RAI Vereniging wil meer mensen op de motor

Om meer mensen te stimuleren op de motor te stappen, trapt RAI Vereniging het tweede jaar af van de motorcampagne ‘De slimme rijder is een motorrijder’. Volgens de club is motorrijden slim omdat het helpt de files terug te dringen en omdat het een efficiënte manier van vervoer is. De campagne richt zich op motorrijders en op ‘een miljoen potentiële motorrijders’ die wel interesse, maar nog geen rijbewijs hebben. 

Motoren leveren een belangrijke bijdrage aan de reductie van files. Uit onderzoek blijkt dat als één op tien automobilisten overstapt op de motor, het aantal files met 40 procent afneemt. De tijdwinst voor de motorrijder is ongeveer 20 procent, wat weer een positief effect heeft op de doorstroming en de luchtkwaliteit omdat het verkeer korter stilstaat. Veel motorrijders kiezen de auto om naar hun werkt te rijden en gebruiken de motor vooral recreatief. Daar valt winst te behalen, vinden ze bij RAI. Net als bij de groep mensen die wel interesse maar geen motorrijbewijs hebben. Afgelopen jaar is de vereniging daarom een campagne gestart, die dit jaar wordt doorgezet. 

Doelgroepen

Met de campagne, die vooral online op de eigen website en op social media wordt gevoerd, werden in 2018 meer dan 653.000 personen bereikt, laat RAI weten in een bericht. Onderdeel van de campagne was onder meer de motor-quiz met onder meer rijlessen als prijs, daar deden iets meer dan 10.000 mensen aan mee.

Een groot deel van de activiteiten die afgelopen jaar zijn opgestart, gaan dit jaar verder. Belangrijke aanvulling is dat de campagne-uitingen zich nu ook richten op verkeersveiligheid. De campagne heeft drie doelgroepen op het oog: de ‘slapende motorrijders’ die meer dan een jaar niet hebben gereden; potentiële motorrijders met interesse maar zonder rijbewijs en de actieve motorrijders die vooral recreatief rijden. 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.