onveilig rijden

Rijschoolbranche: Voorkom verkeersdoden met bijscholing

Drempels, rotondes, camera’s, verkeerscontroles, we nemen tal van maatregelen om het aantal verkeersdoden te verminderen. Maar een verplichte bijscholing van alle automobilisten levert nog meer verkeersveiligheid op, zo denkt de rijschoolbranche. Maar liefst 89 procent verwacht fors minder verkeersdoden met zo’n maatregel. Dat blijkt uit onderzoek van VerkeersPro.nl onder 85 rijinstructeurs.

Het rijbewijs van automobilisten wordt nu nog iedere tien jaar automatisch verlengd.  Pas vanaf het 70e levensjaar heeft er nog een kleine medische controle plaats. Die automatische verlenging is een slechte zaak, zo vindt 79 procent van de rijinstructeurs.

Ondanks dat Nederland met 720 verkeersdoden per jaar een van de meest veilige landen is in Europa, vindt ruim 90 procent van de ondervraagden dat er extra maatregelen als verplichte bijscholing getroffen dienen te worden. Die moet dan om de vijf jaar (52 procent) of om de tien jaar (46 procent) gevolgd worden. Dat zou honderden doden per jaar kunnen schelen volgens de rijschoolbranche.

Beperkingen
De rijinstructeurs vinden dat weggebruikers teveel leunen op ervaring en zich onvoldoende bewust zijn van de eigen beperkingen. Ook wordt de automobilist zich met regelmatige bijscholing bewust van zijn eigen weggedrag, wat agressie in het verkeer beteugelt. Ze willen daarom graag de volgende onderdelen verbeteren  bij de huidige automobilisten: kijkgedrag (85 procent), kennis van verkeersregels (79 procent), risico’s inschatten (73 procent), defensief rijden (72 procent), weggedrag (68 procent), zuinig rijden (47 procent) en de zithouding (28 procent).

Zo’n bijscholingscursus zou volgens een grote meerderheid moeten bestaan uit theorie en praktijk (84 procent), alleen theorie (12 procent) of uitsluitend praktijk (5 procent). Een derde van de rijinstructeurs denkt dat 4 uur theorie noodzakelijk is. Een vijfde heeft aan twee uur theorie genoeg. Het praktijkgedeelte zou vier uur moeten beslaan (30 procent) of twee uur (20 procent).

Prijs
En de forse toename in de verkeersveiligheid hoeft niet eens duur te zijn. De prijs voor een klassikale theoriecursus zou gemiddeld 14 euro bedragen. Voor een praktijkles, ook mogelijk in de eigen auto van de automobilist, zou de gemiddelde instructeur  36 euro per uur rekenen.

Een volle cursusdag theorie en praktijk zou neerkomen op zo’n 200 euro per automobilist, per vijf of per tien jaar. Met een kleine subsidie van de overheid een mager bedrag, afgezet tegen de honderden miljoenen die nu jaarlijks besteed worden aan allerlei maatregelen en onderzoeken de verkeersveiligheid te bevorderen. Een beter verkeer begint zo echt bij de bestuurder zelf.

De reguliere rijinstructeur is bij uitstek geschikt om de bijscholingscursussen te geven, zo geeft de branche aan. 77 procent is nu al voldoende getraind om ook bij ervaren bestuurders fouten te herkennen en te laten verbeteren, 18 procent vindt dat hij eerst een extra opleiding nodig heeft. Maar liefst 94 procent van de ondervraagden zou het ook daadwerkelijk gaan aanbieden. Ze vinden het vooral een nuttige en leuke afwisseling van het vak. De kennis opgedaan tijdens deze cursussen neemt 94 procent ook zeker mee in de reguliere rijopleiding.

Haalbaar
Indien de bijscholing van alle bestaande automobilisten niet haalbaar blijkt te zijn, vindt een overgrote meerderheid van de rijinstructeurs (85 procent) dat het verstandig is om in ieder geval beginnend bestuurders een bepaalde tijd na het halen van het rijbewijs een verplichte bijscholingscursus te geven voordat ze een rijbewijs voor het leven krijgen. Dat zou dan één jaar (43 procent) of twee jaar (34 procent) na het afrijden moeten gebeuren.

Bart Pals

VerkeersPro.nl heeft twee bioscoopkaartjes verloot onder de respondenten. De winnaar is:

Autorijschool Peter Frissen uit Sittard.

