Geen plaats voor rijscholen in Bovag-CAO Motorvoertuigen
BUNNIK – De sector Rijscholen wordt niet opgenomen in de Bovag-CAO voor Motorvoertuig- en Tweewielerbedrijven. Wel gaat Bovag Rijscholen binnen een jaar schriftelijke afspraken maken met de vakbonden hoe de structuur in de rijschoolbranche geprofessionaliseerd kan worden.
“Wij zien niets in een CAO voor de Rijschoolbranche omdat die afspraken maar voor een klein deel van de rijinstructeurs zouden gelden”, licht Bovag-woordvoerder Paul de Waal toe.
Rijinstructeur in loondienst
In de rijschoolbranche werkt een aantal bedrijven met rijinstructeurs in loondienst. Maar er zijn zeker zoveel bedrijven die via een franchise-constructie werken of met zzp-ers. “Omdat de CAO-afspraken niet voor de rest gelden, is de kans aanwezig dat de bedrijven die onder de CAO vallen een concurrentie-nádeel krijgen in plaats van een –voordeel”, zegt De Waal.
“Wat we nu hebben afgesproken is dat we met vakbonden gaan overleggen over bestaande afspraken die wij al hebben met bijvoorbeeld de Belastingdienst en UWV. Tevens gaan we onze eigen voorbeelddocumenten op het gebied van arbeidsrecht bespreken met de vakbonden. Mogelijk kunnen we gezamenlijk tot een voorbeeld-arbeidsovereenkomst komen voor de branche.”
Rijscholen
Vakbond CNV Vakmensen wilde de sector Rijscholen van de Bovag onderbrengen in de CAO Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven. Dit omdat ‘de groep rijinstructeurs en werknemers in loondienst bij rijscholen in toenemende mate worden geconfronteerd met ontoelaatbare druk op de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden’, vindt de vakbond.
In het principe-akkoord CAO Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven, die overigens nog goedgekeurd moet worden door het Bovag-hoofdbestuur, is de volgende passage opgenomen:
11.2 Rijscholen
Alhoewel Rijscholen niet onder de CAO vallen- of gaan vallen-, is BOVAG bereid in overleg te treden met de vakbonden over het professionaliseren van de structuur in de rijschoolbranche. Bestaande middelen zoals de voorbeeld arbeidsovereenkomsten, de afspraak met de belastingdienst over franchise-nemers en de afspraak met het UWV zullen hierbij worden meegenomen. Dit overleg zal binnen een jaar tot schriftelijke afspraken leiden.
Bart Pals
Lees ook: CNV wil rijschoolbranche onderbrengen in Bovag-CAO
Wellicht dat een andere belangen behartiger ook een rol moet spelen?
Wat als het op de bovag aan moet komen heb ik er in ieder geval geen vertrouwen in.
Hoe komt men aan de sanctie ? of aan het overschot van rijinstructeurs.
Bovag aandeel hier in? Nee bedankt!
@ WJ
VOLGENS MIJ IS DE KAR VLOT GETROKKEN EN STAAT HIJ OP DE HELLING, met andere woorden er word nu wel met het CNV gepraat over hoe het anders zou moeten of kunnen ik hoop maar dat dit een begin is naar een CAO voor de hele rijschool wereld en dan bedoel ik ook de zzp èrs rijschoolhouders en instructeurs.
Laat ze dan gelijk ook eens nadenken waarom er zoveel zzp-ers zijn.
Heb voor ik begon als zzp-er in loondienst gewerkt en om nou te zeggen dat dat een pretje was.
Kan die club zich niet helemaal terugtrekken uit de rijschoolwereld. Wel aanschuiven bij de onderhandelingen van de WRM waar ze NIETS te zoeken hebben en nu niet willen meewerken aan een CAO. Dit omdat er veel ZZP-ers werken. O dan kunnen we de CAO in de kleinmetaal, bouw, weg en waterbouw enz. ook wel afschaffen. Weer komt de BOvag met zichzelf in conflict omdat ze te veel petten op willen hebben. Rijscholen die lid zijn van die club doen dat toch alleen maar voor dat schildje.
