Wilma Mansveld, staatssecretaris, Infrastructuur en Milieu

CBR-examens vakbekwaamheid taxi-ondernemer gaan verdwijnen

Rijscholen zullen straks geen opleidingen voor de vakbekwaamheid taxi-ondernemer meer geven. Want aankomende taxi-ondernemers hoeven straks geen opleiding tot taxi-ondernemer meer te volgen en de bijbehorende CBR-examens af te leggen. De eis tot vakbekwaamheid voor taxi-ondernemers gaat eind dit jaar vervallen. Wel blijft het chauffeursdiploma bestaan. Dat blijkt uit de evaluatie van de taxiwet die door staatssecretaris Wilma Mansveld naar de Tweede Kamer is gestuurd. Dat meldt TaxiPro.nl, zustersite van VerkeersPro.nl. 

Om een ondernemersvergunning te kunnen krijgen, moet een ondernemer nu nog een vakbekwaamheidsdiploma halen en een VOG voor ondernemers overleggen. Zonder ondernemersvergunning mag een bedrijf geen taxivervoer verrichten. “De ondernemersvergunning draagt niet direct bij aan de kwaliteit van het taxivervoer, zoals de eisen aan de chauffeur dat wel doen”, vindt de staatssecretaris.

Eis vakbekwaamheid taxi-ondernemer

Voorgesteld wordt de eis van vakbekwaamheid voor de ondernemer af te schaffen. Mansveld: “Van een ondernemer mag verwacht worden dat hij de regelgeving al kent en dat hij een minimaal pakket aan vaardigheden heeft. Op langere termijn wordt overwogenof de ondernemersvergunning als geheel kan verdwijnen, door het afschaffen van de VOG voor taxiondernemers.” Wel blijft de vakbekwaamheid voor individuele taxichauffeurs bestaan; het chauffeursdiploma.

In totaal noemt Mansveld zeven belangrijke wijzigingen die voor het einde van het jaar via een ministeriële regeling moeten ingaan:

  1. Schrappen van het examen voor vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning.
  2. Afschaffen plicht voor taxichauffeurs om fysiek vergunningbewijs beschikbaar te hebben in het voertuig.
  3. Mogelijk maken digitale alternatieven voor de verplicht fysiek aanwezige tariefkaart in de taxi.
  4. Wijzigen verplichte uitreiking van een ritbon in verplichte aanbieding, zo mogelijk in digitale vorm.
  5. Schrappen taxameterplicht bij vaste prijsafspraken in het taxivervoer. Voor al het taxivervoer geldt momenteel de plicht om een taxameter te gebruiken. Enige uitzondering is het contractvervoer. Voorgesteld wordt deze uitzondering te verbreden naar alle gevallen waarin voorafgaand aan de taxirit een vaste prijsafspraak wordt gemaakt, bijvoorbeeld door gebruikmaking van ‘apps’.

In de tweede helft van 2016, respectievelijk 2017,worden de volgende voorstellen uitgewerkt en gerealiseerd:

  1. Het schrappen van de plicht voor taxichauffeurs de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) iedere vijf jaar te vernieuwen.
  2. Het schrappen van de VOG eis voor ondernemers waarmee de ondernemersvergunning op termijn helemaal kan verdwijnen.

Lees verder op TaxiPro: Evaluatie Taxiwet: ondernemersvergunning taxi verdwijnt

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “CBR-examens vakbekwaamheid taxi-ondernemer gaan verdwijnen”

Wim van Dijk|06.05.15|12:07

Taxi chauffeurs hebben betere branche vertegenwoordigers dan Rijscholen dat is wel duidelijk

André Meupelenberg|06.05.15|12:33

Als het bij de TAXI kan dan moet het toch ook bij de rijscholen kunnen.

Henk Brauers|06.05.15|14:06

Rara reactie van bovenstaande heren! In de rijschoolwereld hebben we (gelukkig) geen verplichte ondernemersvergunning.
En uit bovenstaand artikel kunt u toch duidelijk lezen dat het chauffeursdiploma voor de taxichauffeurs wel blijft. Wat afgeschaft wordt omdat het geen wezenlijke bijdrage levert is de VOG en op den duur de ondernemersvergunning.

Johan Zevenbergen|07.05.15|21:35

Precies,
en deze vergunning zorgt er nu nog voor dat niet iedereen maar een taxi bedrijf kan beginnen.
Voorkomt dat iedereen hobby matige een beetje gaat taxi rijden.
En beperkt grote bedrijven zoals Uber en Connexion om de markt met landelijke app,s over te nemen.
Dit afschaffen houd dan ook in dat er weinig bedrijven kunnen overleven.

dat zij de ondernemers vergunning willen af schaffen zeg ik nee tegen maar wel tegen een lagere prijs. prijs bv 500,00 verandering van naam en dergelijk 50,00 verandering in constructie 250,00 zodat je het blijft behouden tegen betere prijzen wat zij nu vragen is niet normaal. en waarom alleen kiwa die laten het toch ook weer drukken door derde