Gefeliciteerd! De prijs komt zo spoedig mogelijk jouw kant op.

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Rijschoolbranche: Voorkom verkeersdoden met bijscholing”

Gert-Jan|28.04.10|14:05

Zo wordt asociale automobilisten meteen aangeleerd wat de gevolgen zijn van hun gevaarlijk rijgedrag!

cornelis|29.04.10|14:00

Steeds meer worden er BROEM cursussen gehouden. (Rijvaardigheidsritten voor ouderen) De ritadviseurs (rij-instructeurs) die deelnemen hebben alle een cursus gevolgd, hoe om te gaan met de oudere bestuurder. Op zo’n dag worden 6 ritten gedaan van een uur , met voor en nagesprek. Tevens wordt op zo’n dag een theorie test gedaan . Wat is blijven hangen van een twee uur durende theorie- les , welke vooraf ging aan zo,n les. De isntructeur krijgt 160 euro betaald en hem wordt een lunch aangeboden. Daarom denk ik dat het moeilijk wordt om een nieuwe start te maken “bijscholing”door rij-instructeurs. De oudere hoeven alleen maar een bijdrage te doen van 10 of 15 euro….gr. cornelis

Jan|29.04.10|17:00

De Rijschoolwereld zou in theorie een goede opleider kunnen zijn.
Maar . . . . . . . . dan zouden ze eerst hun eigen stoepje schoon moeten vegen.
Zie zelf vaak genoeg collega’s dingen doen die bij wet verboden zijn.
Zoals bellen onder het rijden, Niet HANDSFREE!!!! bumperkleven fout parkeren enz.
Ook het CBR is niet de juiste organisatie daar heerst ook de graaicultuur.
Zou een nieuwe organisatie die voor mijn part mag bestaan uit geselecteerde rij-instructeurs en examinatoren die aan een zeer strenge selectie moeten voldoen een oplossing kunne zijn.

Robert|29.04.10|18:53

O, welk genie is hier opgestaan? EINDELIJK een mogelijkheid om al die milieubelastende rotvoorzieningen als het bespottelijke teveel aan drempels, chicanes, wegversmallingen, plantenbakken op de weg, richels, camera’s, asverspringingen, middenstreepverwijdering, optische wegversmallingen, zelfverzonnen obstakels, rampzalige stoplichtsequenties en stompzinnige tekstborden op te ruimen. EINDELIJK is het besef doorgedrongen, dat dat teveel aan al die dingen aanzet geeft tot slecht weggedrag, gemakzuchtigheid, agressie uit ergernis, domheid, gebrek aan inzicht en jakkeren en scheuren. EINDELIJK wordt er geopteerd voor eigen verantwoordelijkheid, inzicht en kennis, EINDELIJK gaat het verkeersbeeld de rust krijgen waarnaar zo lang gezocht is. Ik wist het wel. Ooit moesten psychologisch inzicht en verkeersgedrag-deskundigheid overwinnen. Gefeliciteerd met dit resultaat, ik zal de eerste zijn om me aan te melden voor herhalingscursussen, bijscholingsbijeenkomsten en medische keuringen.
Tot onderweg!
Robert

Adriaan|29.04.10|22:19

@robert, goed geformuleerd! Wat moeten we doen om dit te realiseren?

Robert|30.04.10|08:47

Beste Adriaan! Dank voor je compliment. Lees ook dit parallelartikel van mijn hand:
De farce van het Nieuwe Rijden
In de afgelopen tien jaar zijn gewone doorgaande wegen steevast omgebouwd tot te nemen obstakels met springdrempels, chicanes, wegversmallingen, niet aflatende stoplichtfuiken, onlogische voorrangsregelingen, dubbele strepen en stroboscopiserende belijningen, lastig te berijden rotondes, piepkleine kruisingen met stompe hoeken, verdwenen middenstrepen en hinderlijke, tot optische vernauwing leidende kleurstellingen. Steeds verder grijpt deze manier van indelen om zich heen in een mate die als bizar en zichzelf tegenwerkend genoemd kan worden. Ik ken geen land waar men ten koste van zoveel gevaarverhogende inspanning en onrust gedwongen wordt langzaam te rijden.
Daar is op zich trouwens weinig brandstofbesparends aan, want de extra tijd die je motor moet draaien omdat je langer over dezelfde route doet kun je moeilijk brandstofbesparend noemen.
Je rijdt niet meer door een stad, maar je schuift telkens een stukje op. Voortdurend is je gaspedaal in beweging. Nergens kun je je snelheid consolideren. En dat vreet brandstof, dat wil je niet weten. Bij een bus of een vrachtwagen leidt dat zelfs tot een brandstofverbruik van 1 liter op 500 meter. 1 op 0,5!
Precies die overdaad aan maatregelen genereert daarbij ook nog eens enorme hoeveelheden fijnstof aan roet, banden en remslijpsel. Zolang die mateloze aantallen verkeersbelemmeringen blijven bestaan, en er niet een beleid wordt ingezet om ze in de loop der jaren weer te verwijderen en er géén nieuwe voor in de plaats te brengen en hinderlijke stoplichtsequenties op te heffen om de gang van het verkeer juist te versoepelen, is zoiets als het Nieuwe Rijden een farçe.
En blijven we geconfronteerd worden met de meest vermoeiende vorm van reizen: van voor naar achter van links naar rechts…en op en neer en wel duizend keer…
 
