Slagingspercentage in 30 jaar gestegen van 36 naar 52 procent 
'aanzienlijke verbetering'

Slagingspercentage in 30 jaar gestegen van 36 naar 52 procent 

Op drie specifieke momenten is in de loop van de tijd een stijging van het slagingspercentage te zien Foto: ANP

De slagingspercentages voor het eerste B-examen zijn in de afgelopen dertig jaar gestegen van circa 36 procent in 1993 naar circa 52 procent in 2022. Het CBR heeft hier op verzoek van de Koepel Rijopleiding en Verkeersveiligheid (KRV) een analyse van gemaakt.

Dat meldt het CBR donderdag op haar eigen website. Op drie specifieke momenten is in de loop van de tijd een stijging van het slagingspercentage te zien. Namelijk bij het invoeren van de tussentijdse toets (TTT), de rijopleiding in stappen (RIS) en het vernieuwd praktijkexamen B.

De TTT, die in 1995 werd ingevoerd, leidde volgens het CBR tot een verhoging van het slagingspercentage in de jaren tussen 1996 en 1999. Daarna wordt rond het jaar 2000 de RIS geïntroduceerd in Arnhem, waarna deze rijopleiding landelijk van start gaat. Hier is sprake van een positief ‘RIS-effect’: het opleidingsprogramma zorgt zichtbaar voor een stijging van het aantal geslaagden, meldt het CBR.

Ook het vernieuwde B-praktijkexamen, waarin aandacht wordt besteed aan verkeersinzicht, gevaarherkenning en zelfstandig rijden, leidt vanaf 2008 tot een geleidelijke stijging in het slagingspercentage.

Verdere stijging

“Er is een aanzienlijke verbetering van de slagingspercentages gerealiseerd. Dit neemt niet weg dat er nog voldoende ruimte is voor verdere optimalisatie. Andere landen met een kwalitatief hoogstaand systeem van opleiding en examinering laten zien dat dit mogelijk is”, schrijft het CBR. Zo ligt het slagingspercentage voor het eerste B-examen in Duitsland op 63 procent en in Zwitserland zelfs op 66 procent.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

2 reacties op “Slagingspercentage in 30 jaar gestegen van 36 naar 52 procent ”

Mart Kuiper|29.10.23|13:43

Dus 0,5% verbetering per jaar. En dat met alle nieuwe eisen voor wrm opleidingen, 5 jaarlijkse bijscholing en praktijk begeleiding, verplichte stage, de RIS methode, TTT… Dus of al deze maatregelen gewerkt hebben? Kijk naar de cijfers en hrt antwoord last zich raden.

Els van Voren|01.11.23|21:38

Wat worden de cijfers als alles word gecorrigeerd met;
1) 2todrive. Slagingspercentages laten zien dat 17-jarigen (60,5%) vaker slagen voor hun eerste praktijkexamen voor de auto dan 18+ kandidaten (bron 2todrive)
2) Het slagingspercentage ligt na een tussentijdse toets rond 60%. (Bron CBR)
3) Faalangst slagingspercentage is ook hoger (Bron CBR)
En bovenstaande “producten” zijn stuk voor stuk bedenksels van het CBR!

Wie neemt nu wie in de maling?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Slagingspercentage in 30 jaar gestegen van 36 naar 52 procent | RijschoolPro
Slagingspercentage in 30 jaar gestegen van 36 naar 52 procent 
'aanzienlijke verbetering'

Slagingspercentage in 30 jaar gestegen van 36 naar 52 procent 

Op drie specifieke momenten is in de loop van de tijd een stijging van het slagingspercentage te zien Foto: ANP

De slagingspercentages voor het eerste B-examen zijn in de afgelopen dertig jaar gestegen van circa 36 procent in 1993 naar circa 52 procent in 2022. Het CBR heeft hier op verzoek van de Koepel Rijopleiding en Verkeersveiligheid (KRV) een analyse van gemaakt.

Dat meldt het CBR donderdag op haar eigen website. Op drie specifieke momenten is in de loop van de tijd een stijging van het slagingspercentage te zien. Namelijk bij het invoeren van de tussentijdse toets (TTT), de rijopleiding in stappen (RIS) en het vernieuwd praktijkexamen B.

De TTT, die in 1995 werd ingevoerd, leidde volgens het CBR tot een verhoging van het slagingspercentage in de jaren tussen 1996 en 1999. Daarna wordt rond het jaar 2000 de RIS geïntroduceerd in Arnhem, waarna deze rijopleiding landelijk van start gaat. Hier is sprake van een positief ‘RIS-effect’: het opleidingsprogramma zorgt zichtbaar voor een stijging van het aantal geslaagden, meldt het CBR.

Ook het vernieuwde B-praktijkexamen, waarin aandacht wordt besteed aan verkeersinzicht, gevaarherkenning en zelfstandig rijden, leidt vanaf 2008 tot een geleidelijke stijging in het slagingspercentage.

Verdere stijging

“Er is een aanzienlijke verbetering van de slagingspercentages gerealiseerd. Dit neemt niet weg dat er nog voldoende ruimte is voor verdere optimalisatie. Andere landen met een kwalitatief hoogstaand systeem van opleiding en examinering laten zien dat dit mogelijk is”, schrijft het CBR. Zo ligt het slagingspercentage voor het eerste B-examen in Duitsland op 63 procent en in Zwitserland zelfs op 66 procent.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

2 reacties op “Slagingspercentage in 30 jaar gestegen van 36 naar 52 procent ”

Mart Kuiper|29.10.23|13:43

Dus 0,5% verbetering per jaar. En dat met alle nieuwe eisen voor wrm opleidingen, 5 jaarlijkse bijscholing en praktijk begeleiding, verplichte stage, de RIS methode, TTT… Dus of al deze maatregelen gewerkt hebben? Kijk naar de cijfers en hrt antwoord last zich raden.

Els van Voren|01.11.23|21:38

Wat worden de cijfers als alles word gecorrigeerd met;
1) 2todrive. Slagingspercentages laten zien dat 17-jarigen (60,5%) vaker slagen voor hun eerste praktijkexamen voor de auto dan 18+ kandidaten (bron 2todrive)
2) Het slagingspercentage ligt na een tussentijdse toets rond 60%. (Bron CBR)
3) Faalangst slagingspercentage is ook hoger (Bron CBR)
En bovenstaande “producten” zijn stuk voor stuk bedenksels van het CBR!

Wie neemt nu wie in de maling?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.