De Stint. foto: Stintum

Eerste onderzoek: Stint kan plotseling versnellen

Bij de Stint kan de bekabeling verstoord raken en kan de gashendel afbreken. Hierdoor kan het voertuig plotseling versnellen tot de maximumsnelheid. De handrem is niet krachtig genoeg hem op volle snelheid te laten stoppen. En de contactsleutel zit op een onlogische plek, waardoor die in een panieksituatie niet om te draaien is.

Politie, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) zijn kritisch op de Stint in hun eerste bevindingen van het verkennend technisch onderzoek naar het dodelijke ongeval op het spoor in Oss vorige week.

Testen

Door nog onbekende oorzaak reed een elektrische bakfiets door een gesloten spoorboom en kwam het in botsing met een trein. Vier kinderen kwamen om het leven. Een vijfde kind en de medewerkster van de kinderopvang die het voertuig bestuurde, raakten zwaargewond. De twee zijn inmiddels buiten levensgevaar.

Om verder onderzoek niet dwars te zitten, hebben de partijen besloten om het wrak van de Stint zo lang mogelijk ongemoeid te laten. Daarom hebben ze testen gedaan met enkele andere Stints. De eerste bevindingen van het onderzoek zijn bekend gemaakt en zijn voor minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) reden om de voertuigen per direct te verbieden op de openbare weg.

Hitte

De bekabeling van de Stint is dik en er komt 16 ampère – wat veel blijkt – door de behuizing waar de kabels inzitten, ondervonden de onderzoekers. Dit veroorzaakt volgens hen hitte die niet goed weg kan. Dat kan mogelijk tot problemen leiden, onder meer het losraken van 0-stroomkabel.

Het rapport: “Die is vast gesoldeerd, maar het smeltpunt van normale soldeer is 72 graden terwijl de elektromotor van de Stint is beveiligd op 82 graden. De fabrikant van de Stint gaf aan dat hij ervan uit gaat dat er soldeer is gebruikt die een hoger smeltpunt heeft. Dat wordt nu uitgezocht en met documenten onderbouwd.”

Raakt die 0-stroomkabel los, breekt ‘ie, of verliest ‘ie anderszins contact, dan kan het volgens de onderzoekers gebeuren dat de Stint plotseling versnelt tot de hoogst ingestelde snelheid: 17,2 kilometer per uur. Tempo minderen met de gashendel kan dan niet meer. Bovendien kan de gasveer afbreken. Of dat als gevolg hiervan of los hiervan is, is overigens niet duidelijk. De bestuurder kan nog ingrijpen met de handrem, maar gebleken is dat die niet krachtig genoeg om de Stint dan te laten stoppen.

Panieksituatie

Ook draaien aan de contactsleutel is geen optie, blijkt uit de bevindingen. Het rapport: “Dit is in een panieksituatie geen natuurlijke handeling. De contactsleutel zit aan de linkerkant van de Stint, waar ook de handrem zit. In een panieksituatie is het onnatuurlijk om de rem los te laten om het contact te verbreken; terwijl het contact (links) verbreken met de rechterhand niet gemakkelijk lijkt.”

De onderzoekers hebben hun bevindingen gedeeld met de fabrikant van de Stint. Die gaf aan nog geen aanleiding te zien voor een terugroepactie. De fabrikant heeft tot uiterlijk 2 oktober om een nadere onderbouwing te leveren. De onderzoekers zetten hun onderzoek voort.

Lees ook: Stint mag voorlopig de weg niet meer op

Onderwerpen:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

2 reacties op “Eerste onderzoek: Stint kan plotseling versnellen”

Anton van Hoogstraaten|02.10.18|23:07

Maar al die elektrische fietsen, waarvan de accu’s bij bosjes in de fik vliegen, mogen gewoon blijven rijden. En ook de scootmobielen, die vaak te lastig zijn te besturen voor ouderen, mogen vrolijk op de weg blijven.

