zero, motor

Nieuwe modellen elektrische Zero-motor voor motorrijles

De toevoeging van volledig instelbare schokdempers, het gloednieuwe antiblokkeersysteem en het geoptimaliseerde accublok voor een actieradius tot maar liefst 298 kilometer, maakt de nieuwe serie volledig elektrische Zero-motoren prima geschikt als volg- of lesmotor voor de rijschoolbranche. Tijdens de Lesauto Testdag 2015 zijn de gloednieuwe elektrische 2015-modellen Zero S, Zero SR en Zero DS voor motorcategorie A allemaal vrijblijvend uit te proberen.

Een kandidaat die op een elektrische motorfiets examen doet, krijgt de automaatcode 78 op het rijbewijs. Je mag dan met dat rijbewijs niet op een handgeschakelde motor rijden. Voor de volgmotor van de rijinstructeur maakt een automatische of een handgeschakelde motor niet uit.

ZeroMotorcycles is voorloper op het gebied van elektrische motorfietsen. De interesse voor en ontwikkelingen in deze bedrijfstak groeien exponentieel van dag tot dag. “Wij leveren in 2015 een serie eersteklas modellen af tegen gunstige prijzen om verder te bouwen aan een wereldmerk”, zo stelt het bedrijf.

Geen onderhoud

ZeroMotorcycles ontstond oorspronkelijk in een garage in Santa Cruz in Californië. Inmiddels is het bedrijf in de motorfietswereld uitgegroeid tot een internationaal befaamd producent. Zero bracht in 2006 de eerste prototypen op de markt, en nodigt sindsdien motorrijders regelmatig uit om nieuwe motorfietsen te komen testen. Rijinstructeurs hebben dinsdag 15 september in Barneveld een unieke mogelijkheid om de nieuwe serie volledig elektrische motoren uit te testen.

De voordelen van de keuze voor een elektrische motor liggen niet alleen in de besparing van de benzinekosten. De Zero-motoren vereisen nagenoeg geen onderhoud, produceren geen uitlaatgassen en er hoeft niet geschakeld te worden. “Dit kan een voordeel zijn voor beginnende motorrijders of heropstappers, maar vooral ook het rijgemak van de volgmotor wordt er tijdens de rijles een stuk beter op”, zo zegt Rosanne Braams, marketing manager Europa bij Zero.

Nieuwe modellen

Een van de grootste optimalisaties in de 2015-modellen van de Zero-motoren zit in de schokdempers. Het motorbedrijf is een samenwerking aangegaan met Showa en heeft volledig instelbare schokdempers laten ontwikkelen. Deze veerelementen reageren heel volgzaam op geringe oneffenheden en juist voorspelbaar beheerst bij hardere stoten. Onder alle omstandigheden is de werking zeer soepel. De torsiestijfheid is aan de voorkant verhoogd om de stuureigenschappen te verbeteren en er is een holle vooras geplaatst die het onafgeveerde gewicht verder terugbrengt. “De instellingen van de schokdemper kunnen op elke manier worden aangepast om ook de meest veeleisende motorrijder tegemoet te komen”, aldus Braams.

Naast deze ontwikkeling vallen direct de Pirelli-banden, gloednieuwe lichtmetalen velgen en het antiblokkeersysteem (ABS) van Bosch op. Zero is er verder ook in geslaagd om de actieradius van de motoren uit te breiden naar de grootste ooit. Met de vernieuwde accu kunnen de Zero S en Zero SR maar liefst 298 kilometer rijden in de stad. Drie voor de rijinstructeur zeer geschikte modellen uit de 2015-serie zijn tijdens de Lesauto Testdag vrij uit te proberen:

Zero S ZF 12.5

De Zero S is het straatmodel van de nieuwe serie motoren. Dit model heeft een reikwijdte van 243 kilometer in de stad, wat met de powertank uit te breiden is naar 298 kilometer. Met de Z-Force motor en het accupakket van Zero Motorcycles trekt hij snel door naar een rijsnelheid van meer dan 150 km/h. De Zero S is allround: prima voor rustige kilometers op de snelweg, of snelle bochten op een weggetje achteraf. Een unieke machine die grensverleggend rijplezier biedt.

