rijles, rijexamen, rijinstructeur, examinator, lesauto

Prijs van uur rijles stijgt 1 euro door ‘bezuinigingsakkoord’

De prijs van een uur rijles stijgt met minimaal 1 euro door het ‘begrotingsakkoord’. Omdat de btw wordt verhoogd van 19% naar 21%, stijgt de huidige adviesprijs van 50 euro naar 51 euro per klokuur. Als rijschoolhouders hun tarieven niet verhogen, betekent dat een inkomensverlies van 180 euro per maand.

Het algemene btw-tarief (waar rijlessen onder vallen) wordt in oktober 2012 met twee procentpunt verhoogd. Dit leidt tot extra belastinginkomsten voor de overheid van 4 mld in 2013, zo meldt het akkoord.

Lease-auto

Ook wordt het onbelaste privé-gebruik van lease-auto’s afgeschaft. Dat betekent dat iemand met een lease-auto voortaan 0 kilometer privé mag rijden zonder bijtelling, in plaats van de huidige 500 kilometer per jaar.

Verder gaan werkgevers de eerste zes maanden van de WW uitkering betalen bij een tussentijds ontslag. Dartegenover staat dat ontslagvergoedingen worden beperkt. Het resterende deel van de ontslagvergoeding wordt gebruikt voor (om)scholing en van werk-naar-werk trajecten. De duur en hoogte van de WW-uitkering blijven ongewijzigd.

Pensioen

Ook kunnen rijinstructeurs, net als iedereen, later met pensioen. Want de verhoging van de AOW-leeftijd wordt versneld ingevoerd. Volgend jaar gaat deze met een maand omhoog, de jaren daarna steeds met 2 of 3 maanden.

Uiterlijk in 2019 is de pensioengerechtigde leeftijd verhoogd naar 66 jaar. Daarna wordt deze gekoppeld aan de levensverwachting.

Auteur: Bart Pals

50 reacties op “Prijs van uur rijles stijgt 1 euro door ‘bezuinigingsakkoord’”

Wim van Dijk|27.04.12|18:18

Ach ik zou het al mooi vinden als meer rijscholen hun lesprijs durven te verhogen naar meer concurrerende bedragen. Zolang ik nog steeds mensen in de rijschoolwereld hoor vertellen dat ze de prijs niet KUNNEN verhogen ivm met de concurrentie , ben ik bang dat deze slechte ondernemers ook de BTW verhoging niet gaan door rekenen in hun lesprijs

Bert de Weerd|27.04.12|20:33

2% BTW verhoging is ongeveer 1 euro per les, dat had ik ook al bedacht. Wat betekend de BTW verhoging voor de stijging van de kosten die een rijschool maakt en wat betekend dit voor de lesprijs?

Niels|27.04.12|21:39

@ Bert de weert,

Gewoon de lesprijs iets duurder maken! Ik les nu voor 43 euro straks met 21% ga ik naar de 45 euro.

Vind zelf nog te weinig, 50 euro is tegenwoordig normaal om een beetje winst te kunnen maken.

aky|27.04.12|22:02

het is best om overal gelijke prijs komen weg met concurrentie bij sbr en ibki hebben ook een vaste prijs waarom niet bij rijschoolwerld

Esmeralda|28.04.12|10:49

En hoe zit het met de reiskostenvergoeding ala 0.19 cent verdwijnt deze ook?

Joop|28.04.12|11:59

De inkoop bij het CBR (TTT, Exame, BNOR etc) gaan ook 2% omhoog! Op basis van het huidige tarief van € 94,75 zou dit dan € 1,90 omhoog gaan naar € 96,65 goed opletten volgend jaar! Ik vermoed dat het wel meer omhoog zal gaan, het nieuwe CAO zal ook betaald moeten worden!

@Wim Als er rijscholen zijn die de 2% niet doorberekenen, moeten zelf de 2% extra inleveren! Met hun toch al lage les prijzen zullen zij nog minder overhouden en uiteindelijk moeten stoppen!!

Bert de Weerd|28.04.12|13:28

@Joop, zo is’t

Bert|28.04.12|16:59

Deze BTW verhoging zal nog meer rijscholen de nekslag geven, de komende jaren gaat ook de olieprijs nog even met 100% omhoog.
Je kunt wel voor een appel en een ei blijven rijden, maar dit houden ze niet vol.
Perspectieven voor ons dus.

John|28.04.12|17:40

28.04.12/16:59/Bert
Je kunt wel voor een appel en een ei blijven rijden, maar dit houden ze niet vol.
Perspectieven voor ons dus.

Wishful thinking. Degenen die voor een “apel en een ei” rijden houden de markt in de gaten. Als de duurdere rijscholen meer gaan rekenen kunnen zij hetzelfde bedrag omhoog gaan en zo toch veel goedkoper blijven.

@ Niels,

Als je €45,= te weinig vindt dan ga je toch €50,= rekenen? Dat bepaal je toch zelf?

Johan|28.04.12|18:31

@Joop. Ik ben het ermee eens dat de tarieven van lessen en examens omhoog moeten, maar vergeet niet dat de hogere btw van 21% voor onze inkoop niet uitmaakt. Die krijgen we toch weer terug (c.b.r. / brandstof / garagerekeningen e.d.)