Maar er is nog iets anders. Een factor die ik tot dusver niet eerder vermeld heb gezien: levensgevaarlijk rijgedrag tengevolge van de Nieuwe Wegindeling. Belemmer de mensen hun doorgang en ze worden agressief. Precies dat heb ik de afgelopen tien jaar zien uitgroeien tot een nationale ramp. Alle rust en hoffelijkheid is er bij onze medeweggebruikers nu wel uit. Men scheurt naar de volgende belemmering om tenminste de eigen doorgang te forceren, men blaast naar het volgende stoplicht in de hoop net het staartje groen te kunnen pikken, met loeiende motor worden rustige rijders, vrachtwagens of bussen gepasseerd, men negeert doorgetrokken strepen, de lagere middengeleiders en complete wegafscheidingen om er maar voorbij te zijn of. Zelfs bejaarden heb ik achter het stuur zien veranderen in schuimbekkende Neanderthalers. Men rijdt schouderophalend door rood als er geen kruisend verkeer te bekennen is – en precies als op een tuchtige kostschool is controle belangrijker geworden dan de vorming van een voor verkeersdeelname geschikte zelfaansturende mentaliteit.

Het ontnemen van de ruimte en belemmering van de doorgang voor de verkeersdeelnemende mens is een psychologische blunder van de eerste orde.
Kijk maar eens goed om je heen. Kijk eens naar het weggedrag van veel automobilisten, bromfietsers, fietsers en voetgangers. Peil je eigen ergernis eens bij het zoveelste rode verkeerslicht op een ringweg.
Is dit nu werkelijk de weg tot prettig en rustig rijden, zuinig rijden, Het Nieuwe Rijden?
Nee toch?

Robert Post|02.05.10|10:46

Behalve die ene instemmende reactie van Adriaan is er tot dusver niet gereageerd op mijn bevindingen. Dat is kennelijk symptomatisch voor dit issue. We gedragen ons als vrijgelaten slaven in een galei die niet aan wal durven stappen, die liever kiezen voor de teruggang naar zee dan die ene stap naar de verandering ten goede te maken. Het zij zo.
Om in te haken op recent nieuws: het aantal gewonden op 30 en 50 km-wegen is toegenomen. Het verbaast me niets. Sterker nog: ik wist het wel.
Ik verwacht nu een voorstel om meer 15 km-wegen in te stellen.
Robert Post

Peterkruijdenberg|03.05.10|12:13

Hierbij reageer ik op het artikel bijscholing verlenging rijbewijzen.
Dit idee heb ik ongeveer 5 jaar geleden gelanceert bij de bovag , Ik heb een kompleet uitgewerkt plan in mijn bezit incl een compleet haalbaarheids plan echter koste het op mijn plaan niets daar wij de verzekeringen er bij zouden moeten betrekken echter men zag het toen niet zitten .ben breid een en ander toe te lichten . Een en ander zou ik gedaan hebben door een sticting op te zetten voor : benadering rijbewijs bezitters Controlle rijscholen die de certificaten af mogen geven na voldoende resultaat, controle theorie examen en nog veel meer. OMZET stichting ongeveer € 32.000.000 per jaar 2000 rijscholen zouden hiervoor in aanmerking kunnen komen 200 kantoor personeel nodig . vriendelijke groeten Peter kruijdenberg Twello

Amrish Gayadien|13.05.10|21:56

Zo, hebben ze daar bij jongepier toch nog geluisterd toen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschoolbranche: Voorkom verkeersdoden met bijscholing | RijschoolPro
onveilig rijden

Rijschoolbranche: Voorkom verkeersdoden met bijscholing

Drempels, rotondes, camera’s, verkeerscontroles, we nemen tal van maatregelen om het aantal verkeersdoden te verminderen. Maar een verplichte bijscholing van alle automobilisten levert nog meer verkeersveiligheid op, zo denkt de rijschoolbranche. Maar liefst 89 procent verwacht fors minder verkeersdoden met zo’n maatregel. Dat blijkt uit onderzoek van VerkeersPro.nl onder 85 rijinstructeurs.