zero s

Zero SR ZF 12.5

De Zero S in de “R” uitvoering is bedoeld voor motorrijders die wat meer vermogen willen hebben. De aanduiding SR staat voor extra prestatievermogen, want deze machine is haantje de voorste met een grotere motorbesturing voor 660 ampère die 25 procent meer vermogen en 56 procent meer motorkoppel levert. De Zero SR komt in 3,3 seconden vanuit stilstand op 100 km/h en haalt dankzij de directe aandrijving een topsnelheid van meer dan 160 km/h. Goed voor motorrijders met een sportieve rijstijl.

zero sr

Zero DS ZF 12.5

De Zero DS is het best geschikt op zandpaden of onverharde landwegen, maar misstaat ook zeker niet op de snelweg en in de stad. De uiterlijke vormgeving is strak en tegelijk subtiel, met een opvallend, lichtgewicht frame voor extra stijfheid. Sturen en behendig uitwijken doet de Zero DS moeiteloos, met dank aan de directe aandrijving en de volledig instelbare wielvering. Onder zware rijomstandigheden reageert de Z-Force motor in de Zero uiterst responsief op ook maar de geringste polsbeweging. Het aandrijfsysteem is onderhoudsvrij en de ‘brandstofkosten’ bedragen minder dan een halve cent per kilometer.

zero ds

Vrijblijvend uitproberen

Tijdens de Lesauto Testdag, dinsdag 15 september bij Kasteel de Schaffelaar in Barneveld, kunnen rijinstructeurs de verschillende Zero-modellen vrijblijvend uitproberen. Lees meer over de verschillende modellen op de website van het evenement, en registreer je nu gratis via http://www.lesautotestdag.nl/registratie/.

Lars Verpalen

Lesauto Testdag 2015 - 15 september 2015 - Barneveld

Auteur: Lars Verpalen

3 reacties op “Nieuwe modellen elektrische Zero-motor voor motorrijles”

Fred Diele|08.05.20|17:55

Is het bekend bij welke rijscholen je les kan krijgen op een elektrisch motorfiets? Ik wil dit graag, maar ze lijken niet te bestaan.

Yo Yo|27.10.20|15:15

Rijschool de Jong Rotterdam en waarschijnlijk wel meer dan daar.

Yo Yo|27.10.20|15:16

Hoi, rijschool de Jong Rotterdam doet het en neem ik aan wel meer als u ff goed googeld /rondbeld.
Mvg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe modellen elektrische Zero-motor voor motorrijles | RijschoolPro
zero, motor

Nieuwe modellen elektrische Zero-motor voor motorrijles

De toevoeging van volledig instelbare schokdempers, het gloednieuwe antiblokkeersysteem en het geoptimaliseerde accublok voor een actieradius tot maar liefst 298 kilometer, maakt de nieuwe serie volledig elektrische Zero-motoren prima geschikt als volg- of lesmotor voor de rijschoolbranche. Tijdens de Lesauto Testdag 2015 zijn de gloednieuwe elektrische 2015-modellen Zero S, Zero SR en Zero DS voor motorcategorie A allemaal vrijblijvend uit te proberen.

Een kandidaat die op een elektrische motorfiets examen doet, krijgt de automaatcode 78 op het rijbewijs. Je mag dan met dat rijbewijs niet op een handgeschakelde motor rijden. Voor de volgmotor van de rijinstructeur maakt een automatische of een handgeschakelde motor niet uit.

ZeroMotorcycles is voorloper op het gebied van elektrische motorfietsen. De interesse voor en ontwikkelingen in deze bedrijfstak groeien exponentieel van dag tot dag. “Wij leveren in 2015 een serie eersteklas modellen af tegen gunstige prijzen om verder te bouwen aan een wereldmerk”, zo stelt het bedrijf.

Geen onderhoud

ZeroMotorcycles ontstond oorspronkelijk in een garage in Santa Cruz in Californië. Inmiddels is het bedrijf in de motorfietswereld uitgegroeid tot een internationaal befaamd producent. Zero bracht in 2006 de eerste prototypen op de markt, en nodigt sindsdien motorrijders regelmatig uit om nieuwe motorfietsen te komen testen. Rijinstructeurs hebben dinsdag 15 september in Barneveld een unieke mogelijkheid om de nieuwe serie volledig elektrische motoren uit te testen.

De voordelen van de keuze voor een elektrische motor liggen niet alleen in de besparing van de benzinekosten. De Zero-motoren vereisen nagenoeg geen onderhoud, produceren geen uitlaatgassen en er hoeft niet geschakeld te worden. “Dit kan een voordeel zijn voor beginnende motorrijders of heropstappers, maar vooral ook het rijgemak van de volgmotor wordt er tijdens de rijles een stuk beter op”, zo zegt Rosanne Braams, marketing manager Europa bij Zero.