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR-examens vakbekwaamheid taxi-ondernemer gaan verdwijnen | RijschoolPro
Wilma Mansveld, staatssecretaris, Infrastructuur en Milieu

CBR-examens vakbekwaamheid taxi-ondernemer gaan verdwijnen

Rijscholen zullen straks geen opleidingen voor de vakbekwaamheid taxi-ondernemer meer geven. Want aankomende taxi-ondernemers hoeven straks geen opleiding tot taxi-ondernemer meer te volgen en de bijbehorende CBR-examens af te leggen. De eis tot vakbekwaamheid voor taxi-ondernemers gaat eind dit jaar vervallen. Wel blijft het chauffeursdiploma bestaan. Dat blijkt uit de evaluatie van de taxiwet die door staatssecretaris Wilma Mansveld naar de Tweede Kamer is gestuurd. Dat meldt TaxiPro.nl, zustersite van VerkeersPro.nl. 

Om een ondernemersvergunning te kunnen krijgen, moet een ondernemer nu nog een vakbekwaamheidsdiploma halen en een VOG voor ondernemers overleggen. Zonder ondernemersvergunning mag een bedrijf geen taxivervoer verrichten. “De ondernemersvergunning draagt niet direct bij aan de kwaliteit van het taxivervoer, zoals de eisen aan de chauffeur dat wel doen”, vindt de staatssecretaris.

Eis vakbekwaamheid taxi-ondernemer

Voorgesteld wordt de eis van vakbekwaamheid voor de ondernemer af te schaffen. Mansveld: “Van een ondernemer mag verwacht worden dat hij de regelgeving al kent en dat hij een minimaal pakket aan vaardigheden heeft. Op langere termijn wordt overwogenof de ondernemersvergunning als geheel kan verdwijnen, door het afschaffen van de VOG voor taxiondernemers.” Wel blijft de vakbekwaamheid voor individuele taxichauffeurs bestaan; het chauffeursdiploma.

In totaal noemt Mansveld zeven belangrijke wijzigingen die voor het einde van het jaar via een ministeriële regeling moeten ingaan:

  1. Schrappen van het examen voor vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning.
  2. Afschaffen plicht voor taxichauffeurs om fysiek vergunningbewijs beschikbaar te hebben in het voertuig.
  3. Mogelijk maken digitale alternatieven voor de verplicht fysiek aanwezige tariefkaart in de taxi.
  4. Wijzigen verplichte uitreiking van een ritbon in verplichte aanbieding, zo mogelijk in digitale vorm.
  5. Schrappen taxameterplicht bij vaste prijsafspraken in het taxivervoer. Voor al het taxivervoer geldt momenteel de plicht om een taxameter te gebruiken. Enige uitzondering is het contractvervoer. Voorgesteld wordt deze uitzondering te verbreden naar alle gevallen waarin voorafgaand aan de taxirit een vaste prijsafspraak wordt gemaakt, bijvoorbeeld door gebruikmaking van ‘apps’.

In de tweede helft van 2016, respectievelijk 2017,worden de volgende voorstellen uitgewerkt en gerealiseerd:

  1. Het schrappen van de plicht voor taxichauffeurs de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) iedere vijf jaar te vernieuwen.
  2. Het schrappen van de VOG eis voor ondernemers waarmee de ondernemersvergunning op termijn helemaal kan verdwijnen.

Lees verder op TaxiPro: Evaluatie Taxiwet: ondernemersvergunning taxi verdwijnt

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “CBR-examens vakbekwaamheid taxi-ondernemer gaan verdwijnen”

Wim van Dijk|06.05.15|12:07

Taxi chauffeurs hebben betere branche vertegenwoordigers dan Rijscholen dat is wel duidelijk

André Meupelenberg|06.05.15|12:33

Als het bij de TAXI kan dan moet het toch ook bij de rijscholen kunnen.

Henk Brauers|06.05.15|14:06

Rara reactie van bovenstaande heren! In de rijschoolwereld hebben we (gelukkig) geen verplichte ondernemersvergunning.
En uit bovenstaand artikel kunt u toch duidelijk lezen dat het chauffeursdiploma voor de taxichauffeurs wel blijft. Wat afgeschaft wordt omdat het geen wezenlijke bijdrage levert is de VOG en op den duur de ondernemersvergunning.

Johan Zevenbergen|07.05.15|21:35

Precies,
en deze vergunning zorgt er nu nog voor dat niet iedereen maar een taxi bedrijf kan beginnen.
Voorkomt dat iedereen hobby matige een beetje gaat taxi rijden.
En beperkt grote bedrijven zoals Uber en Connexion om de markt met landelijke app,s over te nemen.
Dit afschaffen houd dan ook in dat er weinig bedrijven kunnen overleven.

dat zij de ondernemers vergunning willen af schaffen zeg ik nee tegen maar wel tegen een lagere prijs. prijs bv 500,00 verandering van naam en dergelijk 50,00 verandering in constructie 250,00 zodat je het blijft behouden tegen betere prijzen wat zij nu vragen is niet normaal. en waarom alleen kiwa die laten het toch ook weer drukken door derde

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.