Bert de Weerd|28.04.12|19:46

Da’s ook weer waar.

Gerrit|29.04.12|18:08

In de praktijk zal er dus meer % geheven gaan worden
want het lijkt me sterk dat je als rijschool bijvoorbeeld een bedrag gaat rekenen
van €43,73
daar maak je uiteraard minstens 44 euro van
( ik ga echt niet met een zak vol euro-muntjes in de auto zitten )

Ingeborg|03.05.12|11:18

@John
Tuurlijk beslis je zelf je prijs, maar mijn agenda staat niet vol, ik heb geen wachtlijst en veel collega’s in de buurt rijden voor €40.00. Ik kan wel in mijn eentje op 45 gaan zitten, maar ik durf dat niet. Bang dat ik nog minder klanten krijg. En ja, mooi verhaal, je levert service enzo, goede slagingskansen… Ik zie dat jongeren naar een aanbieding gaan van 690,= voor 20 lessen en ex. Dat ze daar niet mee slagen en tig rijlessen bij moeten kopen, dat realiseren ze zich niet.

Frits|03.05.12|11:58

Als iedereen nu eens de adviesprijs van €50 gaat rekenen, en een toeslag voor de avonduren en op zaterdag? Dan hoef je niet extreem veel uren te maken om aan een nomaal loon te komen en om een pensioen op te bouwen?
Hoe veel is je sociale leven je waard? Nee joh in de avonduren het gewone tarief rekenen en ook op zaterdag,,,stel je voor de klant is koning….
Hoe gek maak je elkaar met die lage prijzen… Lekker veel uren maken dus…zo blijf je lekker fit!

Arthur|03.05.12|11:59

Bij mij betaald niemand contant in de auto, alles per bank.

BTW is geen kostenpost voor een bedrijf maar voor de klant, dus gewoon doorberekenen!

Jan|03.05.12|14:05

Als de leerlingen weg blijven omdat je niet bekent bent. En gewone reclame niet werkt, dan zal je met de prijs moeten stunten want van twee of drie leerlingen op € 42,50 per uur kan je niet bestaan.
Dus ook ik moet om bekent te kunnen worden om laag. Ik heb het twee jaar anders geprobeerd.
De ouders bepalen en die kiezen schijnbaar voor een bekende. Ik heb daar gelest dus jij ook.
Goed of niet doet niet zo ter zaken. Bekendheid wel. Dus ook ik kan niet meer anders. Of stoppen??

Frits|03.05.12|15:19

Zou beter zijn als je met elkaar overeenkomt dat de adviesprijs van de bovag wordt gehanteerd….
Dan kiezen de leerlingen toch wel maar dan niet meer op prijs maar op andere voor hen belangrijke zaken.

Wim van Dijk|03.05.12|15:54

Jan je kunt beter 30 uur werken voor 40 euro dan 40 uur voor 30 euro, zoek er desnoods een baantje bij maar stunten met je prijs is een doodlopende weg naar beneden

Frits|03.05.12|15:58

Als je zo laag in prijs gaat, devalueer je vakmanschap van rijinstructeur. Dat kan toch niet de bedoeling zijn dat je je zelf in de uitverkoop doet?
Rijinstructeur is een vak apart. Wees er trots op en daar staat een bedrag voor….. Dus hoeveel vind je jezelf waard.
En wat zijn de tarieven van loodgieter etc? Dat zijn toch ook vakmannen? Aan dat soort vakmannen komt een tekort dus misschien omscholen?

jaap|03.05.12|17:04

Sorry Wim ik had dezelfde gedacht als jij een van de hoogste tarieven 45 euro nog geen vetpot,maar door de economische recessie kijkt met niet naar kwaliteit maar naar de prijs gevolg geen aanmeldingen zit je dan met een slagings pers. van 60-65%

Bert|03.05.12|17:43

@ Jan, dat ben ik niet helemaal met je eens. Het zijn niet meer de ouders die beslissen waar de mensen gaan lessen maar de jongeren zelf. Tenzij de ouders de rijlessen betalen.

Bert de Weerd|03.05.12|20:57

03.05.12 | 15:54 | Wim van Dijk
Jan je kunt beter 30 uur werken voor 40 euro dan 40 uur voor 30 euro, zoek er desnoods een baantje bij maar stunten met je prijs is een doodlopende weg naar beneden

Eens, door de prijs te laag neer te zetten, haal je jezelf naar beneden. Wanneer je net begint kan ik me voorstellen dat je een leuke aanbieding hebt, maar houd het tijdelijk anders kan het zo zijn dat de potentieele klanten je rijschool niet serieus nemen.