@ John,
Zolande de Bovag nog veel geld uit de rijschoolwereld kan trekken zullen ze zich nog volledig in blijven zetten. ( sowieso voor de opleidingsinsttuten). Zoals iedereen weet is het een grote club van belangenverstrengeling en geldgraaierij.
Waarom geeft men anders een schildje aan rijscholen die erg slecht presteren? Alleen daaraan merk je al dat het alleen maar om het geld gaat, en dat de verkeersveiligheid ze totaal niet aan het hart gaat. Anders was de WRM er ook niet zo gekomen.
29.05.11 | 10:49 | Bert
@ John,
Waarom geeft men anders een schildje aan rijscholen die erg slecht presteren?
Dat het om het geld gaat is wel duidelijk. Maar dat ze naar buiten uitstralen dat Bovag rijscholen “kwaliteitsrijscholen” zijn is gewoon belachelijk. Eis is dat men over meerdere jaren een gemiddeld slagingspercentage van 25 % moet hebben. Aan deze eis voldoet 99 % van de rijscholen. Dan wordt het lidmaatschap laagdrempelig waarmee dat het om het geld gaat weer bewezen is.
Ach ze hebben nog steeds geen reactie gegeven op al hun gedraai. Dus eigenlijk geven ze gewoon toe dat ze maar 1 belang hebben. En dat is de eigen portemonnee
Doodzwijgen zegt inderdaad genoeg. Maar goed, de meeste leden blijven toch wel betalen, dus waar zou de BOVAG zich druk over moeten maken?
Je zou dit soort geld wolven eens flink onder druk moeten zetten, zodat ze zich eindelijk eens in gaan zetten, voor de rijscholen branche, nu is het alleen maar geld klopperij en vriendjes politiek( de opleidingsinstituten).
Waarom zegt niet iedereen die lid is van de BOVAG voor 1 jaar zijn lidmaatschap op.
Dat gaat de BOVAG zoveel geld kosten, kijken of ze dan bereid zijn om wat te doen voor hun geld???
Jolanda
Het heeft er weer de schijn van dat BOvag er vooral is voor de belangen van de ondernemers, maar niet voor de werknemers. Er zijn zat werknemers in loondienst. Omdat er geen CAO is moeten deze werknemers zélf voor hun pensioen zorgen, want dat is er niet. Als ze ziek zijn kost het hun geld, want dit is ook niet of slecht geregeld. Zo zijn er nog genoeg zaken die niet of slecht geregeld zijn. Een CAO kost de ondernemer geld, dus die zal er, als het aan de werkgevers ligt, niet komen, helaas.
Daarom word lid van het CNV zij willen en een CAO en meepraten over het huidige WRM en zijn wel in belang van de instructeurs bezig, samen staan we sterker dan wanneer maar een handjevol instructeurs lid zijn. Er wordt op de andere sites ook genoeg gediscussieerd en het CNV wordt herhaaldelijk genoemd.
Ik begrijp niet dat er nog rijscholen zijn die hun goede geld geven aan de BOVAG.
Waarom zijn jullie lid????????
Ze doen niets voor jullie, maar jullie geven ze wel bestaansrecht door te betalen.
Ik kan mijn geld wel beter gebruiken…
Het is niet verplicht lid te zijn hoor….
Zonder gaat bij ons al jaren prima!
01.06.11 | 12:02 | jet
Ik begrijp niet dat er nog rijscholen zijn die hun goede geld geven aan de BOVAG.
Waarom zijn jullie lid????????
Rijscholen worden lid omdat dat “betrouwbaar” staat naar de klant toe. Een andere reden kan ik niet verzinnen. Ik heb ooit wel eens een kassa reportage gezien waar gewone garage’s en Bovaggarage’s met de verborgen camera met elkaar vergeleken werden. De Bovaggarage’s waren allemaal wel duurder maar de gewone garage’s waren beter.
Het “staat niet alleen goed op je website” BOVAG lid, mensen denken ook dat het een garantie is, maar naar mijn idee is het alleen maar reclame voor de naam BOVAG, en verder helemaal niks.
Je moet je aansluiten bij het VBR, die maakt ook reclame maar dan voor de rijschoolbranche, en dat is toch wat we willen als rij- instructeurs????
