Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Wensen van rijinstructeurs liggen al in Den Haag’

Een hoger instapniveau voor rijinstructeurs en een Verklaring Omtrent Gedrag: de uitkomsten van de enquête die VerkeersPro hield onder haar lezers uit de rijschoolbranche, sluiten aan op de plannen van brancheorganisatie BOVAG, schrijft voorzitter Frank Hoornenborg in zijn maandelijkse column op VerkeersPro. 

“Uit de grote enquête die VerkeersPro deze zomer heeft gehouden blijkt dat 79 procent van de rijinstructeurs vindt dat het minimale instapniveau voor nieuwe collega’s op MBO moet liggen en bijna de helft daarvan vindt dat dat MBO-3 moet zijn. Die wens is volledig in lijn met hetgeen BOVAG eerder dit jaar heeft voorgesteld aan politiek Den Haag, omdat dat volgens ons beter aansluit bij de zwaarte van het opleidingstraject.

Begeleider 2toDrive

Veel van de ondervraagde instructeurs wil tevens dat beginnende bestuurders geen rijinstructeur kunnen worden. Uiteraard is het opmerkelijk dat de begeleider van een 2toDrive-geslaagde minimaal 27 jaar moet zijn en minstens vijf jaar het rijbewijs moet hebben, terwijl die eis niet wordt gesteld aan de beginnende rijinstructeur. Het valt echter te betwijfelen of er op leeftijd gediscrimineerd mag worden wanneer het de beroepskeuze betreft.

Wat echter van het grootste belang is, is dat de potentiële nieuwe instructeur kan aantonen dat hij of zij over het juiste niveau van rijvaardigheid beschikt. Bij het grote aantal 2toDrive-coaches zou dat een omvangrijke klus zijn (maar in veel gevallen wel wenselijk overigens…), maar bij de instructeursopleiding kan dat heel gericht worden getoetst. Zo’n praktijkgerichte intredetoets door een instantie als IBKI of CBR maakt dus ook onderdeel uit van het BOVAG-plan. Dit is slechts een greep uit de maatregelen die BOVAG samen met VRB en FAM aan de politiek heeft voorgesteld; stuk voor stuk plannen die het vak van rijinstructeur naar een hoger niveau tillen.

Kritiek

Een andere in het oog springende maatregel is de invoering van een Verklaring Omtrent Gedrag voor alle rijinstructeurs in Nederland. Er brak een storm van kritiek los toen BOVAG dit enkele jaren geleden doorvoerde als een van de nieuwe lidmaatschapseisen. Ook toen al stond onze sector in brand wegens allerlei dubieuze “collega’s” die keer op keer in de media opdoken en de branche besmeurden.

Een VOG is uiteraard niet zaligmakend, maar het biedt tenminste een stok achter de deur. En BOVAG is simpelweg van mening dat -met de intrede van 2toDrive en het bromfietsrijbewijs- iedereen die professioneel en vrijwel dagelijks met minderjarigen te maken heeft, zo’n verklaring moet kunnen overleggen. Net als zwemleraren, voetbaltrainers en docenten. U eist zulke zekerheden zelf toch ook van de sportclub en school waar uw kind naartoe gaat?

Oplossingen

Sommige leden wilden die VOG destijds niet aanleveren en dat heeft BOVAG leden gekost. Maar dat woog niet op tegen het signaal dat we daarmee afgaven aan de politiek, het publiek en andere belanghebbenden, namelijk dat de branche bereid is om de hand in eigen boezem te steken en actief bij te dragen aan oplossingen. Tegelijkertijd bleef BOVAG ervoor pleiten dat zo’n VOG voor alle instructeurs moet gaan gelden, niet alleen die bij een BOVAG-rijschool. We zijn immers een branchevereniging, geen ministerie van Justitie. Minister Schultz lijkt het nu dan toch eindelijk in te gaan voeren, FAM en VRB onderstrepen de noodzaak en zie daar: 85 procent (!) van de deelnemers aan de VerkeersPro-enquête vindt dat de VOG algemeen verplicht moet worden gesteld.”