Henry|04.05.12|01:27

Ik zal iedereen weer ff wakker maken.
In onze regio is een nieuwe rijschool gekomen en die heeft in 2 jaar tijd 36 auto’s rijden voor 20 euro per uur en hij groeit nog steeds.
Dat hij zichzelf naar beneden haalt dat vind hij van niet, eer in zijn werk maakt ook niet niet uit, btw verhoging geen probleem voor hem, slagingspercentages kijkt hij niet naar.

jaap|04.05.12|07:04

Wim je hebt gelijk om niet met de prijs te stunten een verkapte prijsverlaging kan zijn (tijdelijk) 10 uur vooruit betalen 10,5 of 11 uur lessen en ook je idee voor een bijbaantje is leuk maar op 50-55 plus zit niemand op te wachten

jaap|04.05.12|07:17

De overheid of branche organisatie moet ingrijpen maar die zijn er voor ons niet want er is een ontmoedigings beleid om je rijbewijs te halen (waarschijnlijk te veel auto’s op de weg) les geven is 6% btw, rijinstructie geven 19% wij zijn vogel vrij geen enkele organisatie die voor ons klaar staat,waarom geen vast basis tarief dan ga je het kaf van het koren scheiden , aktie voeren?? wie gaat dat betalen als je niet georganiseerd bent, kort om zoek het maar zelf uit

Palm|04.05.12|11:03

@ Jaap,

Dat er niemand voor ons opkomt is een bekend probleem, daarom zijn ze met die belachelijk sanctie gekomen ze weten dat wij weinig kunnen doen anders doen ze dat echt niet!

Niels|04.05.12|12:19

@ Henry,

Als je voor 20 euro per uur lest dan verdien je maximaal 4 a 5 euro netto per uur dat is een minimum loon van een tiener

Henry|04.05.12|13:12

@Niels vergeet de bijkomende inkomsten UWV en zwart rijden niet mee te rekenen want dan kom je uit op een aardig salaris. Verder als ze voor 10 euro per auto per dag geld afstaan voor een reclame budget dan hebben ze voor 131400 euro per jaar aan reclamebudget. Dus je slaginspercentages, je opeleidingsniveua, je ervaring, je intentie etc, telt niet meer, op deze manier trekken we allemaal aan het korste eind.

Niels|04.05.12|15:11

Heb vandaag nog een mailtje ontvangen van de opleider dat de IBKI examen prijzen omhoog gaan!
Dankzij de vele protest hier is er blijkbaar niet naar geluisterd, als we op deze manier doorgaan dan gebeurt er helemaal niks met de rijscholen branche.

We zitten echt diep in de shit. De sanctie examen prijzen gaan omhoog niemand grijpt in niemand doet wat.

Bert|04.05.12|17:14

@ Niels; dat is bekend, en dat is al jaren zo. Het zal ook niet veranderen. Dat heb je ondertussen hier al wel kunnen lezen.

Bert de Weerd|04.05.12|17:30

Je hebt hier ook kunnen lezen dat er wel bonden en verenigingen zijn die zich hiervoor inzetten. Nu alleen nog lid worden en evt. actief in zetten!!
Alleen maar klagen komen we niet verder mee.

Bert|04.05.12|18:38

Zoals al eerder gezegt, jaren lid geweest, duizenden Euro’s lichter zonder ook maar iets van resultaat.
Het blijft bij beloften

Niels|04.05.12|19:46

Bert@
Ik geloof zelf ook niet in bonden en verenigingen, je wordt kaal geplukt en uiteindelijk gebeurt er helemaal niks.

Bert de Weerd|04.05.12|21:15

Tsja, kan. Mijn ervaring is anders.

Bert de Weerd|05.05.12|09:01

Tsja, mijn ervaring is heel anders.

Japie Krekel|05.05.12|10:43

Zelf gebruik ik al geruime tijd een avond/weekend toeslag.
De leerlingen vinden dit allemaal heel normaal en betalen dat gewoon.
Wel is er een duidelijk verschil of de leerling de rijschool kiest en betaald of dat de ouders zich er mee bemoeien. Zodra de ouders zich er mee bemoeien is een hogere lesprijs geen enkel probleem want zij kijken WEL naar de slagingspercentages en kwaliteit. Ik ben er altijd blij om als de ouders bij de intake aanwezig zijn!

Jafeth|05.05.12|11:01

Het btw tarief alweer omhoog?!
Belachelijk! Veel rijschoolhouders zitten al ver onder een bestaansrecht. Laten ze net zoals de beroepsopleidingen en de taxi branche de btw tarieven naar 0% tot 6% doen! En dan een minimum tarief vaststellen voor de rijlessen per uur. Ik zie deze branche naar de vernieling gaan, en het wordt er niet beter op.

Jafeth|05.05.12|11:04

Ik ga al zo`n 20 jaar mee in de branche en zie links en rechts om me heen rijschoolhouders “aanrommelen” en failliet gaan. Banken draaien de geldkraan dicht en dan zijn we aangewezen op de gemeente BBZ regeling of UWV etc… Zo kost het de regering veeeel meeer geld.
Kandidaten hebben het geld er niet meer voor en gaan langer wachten met lessen of nemen minder rijlessen dan nodig is, slechte ontwikkeling. Onze lesprijs: 45,- per uur!

Niels|05.05.12|20:03

Les geven dat is toch onderwijs, onderwijs kent geen 21% BTW.

Waarom betalen de taxi’s maar 6% BTW, klopt helemaal niks van btw vind ik te hoog.