Krachten bundelen, en een organisatie die er voor jou is.
Jolanda
Het zou mooie actie zijn als iedere Bovag rijschool voor 10 juni aanstaande zijn/haar lidmaatschap onder voorbehoud opzegt! Op 10 juni vind er overleg plaats over de sanctie bij het begeleid rijden! Eerst was de Bovag voorstander nu tegenstander! Gaat de sanctie er NIET af dan is het opzeggen definitief! De Bovag heeft dan een kleine 1000 reden om zich eens in te zetten voor haar leden!!!
Helaas zal het afzeggen wel niet gebeuren!
Als rijschoolhouder met instructeurs in loondienst kan ik zeggen dat ik ondanks dat ik werkgever ben veel zou zien in een cao voor de werknemers. Het schept eerlijkheid en duidelijkheid waardoor ook de lesprijzen in Nederland op een goed niveau kunnen komen.
Ik zou graag zien dat doordoor ook de ZZP’ers over zullen stappen tot het werken in loondienst. Als de arbeisvoorwaarden goed zijn zou daar toch geen bezwaar op moeten zijn.
Verder is het natuurlijk één groot kip en het ei verhaal.
Stage:
Moet verplicht blijven.Verkeersscholen gekwalificeerd .Instroomreguleren.Onderzoek eerst de markt.(laat je niet misleiden) Op de markt is een gulden een daalder waard! En kijk nu de markten in Nederland.We willen met zijn allen een goede boterham verdienen en dat kan alleen bij een gezonde markt.Dus bij teveel opleiders hebben we met zijn allen geen bestaansrecht.Ik wens iedereen het succes wat hij of zij verdiend.
Begeleid stage niet voor een schijntje.
Met gr WvD
Bovag, wat een lachertje.
Ben zo blij dat ik geen lid ben van dat clubje.
Hebben jullie die sponsoring op circuit Zandvoort gezien?
Daar gaat jullie geld heen, prestige projectje van een bovag bobo.
Wel begeleid rijden, dan weer niet.
Wel wegenbelastingvrij, dan weer niet.
Make up your mind! (wat natuurlijk vrijwel onmogelijk is ivm belangenverstrengeling)
Ben jaren geleden lid geweest van de bovag en heb mijn lidmaatschap opgezegd nadat bewezen werd dat de bovag er alleen is voor de grote rijscholen en opleidingsinstituten en niet voor de kleine rijscholen.Waarom? ALLEEN VOOR HET GELD WANT DE GROTE RIJSCHOLEN EN OPLEIDINGSINSTITUTEN LEVEREN MEER GELD OP !!!!!!! Ik vindt dat een verachtelijk standpunt. Daarom laat er een echte organisatie komen die daadwerkelijk opkomt voor de belangen van de rijscholen en instructeurs! Tot op heden is het NIETS
02.06.11 | 00:50 | Jan
Ben jaren geleden lid geweest van de bovag en heb mijn lidmaatschap opgezegd nadat bewezen werd dat de bovag er alleen is voor de grote rijscholen.
Tja, voorzitter Bruinsma wilde heel graag af van de rijscholen tot 25 eerste examens per jaar. Hij liet destijds geen enkele mogenlijkheid onbenut om dat te roepen. En dan zijn er nog kleine rijscholen die lid van die organisatie willen worden of zijn.
Ik weet niet hoe lang de Bovag bestaat maar ik meen me te herinneren dat mijn vader ooit een jaar Bovag lid is geweest met de auto-motorrijschool maar dat ie met een jaar al had gezien dat het niets was. In 1979 is hij begonnen met zijn rijschool dus het zal rond die tijd zijn geweest.
Was hij toen al zo slim of zijn de andere zo dom?
Mijn huidige werkgever dito, rijschool bestaat al 45 jaar, lid geweest van Bovag en al zeker 10 jaar niet meer (zolang werk ik kan ook langer geleden zijn)
En uit het stilzwijgen van de veel te goed betaalde Bovagheren (zij lezen dit echt wel) blijkt wel hoe “belangrijk” zij de belangen van de rijscholen vinden.
Waarom zegt niet iedereen gelijk het lidmaatschap op?
