CBR, kantoor

Problemen CBR veroorzaakt door collectief falen

CBR, kantoor

COMMENTAAR – Als er niets verandert binnen het CBR, is de organisatie binnen een paar jaar failliet, zo is de harde conclusie van het onderzoek Twynstra & Gudde. Er is sprake van collectief falen. De nieuwe directie van het CBR vindt terecht dat de overheidsorganisatie nu moet gaan staan voor openheid, transparantie en overleg.

Drie grote problemen moeten daartoe aangepakt worden: De financiën (pensioenen), manier van werken (ICT en management), maar nog veel belangrijker voor rijscholen: de bedrijfscultuur.

Pensioen

Het is een collectief falen van de directies, Raad van Toezicht, Ondermingsraad, vakbonden, ministerie én de Tweede Kamer dat zo’n 800 van de 1200 CBR-werknemers een riante eindloonregeling genieten. Hierbij ontvangen ze een pensioen gebaseerd op de hoogte van het laatstverdiende salaris. Het is ze gegund uiteraard, maar onbetaalbaar in een organisatie waarbij personeelskosten de grootste kostenpost is.

De pensioenproblematiek is een financiële molensteen om de nek van het CBR. Want met zo’n model moet bij iedere loonsverhoging een flinke zak geld in de pensioenpot bijgestort worden, wat CAO-onderhandelingen fors bemoeilijkt.

De voorgaande directies hebben, ondanks hun riante beloningen en onkostenvergoedingen, duidelijk gefaald bij het financiële beleid. Zij hebben een permanente bestuurscrisis veroorzaakt en waren daardoor niet in staat voldoende in te spelen op alle signalen en (rode) cijfers.

ICT

Ondanks forse investeringen heeft automatisering bij het CBR onvoldoende geleid tot een werkwijze die efficiënt genoeg is om de klant tevreden te stellen. Dat zorgt voor een enorme verspilling aan capaciteit en lange wachttijden voor medische herkeuringen bij de divisie Rijgeschiktheid.

Gelukkig voor de rijschoolbranche heeft dat weinig invloed gehad op de examinering. Daar is het CBR de afgelopen jaren juist voortvarend te werk gegaan. Niet alleen als het gaat om efficiënter werken, maar ook door voortdurend constructief te overleggen met de betrokken partijen. Vandaar de positieve uitkomst van het REBEL-ondezoek over de reserveringstermijnen categorie B.

Bedrijfscultuur

De van oudsher gesloten organisatie heeft onlangs een zogenaamde ‘klokkenluidersregeling’  ingesteld. Werknemers die misstanden signaleren kunnen dit anoniem melden bij een vertrouwenspersoon. Vervolgens worden de aantijgingen door een externe (onafhankelijke) partij onderzocht.

Het CBR wil een ‘open’ organisatie worden die nadrukkelijk de dialoog zoekt met betrokken partijen. Dat is iets waar deze monopolist in het verleden niet altijd in heeft uitgeblonken. En waar de Tweede Kamer vaak alleen oog heeft voor een financieel failliet, is een dergelijk moreel failliet net zo destructief.

Gelukkig wordt de nieuwe directie van het CBR, bestaande uit Susi Zijderveld en René Verstraaten, positief gewaardeerd door de brancheorganisaties Bovag, VRB en FAM. Dit biedt hoop op een goede samenwerking tussen CBR en de hele rijschoolbranche. En daar is iedereen bij gebaat.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Bart Pals

33 reacties op “Problemen CBR veroorzaakt door collectief falen”

Rommers|03.02.11|11:26

Meschien krijgen we dan wel meer instellingen waar we examen kunnen doen dan alleen het cbr. want het is toch belachelijk dan het cbr de diens uit maak

Paul|03.02.11|11:40

Het mag dan geen invloed hebben gehad op de examinering. De prijs van een examen zou wel vele malen lager kunnen als het CBR als een normaal bedrijf georganiseerd zou zijn. De exorbitante salarissen van de voormalige directies, het graaigedrag (onkosten) en de belachelijke regelingen voor personeel hebben ervoor gezorgd dat de examens erg duur zijn en dat de service verschrikkelijk is. Monopolie opheffen is de enige manier.

