snelweg, maximumsnelheid

Rechtbank vernietigt besluit tot 100 km op A10-west

Het verkeer op de ring A10-west bij Amsterdam moet binnenkort waarschijnlijk weer 80 kilometer per uur rijden. De rechtbank in Amsterdam vernietigde vrijdag het besluit van minister Schultz van Haegen dat in 2012 de snelheid op de A10 naar 100 deed verhogen. Burgemeesters en Wethouders van Amsterdam en Milieudefensie stapten in november naar de rechter om de beslissing aan te vechten. De partijen meenden dat zowel de financiële als de gezondheidsrisico’s door de bewindsvrouw niet goed in kaart waren gebracht.  

De rechter oordeelde vandaag in het voordeel van B&W en Milieudefensie. Totdat duidelijk is of Schultz in hoger beroep gaat, mag er echter nog wel gewoon 100 kilometer per uur op de A10 worden gereden. De bewindsvrouw krijgt zes weken de tijd om een besluit te nemen.

Snelheid

De Amsterdamse rechtbank oordeelde dat het onderzoek van de minister naar de gevolgen van de snelheidsverhoging op de A10 inderdaad onvolledig is geweest. Daarnaast bleek de verhoging niet tot een betere doorstroming van het wegverkeer te leiden. Dit in tegenstelling tot wat de minister eerder stelde.

De minister heeft door het gebrekkige onderzoek geen goede belangenafweging kunnen maken, zo vindt justitie. “Dat betekent dat het besluit onzorgvuldig is voorbereid en de uitkomst van die belangenafweging door de minister gebrekkig is. De minister zal opnieuw zorgvuldig moeten afwegen op zij wenst vast te houden aan een hogere snelheid op de A10.”

Onderzoek

Amsterdam liet recent twee onderzoeken doen naar het effect van de snelheidsverhoging. Uit beide doorlichtingen beek dat de concentratie stikstofdioxide in de lucht ongeveer 3 tot 5 keer hoger is dan uit het rekenmodel van het Rijk naar voren komt. Dat komt neer op een stijging van 7 procent ten opzichte van de situatie vóór de verhoging, zo laat de gemeente weten. Milieudefensie stelt op basis van GGD-onderzoek dat Amsterdammers die in de buurt van de A10 West wonen gemiddeld 79 dagen korter leven. Met de snelheidsverhoging zou een tijdswinst van vierenveertig seconden worden geboekt.

De Amsterdamse wethouder van Verkeer, Eric Wiebes, noemt het besluit van de rechter ‘goed nieuws voor de bewoners’. “Amsterdam doet wat het kan om de lucht te verschonen. We geven 76 miljoen uit tot 2016 en zetten in op de meest effectieve maatregelen. Voor het halen van de normen zijn rijksmaatregelen cruciaal. Daarbij helpt de snelheidsverhoging op de A10 zeker niet. We gaan ervan uit dat de minister het belang van gezonde lucht voor omwonenden en gemeente mee laat wegen in het nieuwe besluit.”

Onderzoek

Ook de beslissing van de minister om de snelheid op de A12 in 2012 te verhogen, werd in twijfel getrokken door Milieudefensie. Maar op de A12 mag de snelheidslimiet wel 100 blijven, zo werd vandaag geoordeeld. De Amsterdamse rechter vindt dat daar in de aanloop naar dat besluit toentertijd wel op de juiste wijze is gemeten.

