Den Haag

Commentaar: Een sterke lobby dient de hele rijschoolbranche

Den Haag

Met de samenwerking tussen VRB en SRB presenteert de rijschoolbranche zich steeds meer als een professionele sector. Waar voorheen veel rijschoolhouders slechts voor eigen parochie preekten, zien de brancheverenigingen nu in dat ze samen sterk staan. Zo kan het belang voor de hele rijschoolbranche veel beter behartigd worden.

De noodzaak tot een sterke stem in bestuurlijk Den Haag werd het afgelopen jaar pijnlijk duidelijk. Waar vrijwel alle rijschoolhouders moord en brand schreeuwden over de invoering van de kilometerheffing, kon alleen de val van het kabinet hen helpen.

VRB en SRB hebben nu in één klap ruim 1500 leden, dat maakt de club tot de grootste in de rijschoolbranche. Waar voorheen vooral de Bovag werd gezien als vertegenwoordiging van deze sector, mag de VRB nu ook overal aanschuiven. Of het nu gaat om kilometerheffing WRM-bijscholing, CBR-examens,btw-tarieven of subsidies aan werklozen die een rijschool beginnen.

Meer dan de helft van alle rijscholen is nu bij een vertegenwoordiging aangesloten. Zo wordt ook de overheid gedwongen de rijschoolbranche steeds serieuzer te nemen. Een sterke brancheorganisatie is niet alleen de enige manier om rotte appels in de branche te signaleren en aan te pakken, maar ook om het ondernemersklimaat te verbeteren. Daartoe is volledige openheid over de gesprekken en standpunten naar de leden toe wel noodzakelijk.

Er vallen immers nog vele slagen te winnen voor de rijschoolwereld. Denk maar aan een eventuele invoering van verplichte bijscholing. Of meebeslissen over de definitieve voorwaarden Begeleid Rijden, zodat die maatregel voor de rijscholen gunstig uitpakt. Een sterke door de hele branche gesteunde lobby kan in ons bestuurlijk systeem veel teweeg brengen. Van hem wordt namelijk niet alleen verwacht dat hij voor eigen parochie preekt, maar ook dat hij weet wat goed is voor iedereen.

Bart Pals

Lees ook: SRB en VRB starten intensieve samenwerking op

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Commentaar: Een sterke lobby dient de hele rijschoolbranche”

frits|14.05.10|18:53

geachte belanghebbende,

mij valt steeds op dat er van alles aan de hand en in beweging is in de rij wereld………

maar waar het om gaat……..word niks of weinig voor ondernomen sterker nog….ik ben werkzaam voor een grote verkeersschool in nederland en heb met collega’s stappen ondernomen om bijvoorbeld een CAO voor rij-instructeurs landelijk te regelen, en dit soort zaken komen nooit voor in jullie forums vreemd? immers de mensen die dagelijks hun leven riskeren (als of dit de normaalste zaak is van de wereld in deze branche) worden niet
gezien of gehoord.met andere woorden kunnen er ook wat concrete afspraken voor deze mensen besproken worden of zijn deze bonden samen bij elkaar zo sterk,dat ze eigenlijk zo klein zijn
dat ze niks voorstellen voor deze branche?

vriendelijke groet,

rij-instructeur uit Eindhoven.

Joan Blaas|18.05.10|19:50

Beste Frits,

Bedankt voor je reactie. Wij zouden graag meer van jouw initiatief willen vernemen en willen je vragen om contact op te nemen met onze redactie.

Bedankt,

corrytjuh|10.06.10|18:24

Hallo,
Ik ben speciaal lid geworden van het CNV omdat die een afdeling voor instructeurs willen opzetten, hier zijn ze al jaren mee bezig, ik heb ook al dankbaar gebruik van ze gemaakt.

Bij mij worden de zgn. “min”-uren gewoon doorbetaald en ik hoef ze ook niet in te halen middels overuren zoals veel collega’s (bij heel grote rijscholen, zelfs de oud-voorzitter van de Bovag heeft die regel!!) zij hebben een zgn nul-uren contract binnen hun contract.

Ik had contact opgenomen met CNV en kreeg binnen 2 dagen antwoord dat in het Burgelijk Wetboek wordt gesproken van WERKGEVERSRISICO. Na een half jaar soebatten met mijn werkgever hebben ze toegegeven.
Tot mijn verbazing heeft bijna iedereen in loondienst (tenminste die ik gesproken heb) de regel : geen werk, geen geld of inhalen met overuren.
Dus CAO hard nodig!!!
Er zijn tot nu toe bij mijn weten alleen bonden voor de rijschoolhouders maar nooit voor het personeel, mocht je een vraag hebben en die naar de bond sturen (FAM of wie dan ook) dan hebben ze nog niet eens het fatsoen om je antwoord te geven, je hoort helemaal niets.

Ik hoop dan ook van harte dat dit een keer lukt, ik draai nu 30 jaar mee en alles is nog net zo als 30 jaar geleden, alleen verdiend iedereen meer dan wij vandaar dat we zoveel uren moeten maken willen we een normaal loon hebben.

Succes en hoop van jullie te horen dat de CAO en contracten enz door komen.
rij-instructeur in Gorinchem

nico|13.06.10|17:08

Halo Frits

Zolang er instructeur`s zijn in loondienst en geen lid zijn van een bond is het moeilijk om een cao te kunnen opzetten, er zijn plusminus 7.000 instructeur`s waarvan (ca.) de helft in loondienst, en daarvan er zijn een paar handen vol lid van een bond.
Het CNV probeerd al jare een CAO op te zetten voor die instructeur`s maar dat gaat ook niet zo makkelijk als vele denken, maar als je intresse heb kan je naar WWW. CNV Bedrijvenbond Rijscholen gaan dan kan je alles zien wat het CNV voor de instrcteur`s doet en waarmee ze bezig zijn de kader groep vergaderd vier keer in het jaar en zijn ook geintreseerd in de iedeen van andere dus kijk even en bel het CNV anders een keer.
groetjes Nico.
een van de kaderleden.

nico|13.06.10|17:24

kijk eens bij het CNV zei zijn al jare bezig voor een CAO.
www. CNV Bedrijvenbond Rijscholen

Frans|16.01.12|19:17

Ik heb het vermoeden dat de groep instucteurs in loondienst niet interessant genoeg voor de bond is om zich hard te maken voor een CAO. De meeste instructeurs zijn niet eens op de hoogte dat het CNV hun belangen zou kunnen behartigen. De bond zou veel actiever moeten zijn om potentiele leden te benaderen. Een simpel A4tje bij de CBR examencentra met de oproep lid te worden is toch niet zo moeilijk? Waarom valt deze beroepsgroep onder de afdeling metaal i.p.v. onderwijs?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.