Henk|03.02.11|12:23

Concurrentie op basis van verkjeersveiligheid is voor de verkeersveiligheid niet verstandig. Een goed en open functioneren van het CBR wel. Examinatoren doen gewoon hun werk goed. Zijn bereidwillig en lossen je problemen op. In Noord Nederland ziijn we heel tevreden met de examinatoren en hun instelling. Uitzonderingen zijn er altijd. Kijk maar naar de chaos wat zich rijschool noemt. Hoeveel slechte rijscholen zijn er wel niet.
CBR succes en maak er wat van.

jos peters|03.02.11|12:33

Ben het met de vorige spreker eens, het is al jaren een ongeorganiseerde pouinhoop bij het CBR dankzij de toezichthouders.
Graaien graaien en zakken vullen over de ruggen van anderen omdat men weet dat je nergens anders terecht kunt.
Een syndicaat meer is het niet. Maar we hebben het collectief goed gevonden. Iedereen wil vriendje zijn met deze graaiers. De politiek heeft hier dapper aan meegewerkt.
Bah, xllal

jos peters|03.02.11|12:40

Ik gaf al eerder aan dat ik vind dat het een syndicaat is, graaien en nog eens graaien mede door de z.g. raad van toezicht.
Waar hebben zij toezicht op gehouden? Of zijn er meer die hiet “wijzer”van geworden zijn.
Uiteindelijk hebben ook de rijschoolhouders dit getolereerd dus hebben we gekregen waar we zelf om hebben gevraagd. Dit was 30 jaar geleden al zo en over 30 jaar nog steeds. Vooral vriendjes blijven en naar de mond praten. Wat een onzin, en maar slijmen, BAH.

Anthon|03.02.11|12:40

Ook de rijscholen branche staan onder zware economische druk. Bij examinering is transparantie heel belangrijk.
Als er dan een discussie is, behandel dan deze gezamenlijk in harmonie niet als een macht instelling met hoor en wederhoor in een voor beide partijen harmonische uitkomst.
Dat geeft de toekomst deugt.
Omdat zo te houden is een tweede instituut heel belangrijk, om de monopoly weg te houden.
En deze fouten als ego, macht en geld, in de toekomst uit te bannen.

willy|03.02.11|12:47

Wat betreft de inzet van de examinatoren heeft Henk volledig gelijk. Zij hebben ondanks alle negatieve zaken die speelden gewoon hun werk gedaan en meer zelfs. Ze waren bereid om over te werken en verlof in te leveren.
De opmerking van Jos is geheel niet terecht. De rijschoolwereld heeft langs alles moeten slikken, maar liet dit ook toe. De verdeeldheid in de rijschool wereld zorgde er voor dat dit alles kon gebeuren. Samen kunnen we zaken oplossen, alleen krijgen we geen poot aan de grond.

jos peters|03.02.11|13:00

Ga maar eens met 100 lesauto’s op het binnenhof staan 1 week lang elke ochtend. Moet een s zien hoe snel er gereageerd wordt. Droom lekker verder, dit deden wij al jaaaaaren, het wordt tijd om te stoppen met denken voor het CBR daar worden zij voor betaald en hoe!!
Gewoon een tweede organisatie ernaast. Moet je eens kijken hoe snel de cultuur veranderd wordt.
Een fijne dag.

Jan|03.02.11|13:19

@Henk je zegt concurentie op basis van verkeersveiligheid is niet verstandig. Daar kan ik het mee eens zijn. Maar dat sluit niet uit dat er geen tweede exameninstituut kan komen.
Dit zal de macht bij het CBR weghalen en laat een onafhankelijke instelling de kwaliteit van deze instituten bewaken. Levert men geen goede kwaliteit af, dan zullen er sancties volgen.
Dit zal alleen maar gezond zijn men zal dan bereid zijn meer service te verlenen en mee te denken.

