Autonoom rijden Volvo

Brussel wil veiligheidssystemen verplichten op nieuwe voertuigen

Autopilot, ADAS

Nieuwe auto’s, bussen en vrachtauto’s moeten over drie jaar standaard worden uitgerust met geavanceerde veiligheidssystemen. Dat is het plan van de Europese Commissie dat onlangs is gepubliceerd. Er is een lijst met functies gepubliceerd die straks verplicht zijn, zoals rijstrookassistenie, noodremsysteem én een systeem dat ingrijpt wanneer de automobilist versuft of afgeleid is. 

De Europese Commissie heeft een lijst gepubliceerd met de verplichte systemen. De prijzen van voertuigen zullen niet of nauwelijks stijgen door alle toegevoegde snufjes, meldt de Commissie. Er wordt zelfs een besparing van 73 miljard euro aan maatschappelijke kosten verwacht omdat het aantal verkeersslachtoffers afneemt. De maatregelen zouden tot 2030 tot 10.500 levens redden en bijna 60.000 zwaargewonden voorkomen.

Autonoom rijden

De Commissie heeft meer maatregelen aangekondigd. Brussel gaat lidstaten helpen om te analyseren in welke gevaarlijke wegen geld moet worden gestoken om ze veiliger te maken. De Commissie is bezig met een nieuw verkeersveiligheidskader voor de periode 2021-2030. Doel is dat Europa marktleider wordt in autonoom vervoer.

In de komende tien jaar moet autonoom rijden in de praktijk gaan plaatsvinden. De Europese Commissie denkt dan met name aan vrachtauto’s in colonne (truck platooning) op de snelweg en aan langzaam rijdende voertuigen als vuilniswagens in steden. Vanaf ongeveer 2030 moet de stap naar volledig autonome mobiliteit worden gezet.

De lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog over de plannen buigen. Na goedkeuring worden ze drie jaar later van kracht.

Onderzoek CBR

Het CBR is onlangs een onderzoek begonnen of rijhulpsystemen wel of niet gebruikt worden bij het praktijkexamen en of ADAS onderdeel is van de rijopleiding. Voor dit onderzoek wordt de input van rijinstructeurs en examinatoren gevraagd. Samen met SWOV maakt het CBR een evaluatie van de huidige regeling. Het gebruik van rijondersteunende systemen tijdens het examen is vrijwillig. Een uitzondering is gemaakt voor systemen die de auto automatisch parkeren: die mogen niet gebruikt worden tijdens het praktijkexamen.

Lees ook: RAI en SWOV benadrukken belang van ADAS in de rijopleiding

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brussel wil veiligheidssystemen verplichten op nieuwe voertuigen | RijschoolPro
Autonoom rijden Volvo

Brussel wil veiligheidssystemen verplichten op nieuwe voertuigen

Autopilot, ADAS

Nieuwe auto’s, bussen en vrachtauto’s moeten over drie jaar standaard worden uitgerust met geavanceerde veiligheidssystemen. Dat is het plan van de Europese Commissie dat onlangs is gepubliceerd. Er is een lijst met functies gepubliceerd die straks verplicht zijn, zoals rijstrookassistenie, noodremsysteem én een systeem dat ingrijpt wanneer de automobilist versuft of afgeleid is. 

De Europese Commissie heeft een lijst gepubliceerd met de verplichte systemen. De prijzen van voertuigen zullen niet of nauwelijks stijgen door alle toegevoegde snufjes, meldt de Commissie. Er wordt zelfs een besparing van 73 miljard euro aan maatschappelijke kosten verwacht omdat het aantal verkeersslachtoffers afneemt. De maatregelen zouden tot 2030 tot 10.500 levens redden en bijna 60.000 zwaargewonden voorkomen.

Autonoom rijden

De Commissie heeft meer maatregelen aangekondigd. Brussel gaat lidstaten helpen om te analyseren in welke gevaarlijke wegen geld moet worden gestoken om ze veiliger te maken. De Commissie is bezig met een nieuw verkeersveiligheidskader voor de periode 2021-2030. Doel is dat Europa marktleider wordt in autonoom vervoer.

In de komende tien jaar moet autonoom rijden in de praktijk gaan plaatsvinden. De Europese Commissie denkt dan met name aan vrachtauto’s in colonne (truck platooning) op de snelweg en aan langzaam rijdende voertuigen als vuilniswagens in steden. Vanaf ongeveer 2030 moet de stap naar volledig autonome mobiliteit worden gezet.

De lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog over de plannen buigen. Na goedkeuring worden ze drie jaar later van kracht.

Onderzoek CBR

Het CBR is onlangs een onderzoek begonnen of rijhulpsystemen wel of niet gebruikt worden bij het praktijkexamen en of ADAS onderdeel is van de rijopleiding. Voor dit onderzoek wordt de input van rijinstructeurs en examinatoren gevraagd. Samen met SWOV maakt het CBR een evaluatie van de huidige regeling. Het gebruik van rijondersteunende systemen tijdens het examen is vrijwillig. Een uitzondering is gemaakt voor systemen die de auto automatisch parkeren: die mogen niet gebruikt worden tijdens het praktijkexamen.

Lees ook: RAI en SWOV benadrukken belang van ADAS in de rijopleiding

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.