Milieudefensie stapte eerder ook al naar de rechter voor de snelheidsverhoging op de A13. Eind november werd bepaald dat de minister fout zat. De minister kreeg in die zaak van de rechtbank van Rotterdam twaalf weken de tijd om tot een nieuw besluit te komen. Ook hier zijn belangen van omwonenden te weinig meegewogen en moet dus opnieuw een beslissing worden genomen over de bezwaren tegen de verhoging.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rechtbank vernietigt besluit tot 100 km op A10-west | RijschoolPro
snelweg, maximumsnelheid

Rechtbank vernietigt besluit tot 100 km op A10-west

Het verkeer op de ring A10-west bij Amsterdam moet binnenkort waarschijnlijk weer 80 kilometer per uur rijden. De rechtbank in Amsterdam vernietigde vrijdag het besluit van minister Schultz van Haegen dat in 2012 de snelheid op de A10 naar 100 deed verhogen. Burgemeesters en Wethouders van Amsterdam en Milieudefensie stapten in november naar de rechter om de beslissing aan te vechten. De partijen meenden dat zowel de financiële als de gezondheidsrisico’s door de bewindsvrouw niet goed in kaart waren gebracht.  

De rechter oordeelde vandaag in het voordeel van B&W en Milieudefensie. Totdat duidelijk is of Schultz in hoger beroep gaat, mag er echter nog wel gewoon 100 kilometer per uur op de A10 worden gereden. De bewindsvrouw krijgt zes weken de tijd om een besluit te nemen.

Snelheid

De Amsterdamse rechtbank oordeelde dat het onderzoek van de minister naar de gevolgen van de snelheidsverhoging op de A10 inderdaad onvolledig is geweest. Daarnaast bleek de verhoging niet tot een betere doorstroming van het wegverkeer te leiden. Dit in tegenstelling tot wat de minister eerder stelde.

De minister heeft door het gebrekkige onderzoek geen goede belangenafweging kunnen maken, zo vindt justitie. “Dat betekent dat het besluit onzorgvuldig is voorbereid en de uitkomst van die belangenafweging door de minister gebrekkig is. De minister zal opnieuw zorgvuldig moeten afwegen op zij wenst vast te houden aan een hogere snelheid op de A10.”

Onderzoek

Amsterdam liet recent twee onderzoeken doen naar het effect van de snelheidsverhoging. Uit beide doorlichtingen beek dat de concentratie stikstofdioxide in de lucht ongeveer 3 tot 5 keer hoger is dan uit het rekenmodel van het Rijk naar voren komt. Dat komt neer op een stijging van 7 procent ten opzichte van de situatie vóór de verhoging, zo laat de gemeente weten. Milieudefensie stelt op basis van GGD-onderzoek dat Amsterdammers die in de buurt van de A10 West wonen gemiddeld 79 dagen korter leven. Met de snelheidsverhoging zou een tijdswinst van vierenveertig seconden worden geboekt.

De Amsterdamse wethouder van Verkeer, Eric Wiebes, noemt het besluit van de rechter ‘goed nieuws voor de bewoners’. “Amsterdam doet wat het kan om de lucht te verschonen. We geven 76 miljoen uit tot 2016 en zetten in op de meest effectieve maatregelen. Voor het halen van de normen zijn rijksmaatregelen cruciaal. Daarbij helpt de snelheidsverhoging op de A10 zeker niet. We gaan ervan uit dat de minister het belang van gezonde lucht voor omwonenden en gemeente mee laat wegen in het nieuwe besluit.”

Onderzoek

Ook de beslissing van de minister om de snelheid op de A12 in 2012 te verhogen, werd in twijfel getrokken door Milieudefensie. Maar op de A12 mag de snelheidslimiet wel 100 blijven, zo werd vandaag geoordeeld. De Amsterdamse rechter vindt dat daar in de aanloop naar dat besluit toentertijd wel op de juiste wijze is gemeten.

Milieudefensie stapte eerder ook al naar de rechter voor de snelheidsverhoging op de A13. Eind november werd bepaald dat de minister fout zat. De minister kreeg in die zaak van de rechtbank van Rotterdam twaalf weken de tijd om tot een nieuw besluit te komen. Ook hier zijn belangen van omwonenden te weinig meegewogen en moet dus opnieuw een beslissing worden genomen over de bezwaren tegen de verhoging.

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.