Het rijbewijs van automobilisten wordt nu nog iedere tien jaar automatisch verlengd.  Pas vanaf het 70e levensjaar heeft er nog een kleine medische controle plaats. Die automatische verlenging is een slechte zaak, zo vindt 79 procent van de rijinstructeurs.

Ondanks dat Nederland met 720 verkeersdoden per jaar een van de meest veilige landen is in Europa, vindt ruim 90 procent van de ondervraagden dat er extra maatregelen als verplichte bijscholing getroffen dienen te worden. Die moet dan om de vijf jaar (52 procent) of om de tien jaar (46 procent) gevolgd worden. Dat zou honderden doden per jaar kunnen schelen volgens de rijschoolbranche.

Beperkingen
De rijinstructeurs vinden dat weggebruikers teveel leunen op ervaring en zich onvoldoende bewust zijn van de eigen beperkingen. Ook wordt de automobilist zich met regelmatige bijscholing bewust van zijn eigen weggedrag, wat agressie in het verkeer beteugelt. Ze willen daarom graag de volgende onderdelen verbeteren  bij de huidige automobilisten: kijkgedrag (85 procent), kennis van verkeersregels (79 procent), risico’s inschatten (73 procent), defensief rijden (72 procent), weggedrag (68 procent), zuinig rijden (47 procent) en de zithouding (28 procent).

Zo’n bijscholingscursus zou volgens een grote meerderheid moeten bestaan uit theorie en praktijk (84 procent), alleen theorie (12 procent) of uitsluitend praktijk (5 procent). Een derde van de rijinstructeurs denkt dat 4 uur theorie noodzakelijk is. Een vijfde heeft aan twee uur theorie genoeg. Het praktijkgedeelte zou vier uur moeten beslaan (30 procent) of twee uur (20 procent).

Prijs
En de forse toename in de verkeersveiligheid hoeft niet eens duur te zijn. De prijs voor een klassikale theoriecursus zou gemiddeld 14 euro bedragen. Voor een praktijkles, ook mogelijk in de eigen auto van de automobilist, zou de gemiddelde instructeur  36 euro per uur rekenen.

Een volle cursusdag theorie en praktijk zou neerkomen op zo’n 200 euro per automobilist, per vijf of per tien jaar. Met een kleine subsidie van de overheid een mager bedrag, afgezet tegen de honderden miljoenen die nu jaarlijks besteed worden aan allerlei maatregelen en onderzoeken de verkeersveiligheid te bevorderen. Een beter verkeer begint zo echt bij de bestuurder zelf.

De reguliere rijinstructeur is bij uitstek geschikt om de bijscholingscursussen te geven, zo geeft de branche aan. 77 procent is nu al voldoende getraind om ook bij ervaren bestuurders fouten te herkennen en te laten verbeteren, 18 procent vindt dat hij eerst een extra opleiding nodig heeft. Maar liefst 94 procent van de ondervraagden zou het ook daadwerkelijk gaan aanbieden. Ze vinden het vooral een nuttige en leuke afwisseling van het vak. De kennis opgedaan tijdens deze cursussen neemt 94 procent ook zeker mee in de reguliere rijopleiding.

Haalbaar
Indien de bijscholing van alle bestaande automobilisten niet haalbaar blijkt te zijn, vindt een overgrote meerderheid van de rijinstructeurs (85 procent) dat het verstandig is om in ieder geval beginnend bestuurders een bepaalde tijd na het halen van het rijbewijs een verplichte bijscholingscursus te geven voordat ze een rijbewijs voor het leven krijgen. Dat zou dan één jaar (43 procent) of twee jaar (34 procent) na het afrijden moeten gebeuren.

Bart Pals

VerkeersPro.nl heeft twee bioscoopkaartjes verloot onder de respondenten. De winnaar is:

Autorijschool Peter Frissen uit Sittard.

