jaar niet verplicht is een bromfiets praktijkexamen te doen. Bij het behalen van het rijbewijs A of B krijgen zij automatisch het bromfietsrijbewijs bijgeschreven.

Opvallend is ook dat het brom- en snorfietsbezit onder jongeren van 15 tot 17 jaar in de periode na de invoering van het praktijkexamen sterk is afgenomen. Hetgeen blijkt uit het onderzoek van SWOV. Bij de jongeren van 18 tot 24 jaar is er juist een stijging te zien van 43 procent.

Bromfietsers

De minister besloot het brom- en snorfiets praktijkexamen verplicht te stellen nadat het aantal slachtoffers onder jongeren toenam. Onder bromfietsers vielen er tussen 2008 en 2011 jaarlijks meer dan 40 verkeersdoden en circa 2.000 ernstig gewonden.

Uit onderzoek blijkt dat het risico op een ongeval met een bromfiets ruim 5 keer hoger is dan bij fietsers en 20 keer hoger dan bij automobilisten. De relatief hoge snelheid en de kwetsbaarheid van de bereider spelen bij brom- en snorfietsen een belangrijke rol.

Politie

Het SWOV kon niet met zekerheid zeggen of de invoering van het examen volledig de oorzaak is van de daling in het aantal verkeersslachtoffers. Het kan volgens de onderzoekers ook zijn dat de afname te verklaren is door het strenger optreden van de politie.

Door de invoering van het bromfietsrijbewijs zijn de handhavingsmogelijkheden van de politie uitgebreid. Het bromfietsrijbewijs kan ingenomen worden bij gevaarlijk en hinderlijk gedrag. Ook is er voor beginnend bromfietsers, net als bij automobilisten, een puntenrijbewijs van kracht.

Beginnersregeling

Minister Schultz van Haegen is te spreken over de resultaten. “Het bromfietsexamen lijkt vooralsnog een nuttige maatregel, ook in samenhang met de andere maatregelen gericht op jongeren, zoals 2toDrive en de beginnersregeling. Ik blijf het aandeel verkeersdoden- en gewonden onder de brom- en snorfietscategorieën goed volgen de komende jaren.”

Karlien Korebrits

Auteur: Karlien Korebrits

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.