Zwitserse ‘CBR’ wil leren van Nederlands theorie-examen 
werkbezoek

Zwitserse ‘CBR’ wil leren van Nederlands theorie-examen 

Een deel van de ASA-delegatie tijdens het werkbezoek aan de CBR-locatie in Eindhoven Foto: CBR/Wessel Agterhof

Een delegatie van het Zwitserse ‘CBR’ heeft donderdag een bezoek gebracht aan de CBR-locatie in Eindhoven. De Zwitsers hadden aangegeven speciale interesse te hebben in het Nederlandse theorie-examen, omdat dat volgens hen op ‘Champions League’-niveau is. 

Het Zwitserse ‘CBR’, ofwel de Association des Services des Automobiles (ASA), wil het eigen theorie-examen uitbreiden met het onderdeel gevaarherkenning en wil hierbij leren van het Nederlands examen. “Jullie zitten op het niveau van de Champions League en we willen naar dat niveau groeien”, verklaart de delegatie tijdens het werkbezoek aan het CBR.

De Zwitserse ASA heeft ook toegelicht hoe de rijopleiding is georganiseerd in hun eigen land. Sinds anderhalf jaar mogen Zwitserse jongeren vanaf 17 jaar onder begeleiding van hun ouders of een rijschool beginnen met autorijden. “De eerste uitkomsten van deze nieuwe manier van leren rijden zijn niet negatief. Het slagingspercentage is op hetzelfde niveau gebleven als voorheen – een jaloersmakende 66 procent – en de beginnend bestuurder doet meer ervaring en dus routine op”, schrijft het CBR.

Het grootste voordeel volgens ASA is dat de bestuurder over een langere periode leert rijden, waardoor leerlingen meer ervaring in meerdere jaargetijden en op meerdere tijdstippen opdoen. Hun advies is dan ook om pas voor het rijexamen op te gaan wanneer je circa 3000 kilometer hebt gereden.

Examineren

Het CBR is op haar beurt geïnteresseerd in de Zwitserse manier van examineren. Het slagingspercentage voor het theorie-examen B ligt in Zwitserland namelijk tussen de 75 en 80 procent. In Nederland is het gemiddelde slagingspercentage 40 procent.

Dat er een verschil bestaat in de manieren van examineren komt volgens het CBR door politieke keuzes en historische ontwikkelingen in een land. Deze uiteenlopende manieren van examineren worden tijdens internationale werkbezoeken regelmatig tegen het licht gehouden. “Deze manier van kennisdelen levert een bijdrage aan het verhogen van de kwaliteit van examens en daarnaast is het soms ook gewoon heel erg leuk om even een kijkje in de keuken van een ander te nemen”, aldus het CBR.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

1 reactie op “Zwitserse ‘CBR’ wil leren van Nederlands theorie-examen ”

kelly de groot|19.09.23|12:19

Laat het Nederlandse CBR dan maar snel ons theorie examen aanpassen zodat die Zwitsers ECHT iets moois zien. (hulp kan aan mij gevraagd worden)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zwitserse ‘CBR’ wil leren van Nederlands theorie-examen | RijschoolPro
Zwitserse ‘CBR’ wil leren van Nederlands theorie-examen 
werkbezoek

Zwitserse ‘CBR’ wil leren van Nederlands theorie-examen 

Een deel van de ASA-delegatie tijdens het werkbezoek aan de CBR-locatie in Eindhoven Foto: CBR/Wessel Agterhof

Een delegatie van het Zwitserse ‘CBR’ heeft donderdag een bezoek gebracht aan de CBR-locatie in Eindhoven. De Zwitsers hadden aangegeven speciale interesse te hebben in het Nederlandse theorie-examen, omdat dat volgens hen op ‘Champions League’-niveau is. 

Het Zwitserse ‘CBR’, ofwel de Association des Services des Automobiles (ASA), wil het eigen theorie-examen uitbreiden met het onderdeel gevaarherkenning en wil hierbij leren van het Nederlands examen. “Jullie zitten op het niveau van de Champions League en we willen naar dat niveau groeien”, verklaart de delegatie tijdens het werkbezoek aan het CBR.

De Zwitserse ASA heeft ook toegelicht hoe de rijopleiding is georganiseerd in hun eigen land. Sinds anderhalf jaar mogen Zwitserse jongeren vanaf 17 jaar onder begeleiding van hun ouders of een rijschool beginnen met autorijden. “De eerste uitkomsten van deze nieuwe manier van leren rijden zijn niet negatief. Het slagingspercentage is op hetzelfde niveau gebleven als voorheen – een jaloersmakende 66 procent – en de beginnend bestuurder doet meer ervaring en dus routine op”, schrijft het CBR.

Het grootste voordeel volgens ASA is dat de bestuurder over een langere periode leert rijden, waardoor leerlingen meer ervaring in meerdere jaargetijden en op meerdere tijdstippen opdoen. Hun advies is dan ook om pas voor het rijexamen op te gaan wanneer je circa 3000 kilometer hebt gereden.

Examineren

Het CBR is op haar beurt geïnteresseerd in de Zwitserse manier van examineren. Het slagingspercentage voor het theorie-examen B ligt in Zwitserland namelijk tussen de 75 en 80 procent. In Nederland is het gemiddelde slagingspercentage 40 procent.

Dat er een verschil bestaat in de manieren van examineren komt volgens het CBR door politieke keuzes en historische ontwikkelingen in een land. Deze uiteenlopende manieren van examineren worden tijdens internationale werkbezoeken regelmatig tegen het licht gehouden. “Deze manier van kennisdelen levert een bijdrage aan het verhogen van de kwaliteit van examens en daarnaast is het soms ook gewoon heel erg leuk om even een kijkje in de keuken van een ander te nemen”, aldus het CBR.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

1 reactie op “Zwitserse ‘CBR’ wil leren van Nederlands theorie-examen ”

kelly de groot|19.09.23|12:19

Laat het Nederlandse CBR dan maar snel ons theorie examen aanpassen zodat die Zwitsers ECHT iets moois zien. (hulp kan aan mij gevraagd worden)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.