Ja, ik ben er nu ook klaar mee. Ik zeg vandaag mijn llidmaatschap op!!!! Altijd maar beloven en 600 euro per jaar betalen voor een sticker!!!! Een aantal jaren dacht ik dat de bovag een belangenvereniging was voor onze doelgroep. Vergissen is menselijk maar dit riekt naar witte boorden…… . Is er dan niemand die de belangen wel goed kan dienen. Een wettelijke basisprijs afspreken. Arbeidsomstandigheden die voor iedere instructeur aanvaatbaar is. Niet voor 25 uur op papier en 60 uur werken.
Ook het overleg met het CBR is een grote aanfluiting geweest. Zolang er geen onafhankelijk bestuur zit voor de afdeling rijscholen is dit een missie lost. Wij zijn allen alleenstaande bedrijven die door een ieder aangepakt worden. BTW hoog, Motorrijtuigen belasting normaal en niet te vergeten extra afschrijving omdat het een lesauto is. Al met al zijn alle cowboy’s zich verzameld onder de rijscholen. Wanneer wordt er nu eens serieus met het beroep rij onderricht voor de categorien omgegaan.
De bovag zou graag zien dat wij onder het min. van O&W vielen i.p.v. V&W. Maar ook hier is het een milleniumplan. BEUN DE HAAS heeft vrij spel. De rijscholen die voor 25 euro lessen hebben velen een dragend inkomen door overdag een ‘gewone’ baan hebben. De beroepsinstructeur wordt belachelijk gemaakt. Nee, BOVAG ik had een goede hoop dat jullie er voor ons zouden zijn. En dat er dan mensen zijn die al 40 jaar lid zijn, niets horen van de BOVAG!!!!!! Dat mag zich geen belangenorganisatie noemen.
Eens kijken. De Bovag € 600,= per jaar. En wat krijg je daarvoor terug? Een sanctie die je na 2 x onvoldoende praktijkbegeleiding je baan/rijschool kost, afschaffing van het belastingvoordeel voor energiezuinige auto’s en een club die de “kleine rijscholen” de nek om wil draaien. En u was lid omdat????????
@John en anderen. Ik sta op het punt om lid te worden van BOVAG. Als je alles bij elkaar optelt kan de BOVAG toch wel wat betekenen. Alleen al het vergelijken van het verzekeringspakket via Bovemij scheelt mij zoveel premie met mijn huiidge verzekeraar, en nog andere voordelen die de BOVAG biedt, dat minus die voordelen de eigenlijke bijdrage helemaal niet zo hoog meer is.
Je moet heel wat les geven om die 600 euro teverdienen voor het Bovag lidmaatschap, ik vroeg me af hoeveel de Bovag eigelijk vangt aan lidmaatschapsgeld, en wat er zoal mee gedaan wordt voor de(kleine) rijscholen? Je mag je naam op je website zetten(voor 600 euro?), en straks lekker werkeloos thuis zitten en ander werk zoeken, als je voor de 2e praktijkexamen gezakt bent, met dank (mede) aan de Bovag.
Jolanda
waarom geen peiling onder de rijschoolen die ingeschreven staan bij het cbr
deze groep is daar bekent en makkelijk te benaderen.
en is de praktijk waar het om draaid,leveren het werk en de klanten voor het cbr
Schrijf de rijschoolen direct aan overhun mening .wat ze er van vinden.en hoe ze er overdenken
Deze groep is makkelijk te benaderen via het cbr .
mogelijkheid is ook per regio.
deze groep is de praktijk
Dan bereik je wel de rijscholen maar nog niet het personeel dat zij in dienst hebben. Dus alle rij-instructeurs benaderen en niet alleen de rijscholen.
Ik ken grote rijscholen met veel rij-instructeurs in dienst waarvan de instr. niets weten.
@ M. hendriks,
Vreemd. Mijn verzekering is goedkoper dan die van de Bovag. En noem a.u.b. die andere voordelen dan eens even.
M.Hendriks ik ben ook jaren bij de BOVEMIJ verzekerd geweest in de veronderstelling dat ze voordeliger waren. Niets is minder waar er zijn verschillende maatschappijen die voordeliger zijn dan de BOVAG, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Ja het staat leuk op je site, maar is dat 600 euro waard? Ik heb nog wel een bord voor je liggen, ik heb het nooit opgehangen, het zou mijn gevel alleen maar ontsieren!