Jan|03.02.11|13:29

Ik hoor heel veel onvrede over het CBR natuurlijk is dat waar, maar er zijn ook heel veel examinatoren die wel van goede wil zijn en wel met je mee willen denken.
Maar er zijn een aantal die je zo achter het behang zou plakken. Ik hoef geen voorbeelden te noemen die kennen we allemaal wel. Wat we moeten doen is ons allemaal organiseren.
Maar dan wel bij een organisatie die achter ONZE belangen staan en doen wat WIJ willen!
De VRB zou hun doeleinden in dit opzicht bij moeten stellen.

johan|03.02.11|13:33

Triest toch dat er nu nog steeds collega’s, en belangenorganisaties zijn die ondanks het onderzoek van Twijnstra & Gudde, nog steeds blijven geloven in het CBR.
Wanneer gaan de ogen open, dames en heren. Het is uiteraard niet allemaal fout wat het CBR doet, maar we hebben de afgelopen jaren meerdere keren een andere directie gehad, die er voor de organisatie niets van gebakken hebben als zich alleen maar verrijkt hebben met gouden handdrukken, dus eigen zakkenvullen.
Pssttt wordt wakker!!!

jan|03.02.11|13:37

Van mij mag er ook een tweede organisatie bij komen waar je examens af kunt laten nemen,zullen ze heel wat klantvriendelijker worden denk ik!

frits philips|03.02.11|14:32

ja ja,

jarenlang iedereen links laten liggen, en nu staan ze open voor iedereen.
ik zou zeggen wie zich verbrand ,,moet op de blaren zitten!!

gewoon concurrentie erbij!

cornelius|03.02.11|16:11

Monopoly positie’s zijn nooit goed
Onderlinge verschillen geven wrevel. b.v.
De een eindpensioen de ander midden pensieoen. Vakbonds premie betaald CBR (raar)
De een meer verlofdagen dan de ander. Zou er niet in de avonduren examens kunnen worden adgenomen. Dat zou prettig zijn voor de kandidaten.
Verstandhouding rijschool/examinator is goed . maar blijft dit? als ongenoegen zijn intreden doet

WvE|03.02.11|16:16

Hopelijk veranderd ook de houding tegen de klant bij vrijspraak op alle fronten inzake een vermeende verkeersovertreding en gaat het CBR niet door met klantje pesten door toch een EMG maatregel op te leggen. Serieus luisteren naar alle partijen zou het CBR een hoop kosten schelen omdat ze op basis van hun fouten nu alle proces- en onkosten moeten betalen. Het zou voor het CBR ook een hoop arbeidskosten uitsparen. Het beeld over het CBR zou ook veel positiever worden.
It’s time to change!!!

Gerda|03.02.11|16:30

Een tweede instelling is geen oplossing. Wanneer meerdere instellingen onderling moeten concurreren krijg je grote problemen met de verkeersveiligheid. Want om een goede positie en klanten te houden zullen ze leerlingen sneller laten slagen. Of ze het verdienen of niet. Maar het CBR is op vele fronten voor verbetering vatbaar. Ik hoop dat ze uit de financiele problemen zullen komen en het lef hebben samen met de rijschoolwereld voor een beter en socialer CBR zullen zorgen.

René Kwast|03.02.11|17:04

“We” lijken wel leerlingen: altijd de schuld naar een ander schuiven. Laten we om te beginnen met de héle rijschoolwereld de lesprijs naar 93.15 euro per uur brengen. ’s Kijken wat we daar voor pensioenregeling voor kunnen treffen.

