‘Verlaag eisen motorrijbewijs voor automobilisten’

Wie zijn autorijbewijs heeft, zou geen theorie-examen meer hoeven doen om het rijbewijs voor een lichte motor te halen. Daarvoor pleit RAI Vereniging. Minister Cora van Nieuwenhuizen staat niet afwijzend tegenover het voorstel. Ze bekijkt de mogelijkheden voor het verlagen van de eisen voor het behalen van het A1 motorrijbewijs.

Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck groeit de behoefte in de anderhalvemetersamenleving aan individueel vervoer. De motor biedt uitkomst, vindt hij. “Wij moeten er daarom met elkaar voor zorgen dat deze vormen van vervoer toegankelijker worden voor grote groepen reizigers en de flexibiliteit van ons mobiliteitssysteem verbetert.”

Minder fileleed door corona

De mobiliteitsproblemen zijn de afgelopen weken als gevolg van de coronacrisis nagenoeg verdwenen. Onduidelijk is hoe de komende maanden de mobiliteit langzaam weer opgang komt, maar volgens het Kennisinstituut Mobiliteit zal de Coronacrisis mogelijk blijvende impact hebben op ons reisgedrag.

In coronatijd is de manier waarop mensen zich verplaatsen veranderd. Van Eijck constateert dat als gevolg van de crisis de behoefte aan collectief vervoer afneemt en de vraag naar individueel vervoer juist toeneemt. “Maar op het moment dat iedereen massaal in de auto stapt, groeit weer de druk op ons wegennet. De motor sluit goed aan bij de wens voor meer individueel vervoer in de anderhalvemetersamenleving, zonder dat het risico op files te veel toeneemt. Wij willen zorgen voor meer keuzevrijheid voor de reiziger en mogelijk maken dat het eenvoudiger wordt om tussen vervoersmiddelen te switchen en op een lichte motorfiets te stappen.”

Geen theorie-examen nodig

In dertien Europese landen, waaronder Duitsland en België, zijn de voorwaarden voor het motorrijbewijs voor mensen in bezit van een B-rijbewijs minder zwaar dan in Nederland. In deze landen hoeven automobilisten niet nog apart een theorie-examen voor de motor af te leggen, omdat de theorie voor het B-rijbewijs ook voor de A1 volstaat.

Van Eijck roept de Nederlandse regering op om het voorbeeld van onze buurlanden snel te volgen. “Het is een kleine maatregel, waarmee onnodige kosten en administratieve lasten kunnen worden voorkomen en motorrijden voor meer mensen aantrekkelijker wordt gemaakt.” Wel stelt RAI Vereniging een aantal voorwaarden:

  • Een B-rijbewijshouder moet tenminste 24 jaar oud zijn
  • De automobilist moet vijf jaar lang geen verkeersdelicten hebben begaan
  • De B-rijbewijshouder moet het praktijkexamen A1 hebben behaald.

Andere vaardigheden

Minister Cora van Nieuwenhuizen (van Infrastructuur en Waterstaat) staat niet afwijzend tegenover het voorstel van RAI Vereniging om de eisen te verlagen. “In de praktijk vraagt motorrijden natuurlijk om andere vaardigheden dan autorijden. Maar dit voorstel van de RAI Vereniging om te kijken hoe dit met de theorie-examens zit, ga ik serieus bekijken.”

Lees ook: 

De ontwikkelingen op het gebied van het coronavirus gaan snel en raken de rijschoolsector hard. RijschoolPro houdt een dossier bij over dit onderwerp. 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

14 reacties op “‘Verlaag eisen motorrijbewijs voor automobilisten’”

John Neggers|12.05.20|08:00

Dan zou het voor motorrijders ook moeten gelden met betrekking tot het halen van het autorijbewijs
Dat zou dan wel zo eerlijk zijn

Roland V Eindhoven|12.05.20|12:15

Gaat toch niemand doen,om op een opgevoerde brommer te rijden,kun je beter een mp3 kopen geen extra examen,toch even mobiel en stuk vlotter

Mohamed Kha|12.05.20|18:30

B-rijbewijshouders hoeven ook geen praktijkexamen te behalen,maar wel dat ze een attest krijgen van een erkende rijschool waar blijkt dat ze een aantal lessen voor de motorA1 hebben gevolgd.
Mvg

Hanky Panky|12.05.20|19:50

Daar gaan een hoop ongelukken door gebeuren , motorrijden is toch heeeeeeeel iets anders dan op 4 wielen ,,,
De 1 na de ander gaat op zijn kuil, Let maar op ,,wie heeft dit bedacht zeker iemand zonder motorrijbewijs die ook graag wil rijden..?

Hanky Panky|12.05.20|19:51

Kuil..zie boven

Hanky Panky|12.05.20|19:52

Muil , zie boven

A.b|12.05.20|21:40

John, ben niet met je eens, motor is geen auto. Ik heb geen motorrijbewijs maar als ik even op je motor mag rijden dan rij ik zo mee weg. Ik heb vroeger toen ik 16 was veel op brommers gereden en zelfs op crossmotors. Motor is een opgevoerde bromfiets stelt eigenlijk niet zo veel voor.

Tina van der Veen|12.05.20|22:30

In de buurlanden gebeuren relatief weinig ongelukken met motors. Daar is de theorie al afgeschaft. Daar gebeuren de meeste ongelukken met personen auto’s, vrachtwagens en bestelbusjes.

Ik weet dit uit eigen ervaring.
Dus geen commentaar verder.

Doornse Damvereniging|13.05.20|10:01

Gezien dit in meerdere landen binnen Europa wel is toegestaan lijkt mij dat dit ook voor NL moet gelden. Ik ben er van overtuigt dat deze regel absoluut zal bijdragen in anderhalve meter afstand en het terug dringen van de files. GOED PLAN!!

#BAAS|15.05.20|20:08

AB klets niet zo slap. Je rijd duidelijk geen motor. Ga maar eens naar les 1 kijken van 90 procent van de cursisten lijkt dat helemaal nog nergens op. Tot gevaarlijk aan toe. En dat wil je dan zonder begeleiding ook toestaan? Gevaarlijk idee is het.

A.b|16.05.20|00:28

Baas, wat is daar zo gevaarlijk aan motor is een opgevoerde bromfiets. Ik heb vroeger jarenlang met crossmotors en Zundapp”s gereden en heb nog nooit rijles of een ongeluk gehad. Oh ja en dat ding was nog snel ook.

A.b|16.05.20|00:32

Baas, ik zie weinig verschil tussen een gewone motor en MP3, de enige verschil is een extra wiel.

#BAAS|17.05.20|15:22

Jij bent echt goed. Geboren met een rijbewijs. En de rest van Nederland is net zo goed als jij.

Harrie Her|18.05.20|14:12

Goed plan, ben benieuwd wanneer ze dit gaan behandelen.
Ben overigens bang dat dit wel ff gaat duren, een 125 cc gebruikt veel minder benzine en daar zullen de olie maatschappijen niet zo blij mee zijn(lobbyisten zijn machtig in den haag).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.