Nico|06.05.12|13:49

Er moet gewoon een vaste tarief kommen voor rijschool wereld , beter concurreren met kwaliteit/dienst verlening, dan met uur tarieven.
Belachelijk die lagere tarieven van collega’s.
Er moet een einde van kommen.

frits|06.05.12|20:31

Hey Japie, mag ik vragen wat je uurtarief dan is overdag en wat voor toeslag reken je dan voor de avonden en op zaterdag? . En wat doet de conurrentie bij je in de buurt in de avond en op zaterdag?

Wim van Dijk|06.05.12|22:35

Als de BOVAG en SRB/VRB een minimum tarief berekent gebaseerd op een gewoon uurloon vermeerdert met belasting, vrije dagen, pensioen en arbeids– ongeschiktheids- verzekering en dan leden die onder dat tarief opereren niet accepteert, Dan krijg je een keurmerk dat minimaal garandeert dat die rijscholen er niet financieel onderdoor hoeven te gaan en dus langer kunnen bestaan. werken onder de kostprijs is slecht voor de branche, slecht voor de instructeur en uiteindelijk slecht voor de leerling

Jan|07.05.12|10:32

Als je genoeg klanten hebt is het makkelijk praten. Je zal aan een bepaalde omzet moeten komen om je kosten te kunnen betalen, adt is duidelijk. Als je € 100,00 moet hebben voor je kosten en je hebt per les hier maar € 10,00 voor en twee klanten dan kom je re 80 te kort. Dan kan je dus beter proberen 20 klanten te krijgen waar je maar € 6,00 op overhoud want dan heb je toch nog € 20,00 over. Een verschil van € 100,00 80 verlies en 20 over. Zo werkt het in een supermarkt ook Kleine marge veel

Jan|07.05.12|10:38

Supermarkt kleine marge maar een hoge omzet. En ja ik heb twee jaar geprobeert met de hoogste prijs aan klanten te komen en ook met drie bij banen anders was ik al weg geweest.
Dus nu kan ik niet anders dan deze weg proberen, ookal ben ik hier zelf geen voorstander van.
Maar het is er nu op of onder. En ja het zal tijdelijk zijn. Je moet een soort sneuwbal effect krijgen. Mond op mond reclame werkt alleen maar. En geen klanten dan dus ook geen reclame.
En ja, wordt allemaal lid van de bond!!!

Frits|07.05.12|14:06

Ik vind het een heel goed idee van Wim maar ben bang dat je geen prijsafspraken mag maken voor je product anders krijg je de AFM achter je aan.
Mogelijk dat er andere manieren zijn om met elkaar de prijs op het gewenste bedrag kan brengen?

Esmeralda|08.05.12|08:53

Wij vragen 39 euro.
Na de zomer stijgen wij naar 41 euro.

Thomas|20.05.12|22:21

Ik wil een rijschool beginnen en de eerste vraag is, wat neem je per uur,wat kost het.Als ik zeg 37 Euro wensen ze me veel geluk.Ik ga me nu promoten op een braderie met alleen tijdens de braderie een introductie prijs van 30 Euro.Daarna moet ik zoals Jan ook al zegt via mond op mond verder.In mijn omgeving zitten ook veel stunters.Ik durf nog geen 41 Euro te vragen.7a8%

Thomas|20.05.12|22:36

Ik begin een rijschool per 1 Juni het eerste wat men vraagt, wat neem je per uur.Als ik zeg 37 Euro wensen ze me veel geluk.Ik heb overal in de bladen geadverteerd en geen reactie gehad.Nu ga ik me promoten op een braderie met een introductie prijs van 30 Euro.In de hoop op mond op mond reclame Daarna wil ik als tussenoplossing naar 37 Euro,maar durf nog niet boven de 40 te komen.Ik ken ook het verhaal van een rijschool die 42 Euro vraagt en in de auto 34,50 Euro laat betalen.Wees dan eerlijk.

Wim van Dijk|21.05.12|00:00

Beste thomas, van die 30 euro betaal je al ruim 4 euro BTW, 10 euro voor je auto en verzekeringen blijft er 16 euro over, daar betaal je 6 euro belasting over blijft er een tientje over ,moet je niet ziek worden , geen vrije dagen nemen en niet aan pensioen gaan denken

Mocht je 40 uur werk vinden dan kom je met minder dan 1600 euro per maand thuis. en aan het einde van het jaar moet je niet vergeten dat je nog een mooie aanslag mag ontvangen voor je bijtelling van je auto

Ik wens je veel geluk

Rijschool Inter|01.10.12|06:02

Beste collega’s
ik heb alles wat jullie hebben geschreven aandachtig gelezen.
Wat mij opviel dat jullie alleen maar prater zijn en gewoon leuk vinden om negatief te praten.
Uiteindelijk iemand moet aan initiatief nemen en alle rijscholen gezamenlijk op een punt klaarstomen.
Ik zou zeggen het is nooit te laat…Uiteindelijk moet men zich afvragen of hij/zij tot nu iets heeft ondernomen.
Rijschool branche is niks anders dan AH,Coop of Jumbo!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Prijs van uur rijles stijgt 1 euro door ‘bezuinigingsakkoord’ | RijschoolPro
rijles, rijexamen, rijinstructeur, examinator, lesauto

Prijs van uur rijles stijgt 1 euro door ‘bezuinigingsakkoord’

De prijs van een uur rijles stijgt met minimaal 1 euro door het ‘begrotingsakkoord’. Omdat de btw wordt verhoogd van 19% naar 21%, stijgt de huidige adviesprijs van 50 euro naar 51 euro per klokuur. Als rijschoolhouders hun tarieven niet verhogen, betekent dat een inkomensverlies van 180 euro per maand.

