lesauto, bijtelling

Zakelijke rijders krijgen belangenclub

VIANEN – Een nieuwe belangenorganisatie wil de meer dan 1,2 miljoen zakelijke rijders, waartoe ook een aantal rijschoolhouders behoort, in Nederland vertegenwoordigen. De oprichters van Vereniging Auto van de Zaak (VAZ) stellen dat deze groep automobilisten onvoldoende wordt vertegenwoordigd door organisaties als de ANWB of de BOVAG.

VAZ presenteert zich donderdag in De Telegraaf. Een woordvoerder stelt dat de groep zakelijke rijders “de afgelopen jaren door de overheid steeds vaker als melkkoe is gebruikt”. De organisatie wil die ontwikkeling een halt toeroepen. De club hoopt binnen enkele weken tienduizenden leden te hebben.

De zegsman beklemtoont dat Auto van de Zaak geen stelling gaat nemen tegen andere automobilistenclubs. “Maar het lot van de zakelijk rijder heeft naar onze mening de afgelopen jaren niet genoeg prioriteit gehad.”

“Wist je dat we sinds 2008 alweer ruim 314 miljoen euro aan extra belastingen betaalden voor privégebruik van de auto van de zaak? In Europa zijn we kampioen belasting betalen op dit gebied” zegt voorzitter Martin Huisman. “De overheid heeft voor een grote groep gewoonweg de belastingen verhoogd. Gemiddeld netto 400 euro per jaar extra per huishouden. Moet je eens proberen met een fiets van de baas.”

Het gaat dan ook niet om een hobbyproject of rebellenclubje, verzekert Huisman. Huisman was manager Autodealers bij branchevereniging Bovag. Ook de voormalig woordvoerder Mark van Dansik van de Bovag en van VNA is bestuurslid. Tevens heeft een fiscalist en een hoofdagent van politie zich bij het bestuur gevoegd.

“Wij zien onszelf een beetje als de Vereniging Eigen Huis voor de zakelijk rijder. Ook zij zijn ooit een keer ontstaan omdat het nodig was. We gaan lobbyen in Den Haag, maar bieden ook services als rekenhulp”, legt Huisman uit.

De leden hoeven geen contributie te betalen. De vereniging wil zich gaan bedruipen door donaties en het aanbieden van betaalde adviezen aan bijvoorbeeld ondernemers.

Lees het volledige artikel in De Telegraaf

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.