Gefeliciteerd! De prijs komt zo spoedig mogelijk jouw kant op.

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Rijschoolbranche: Voorkom verkeersdoden met bijscholing”

Gert-Jan|28.04.10|14:05

Zo wordt asociale automobilisten meteen aangeleerd wat de gevolgen zijn van hun gevaarlijk rijgedrag!

cornelis|29.04.10|14:00

Steeds meer worden er BROEM cursussen gehouden. (Rijvaardigheidsritten voor ouderen) De ritadviseurs (rij-instructeurs) die deelnemen hebben alle een cursus gevolgd, hoe om te gaan met de oudere bestuurder. Op zo’n dag worden 6 ritten gedaan van een uur , met voor en nagesprek. Tevens wordt op zo’n dag een theorie test gedaan . Wat is blijven hangen van een twee uur durende theorie- les , welke vooraf ging aan zo,n les. De isntructeur krijgt 160 euro betaald en hem wordt een lunch aangeboden. Daarom denk ik dat het moeilijk wordt om een nieuwe start te maken “bijscholing”door rij-instructeurs. De oudere hoeven alleen maar een bijdrage te doen van 10 of 15 euro….gr. cornelis

Jan|29.04.10|17:00

De Rijschoolwereld zou in theorie een goede opleider kunnen zijn.
Maar . . . . . . . . dan zouden ze eerst hun eigen stoepje schoon moeten vegen.
Zie zelf vaak genoeg collega’s dingen doen die bij wet verboden zijn.
Zoals bellen onder het rijden, Niet HANDSFREE!!!! bumperkleven fout parkeren enz.
Ook het CBR is niet de juiste organisatie daar heerst ook de graaicultuur.
Zou een nieuwe organisatie die voor mijn part mag bestaan uit geselecteerde rij-instructeurs en examinatoren die aan een zeer strenge selectie moeten voldoen een oplossing kunne zijn.

Robert|29.04.10|18:53

O, welk genie is hier opgestaan? EINDELIJK een mogelijkheid om al die milieubelastende rotvoorzieningen als het bespottelijke teveel aan drempels, chicanes, wegversmallingen, plantenbakken op de weg, richels, camera’s, asverspringingen, middenstreepverwijdering, optische wegversmallingen, zelfverzonnen obstakels, rampzalige stoplichtsequenties en stompzinnige tekstborden op te ruimen. EINDELIJK is het besef doorgedrongen, dat dat teveel aan al die dingen aanzet geeft tot slecht weggedrag, gemakzuchtigheid, agressie uit ergernis, domheid, gebrek aan inzicht en jakkeren en scheuren. EINDELIJK wordt er geopteerd voor eigen verantwoordelijkheid, inzicht en kennis, EINDELIJK gaat het verkeersbeeld de rust krijgen waarnaar zo lang gezocht is. Ik wist het wel. Ooit moesten psychologisch inzicht en verkeersgedrag-deskundigheid overwinnen. Gefeliciteerd met dit resultaat, ik zal de eerste zijn om me aan te melden voor herhalingscursussen, bijscholingsbijeenkomsten en medische keuringen.
Tot onderweg!
Robert

Adriaan|29.04.10|22:19

@robert, goed geformuleerd! Wat moeten we doen om dit te realiseren?

Robert|30.04.10|08:47

Beste Adriaan! Dank voor je compliment. Lees ook dit parallelartikel van mijn hand:
De farce van het Nieuwe Rijden
In de afgelopen tien jaar zijn gewone doorgaande wegen steevast omgebouwd tot te nemen obstakels met springdrempels, chicanes, wegversmallingen, niet aflatende stoplichtfuiken, onlogische voorrangsregelingen, dubbele strepen en stroboscopiserende belijningen, lastig te berijden rotondes, piepkleine kruisingen met stompe hoeken, verdwenen middenstrepen en hinderlijke, tot optische vernauwing leidende kleurstellingen. Steeds verder grijpt deze manier van indelen om zich heen in een mate die als bizar en zichzelf tegenwerkend genoemd kan worden. Ik ken geen land waar men ten koste van zoveel gevaarverhogende inspanning en onrust gedwongen wordt langzaam te rijden.
Daar is op zich trouwens weinig brandstofbesparends aan, want de extra tijd die je motor moet draaien omdat je langer over dezelfde route doet kun je moeilijk brandstofbesparend noemen.
Je rijdt niet meer door een stad, maar je schuift telkens een stukje op. Voortdurend is je gaspedaal in beweging. Nergens kun je je snelheid consolideren. En dat vreet brandstof, dat wil je niet weten. Bij een bus of een vrachtwagen leidt dat zelfs tot een brandstofverbruik van 1 liter op 500 meter. 1 op 0,5!
Precies die overdaad aan maatregelen genereert daarbij ook nog eens enorme hoeveelheden fijnstof aan roet, banden en remslijpsel. Zolang die mateloze aantallen verkeersbelemmeringen blijven bestaan, en er niet een beleid wordt ingezet om ze in de loop der jaren weer te verwijderen en er géén nieuwe voor in de plaats te brengen en hinderlijke stoplichtsequenties op te heffen om de gang van het verkeer juist te versoepelen, is zoiets als het Nieuwe Rijden een farçe.
En blijven we geconfronteerd worden met de meest vermoeiende vorm van reizen: van voor naar achter van links naar rechts…en op en neer en wel duizend keer…
 
