Column

Arno Smits (Bovag): ‘We moeten iets doen aan de turbo-opleiders’

“Veel professionele rijscholen zien zich nu ook gedwongen om de trucjes toe te passen, simpelweg omdat ze anders uit de markt worden gedrukt.” Arno Smits, voorzitter van de Bovag, uit zich in zijn nieuwe column kritisch over turbo-opleiders. ‘Qua verkeersveiligheid gaan we hiermee met z’n allen gigantisch de boot in en iedereen staat erbij en kijkt ernaar.’ 

“Een jaar of 10 geleden stak voor het eerst het fenomeen van de turbotheorie de kop op. Vol verbazing aanschouwden wij als professionals de taferelen waarbij complete busladingen leerlingen bij een examencentrum van het CBR werden gedropt. En een uur later stapte zo’n 90 procent daarvan geslaagd en wel diezelfde bus weer in. Keer op keer en dag in, dag uit. Terwijl het gemiddelde, landelijke slagingspercentage voor het theorie-examen B sinds jaar en dag niet eens boven de 50 procent uitkomt.

Trucjes

De media doken gretig bovenop de dubieuze figuren die deze methode grootschalig aanboden en er niet voor terug deinsden om letterlijk een hele grote middelvinger naar ons en naar het CBR op te steken. Ze hadden een trucje ontdekt en wisten hun leerlingen in korte tijd tot in de puntjes voor te bereiden op het examen. Alle mogelijke vragen lagen bij hen in de la en ze wisten precies hoe een kandidaat die in z’n hoofd moest stampen. Niks verkeersinzicht, gewoon rammen. Met als gevolg dat er leerlingen bij praktijklessen opdoken die nog geen gebodsbord van een voorrangsbord konden onderscheiden.

Intussen zijn we vele pogingen om dit de kop in te drukken verder, maar de turbo-opleiders zijn er nog steeds. Sterker nog: ook de beroepsopleidingen worden nu op deze manier aangevlogen, zoals vrijwel iedereen van u wel zal weten. Veel professionele rijscholen zien zich nu ook gedwongen om de trucjes toe te gaan passen, simpelweg omdat ze anders uit de markt worden gedrukt. De methodes zijn bovendien gewoon legaal.

Onacceptabel

Qua verkeersveiligheid gaan we hiermee met z’n allen gigantisch de boot in en iedereen staat erbij en kijkt ernaar. Ik vind dat onacceptabel en ook in het rapport van de Commissie Roemer wordt gepleit voor oplossingen. Wellicht moeten we eens na gaan denken hoe we toezicht kunnen gaan uitoefenen op theorie-opleiders en protocollen opstellen voor deze opleidingen, zoals dat ook gebeurt bij aanbieders van Code95-bijscholingen. Immers, de ‘rommelaars’ begeven zich altijd precies daar waar het ontbreekt aan regels, toezicht en sancties.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: De Redactie

6 reacties op “Arno Smits (Bovag): ‘We moeten iets doen aan de turbo-opleiders’”

s fleuren|10.03.22|11:34

Toch vreemd dat deze “rommelaars” de leerlingen wel in 1x laten slagen en de andere opleiders niet?
En deze “rommelaars” moeten aangepakt worden maar het is wel toegestaan voor een leerling zonder opleiding aan het theorie examen deel te laten nemen? 🤔

Ewoud Bruinsma|10.03.22|12:54

Ik zeg al jaren. Bij het vak rijinstructeur behoord een gedegen vakopleiding met een MBO certificering. Het ligt voor de hand dat dit via een ROC. verloopt en niet via alle cowboys waar kwantiteit gaat boven kwaliteit.

Mart Kuiper|10.03.22|14:16

We kunnen hoog en laag springen en roepen dat we het er niet mee eens zijn en dat dit niet zou moeten kunnen etc. Feit blijft dat het niet alleen is toegestaan maar dat de desbetreffende aanbieders nog resultaat scoren ook. Dan moet je het aanpakken bij het eindstation, want laat het CBR maar uitleggen hoe zij een (praktijk en theorie)examen aanbieden waar onvoorbereide kandidaten voor kunnen slagen. Gelegenheid maakt immers de dief…

Bas Kroeze|11.03.22|10:11

Elke keer weer hetzelfde probleem aan snijden zonder ook maar 1 enkele reactie van het instituut welke het theorie-examen samen stelt worden we hier niet enorm moe van met zijn allen ???
Ik denk dat iemand van de bovag beter zou moeten weten dan dat de verkeersveiligheid maar voor een beperkt deel te maken heeft met de theoretische kennis van een bestuurder maar veel eerder met een stuk mentaliteit immers.. de meeste bestuurders die al een een tijdje rondrijden zakken stuk voor stuk voor hun theorieexamen wat dus aangeeft dat de theoretische kennis die nodig is om veilig te kunnen rijden wel blijft hangen maar al die bijzaken niet.

Oswald Wouda|15.03.22|07:34

De opvoeding is bij deze snelle jongens eruit gehaald! En dat is wat de jeugd niet graag heeft OPVOEDING!!
Je zult interactieve vragen moeten maken zodat je gedrag kunt toetsen. Want zonder kennis geen gedrag en zonder gedrag geen verkeersveiligheid!

Youran van Ark|02.04.22|13:04

Jaloezie is een slechte eigenschap

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.