Vrachtautochauffeurs roepen op om te stoppen met de ‘Brake Check’

87 procent van de Nederlandse beroepschauffeurs heeft de verkeersagressie brake checking meegemaakt. Dat is het bewust intrappen van het rempedaal vlak voor een vrachtauto. Dat blijkt uit het Nationaal Chauffeurs Onderzoek. Bovenaan de top vijf van grootste ergernissen staat het voor de truck schieten bij uitvoegen.

Ruim driekwart van de vrachtautochauffeurs heeft Brake Checking zelfs meerdere malen ondervonden tijdens het werk. Dit blijkt uit het Nationaal Chauffeurs Onderzoek dat voor de vierde keer gehouden is op initiatief van Logistic Force, HR-dienstverlener in de sector Transport & Logistiek. Aan het onderzoek werkten 824 Nederlandse beroepschauffeurs mee.

Top vijf verkeersergernissen

Uit het onderzoek kwam de top vijf verkeersergernissen van de Nederlandse Trucker naar voren:

1. Automobilisten die bij het uitvoegen voor de truck schieten.

2. Bewust remmen voor de truck (Brake Checking).

3. Afgeleide medeweggebruikers door mobiele telefoons.

4. Automobilisten die langzamer rijden dan 80 km/uur op de snelweg

5. Hinder door medeweggebruikers tijdens het invoegen of uitvoegen

Levensgevaarlijk fenomeen

‘Met ruim 18 meter lengte en een gewicht van 50 ton nemen onverwachte handelingen een groot risico met zich mee’, vertelt rijinstructeur Toon Geerts van Thinq Academy. ‘Deze vorm van verkeersagressie is levensgevaarlijk voor de verkeersveiligheid van jezelf, voor de chauffeur, maar zeker ook voor de medeweggebruikers die achter de vrachtwagen rijden. Zij hebben verminderd zicht op de situatie met alle mogelijke gevolgen van dien. Belangrijk dus dat we hier aandacht voor vragen’, aldus Toon Geerts.

Het Nationaal Chauffeurs Onderzoek

Naast de verkeersergernissen is ook onderzocht hoe de Nederlandse chauffeurs kijken naar relevante thema’s binnen de beroepsgroep zoals personeelsschaarste en de rol van technologische innovaties. 67 procent van de chauffeurs geeft aan het chauffeurstekort in zijn of haar dagelijkse werk te merken. 75 procent van de chauffeurs denkt dat het beroep er over tien jaar anders uitziet door technologische ontwikkelingen. Een kwart van de chauffeurs ziet technologische innovaties zelfs als een bedreiging voor de eigen baan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vrachtautochauffeurs roepen op om te stoppen met de ‘Brake Check’ | RijschoolPro

Vrachtautochauffeurs roepen op om te stoppen met de ‘Brake Check’

87 procent van de Nederlandse beroepschauffeurs heeft de verkeersagressie brake checking meegemaakt. Dat is het bewust intrappen van het rempedaal vlak voor een vrachtauto. Dat blijkt uit het Nationaal Chauffeurs Onderzoek. Bovenaan de top vijf van grootste ergernissen staat het voor de truck schieten bij uitvoegen.

Ruim driekwart van de vrachtautochauffeurs heeft Brake Checking zelfs meerdere malen ondervonden tijdens het werk. Dit blijkt uit het Nationaal Chauffeurs Onderzoek dat voor de vierde keer gehouden is op initiatief van Logistic Force, HR-dienstverlener in de sector Transport & Logistiek. Aan het onderzoek werkten 824 Nederlandse beroepschauffeurs mee.

Top vijf verkeersergernissen

Uit het onderzoek kwam de top vijf verkeersergernissen van de Nederlandse Trucker naar voren:

1. Automobilisten die bij het uitvoegen voor de truck schieten.

2. Bewust remmen voor de truck (Brake Checking).

3. Afgeleide medeweggebruikers door mobiele telefoons.

4. Automobilisten die langzamer rijden dan 80 km/uur op de snelweg

5. Hinder door medeweggebruikers tijdens het invoegen of uitvoegen

Levensgevaarlijk fenomeen

‘Met ruim 18 meter lengte en een gewicht van 50 ton nemen onverwachte handelingen een groot risico met zich mee’, vertelt rijinstructeur Toon Geerts van Thinq Academy. ‘Deze vorm van verkeersagressie is levensgevaarlijk voor de verkeersveiligheid van jezelf, voor de chauffeur, maar zeker ook voor de medeweggebruikers die achter de vrachtwagen rijden. Zij hebben verminderd zicht op de situatie met alle mogelijke gevolgen van dien. Belangrijk dus dat we hier aandacht voor vragen’, aldus Toon Geerts.

Het Nationaal Chauffeurs Onderzoek

Naast de verkeersergernissen is ook onderzocht hoe de Nederlandse chauffeurs kijken naar relevante thema’s binnen de beroepsgroep zoals personeelsschaarste en de rol van technologische innovaties. 67 procent van de chauffeurs geeft aan het chauffeurstekort in zijn of haar dagelijkse werk te merken. 75 procent van de chauffeurs denkt dat het beroep er over tien jaar anders uitziet door technologische ontwikkelingen. Een kwart van de chauffeurs ziet technologische innovaties zelfs als een bedreiging voor de eigen baan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.