Chris van Alphen|03.10.18|19:06

Stint op hol ? Handrem gebruiken en in zijn achteruit zetten zeer korte remweg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste onderzoek: Stint kan plotseling versnellen | RijschoolPro
De Stint. foto: Stintum

Eerste onderzoek: Stint kan plotseling versnellen

Bij de Stint kan de bekabeling verstoord raken en kan de gashendel afbreken. Hierdoor kan het voertuig plotseling versnellen tot de maximumsnelheid. De handrem is niet krachtig genoeg hem op volle snelheid te laten stoppen. En de contactsleutel zit op een onlogische plek, waardoor die in een panieksituatie niet om te draaien is.

Politie, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) zijn kritisch op de Stint in hun eerste bevindingen van het verkennend technisch onderzoek naar het dodelijke ongeval op het spoor in Oss vorige week.

Testen

Door nog onbekende oorzaak reed een elektrische bakfiets door een gesloten spoorboom en kwam het in botsing met een trein. Vier kinderen kwamen om het leven. Een vijfde kind en de medewerkster van de kinderopvang die het voertuig bestuurde, raakten zwaargewond. De twee zijn inmiddels buiten levensgevaar.

Om verder onderzoek niet dwars te zitten, hebben de partijen besloten om het wrak van de Stint zo lang mogelijk ongemoeid te laten. Daarom hebben ze testen gedaan met enkele andere Stints. De eerste bevindingen van het onderzoek zijn bekend gemaakt en zijn voor minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) reden om de voertuigen per direct te verbieden op de openbare weg.

Hitte

De bekabeling van de Stint is dik en er komt 16 ampère – wat veel blijkt – door de behuizing waar de kabels inzitten, ondervonden de onderzoekers. Dit veroorzaakt volgens hen hitte die niet goed weg kan. Dat kan mogelijk tot problemen leiden, onder meer het losraken van 0-stroomkabel.

Het rapport: “Die is vast gesoldeerd, maar het smeltpunt van normale soldeer is 72 graden terwijl de elektromotor van de Stint is beveiligd op 82 graden. De fabrikant van de Stint gaf aan dat hij ervan uit gaat dat er soldeer is gebruikt die een hoger smeltpunt heeft. Dat wordt nu uitgezocht en met documenten onderbouwd.”

Raakt die 0-stroomkabel los, breekt ‘ie, of verliest ‘ie anderszins contact, dan kan het volgens de onderzoekers gebeuren dat de Stint plotseling versnelt tot de hoogst ingestelde snelheid: 17,2 kilometer per uur. Tempo minderen met de gashendel kan dan niet meer. Bovendien kan de gasveer afbreken. Of dat als gevolg hiervan of los hiervan is, is overigens niet duidelijk. De bestuurder kan nog ingrijpen met de handrem, maar gebleken is dat die niet krachtig genoeg om de Stint dan te laten stoppen.

Panieksituatie

Ook draaien aan de contactsleutel is geen optie, blijkt uit de bevindingen. Het rapport: “Dit is in een panieksituatie geen natuurlijke handeling. De contactsleutel zit aan de linkerkant van de Stint, waar ook de handrem zit. In een panieksituatie is het onnatuurlijk om de rem los te laten om het contact te verbreken; terwijl het contact (links) verbreken met de rechterhand niet gemakkelijk lijkt.”

De onderzoekers hebben hun bevindingen gedeeld met de fabrikant van de Stint. Die gaf aan nog geen aanleiding te zien voor een terugroepactie. De fabrikant heeft tot uiterlijk 2 oktober om een nadere onderbouwing te leveren. De onderzoekers zetten hun onderzoek voort.

Lees ook: Stint mag voorlopig de weg niet meer op

Onderwerpen:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

2 reacties op “Eerste onderzoek: Stint kan plotseling versnellen”

Anton van Hoogstraaten|02.10.18|23:07

Maar al die elektrische fietsen, waarvan de accu’s bij bosjes in de fik vliegen, mogen gewoon blijven rijden. En ook de scootmobielen, die vaak te lastig zijn te besturen voor ouderen, mogen vrolijk op de weg blijven.

Chris van Alphen|03.10.18|19:06

Stint op hol ? Handrem gebruiken en in zijn achteruit zetten zeer korte remweg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.