En wat Boudewijn Bruinsma betreft ik heb die heer een paar keer persoonlijk ontmoet.
In mijn gesprekken met Bruinsma op zijn zeer luxe kantoor, vertelde Boudewijn mij regelmatig dat kleine rijscholen RUIS zijn en moeten verdwijnen.
Dit was toen de voorzitter van de BOVAG afd. Rijscholen, heeft zelf een van de grootste rijscholen van Nederland en maakte dit tot het beleid van de BOVAG. Dus als je als kleine rijschool lid van de BOVAG bent, steun je je eigen ondergang want dit wilde men bereiken.
Maar of de VBR iets is Jolanda, ik vraag het mij af.
Heeft VBR ooit een enquette gehouden onder instructeurs als rijschoolhouders wat men exact wil? Of hebben de jongens en meisjes van de VBR zelf op eigen gevoel en mening de bakens uitgezet en hebben daarop hun beleid bepaald?
Als het laatste het geval is, dan heeft deze bond ook geen zin en proberen ze alles boven onze hoofden te regelen! Neem hun standpunt betreffende het CBR, hebben ze ooit één keer gezegd dat het CBR moet inpakken en wegwezen? Terwijl 99 % van de instr. deze mening heeft.
@ Jan,
Ik geloof wel in de VRB. Er is volgens mij nog nooit een organisatie geweest die een enquête heeft gehouden onder een gehele bevolkingsgroep. Een belangenvereniging houdt slechts enquêtes onder haar leden. Vergis je niet in de kosten die zo’n onderzoek met zich meebrengt. Daarnaast kan ik jouw stelling dat 99 % van de instructeurs “het CBR moet inpakken en wegwezen” niet onderschrijven. Of ik moet tot die 1 % horen. Ook wel eens leuk dat ik tot de minderheid behoor. >>
>> Met het Bovag verhaal ben ik het geheel eens. Dhr. Bruinsma (dus Bovag) heeft dit verhaal meerdere malen, ook in de publiciteit, gehouden.
John bedankt dat je het met mij eens bent en wat die 99% betreft is iets overtrokken, maar laten we zeggen het overgrote deel, dus de meerderheid is die mening toegedaan.
Laten we zeggen 98%?
@ M. Hendriks,
Wellicht heeft u mijn vraag gemist. Dus hieronder nogmaals:
03.06.11 | 20:30 | John
@ M. hendriks,
Vreemd. Mijn verzekering is goedkoper dan die van de Bovag. En noem a.u.b. die andere voordelen dan eens even.
@John
M.H. Is mischien wel een Bovemij medewerker ?? Wie weet?
@Johan het kan zo maar zijn dat je gelijk hebt.
Maar één ding staat vast en dat is dat de BOVAG er niet is voor de kleine rijscholen, maar voor de grote jongens en de grote opleidingsinstituten, die leveren toch veel meer contributie op!
Verder zou ik massaal opstappen bij de BOVAG en een andere organisatie zoeken die wel de belangen van de kleine rijschool/instructeur behartigt.
Is de VRB een goed alternatief? Ik weet het niet, laten ze duidelijker de standpunten naar voren brengen!
Het moet toch voor de VRB niet zo moeilijk zijn om te peilen wat de kleine rijschool/instructeur wil.
Ik zal een voorzet geven:
Weg met het CBR
Weg huidige WRM waardoor goede instructeurs brodeloos komen
Goede CAO voor de branche
Betere afspraken met de fiscus i.v.m. BTW tarief
Betere afspraken met de fiscus inzake bijtelling
Moet ik nog verder gaan?
BOVAG heeft ons alleen maar verder in de drup doen komen.
Welke bond kan zich wel hard maken voor deze zaken?
Laat maar horen!
@ Jan,
Buiten het CBR punt ben ik het wel met je eens. Ik kan goed samenwerken met de CBR examinatoren hoor. Maar meldt je aan op het forum. Daar kun je dingen veel meer uitleggen en uitvragen. Er zitten daar ook regelmatig mensen van o.a. VRB, CNV enz.
