DriveYOU: ‘Er zijn meer aanvragen dan beschikbare instructeurs’
portret van een ondernemer

DriveYOU: ‘Als franchisenemer moet je heel wat in je mars hebben’

"Naast het geven van rijlessen, moet je als franchisenemer ook verstand hebben van ondernemen" Foto's: RijschoolPro/Else van Andel

Vrijwel alle bedrijven hebben te maken met personeelstekort, zo ook franchiseorganisatie DriveYOU. Maar dat mag geen effect hebben op de kwaliteit, vindt DriveYOU-directeur Ivo Verheijen. “Je moet op elkaar kunnen vertrouwen om verder te groeien.” 

Verheijen startte zijn carrière binnen de rijschoolbranche twaalf jaar geleden als rijinstructeur. Al snel merkte hij dat het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan en gooide hij het roer om. In 2020 neemt hij DriveYOU over, waar zich binnen een paar jaar dertig franchisenemers bij aansloten. Nu het tijd is om nog verder te groeien, is het bedrijf op zoek naar geschikte instructeurs. En dat is nog niet zo makkelijk.

“Er zijn op dit moment meer aanvragen voor rijbewijzen dan dat ik instructeurs beschikbaar heb. Maar ons aannamebeleid is streng om de kwaliteit te behouden. Je moet als franchisenemer namelijk wel wat in je mars hebben. Naast het geven van rijlessen, moet je ook verstand hebben van ondernemen”, licht Verheijen toe. “Als dat je ligt, heeft het veel voordelen om binnen een franchiseorganisatie aan de slag te gaan. Je hebt namelijk vastigheid, een aantrekkelijk financieel plaatje en altijd voldoende leerlingen. En dat binnen de vrijheid van het ondernemen.”

Voordelen

“Wij zijn misschien iets kritischer in ons aannamebeleid, maar als mensen zich eenmaal bij ons aansluiten, hebben we een heleboel dingen goed voor hen geregeld”, vervolgt Verheijen. Zo kunnen geïnteresseerden de opleiding tot instructeur volledig gratis bij hem volgen. Maar ook de vijfjaarlijkse WRM-bijscholingen worden volledig voor hun franchisenemers vergoed.

“Op die manier geven we ook aspirant-instructeurs, die zelf niet de financiële middelen hebben, een kans om als rijinstructeur aan de slag te gaan. Maar we willen wel zeker weten dat iemand serieus bezig is met zijn vak. Daarom kijken we tijdens de opleiding en de stageperiode naar een heleboel factoren. Wie is deze persoon? Komt hij altijd opdagen? Heeft hij altijd zijn huiswerk gemaakt? Hoe denkt de docent over zijn ontwikkeling? Allemaal om ervoor te zorgen dat de leerlingen uiteindelijk niet de dupe worden van bepaalde zaken.”

Tekst gaat verder onder de foto.

De visie van DriveYOU komt goed naar voren op hun kantoor in het Brabantse Etten-Leur

Toekomst

Verheijen hoopt in de toekomst verder te groeien naar een stabiele en sterke franchiseformule. Daarnaast hoopt hij, ook bij grote groei, het persoonlijk contact met zijn franchisenemers te bewaren. “Een rijschoolhouder zei ooit eens tegen mij: ‘Ik hoop niet dat jullie een makelaarskantoor zijn. Dat ik jou mijn huis laat verkopen, en ik je vervolgens nooit meer zie.’ En dat is inderdaad precies waar wij ook voor willen waken. We moeten juist in persoonlijk contact blijven met elkaar, want dan weet je altijd hoe het écht gaat. Je moet namelijk op elkaar kunnen vertrouwen om verder te groeien.”

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DriveYOU: ‘Als franchisenemer moet je heel wat in je mars hebben’ | RijschoolPro
DriveYOU: ‘Er zijn meer aanvragen dan beschikbare instructeurs’
portret van een ondernemer

DriveYOU: ‘Als franchisenemer moet je heel wat in je mars hebben’

"Naast het geven van rijlessen, moet je als franchisenemer ook verstand hebben van ondernemen" Foto's: RijschoolPro/Else van Andel

Vrijwel alle bedrijven hebben te maken met personeelstekort, zo ook franchiseorganisatie DriveYOU. Maar dat mag geen effect hebben op de kwaliteit, vindt DriveYOU-directeur Ivo Verheijen. “Je moet op elkaar kunnen vertrouwen om verder te groeien.” 

Verheijen startte zijn carrière binnen de rijschoolbranche twaalf jaar geleden als rijinstructeur. Al snel merkte hij dat het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan en gooide hij het roer om. In 2020 neemt hij DriveYOU over, waar zich binnen een paar jaar dertig franchisenemers bij aansloten. Nu het tijd is om nog verder te groeien, is het bedrijf op zoek naar geschikte instructeurs. En dat is nog niet zo makkelijk.

“Er zijn op dit moment meer aanvragen voor rijbewijzen dan dat ik instructeurs beschikbaar heb. Maar ons aannamebeleid is streng om de kwaliteit te behouden. Je moet als franchisenemer namelijk wel wat in je mars hebben. Naast het geven van rijlessen, moet je ook verstand hebben van ondernemen”, licht Verheijen toe. “Als dat je ligt, heeft het veel voordelen om binnen een franchiseorganisatie aan de slag te gaan. Je hebt namelijk vastigheid, een aantrekkelijk financieel plaatje en altijd voldoende leerlingen. En dat binnen de vrijheid van het ondernemen.”

Voordelen

“Wij zijn misschien iets kritischer in ons aannamebeleid, maar als mensen zich eenmaal bij ons aansluiten, hebben we een heleboel dingen goed voor hen geregeld”, vervolgt Verheijen. Zo kunnen geïnteresseerden de opleiding tot instructeur volledig gratis bij hem volgen. Maar ook de vijfjaarlijkse WRM-bijscholingen worden volledig voor hun franchisenemers vergoed.

“Op die manier geven we ook aspirant-instructeurs, die zelf niet de financiële middelen hebben, een kans om als rijinstructeur aan de slag te gaan. Maar we willen wel zeker weten dat iemand serieus bezig is met zijn vak. Daarom kijken we tijdens de opleiding en de stageperiode naar een heleboel factoren. Wie is deze persoon? Komt hij altijd opdagen? Heeft hij altijd zijn huiswerk gemaakt? Hoe denkt de docent over zijn ontwikkeling? Allemaal om ervoor te zorgen dat de leerlingen uiteindelijk niet de dupe worden van bepaalde zaken.”

Tekst gaat verder onder de foto.

De visie van DriveYOU komt goed naar voren op hun kantoor in het Brabantse Etten-Leur

Toekomst

Verheijen hoopt in de toekomst verder te groeien naar een stabiele en sterke franchiseformule. Daarnaast hoopt hij, ook bij grote groei, het persoonlijk contact met zijn franchisenemers te bewaren. “Een rijschoolhouder zei ooit eens tegen mij: ‘Ik hoop niet dat jullie een makelaarskantoor zijn. Dat ik jou mijn huis laat verkopen, en ik je vervolgens nooit meer zie.’ En dat is inderdaad precies waar wij ook voor willen waken. We moeten juist in persoonlijk contact blijven met elkaar, want dan weet je altijd hoe het écht gaat. Je moet namelijk op elkaar kunnen vertrouwen om verder te groeien.”

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.