KNV luidt noodklok: tekorten bij CBR zorgen voor grote problemen bij zorgvervoerders
capaciteitsproblemen

KNV luidt noodklok: ‘Tekorten bij CBR zorgen voor grote problemen bij zorgvervoerders’

Foto ter illustratie Foto: Shutterstock

Zorgvervoerders ondervinden massaal problemen door capaciteitsproblemen bij het CBR, zegt werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Steeds meer chauffeurs kunnen daardoor niet op tijd hun praktijkexamen doen. De organisatie pleit op de lange termijn voor een compleet ander systeem waarin zij minder afhankelijk zijn van het CBR.

De instroom van nieuw personeel bij zorgvervoerders dreigt vast te lopen, meldt KNV. Dit komt volgens hen extra hard aan, doordat er in de sector meer dan 1200 vacatures voor chauffeurs openstaan. Het tekort aan chauffeurs kan leiden tot rituitval en daaropvolgend ongemak bij klanten die afhankelijk zijn van het zorgvervoer. “Bij bedrijven en chauffeurs zorgt het bovendien voor onzekerheid, stress en extra uitval door ziekteverzuim. Zij worden immers geconfronteerd met een te groot werkpakket door de beschikbare capaciteit”, aldus de werkgeversorganisatie.

KNV luidt daarom de noodklok. “Dat de druk in het zorgvervoer door de personeelstekorten hoog was, bleek na vorige zomer al toen het leerlingenvervoer hierdoor in het nieuws kwam. De sector zet met man en macht in op het werven van chauffeurs, wat nog steeds lastig is”, meldt KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. “De problemen bij het CBR ondervonden we toen ook al en deze dragen nog steeds negatief bij aan het personeelstekort. Er moet snel een oplossingen gevonden worden als we het zorgvervoer in stand willen houden.”

Korte termijn

KNV pleit uiteraard voor meer examencapaciteit bij het CBR om zo meer chauffeurs te kunnen laten instromen. Echter is dat geen oplossing voor de korte termijn. Eckhardt: “Recent is de termijn van het leerwerktraject (LWT) in de sector van vier naar zes maanden gegaan. Dat geeft ruimte. Ook nam het CBR extra maatregelen. Maar dat is allemaal niet genoeg. We zien dat bedrijven klem blijven zitten en er inmiddels meer dan 250 chauffeurs in afwachting zijn van een examen. We pleiten er daarom ook voor dat de termijn van het LWT-traject wordt verlengd, al is het maar totdat het CBR de vraag weer aan kan.”

Bovendien leiden de lange wachttijden er volgens de voorzitter toe dat een deel van de chauffeurs vroegtijdig uitstroomt, omdat ze werk vinden buiten het zorgvervoer. Een langer leerwerktraject helpt dat volgens hem voorkomen.

Lange termijn

Wat de lange termijn betreft pleit de werkgeversorganisatie voor een compleet ander systeem, waarin een goede opleiding centraal staat, maar de branche minder afhankelijk is van het CBR. “Bedrijven met personeel in dienst kunnen veel zelf doen en organiseren. Er zit meer dan genoeg kennis in de branche om kwalitatief goede chauffeurs ook zelf op te leiden, zonder dat daarbij iedereen geëxamineerd moet worden door het CBR”, aldus Eckhardt.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

KNV luidt noodklok: ‘Tekorten bij CBR zorgen voor grote problemen bij zorgvervoerders’ | RijschoolPro
KNV luidt noodklok: tekorten bij CBR zorgen voor grote problemen bij zorgvervoerders
capaciteitsproblemen

KNV luidt noodklok: ‘Tekorten bij CBR zorgen voor grote problemen bij zorgvervoerders’

Foto ter illustratie Foto: Shutterstock

Zorgvervoerders ondervinden massaal problemen door capaciteitsproblemen bij het CBR, zegt werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Steeds meer chauffeurs kunnen daardoor niet op tijd hun praktijkexamen doen. De organisatie pleit op de lange termijn voor een compleet ander systeem waarin zij minder afhankelijk zijn van het CBR.

De instroom van nieuw personeel bij zorgvervoerders dreigt vast te lopen, meldt KNV. Dit komt volgens hen extra hard aan, doordat er in de sector meer dan 1200 vacatures voor chauffeurs openstaan. Het tekort aan chauffeurs kan leiden tot rituitval en daaropvolgend ongemak bij klanten die afhankelijk zijn van het zorgvervoer. “Bij bedrijven en chauffeurs zorgt het bovendien voor onzekerheid, stress en extra uitval door ziekteverzuim. Zij worden immers geconfronteerd met een te groot werkpakket door de beschikbare capaciteit”, aldus de werkgeversorganisatie.

KNV luidt daarom de noodklok. “Dat de druk in het zorgvervoer door de personeelstekorten hoog was, bleek na vorige zomer al toen het leerlingenvervoer hierdoor in het nieuws kwam. De sector zet met man en macht in op het werven van chauffeurs, wat nog steeds lastig is”, meldt KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. “De problemen bij het CBR ondervonden we toen ook al en deze dragen nog steeds negatief bij aan het personeelstekort. Er moet snel een oplossingen gevonden worden als we het zorgvervoer in stand willen houden.”

Korte termijn

KNV pleit uiteraard voor meer examencapaciteit bij het CBR om zo meer chauffeurs te kunnen laten instromen. Echter is dat geen oplossing voor de korte termijn. Eckhardt: “Recent is de termijn van het leerwerktraject (LWT) in de sector van vier naar zes maanden gegaan. Dat geeft ruimte. Ook nam het CBR extra maatregelen. Maar dat is allemaal niet genoeg. We zien dat bedrijven klem blijven zitten en er inmiddels meer dan 250 chauffeurs in afwachting zijn van een examen. We pleiten er daarom ook voor dat de termijn van het LWT-traject wordt verlengd, al is het maar totdat het CBR de vraag weer aan kan.”

Bovendien leiden de lange wachttijden er volgens de voorzitter toe dat een deel van de chauffeurs vroegtijdig uitstroomt, omdat ze werk vinden buiten het zorgvervoer. Een langer leerwerktraject helpt dat volgens hem voorkomen.

Lange termijn

Wat de lange termijn betreft pleit de werkgeversorganisatie voor een compleet ander systeem, waarin een goede opleiding centraal staat, maar de branche minder afhankelijk is van het CBR. “Bedrijven met personeel in dienst kunnen veel zelf doen en organiseren. Er zit meer dan genoeg kennis in de branche om kwalitatief goede chauffeurs ook zelf op te leiden, zonder dat daarbij iedereen geëxamineerd moet worden door het CBR”, aldus Eckhardt.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.