Het algemene btw-tarief (waar rijlessen onder vallen) wordt in oktober 2012 met twee procentpunt verhoogd. Dit leidt tot extra belastinginkomsten voor de overheid van 4 mld in 2013, zo meldt het akkoord.

Lease-auto

Ook wordt het onbelaste privé-gebruik van lease-auto’s afgeschaft. Dat betekent dat iemand met een lease-auto voortaan 0 kilometer privé mag rijden zonder bijtelling, in plaats van de huidige 500 kilometer per jaar.

Verder gaan werkgevers de eerste zes maanden van de WW uitkering betalen bij een tussentijds ontslag. Dartegenover staat dat ontslagvergoedingen worden beperkt. Het resterende deel van de ontslagvergoeding wordt gebruikt voor (om)scholing en van werk-naar-werk trajecten. De duur en hoogte van de WW-uitkering blijven ongewijzigd.

Pensioen

Ook kunnen rijinstructeurs, net als iedereen, later met pensioen. Want de verhoging van de AOW-leeftijd wordt versneld ingevoerd. Volgend jaar gaat deze met een maand omhoog, de jaren daarna steeds met 2 of 3 maanden.

Uiterlijk in 2019 is de pensioengerechtigde leeftijd verhoogd naar 66 jaar. Daarna wordt deze gekoppeld aan de levensverwachting.

Auteur: Bart Pals

50 reacties op “Prijs van uur rijles stijgt 1 euro door ‘bezuinigingsakkoord’”

Wim van Dijk|27.04.12|18:18

Ach ik zou het al mooi vinden als meer rijscholen hun lesprijs durven te verhogen naar meer concurrerende bedragen. Zolang ik nog steeds mensen in de rijschoolwereld hoor vertellen dat ze de prijs niet KUNNEN verhogen ivm met de concurrentie , ben ik bang dat deze slechte ondernemers ook de BTW verhoging niet gaan door rekenen in hun lesprijs

Bert de Weerd|27.04.12|20:33

2% BTW verhoging is ongeveer 1 euro per les, dat had ik ook al bedacht. Wat betekend de BTW verhoging voor de stijging van de kosten die een rijschool maakt en wat betekend dit voor de lesprijs?

Niels|27.04.12|21:39

@ Bert de weert,

Gewoon de lesprijs iets duurder maken! Ik les nu voor 43 euro straks met 21% ga ik naar de 45 euro.

Vind zelf nog te weinig, 50 euro is tegenwoordig normaal om een beetje winst te kunnen maken.

aky|27.04.12|22:02

het is best om overal gelijke prijs komen weg met concurrentie bij sbr en ibki hebben ook een vaste prijs waarom niet bij rijschoolwerld

Esmeralda|28.04.12|10:49

En hoe zit het met de reiskostenvergoeding ala 0.19 cent verdwijnt deze ook?

Joop|28.04.12|11:59

De inkoop bij het CBR (TTT, Exame, BNOR etc) gaan ook 2% omhoog! Op basis van het huidige tarief van € 94,75 zou dit dan € 1,90 omhoog gaan naar € 96,65 goed opletten volgend jaar! Ik vermoed dat het wel meer omhoog zal gaan, het nieuwe CAO zal ook betaald moeten worden!

@Wim Als er rijscholen zijn die de 2% niet doorberekenen, moeten zelf de 2% extra inleveren! Met hun toch al lage les prijzen zullen zij nog minder overhouden en uiteindelijk moeten stoppen!!

Bert de Weerd|28.04.12|13:28

@Joop, zo is’t

Bert|28.04.12|16:59

Deze BTW verhoging zal nog meer rijscholen de nekslag geven, de komende jaren gaat ook de olieprijs nog even met 100% omhoog.
Je kunt wel voor een appel en een ei blijven rijden, maar dit houden ze niet vol.
Perspectieven voor ons dus.

John|28.04.12|17:40

28.04.12/16:59/Bert
Je kunt wel voor een appel en een ei blijven rijden, maar dit houden ze niet vol.
Perspectieven voor ons dus.

Wishful thinking. Degenen die voor een “apel en een ei” rijden houden de markt in de gaten. Als de duurdere rijscholen meer gaan rekenen kunnen zij hetzelfde bedrag omhoog gaan en zo toch veel goedkoper blijven.

@ Niels,

Als je €45,= te weinig vindt dan ga je toch €50,= rekenen? Dat bepaal je toch zelf?

