Gemeenten betwisten mening Tweede Kamer over milieuzone

De Tweede Kamer wil dat milieuzones voor personenauto’s worden afgeschaft, maar daar trekken gemeenten zich weinig van aan. Een meerderheid van de Kamer bestaande uit SP, CDA, SGP en PVV heeft een motie ondersteund van de VVD voor de afschaffing. Rotterdam heeft direct laten weten zich niets van de motie aan te trekken; daar wordt de milieuzone per 1 januari zo goed als zeker gewoon ingevoerd. Ook Utrecht lijkt de milieuzone gewoon aan te houden. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu legt de motie naast zich neer en wil gemeenten zelf laten bepalen.

Sinds het begin van dit jaar zijn oude dieselauto’s in de binnenstad van Utrecht verboden. Ook Amsterdam en Rotterdam dachten al langer na over het instellen van dergelijke zones, die volgens Milieudefensie 30 procent roetuitstoot op jaarbasis scheelt in het stadscentrum.

Nutteloos en duur

Dat vindt de VVD niet. Volgens Kamerlid Visser zijn milieuzones nutteloos en duur. Zij vindt dat meer vervuilende auto’s al voldoende belast worden en dat het schoner worden van voertuigen al zorgt voor heel veel minder luchtvervuiling. Daar is een meerderheid van de Kamer het dus mee eens.

Die meerderheid betekent niet dat de milieuzones afgeschaft worden. Het betekent slechts een oproep aan de minister of staatssecretaris om gemeentes te vertellen om met de zones op te houden of er niet mee te beginnen. Minister Schultz van Haegen heeft al gezegd niets met de motie te gaan doen. “De gemeenten gaan zelf over hun milieubeleid”, stelt ze in een reactie op de motie. Ze stelt zelf geen voorstander te zijn van milieuzones.

Afkerend

Rotterdam en Utrecht verzetten zich tegen de mening van de Tweede Kamer. Rotterdam zet het plan om oude bestelwagens en dieselauto’s vanaf 1 januari uit de binnenstad te weren gewoon door. Verkeerswethouder Pex Langenberg stelt dat Rotterdam hier als lokale overheid zelf verantwoordelijk voor is.

Ook Utrecht twijfelt of het wel met de milieuzone gaat stoppen. In juni oordeelde de voorzieningenrechter nog dat de milieuzone in Utrecht niet verboden hoeft te worden. De Utrechtse wethouder van Milieu Lot Hooijdonk bestudeert op dit moment de motie.

Milieudefensie is niet te spreken over het standpunt van de Tweede Kamer. Een woordvoerder stelt dat het onbestaanbaar is dat het Rijk niets doet om de luchtkwaliteit in ons land te verbeteren. “Wat moeten mensen die net een nieuwe, schone auto hebben gekocht hiervan denken?”

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gemeenten betwisten mening Tweede Kamer over milieuzone | RijschoolPro

Gemeenten betwisten mening Tweede Kamer over milieuzone

De Tweede Kamer wil dat milieuzones voor personenauto’s worden afgeschaft, maar daar trekken gemeenten zich weinig van aan. Een meerderheid van de Kamer bestaande uit SP, CDA, SGP en PVV heeft een motie ondersteund van de VVD voor de afschaffing. Rotterdam heeft direct laten weten zich niets van de motie aan te trekken; daar wordt de milieuzone per 1 januari zo goed als zeker gewoon ingevoerd. Ook Utrecht lijkt de milieuzone gewoon aan te houden. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu legt de motie naast zich neer en wil gemeenten zelf laten bepalen.

Sinds het begin van dit jaar zijn oude dieselauto’s in de binnenstad van Utrecht verboden. Ook Amsterdam en Rotterdam dachten al langer na over het instellen van dergelijke zones, die volgens Milieudefensie 30 procent roetuitstoot op jaarbasis scheelt in het stadscentrum.

Nutteloos en duur

Dat vindt de VVD niet. Volgens Kamerlid Visser zijn milieuzones nutteloos en duur. Zij vindt dat meer vervuilende auto’s al voldoende belast worden en dat het schoner worden van voertuigen al zorgt voor heel veel minder luchtvervuiling. Daar is een meerderheid van de Kamer het dus mee eens.

Die meerderheid betekent niet dat de milieuzones afgeschaft worden. Het betekent slechts een oproep aan de minister of staatssecretaris om gemeentes te vertellen om met de zones op te houden of er niet mee te beginnen. Minister Schultz van Haegen heeft al gezegd niets met de motie te gaan doen. “De gemeenten gaan zelf over hun milieubeleid”, stelt ze in een reactie op de motie. Ze stelt zelf geen voorstander te zijn van milieuzones.

Afkerend

Rotterdam en Utrecht verzetten zich tegen de mening van de Tweede Kamer. Rotterdam zet het plan om oude bestelwagens en dieselauto’s vanaf 1 januari uit de binnenstad te weren gewoon door. Verkeerswethouder Pex Langenberg stelt dat Rotterdam hier als lokale overheid zelf verantwoordelijk voor is.

Ook Utrecht twijfelt of het wel met de milieuzone gaat stoppen. In juni oordeelde de voorzieningenrechter nog dat de milieuzone in Utrecht niet verboden hoeft te worden. De Utrechtse wethouder van Milieu Lot Hooijdonk bestudeert op dit moment de motie.

Milieudefensie is niet te spreken over het standpunt van de Tweede Kamer. Een woordvoerder stelt dat het onbestaanbaar is dat het Rijk niets doet om de luchtkwaliteit in ons land te verbeteren. “Wat moeten mensen die net een nieuwe, schone auto hebben gekocht hiervan denken?”

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.