Nieuwe modellen

Een van de grootste optimalisaties in de 2015-modellen van de Zero-motoren zit in de schokdempers. Het motorbedrijf is een samenwerking aangegaan met Showa en heeft volledig instelbare schokdempers laten ontwikkelen. Deze veerelementen reageren heel volgzaam op geringe oneffenheden en juist voorspelbaar beheerst bij hardere stoten. Onder alle omstandigheden is de werking zeer soepel. De torsiestijfheid is aan de voorkant verhoogd om de stuureigenschappen te verbeteren en er is een holle vooras geplaatst die het onafgeveerde gewicht verder terugbrengt. “De instellingen van de schokdemper kunnen op elke manier worden aangepast om ook de meest veeleisende motorrijder tegemoet te komen”, aldus Braams.

Naast deze ontwikkeling vallen direct de Pirelli-banden, gloednieuwe lichtmetalen velgen en het antiblokkeersysteem (ABS) van Bosch op. Zero is er verder ook in geslaagd om de actieradius van de motoren uit te breiden naar de grootste ooit. Met de vernieuwde accu kunnen de Zero S en Zero SR maar liefst 298 kilometer rijden in de stad. Drie voor de rijinstructeur zeer geschikte modellen uit de 2015-serie zijn tijdens de Lesauto Testdag vrij uit te proberen:

Zero S ZF 12.5

De Zero S is het straatmodel van de nieuwe serie motoren. Dit model heeft een reikwijdte van 243 kilometer in de stad, wat met de powertank uit te breiden is naar 298 kilometer. Met de Z-Force motor en het accupakket van Zero Motorcycles trekt hij snel door naar een rijsnelheid van meer dan 150 km/h. De Zero S is allround: prima voor rustige kilometers op de snelweg, of snelle bochten op een weggetje achteraf. Een unieke machine die grensverleggend rijplezier biedt.

zero s

Zero SR ZF 12.5

De Zero S in de “R” uitvoering is bedoeld voor motorrijders die wat meer vermogen willen hebben. De aanduiding SR staat voor extra prestatievermogen, want deze machine is haantje de voorste met een grotere motorbesturing voor 660 ampère die 25 procent meer vermogen en 56 procent meer motorkoppel levert. De Zero SR komt in 3,3 seconden vanuit stilstand op 100 km/h en haalt dankzij de directe aandrijving een topsnelheid van meer dan 160 km/h. Goed voor motorrijders met een sportieve rijstijl.

zero sr

Zero DS ZF 12.5

De Zero DS is het best geschikt op zandpaden of onverharde landwegen, maar misstaat ook zeker niet op de snelweg en in de stad. De uiterlijke vormgeving is strak en tegelijk subtiel, met een opvallend, lichtgewicht frame voor extra stijfheid. Sturen en behendig uitwijken doet de Zero DS moeiteloos, met dank aan de directe aandrijving en de volledig instelbare wielvering. Onder zware rijomstandigheden reageert de Z-Force motor in de Zero uiterst responsief op ook maar de geringste polsbeweging. Het aandrijfsysteem is onderhoudsvrij en de ‘brandstofkosten’ bedragen minder dan een halve cent per kilometer.

zero ds

Vrijblijvend uitproberen

Tijdens de Lesauto Testdag, dinsdag 15 september bij Kasteel de Schaffelaar in Barneveld, kunnen rijinstructeurs de verschillende Zero-modellen vrijblijvend uitproberen. Lees meer over de verschillende modellen op de website van het evenement, en registreer je nu gratis via http://www.lesautotestdag.nl/registratie/.

Lars Verpalen

Lesauto Testdag 2015 - 15 september 2015 - Barneveld

Auteur: Lars Verpalen

3 reacties op “Nieuwe modellen elektrische Zero-motor voor motorrijles”

Fred Diele|08.05.20|17:55

Is het bekend bij welke rijscholen je les kan krijgen op een elektrisch motorfiets? Ik wil dit graag, maar ze lijken niet te bestaan.

Yo Yo|27.10.20|15:15

Rijschool de Jong Rotterdam en waarschijnlijk wel meer dan daar.

Yo Yo|27.10.20|15:16

Hoi, rijschool de Jong Rotterdam doet het en neem ik aan wel meer als u ff goed googeld /rondbeld.
Mvg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.