Johan|28.04.12|18:31

@Joop. Ik ben het ermee eens dat de tarieven van lessen en examens omhoog moeten, maar vergeet niet dat de hogere btw van 21% voor onze inkoop niet uitmaakt. Die krijgen we toch weer terug (c.b.r. / brandstof / garagerekeningen e.d.)

Bert de Weerd|28.04.12|19:46

Da’s ook weer waar.

Gerrit|29.04.12|18:08

In de praktijk zal er dus meer % geheven gaan worden
want het lijkt me sterk dat je als rijschool bijvoorbeeld een bedrag gaat rekenen
van €43,73
daar maak je uiteraard minstens 44 euro van
( ik ga echt niet met een zak vol euro-muntjes in de auto zitten )

Ingeborg|03.05.12|11:18

@John
Tuurlijk beslis je zelf je prijs, maar mijn agenda staat niet vol, ik heb geen wachtlijst en veel collega’s in de buurt rijden voor €40.00. Ik kan wel in mijn eentje op 45 gaan zitten, maar ik durf dat niet. Bang dat ik nog minder klanten krijg. En ja, mooi verhaal, je levert service enzo, goede slagingskansen… Ik zie dat jongeren naar een aanbieding gaan van 690,= voor 20 lessen en ex. Dat ze daar niet mee slagen en tig rijlessen bij moeten kopen, dat realiseren ze zich niet.

Frits|03.05.12|11:58

Als iedereen nu eens de adviesprijs van €50 gaat rekenen, en een toeslag voor de avonduren en op zaterdag? Dan hoef je niet extreem veel uren te maken om aan een nomaal loon te komen en om een pensioen op te bouwen?
Hoe veel is je sociale leven je waard? Nee joh in de avonduren het gewone tarief rekenen en ook op zaterdag,,,stel je voor de klant is koning….
Hoe gek maak je elkaar met die lage prijzen… Lekker veel uren maken dus…zo blijf je lekker fit!

Arthur|03.05.12|11:59

Bij mij betaald niemand contant in de auto, alles per bank.

BTW is geen kostenpost voor een bedrijf maar voor de klant, dus gewoon doorberekenen!

Jan|03.05.12|14:05

Als de leerlingen weg blijven omdat je niet bekent bent. En gewone reclame niet werkt, dan zal je met de prijs moeten stunten want van twee of drie leerlingen op € 42,50 per uur kan je niet bestaan.
Dus ook ik moet om bekent te kunnen worden om laag. Ik heb het twee jaar anders geprobeerd.
De ouders bepalen en die kiezen schijnbaar voor een bekende. Ik heb daar gelest dus jij ook.
Goed of niet doet niet zo ter zaken. Bekendheid wel. Dus ook ik kan niet meer anders. Of stoppen??

Frits|03.05.12|15:19

Zou beter zijn als je met elkaar overeenkomt dat de adviesprijs van de bovag wordt gehanteerd….
Dan kiezen de leerlingen toch wel maar dan niet meer op prijs maar op andere voor hen belangrijke zaken.

Wim van Dijk|03.05.12|15:54

Jan je kunt beter 30 uur werken voor 40 euro dan 40 uur voor 30 euro, zoek er desnoods een baantje bij maar stunten met je prijs is een doodlopende weg naar beneden

Frits|03.05.12|15:58

Als je zo laag in prijs gaat, devalueer je vakmanschap van rijinstructeur. Dat kan toch niet de bedoeling zijn dat je je zelf in de uitverkoop doet?
Rijinstructeur is een vak apart. Wees er trots op en daar staat een bedrag voor….. Dus hoeveel vind je jezelf waard.
En wat zijn de tarieven van loodgieter etc? Dat zijn toch ook vakmannen? Aan dat soort vakmannen komt een tekort dus misschien omscholen?

jaap|03.05.12|17:04

Sorry Wim ik had dezelfde gedacht als jij een van de hoogste tarieven 45 euro nog geen vetpot,maar door de economische recessie kijkt met niet naar kwaliteit maar naar de prijs gevolg geen aanmeldingen zit je dan met een slagings pers. van 60-65%

Bert|03.05.12|17:43

@ Jan, dat ben ik niet helemaal met je eens. Het zijn niet meer de ouders die beslissen waar de mensen gaan lessen maar de jongeren zelf. Tenzij de ouders de rijlessen betalen.

Bert de Weerd|03.05.12|20:57

03.05.12 | 15:54 | Wim van Dijk
Jan je kunt beter 30 uur werken voor 40 euro dan 40 uur voor 30 euro, zoek er desnoods een baantje bij maar stunten met je prijs is een doodlopende weg naar beneden

Eens, door de prijs te laag neer te zetten, haal je jezelf naar beneden. Wanneer je net begint kan ik me voorstellen dat je een leuke aanbieding hebt, maar houd het tijdelijk anders kan het zo zijn dat de potentieele klanten je rijschool niet serieus nemen.