Maar er is nog iets anders. Een factor die ik tot dusver niet eerder vermeld heb gezien: levensgevaarlijk rijgedrag tengevolge van de Nieuwe Wegindeling. Belemmer de mensen hun doorgang en ze worden agressief. Precies dat heb ik de afgelopen tien jaar zien uitgroeien tot een nationale ramp. Alle rust en hoffelijkheid is er bij onze medeweggebruikers nu wel uit. Men scheurt naar de volgende belemmering om tenminste de eigen doorgang te forceren, men blaast naar het volgende stoplicht in de hoop net het staartje groen te kunnen pikken, met loeiende motor worden rustige rijders, vrachtwagens of bussen gepasseerd, men negeert doorgetrokken strepen, de lagere middengeleiders en complete wegafscheidingen om er maar voorbij te zijn of. Zelfs bejaarden heb ik achter het stuur zien veranderen in schuimbekkende Neanderthalers. Men rijdt schouderophalend door rood als er geen kruisend verkeer te bekennen is – en precies als op een tuchtige kostschool is controle belangrijker geworden dan de vorming van een voor verkeersdeelname geschikte zelfaansturende mentaliteit.

Het ontnemen van de ruimte en belemmering van de doorgang voor de verkeersdeelnemende mens is een psychologische blunder van de eerste orde.
Kijk maar eens goed om je heen. Kijk eens naar het weggedrag van veel automobilisten, bromfietsers, fietsers en voetgangers. Peil je eigen ergernis eens bij het zoveelste rode verkeerslicht op een ringweg.
Is dit nu werkelijk de weg tot prettig en rustig rijden, zuinig rijden, Het Nieuwe Rijden?
Nee toch?

Robert Post|02.05.10|10:46

Behalve die ene instemmende reactie van Adriaan is er tot dusver niet gereageerd op mijn bevindingen. Dat is kennelijk symptomatisch voor dit issue. We gedragen ons als vrijgelaten slaven in een galei die niet aan wal durven stappen, die liever kiezen voor de teruggang naar zee dan die ene stap naar de verandering ten goede te maken. Het zij zo.
Om in te haken op recent nieuws: het aantal gewonden op 30 en 50 km-wegen is toegenomen. Het verbaast me niets. Sterker nog: ik wist het wel.
Ik verwacht nu een voorstel om meer 15 km-wegen in te stellen.
Robert Post

Peterkruijdenberg|03.05.10|12:13

Hierbij reageer ik op het artikel bijscholing verlenging rijbewijzen.
Dit idee heb ik ongeveer 5 jaar geleden gelanceert bij de bovag , Ik heb een kompleet uitgewerkt plan in mijn bezit incl een compleet haalbaarheids plan echter koste het op mijn plaan niets daar wij de verzekeringen er bij zouden moeten betrekken echter men zag het toen niet zitten .ben breid een en ander toe te lichten . Een en ander zou ik gedaan hebben door een sticting op te zetten voor : benadering rijbewijs bezitters Controlle rijscholen die de certificaten af mogen geven na voldoende resultaat, controle theorie examen en nog veel meer. OMZET stichting ongeveer € 32.000.000 per jaar 2000 rijscholen zouden hiervoor in aanmerking kunnen komen 200 kantoor personeel nodig . vriendelijke groeten Peter kruijdenberg Twello

Amrish Gayadien|13.05.10|21:56

Zo, hebben ze daar bij jongepier toch nog geluisterd toen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.