jos peters|03.02.11|20:19

Met het commentaar van Gerda is precies omschreven waar we het hardste tegen moeten vechten. Mede dankzei deze opvattingen kon en kan het CBR precies doen wat ze willen.
Nooit geweten dat de verkeersveiligheid hier mee te maken had. Wat een onzin!!
Pas op het einde van het jaar heeft Gerda feest, nl. onnozele kinderen.
Ik stop met commentaar iedereen geluk. Groetjes Jos

anko|03.02.11|20:59

wat is er mis met sneller slagen ??
ik ben zelf al twee jaart aan het lessen en nog steeds geen rijbewijs terwijl ik de hele dag in een auto zo’n 10 tot 12 uur op de weg zit en dan zou ik als man van 50 jaar niet kunnen motorrijden terwijl ik daar inmiddel al meer dan 5000 euro aan lesgeld in heb zitten, maar omdat een examinator en een instructeur willen dat je alles doet zoals zij het willen kun je niet slagen
IK BEN VLAK VOOR EEN TWEEDE INSTANTIE DIE HET OOK VAN EEN ANDERE KANT BEKIJKEN.

frits philips|04.02.11|15:57

Beste Janko,

doe dan gewoon wat ze van je vragen,in dicussie gaan met deze mensen heeft geen zin.
verder wil het niet zeggen als iemand 60 uur heeft gereden beter rijd dan iemand die 30 uur heeft gereden.En die tweede instantie zal jou ook niet laten slagen….want zei zijn immers ook
bezig met op niveau examineren.uiteindelijk slaag je maar een keer,en al die andere keren zak je! hou je haaks en geef niet op beste man.
afz. rij instructeur uit eindhoven.

Jan|04.02.11|19:42

Beste Anko ik proef hier enige rancune richting instructeur en examinator. Maar is deze terecht? Je moet inderdaad datgene doen wat jouw instructeur je leert. Hij heeft ervaring is er voor opgeleid en het is vrij arrogant te denken dat jij het beter weet. Je instructeur weet exact wat de exameneisen zijn en wil je daar niet aan voldoen, dan zal je nooit slagen, zowel bij het CBR niet als bij een andere organisatie. Ik zou zeggen stel je eens wat volgzamer op en doe wat je geleerd wordt, Succes.

anko|04.02.11|20:11

ik denk dat het voor mijn eigen gemoedsrust veel beter is om er maar mee te stoppen want als je twee dagen voor je moet lesrijden al bijna niet kunt slapen odat je het toch niet goed kunt doen,is het niet verstandiger om dan alles maar te accepteren en te stoppen??

Ramdhan|04.02.11|20:29

Wie is er aansprakelijk voor als tijdens rij-examen voor cat. B door rood gereden wordt en nog gefitst. Raad het maar de eigenaar van de Les auto betaald, want CBR steekt CBR steekt de middel op. Volgens CBR moest de kandidaat remmen en die heeft niet gedaan, dus zijn fout.. En voor die fout is hij ook nog gezakt. . Mischien is het ook nodig dat examinatoren ook eens de wetten moeten gaan leren. Ik heb zelf brief op brief gestuurt, totdat ik moet ophouden. want CBR kan mij ook bedrijf ook nekken

Jan|04.02.11|22:42

Anko of je beter kan stoppen, moet je zelf uitmaken. Je kan natuurlijk eens een kijkje nemen bij een andere rijschool die goed aangeschreven staat en vraag daar een soort proefexamen aan. Dat is gewoon een rijles, dus er hangt niets van af en kijk hoe je dat proefexamen maakt. Is dat ook belabberd omdat je het gewoon niet in de vingers hebt zullen ze je dat vertellen, doe je dingen fout omdat je het nooit van je instructeur geleerd hebt, weet je ook waar de oorzaak mogelijkerwijs ligt.

Iwan|04.02.11|23:21

Ramdhan, in een min of meer identiek geval heb ik mijn rechtsbijstand advocaat de zaak laten behandelen. De examinator ontkende het feit glashard, en de CBR-advocaat bedreigde mij met een proces wegen poging tot oplichting. Snel de zaak stil gelegd want je moet toch “vriendjes” proberen te blijven, want anders weet je wel hoe het je zal vergaan. Over monopolie positie gesproken !! Een tweede “CBR” er bij, dan gaat deze arrogante houding jegens de klant er snel af.