Henry|04.05.12|01:27

Ik zal iedereen weer ff wakker maken.
In onze regio is een nieuwe rijschool gekomen en die heeft in 2 jaar tijd 36 auto’s rijden voor 20 euro per uur en hij groeit nog steeds.
Dat hij zichzelf naar beneden haalt dat vind hij van niet, eer in zijn werk maakt ook niet niet uit, btw verhoging geen probleem voor hem, slagingspercentages kijkt hij niet naar.

jaap|04.05.12|07:04

Wim je hebt gelijk om niet met de prijs te stunten een verkapte prijsverlaging kan zijn (tijdelijk) 10 uur vooruit betalen 10,5 of 11 uur lessen en ook je idee voor een bijbaantje is leuk maar op 50-55 plus zit niemand op te wachten

jaap|04.05.12|07:17

De overheid of branche organisatie moet ingrijpen maar die zijn er voor ons niet want er is een ontmoedigings beleid om je rijbewijs te halen (waarschijnlijk te veel auto’s op de weg) les geven is 6% btw, rijinstructie geven 19% wij zijn vogel vrij geen enkele organisatie die voor ons klaar staat,waarom geen vast basis tarief dan ga je het kaf van het koren scheiden , aktie voeren?? wie gaat dat betalen als je niet georganiseerd bent, kort om zoek het maar zelf uit

Palm|04.05.12|11:03

@ Jaap,

Dat er niemand voor ons opkomt is een bekend probleem, daarom zijn ze met die belachelijk sanctie gekomen ze weten dat wij weinig kunnen doen anders doen ze dat echt niet!

Niels|04.05.12|12:19

@ Henry,

Als je voor 20 euro per uur lest dan verdien je maximaal 4 a 5 euro netto per uur dat is een minimum loon van een tiener

Henry|04.05.12|13:12

@Niels vergeet de bijkomende inkomsten UWV en zwart rijden niet mee te rekenen want dan kom je uit op een aardig salaris. Verder als ze voor 10 euro per auto per dag geld afstaan voor een reclame budget dan hebben ze voor 131400 euro per jaar aan reclamebudget. Dus je slaginspercentages, je opeleidingsniveua, je ervaring, je intentie etc, telt niet meer, op deze manier trekken we allemaal aan het korste eind.

Niels|04.05.12|15:11

Heb vandaag nog een mailtje ontvangen van de opleider dat de IBKI examen prijzen omhoog gaan!
Dankzij de vele protest hier is er blijkbaar niet naar geluisterd, als we op deze manier doorgaan dan gebeurt er helemaal niks met de rijscholen branche.

We zitten echt diep in de shit. De sanctie examen prijzen gaan omhoog niemand grijpt in niemand doet wat.

Bert|04.05.12|17:14

@ Niels; dat is bekend, en dat is al jaren zo. Het zal ook niet veranderen. Dat heb je ondertussen hier al wel kunnen lezen.

Bert de Weerd|04.05.12|17:30

Je hebt hier ook kunnen lezen dat er wel bonden en verenigingen zijn die zich hiervoor inzetten. Nu alleen nog lid worden en evt. actief in zetten!!
Alleen maar klagen komen we niet verder mee.

Bert|04.05.12|18:38

Zoals al eerder gezegt, jaren lid geweest, duizenden Euro’s lichter zonder ook maar iets van resultaat.
Het blijft bij beloften

Niels|04.05.12|19:46

Bert@
Ik geloof zelf ook niet in bonden en verenigingen, je wordt kaal geplukt en uiteindelijk gebeurt er helemaal niks.

Bert de Weerd|04.05.12|21:15

Tsja, kan. Mijn ervaring is anders.

Bert de Weerd|05.05.12|09:01

Tsja, mijn ervaring is heel anders.

Japie Krekel|05.05.12|10:43

Zelf gebruik ik al geruime tijd een avond/weekend toeslag.
De leerlingen vinden dit allemaal heel normaal en betalen dat gewoon.
Wel is er een duidelijk verschil of de leerling de rijschool kiest en betaald of dat de ouders zich er mee bemoeien. Zodra de ouders zich er mee bemoeien is een hogere lesprijs geen enkel probleem want zij kijken WEL naar de slagingspercentages en kwaliteit. Ik ben er altijd blij om als de ouders bij de intake aanwezig zijn!

Jafeth|05.05.12|11:01

Het btw tarief alweer omhoog?!
Belachelijk! Veel rijschoolhouders zitten al ver onder een bestaansrecht. Laten ze net zoals de beroepsopleidingen en de taxi branche de btw tarieven naar 0% tot 6% doen! En dan een minimum tarief vaststellen voor de rijlessen per uur. Ik zie deze branche naar de vernieling gaan, en het wordt er niet beter op.

Jafeth|05.05.12|11:04

Ik ga al zo`n 20 jaar mee in de branche en zie links en rechts om me heen rijschoolhouders “aanrommelen” en failliet gaan. Banken draaien de geldkraan dicht en dan zijn we aangewezen op de gemeente BBZ regeling of UWV etc… Zo kost het de regering veeeel meeer geld.
Kandidaten hebben het geld er niet meer voor en gaan langer wachten met lessen of nemen minder rijlessen dan nodig is, slechte ontwikkeling. Onze lesprijs: 45,- per uur!

Niels|05.05.12|20:03

Les geven dat is toch onderwijs, onderwijs kent geen 21% BTW.

Waarom betalen de taxi’s maar 6% BTW, klopt helemaal niks van btw vind ik te hoog.

