
CBR: drie redenen voor maandenlange wachttijden
De reserveringstermijnen voor het praktijkexamen van het B-rijbewijs liggen in mei nog steeds rond de 16,5 week. Dit terwijl het CBR streeft naar een gemiddelde van zeven weken. Volgens de organisatie zijn er drie redenen voor deze maandenlange wachttijden.
Dat schrijft Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat, onlangs in een brief aan de Tweede Kamer. De Kamerbrief bevat een rapportage van het CBR met als onderwerp ‘corona-inhaalslag examens’ over het eerste kwartaal van 2023.
Als eerste reden geeft het CBR aan dat het kwaliteitsborgingsprogramma voor examinatoren dit jaar weer volledig wordt uitgevoerd. Hiermee wordt de na- en bijscholing van examinatoren bedoeld, wat in 2021 en 2022 enkel werd gedaan indien dat uiterst noodzakelijk was. “Het volledig uitvoeren van het programma betekent wel dat er minder examencapaciteit beschikbaar is. Het gaat hierbij om 12.650 examens”, luidt de Kamerbrief.
Het inzetten van examinatoren van rustige naar drukke CBR-locaties, geeft de organisatie als tweede reden voor de lange wachttijden. Dit houdt in dat examinatoren die normaalgesproken werkzaam zijn in gebieden als Zeeland en Limburg worden ingeroosterd op locaties in de Randstad. Volgens het CBR leidt het verplaatsen van de examencapaciteit tot ‘enig productieverlies’.
Tot slot noemt de organisatie de stijging in de vraag naar examens als verklaring. “Op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is de vraag, met name als gevolg van migratie, bovenwaarts bijgesteld.”
Verwachting
Wat betreft het verdere verloop van dit jaar verwacht het CBR dat de reserveringstermijnen tot en met de zomer op het huidige niveau blijven. Na de zomer voorspelt de organisatie een daling tot gemiddeld acht à tien weken tegen het einde van 2023.
De verwachte daling is volgens het CBR te verklaren door de afnemende vraag in de loop van het jaar, een typisch ‘seizoenspatroon’. Ook is de organisatie nog altijd bezig met het werven van tientallen nieuwe examinatoren, waardoor vanaf maart 2021 82 nieuwe examinatoren zijn gestart. Daarentegen zijn in deze periode maar liefst 57 examinatoren uit dienst getreden.
Lees ook:
- LBKR vraagt opnieuw aandacht voor lange wachttijden CBR
- Gigantische verschillen in reserveringstermijnen CBR: van 1 tot 23 weken wachten
Ik vindt het jammer dat de minister akkoord gaat met deze slappe uitleg.
Schandalig en is grote wanbeleid bij CBR. Een echte leider nodig die er flink de bezem doorhaalt als ook door de politiek die het kennelijk voor zoete koek accepteert. De als maar wachtende examenkandidaat de weken van onacceptabele wachttijd compenseren door de overheid met teruggave rijlesgelden voor de periode van overschrijdende termijn dan de acceptabele termijn. Eveneens behaalde theorie examen van onbeperkte duur laten gelden. Dievenbende, geen andere betekenis aan huidige CBR.
Ik vind persoonlijk dat als men lang moet wachten om af te rijden , dat ze op het minst het geldigheid van het theorie moet verlengen naar twee jaar ipv anderhalf jaar
Schandalig gewoon.
Hier was er 1 gezakt voor praktijkexamen,vervolgens moet hij nu 6 maanden wachten voordat hij weer examen kan doen.
Daarbij vind ik dat theorie langer geldig mag blijven ipv 1,5 jaar naar 3 jaar ivm zulke lange wachttijden .
Examinatörlerin iyi yönetmeliği ve çelişkilerin çok fazla olduğu bir sistem mevcut. Örneğin ben kamyon ile sürerken virajda tavsiye hız 70 km. Benim hocam kamyon ile 65 civarında gitmem gerektiğini söylüyor. Ben 72 ile sürüyordum ve yavaşlamaya devam ettim. CBR görevlisi beni uyardı, daha hızlı 80 ile gitmemi istiyor. Yani sınav boyunca bana olumsuz geri bildirim verdi. Bir arkadaşım dedi ki, Hollanda nın en büyük resmi para mafyası CBR dır. diyor. Pahalı, sınavlar için çok bekliyoruz.
Een schrijven naar allen leerlingen en het verlengen van de theorie geldigheid lijkt me een goede zet.
Een berichtje vanuit het cbr naar alle leerlingen en een langere geldigheid van de theorie geldigheid lijkt me een goed idee.
Door deze lange wachttijden zijn onze slagingspercentages juist gedaald. Normaal gesproken kan een instructeur een leerling opleiden en wanneer de leerling voldoende rijdt kan de instructeur aangeven dat het examen aangevraagd kan worden. Vervolgens doet de leerling dan nog 5-10 lessen. Nu met de wachttijd van 5 maanden moeten we ver van tevoren het examen aanvragen in de hoop dat de leerling maar voldoende lessen neemt om te kunnen slagen. In de praktijk werkt dat niet!
Het cbr zou er goed aan doen om hun personeel wat meer te laten overwerken zowel door de week als ook in de weekenden,had gisteren een examen en de examinator vertelde mij dat de meeste niet willen overwerken omdat ze ook tijd willen hebben voor hun gezin omdat de meeste tussen 30 en 40 jaar zijn.
Voorstel/opcie zou zijn neem wat oudere ervaren rij instructeurs tijdelijk in dienst en laat deze met een verkorte opleiding vanuit het cbr in een andere regio examineren dan zijn we al een heel eind.
Ze zouden er goed aan doen om hun personeel wat meer te laten overwerken zowel door de week als ook in de weekenden,had gisteren een examen en de examinator vertelde mij dat de meeste niet willen overwerken omdat ze ook tijd willen hebben voor hun gezin omdat de meeste tussen 30 en 40 jaar zijn.
Voorstel/optie zou zijn neem wat oudere ervaren rij instructeurs tijdelijk in dienst en laat deze met een verkorte opleiding vanuit het in een andere regio examineren dan zijn we al een heel eind.
Het cbr hanteert een slaaginspercentage van de examinator van 50%.
Komt hij daarboven krijt hij een ,,mentor,, maw je moet een meer laten slagen ook al kunnen ze rijden.
Dit is dus oplichting.
Verder moet degene die door deze maffia praktijden ook nog langer wachten ,vaker zakken lager wachten.
Is dus discriminatie .
Verder hebben ze een,,haagse braller,. als maffialeder
Kan niks weet niets doet niets door de hofvijver bende aan een baantje geholpen.