Lees ook: Rijschoolbranche: rijinstructeur mag geen beginnende bestuurder zijn

Auteur: Frank Hoornenborg

Frank Hoornenborg is voorzitter van Bovag Rijscholen en schrijft maandelijks een column voor RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Wensen van rijinstructeurs liggen al in Den Haag’ | RijschoolPro
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Wensen van rijinstructeurs liggen al in Den Haag’

Een hoger instapniveau voor rijinstructeurs en een Verklaring Omtrent Gedrag: de uitkomsten van de enquête die VerkeersPro hield onder haar lezers uit de rijschoolbranche, sluiten aan op de plannen van brancheorganisatie BOVAG, schrijft voorzitter Frank Hoornenborg in zijn maandelijkse column op VerkeersPro. 

“Uit de grote enquête die VerkeersPro deze zomer heeft gehouden blijkt dat 79 procent van de rijinstructeurs vindt dat het minimale instapniveau voor nieuwe collega’s op MBO moet liggen en bijna de helft daarvan vindt dat dat MBO-3 moet zijn. Die wens is volledig in lijn met hetgeen BOVAG eerder dit jaar heeft voorgesteld aan politiek Den Haag, omdat dat volgens ons beter aansluit bij de zwaarte van het opleidingstraject.

Begeleider 2toDrive

Veel van de ondervraagde instructeurs wil tevens dat beginnende bestuurders geen rijinstructeur kunnen worden. Uiteraard is het opmerkelijk dat de begeleider van een 2toDrive-geslaagde minimaal 27 jaar moet zijn en minstens vijf jaar het rijbewijs moet hebben, terwijl die eis niet wordt gesteld aan de beginnende rijinstructeur. Het valt echter te betwijfelen of er op leeftijd gediscrimineerd mag worden wanneer het de beroepskeuze betreft.

Wat echter van het grootste belang is, is dat de potentiële nieuwe instructeur kan aantonen dat hij of zij over het juiste niveau van rijvaardigheid beschikt. Bij het grote aantal 2toDrive-coaches zou dat een omvangrijke klus zijn (maar in veel gevallen wel wenselijk overigens…), maar bij de instructeursopleiding kan dat heel gericht worden getoetst. Zo’n praktijkgerichte intredetoets door een instantie als IBKI of CBR maakt dus ook onderdeel uit van het BOVAG-plan. Dit is slechts een greep uit de maatregelen die BOVAG samen met VRB en FAM aan de politiek heeft voorgesteld; stuk voor stuk plannen die het vak van rijinstructeur naar een hoger niveau tillen.

Kritiek

Een andere in het oog springende maatregel is de invoering van een Verklaring Omtrent Gedrag voor alle rijinstructeurs in Nederland. Er brak een storm van kritiek los toen BOVAG dit enkele jaren geleden doorvoerde als een van de nieuwe lidmaatschapseisen. Ook toen al stond onze sector in brand wegens allerlei dubieuze “collega’s” die keer op keer in de media opdoken en de branche besmeurden.

Een VOG is uiteraard niet zaligmakend, maar het biedt tenminste een stok achter de deur. En BOVAG is simpelweg van mening dat -met de intrede van 2toDrive en het bromfietsrijbewijs- iedereen die professioneel en vrijwel dagelijks met minderjarigen te maken heeft, zo’n verklaring moet kunnen overleggen. Net als zwemleraren, voetbaltrainers en docenten. U eist zulke zekerheden zelf toch ook van de sportclub en school waar uw kind naartoe gaat?

Oplossingen

Sommige leden wilden die VOG destijds niet aanleveren en dat heeft BOVAG leden gekost. Maar dat woog niet op tegen het signaal dat we daarmee afgaven aan de politiek, het publiek en andere belanghebbenden, namelijk dat de branche bereid is om de hand in eigen boezem te steken en actief bij te dragen aan oplossingen. Tegelijkertijd bleef BOVAG ervoor pleiten dat zo’n VOG voor alle instructeurs moet gaan gelden, niet alleen die bij een BOVAG-rijschool. We zijn immers een branchevereniging, geen ministerie van Justitie. Minister Schultz lijkt het nu dan toch eindelijk in te gaan voeren, FAM en VRB onderstrepen de noodzaak en zie daar: 85 procent (!) van de deelnemers aan de VerkeersPro-enquête vindt dat de VOG algemeen verplicht moet worden gesteld.”

Lees ook: Rijschoolbranche: rijinstructeur mag geen beginnende bestuurder zijn

Auteur: Frank Hoornenborg

Frank Hoornenborg is voorzitter van Bovag Rijscholen en schrijft maandelijks een column voor RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.