roelof|05.02.11|00:31

Het cbr heeft misschien de zaakjes niet goed voorelkaar, maar waar zijn onze belangenvereningen dan?? Wij als rij-instructeurs hangen misschien zo wel als los zand aan elkaar, de meeste van ons zijn wel aangesloten bij een belangenvereniging. Dat zijn de oren en ogen voor onze belangen. Wij betalen veel aan die organisaties, dus mogen we van hun ook een inzet verwachten. Zij zijn de partners van het cbr en moeten veel voor ons kunnen doen. Als rij-school kan je niet op de deur kloppen.

roelof|05.02.11|00:36

Ook de meeste examinatoren zijn het niet met het beleid eens, maar kunnen en mogen niks zeggen. Hiermee verliezen ze hun baan. Wij als rijschool houders moeten een beroepsgroep worden wat ondersteund wordt door wettelijke regels. Dit voorkomt de onevenredige prijsverschillen in de branche. Een landelijk CAO is een eerste vereiste. Daarop kunnen de partners evenredig met elkaar in gesprek zonder dat vliegen vangen een hobby blijft. Tenslotte zijn WIJ degene die het CBR in leven houdt.

nico|05.02.11|09:44

roelof
je heb wel gelijk en vooral met de laatste regel (Tenslotte zijn WIJ degene die het CBR in leven houdt) iedereen weet dat ook de examinatoren het niet altijd eens zijn met het beleid wat er gevoerd is ook zei wilde het anders maar konden niets doen.
daarom wil ik zelf het nieuwe bestuur eerst een kans geven.

Jan|05.02.11|10:05

Ramdhan je hebt helemaal gelijk er zijn veel dingen waar het CBR de vingers voor terug trekt, eenzijdig de voorwaarden opgestelt. Volgens mij is dat bij wet zelfs verboden, kan de VRB daar niet eens naar kijken? Of de Bovag?

Anthon|05.02.11|17:06

Toe ik de vraag stelde aan de BOVAG van een CAO was het een gevoelige plek en kon er niks mee gedaan worden. De grote rijscholen wilde het zo houden vanwege de Concurrentie en zaten in het bestuur.
Zo zie je maar weer belangen verstrengelingen alom zelfs bij de BOVAG.
Laat staan bij het CBR die als alleen heerser alles naar zich toe haalt zoals luchtvaart, scheepsvaart, RIS, etc.
IK ben er maar mee gestopt, om dat alles te betalen hield ik niks meer over.
En de grote jongens alles innen.

Jan|07.02.11|14:18

Het is natuurlijk een vreemde zaak als Boudewijn Bruinsma eigenaar van een van de grootste rijscholen in het land met heel veel instructeurs voorzitter is (ondertussen is het was) van de Bovag afd. rijscholen. Ik heb diverse gesprekken met dit heerschap mogen hebben. Dan begrijp je gelijk dat een goede CAO onder zijn bestuur nooit ter sprake kon komen. Hij zou dan in eigen vlees snijden en hiermede deed hij de hele rijschoolbranch te kort. Goed gedaan Bovag! Hier hebben we wat aan. Geen lid meer

nico|07.02.11|17:51

Anthon / Jan en alle andere mensen.
het is heel moeilijk om de monopolie van de bovag te kunnen doorprikken maar door er al over schrijven worden ze misschien wakker.
voor zover ik weet is er tot nu toe een bond die met vrb probeert om een cao voor de rijscholen en instructeurs tot stand te brengen ik zelf kijk geregeld bij de CNV afd. rijscholen zei hebben ook een concept arbeid overeenkomst die nuttig kan zijn voor de nieuwe instructeurs.

Jan|07.02.11|23:03

Ik denk dat ander werk zoeken niet altijd de oplossing is. Maak de branche gezond. Een goede bond voor rijscholen die doet wat de rijschoolbranche wil, desnoods een nieuwe bond. Ik het het idee dat de VRB op het oude spoor nieuwe ideeën probeert te lanceren. Wat denken jullie van een nieuw spoor aanleggen en daar op gaan rijden? Wat er nu gebeurd is rommelen in de marge en zal niet veel verbetring tot stand brengen. We moeten iets heel nieuws opzetten, nieuwe bond, nieuwe idealen, nieuw CBR!!!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.