Volkswagen Golf VI, GTD

Volkswagen telt op naar de zevende generatie: Golf VI

De Volkswagen Golf is de succesvolste compacte middenklasser in Europa, een begrip in de autowereld en generatie na generatie toonaangevend in z’n klasse. Hij is dan ook niet voor niets zeer populair als lesauto. In 2008 kwam de Golf VI op de markt. Vooral op het gebied van efficiency, comfort, bouwkwaliteit en veiligheid gaf en scoort deze Golf erg goed. De compleet nieuwe Golf VII wordt op dinsdag 4 september om 21.00 uur in Berlijn onthuld.

De zesde generatie Golf werd in oktober 2008 aan de wereld gepresenteerd en viel meteen op door de tijdloze vormgeving volgens de nieuwe designstrategie van Volkswagen.

Rijkwaliteit

De binnen- en buitenafmetingen waren nauwelijks veranderd, het grote verschil tussen de vijfde en de zesde generatie kwam vooral tot uiting in veiligheid, kwaliteit, comfort, de rijke standaarduitrusting en de toonaangevende rijkwaliteiten.

De Golf VI was de eerste Golf met een adaptief onderstel, adaptieve cruise controle, LED-dagrijverlichting en LED-techniek voor de achterlichtunits. Enkele maanden na zijn werelddebuut werd de Golf VI verkozen tot ‘World Car of the Year 2009’. Deze prestigieuze onderscheiding werd toegekend door een internationale jury, bestaande uit 59 autojournalisten uit 25 landen. Vooral de hoge kwaliteit van het interieur en het verfijnde onderstel van de Golf VI waren doorslaggevend voor de overwinning.

Downsizing

De zesde generatie Golf maakte een statement op het gebied van efficiency doordat alle uitvoeringen vanaf de introductie waren voorzien van een groen energielabel. Met doorontwikkelde TSI- en TDI-motoren, al dan niet in combinatie met een DSG-transmissie, was de Golf VI maar liefst 28 procent zuiniger dan de vorige generatie.

Het groene karakter van de Golf VI werd extra bekrachtigd door de introductie van de Golf BlueMotion, waarmee de Golf voor het eerst in zijn historie minder dan 4,0 liter diesel per 100 kilometer verbruikte. Ook werd een TSI-motor met een cilinderinhoud van slechts 1.197 cm3 leverbaar. Hiermee behoort de Golf nog steeds tot de zuinigste benzineversies in zijn klasse. Verder was de Golf van de zesde generatie de eerste die af fabriek met een lpg-installatie (BiFuel) op de markt werd gebracht.

Veiligheid

In 2010 bereikte Volkswagen een belangrijke mijlpaal toen de Golf VI door crashtestinstituut Euro NCAP werd uitgeroepen tot veiligste auto van 2009. De Golf behaalde in datzelfde jaar de maximale veiligheidsscore van vijf sterren en na evaluatie van alle tests die het instituut in 2009 uitvoerde, bleek de Golf het hoogste aantal punten te hebben behaald. Ook in Amerika ontving de Golf VI diverse veiligheidsonderscheidingen, waaronder de ‘Top Safety Pick’.

In 2009 werd de Golf leverbaar als GTD – de terugkeer van een legendarisch type dat in 1982 op de markt kwam. De GTD combineert een sportief uiterlijk met grootse prestaties en een 170 pk sterke 2.0 TDI-motor.

29 miljoen gebouwd

Van de zesde generatie Golf zijn in Nederland al ruim 40.000 stuks verkocht, waarvan ruim 10.000 in het eerste verkoopjaar. Als de productie binnenkort stopt, zijn er in de fabrieken te Wolfsburg en Zwickau in totaal 2,9 miljoen Golfs van de zesde generatie geproduceerd.

De totaalstand staat dan op meer dan 29 miljoen Golfs sinds zijn introductie in 1974.

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.