Nico|06.05.12|13:49

Er moet gewoon een vaste tarief kommen voor rijschool wereld , beter concurreren met kwaliteit/dienst verlening, dan met uur tarieven.
Belachelijk die lagere tarieven van collega’s.
Er moet een einde van kommen.

frits|06.05.12|20:31

Hey Japie, mag ik vragen wat je uurtarief dan is overdag en wat voor toeslag reken je dan voor de avonden en op zaterdag? . En wat doet de conurrentie bij je in de buurt in de avond en op zaterdag?

Wim van Dijk|06.05.12|22:35

Als de BOVAG en SRB/VRB een minimum tarief berekent gebaseerd op een gewoon uurloon vermeerdert met belasting, vrije dagen, pensioen en arbeids– ongeschiktheids- verzekering en dan leden die onder dat tarief opereren niet accepteert, Dan krijg je een keurmerk dat minimaal garandeert dat die rijscholen er niet financieel onderdoor hoeven te gaan en dus langer kunnen bestaan. werken onder de kostprijs is slecht voor de branche, slecht voor de instructeur en uiteindelijk slecht voor de leerling

Jan|07.05.12|10:32

Als je genoeg klanten hebt is het makkelijk praten. Je zal aan een bepaalde omzet moeten komen om je kosten te kunnen betalen, adt is duidelijk. Als je € 100,00 moet hebben voor je kosten en je hebt per les hier maar € 10,00 voor en twee klanten dan kom je re 80 te kort. Dan kan je dus beter proberen 20 klanten te krijgen waar je maar € 6,00 op overhoud want dan heb je toch nog € 20,00 over. Een verschil van € 100,00 80 verlies en 20 over. Zo werkt het in een supermarkt ook Kleine marge veel

Jan|07.05.12|10:38

Supermarkt kleine marge maar een hoge omzet. En ja ik heb twee jaar geprobeert met de hoogste prijs aan klanten te komen en ook met drie bij banen anders was ik al weg geweest.
Dus nu kan ik niet anders dan deze weg proberen, ookal ben ik hier zelf geen voorstander van.
Maar het is er nu op of onder. En ja het zal tijdelijk zijn. Je moet een soort sneuwbal effect krijgen. Mond op mond reclame werkt alleen maar. En geen klanten dan dus ook geen reclame.
En ja, wordt allemaal lid van de bond!!!

Frits|07.05.12|14:06

Ik vind het een heel goed idee van Wim maar ben bang dat je geen prijsafspraken mag maken voor je product anders krijg je de AFM achter je aan.
Mogelijk dat er andere manieren zijn om met elkaar de prijs op het gewenste bedrag kan brengen?

Esmeralda|08.05.12|08:53

Wij vragen 39 euro.
Na de zomer stijgen wij naar 41 euro.

Thomas|20.05.12|22:21

Ik wil een rijschool beginnen en de eerste vraag is, wat neem je per uur,wat kost het.Als ik zeg 37 Euro wensen ze me veel geluk.Ik ga me nu promoten op een braderie met alleen tijdens de braderie een introductie prijs van 30 Euro.Daarna moet ik zoals Jan ook al zegt via mond op mond verder.In mijn omgeving zitten ook veel stunters.Ik durf nog geen 41 Euro te vragen.7a8%

Thomas|20.05.12|22:36

Ik begin een rijschool per 1 Juni het eerste wat men vraagt, wat neem je per uur.Als ik zeg 37 Euro wensen ze me veel geluk.Ik heb overal in de bladen geadverteerd en geen reactie gehad.Nu ga ik me promoten op een braderie met een introductie prijs van 30 Euro.In de hoop op mond op mond reclame Daarna wil ik als tussenoplossing naar 37 Euro,maar durf nog niet boven de 40 te komen.Ik ken ook het verhaal van een rijschool die 42 Euro vraagt en in de auto 34,50 Euro laat betalen.Wees dan eerlijk.

Wim van Dijk|21.05.12|00:00

Beste thomas, van die 30 euro betaal je al ruim 4 euro BTW, 10 euro voor je auto en verzekeringen blijft er 16 euro over, daar betaal je 6 euro belasting over blijft er een tientje over ,moet je niet ziek worden , geen vrije dagen nemen en niet aan pensioen gaan denken

Mocht je 40 uur werk vinden dan kom je met minder dan 1600 euro per maand thuis. en aan het einde van het jaar moet je niet vergeten dat je nog een mooie aanslag mag ontvangen voor je bijtelling van je auto

Ik wens je veel geluk

Rijschool Inter|01.10.12|06:02

Beste collega’s
ik heb alles wat jullie hebben geschreven aandachtig gelezen.
Wat mij opviel dat jullie alleen maar prater zijn en gewoon leuk vinden om negatief te praten.
Uiteindelijk iemand moet aan initiatief nemen en alle rijscholen gezamenlijk op een punt klaarstomen.
Ik zou zeggen het is nooit te laat…Uiteindelijk moet men zich afvragen of hij/zij tot nu iets heeft ondernomen.
Rijschool branche is niks anders dan AH,Coop of Jumbo!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.