Mogelijk toch steun voor kilometerheffing

ANP RICK NEDERSTIGT

De kilometerheffing gaat er wellicht toch komen. Dat blijkt uit plannen van de milieu-afdelingen van zes politieke partijen, waaronder de vier partijen die momenteel coalitie-onderhandelingen voeren. Met deze maatregel moet rijden op duurzame brandstoffen worden gepromoot. Ook zijn er plannen voor een verbod op verkoop van nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen per 2025. 

Vorig jaar stemde een meerderheid van de Tweede Kamer voor een verbod op de verkoop van nieuwe personenauto’s op benzine en diesel. Minister Henk Kamp van Economische Zaken gaf destijds aan dat dit niet haalbaar was en bovendien in strijd was met eerder gemaakte afspraken uit het Energieakkoord. Nu lijkt het alsof een dergelijk verbod er alsnog komt, blijkt uit berichtgeving van de Volkskrant.

Nieuw kabinet

Momenteel vinden onderhandelingen plaats over de vorming van een nieuw kabinet. Daarbij zijn VVD, CDA, D66 en GroenLinks betrokken. De milieucommissies van deze vier partijen en van PvdA en ChristenUnie zouden graag zien dat er een verkoopverbod en een kilometerheffing worden ingevoerd. Hun advies wordt als input meegenomen in de coalitie-onderhandelingen. Of de plannen in het nieuwe regeerakkoord terechtkomen, is dus even afwachten.

In het verleden was de VVD namelijk fel tegenstander van een kilometerheffing. Ook zagen de liberalen niets in een verkoopverbod met ingang van 2025. Hoe de partij (de grootste in de Tweede Kamer) er nu tegenaan kijkt, is niet geheel duidelijk. Een eventueel verbod betreft alleen de nieuwverkopen en heeft bovendien geen betrekking op vrachtauto’s. Of het eventuele verbod ook geldt voor rijden op gassen, zoals lpg en gecomprimeerd aardgas, is niet duidelijk.

Lees ook: ‘Kilometerheffing werkt beter dan meer en bredere snelwegen’

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van RijschoolPro.nl en de vaste redacteur van vakblad TankPro.nl

2 reacties op “Mogelijk toch steun voor kilometerheffing”

Rianne van Huizen|13.05.17|17:09

Er zit al 70 % accijns op 1 liter brandstof + je betaald motorrijtuigenbelasting en ga zo maar door.Er wordt al heel door de overheid gemolken. In feite vinden ze het prima dat we zoveel mogelijk rijden, dan komen er veel miljarden binnen. Schijnheiligheid ten top.

Leo Pijl|31.08.17|17:59

volledig met de vorige schrijver eens
stoppen met melken lees uit melken
dan de wegenbelaasting er af, dit geeft een eerlijk beeld!

de BOVAG stoppen met die onzin
hou je bij het lesgeven en zorg dat die WRM gaat lopen zoals wij rijschoolhouders en instructeurs het willen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mogelijk toch steun voor kilometerheffing | RijschoolPro

Mogelijk toch steun voor kilometerheffing

ANP RICK NEDERSTIGT

De kilometerheffing gaat er wellicht toch komen. Dat blijkt uit plannen van de milieu-afdelingen van zes politieke partijen, waaronder de vier partijen die momenteel coalitie-onderhandelingen voeren. Met deze maatregel moet rijden op duurzame brandstoffen worden gepromoot. Ook zijn er plannen voor een verbod op verkoop van nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen per 2025. 

Vorig jaar stemde een meerderheid van de Tweede Kamer voor een verbod op de verkoop van nieuwe personenauto’s op benzine en diesel. Minister Henk Kamp van Economische Zaken gaf destijds aan dat dit niet haalbaar was en bovendien in strijd was met eerder gemaakte afspraken uit het Energieakkoord. Nu lijkt het alsof een dergelijk verbod er alsnog komt, blijkt uit berichtgeving van de Volkskrant.

Nieuw kabinet

Momenteel vinden onderhandelingen plaats over de vorming van een nieuw kabinet. Daarbij zijn VVD, CDA, D66 en GroenLinks betrokken. De milieucommissies van deze vier partijen en van PvdA en ChristenUnie zouden graag zien dat er een verkoopverbod en een kilometerheffing worden ingevoerd. Hun advies wordt als input meegenomen in de coalitie-onderhandelingen. Of de plannen in het nieuwe regeerakkoord terechtkomen, is dus even afwachten.

In het verleden was de VVD namelijk fel tegenstander van een kilometerheffing. Ook zagen de liberalen niets in een verkoopverbod met ingang van 2025. Hoe de partij (de grootste in de Tweede Kamer) er nu tegenaan kijkt, is niet geheel duidelijk. Een eventueel verbod betreft alleen de nieuwverkopen en heeft bovendien geen betrekking op vrachtauto’s. Of het eventuele verbod ook geldt voor rijden op gassen, zoals lpg en gecomprimeerd aardgas, is niet duidelijk.

Lees ook: ‘Kilometerheffing werkt beter dan meer en bredere snelwegen’

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van RijschoolPro.nl en de vaste redacteur van vakblad TankPro.nl

2 reacties op “Mogelijk toch steun voor kilometerheffing”

Rianne van Huizen|13.05.17|17:09

Er zit al 70 % accijns op 1 liter brandstof + je betaald motorrijtuigenbelasting en ga zo maar door.Er wordt al heel door de overheid gemolken. In feite vinden ze het prima dat we zoveel mogelijk rijden, dan komen er veel miljarden binnen. Schijnheiligheid ten top.

Leo Pijl|31.08.17|17:59

volledig met de vorige schrijver eens
stoppen met melken lees uit melken
dan de wegenbelaasting er af, dit geeft een eerlijk beeld!

de BOVAG stoppen met die onzin
hou je bij het lesgeven en zorg dat die WRM gaat lopen zoals wij rijschoolhouders en instructeurs het willen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.