John een organisatie die van de oorsprong van haar bestaan tot op heden nog nooit echt goed heeft gefunctioneerd, moeten we daar mee verder gaan?
Ik dacht het niet, ze hebben hun tijd gehad en bewezen dat ze de klus niet goed kunnen klaren.
Gewoon een nieuwe organisatie opzetten met nieuwe mensen en geen ouwe CBR kneusjes!
@Jan, Wat betreft het CBR: Ik begrijp je kritiek, dat is ook de reden dat er nu een nieuwe directie zit. Dit is zoals ik het begrepen heb mede door de kritiek en het doorzettingsvermogen van het bestuur van de VRB tot stand gekomen. Dit is natuurlijk nog maar een begin, je verandert een hele organisatie immers niet door er alleen een nieuwe directie neer te zetten. Er zal meer moeten gebeuren, men is daar volgens mij ook al druk mee bezig, deze indruk krijg ik in ieder geval wel.
Een organisatie als het CBR veranderen kost natuurlijk veel tijd. Ik vermoed dat een nieuwe organisatie opzetten meer tijd kost. Wat is wijsheid?
Wat John al aangeeft, op het forum kan ook over dergelijke zaken gediscuseerd worden.
Misschien een idee om er een onderwerp van te maken waar iedereen op kan reageren.
De belangenorganisatie’s lezen volgens mij wel mee.
@Jan, wanneer ik je reactie zo lees over WRM, BTW, CAO ed. denk ik dat je veel raakvlakken hebt met de VRB.
Bert, het zou beter zijn om een nieuwe organisatie naast het CBR neer te zetten.
Heeft verschillende voordelen.
1. Je hoeft niet gelijk een organisatie te hebben met de maximale capaciteit.
2. Het CBR krijgt er een concurrent bij en zal op deskundigheid en klantvriendelijkheid moeten gaan concureren met de nieuwe organisatie.
3. Mocht het CBR er dan nog steeds een zooitje van maken zal die andere organisatie steeds groter groeien en het CBR steeds meer inklinken tot er niets meer van over is
@BdW kan wezen dat je gelijk hebt, alleen op het punt van het CBR verschillen VRB en ik van mening.
VRB wil het CBR nog een kans geven.
Ik zeg: Die kans hebben ze al vele malen gehad en vele malen verspeeld.
Ga gewoon voor een nieuwe organisatie naast het CBR zoals in mijn vorige posting al reeds gemeld is.
In Nederland wil men toch een open markt, met marktwerking? Waarom niet op dit vlak dan?
@ Jan,
Toch jammer dat je jezelf niet op het forum hebt aangemeld. Daar hebben we meer ruimtr om elkaar antwoord te geven.
bij 2. Wat moet ik me voorstellen bij deskundigheid en klantvriendelijkheid? Moet ik dat zien als “leerlingen gemakkelijker laten slagen”? V.w.b. de klantvriendelijkheid, ik heb verschillende keren de klantenservice aan de lijn gehad en ben daar zeer vriendelijk en goed geholpen. Examinatoren zijn zonder uitzondering vriendelijk. Dus verklaar u nader zou ik zeggen.
05.06.11 | 15:39 | Jan
In Nederland wil men toch een open markt, met marktwerking? Waarom niet op dit vlak dan?
Behalve dan voor de rij instructeurs en de rijscholen. Die moeten middels scholing, praktijkbegeleiding en sanctie geregulierd worden. En dat met een rechts kabinet. Het moet niet gekker worden.
@John, deskundigheid en klantvriendelijkheid heeft niets te maken met “leerlingen gemakkelijker laten slagen” maar eerder met een ll op het gemak stellen zodat de ll een optimale prestatie kan leveren.
Ook als de examinator een beoordelingsfout maakt, dat deze ruiterlijk toegegeven kan worden, ook tijdens het examen. Zo reed ik in Arnhem met een ll in een bepaalde wijk en de examinatrice dacht dat het een 30 km/u zone was, dus stond regelmatig op de rem onterecht. zie volgende posting . . . . .
Ook werden er regelmatig negatieve commentaren richting ll gespuid, dat hij de regels niet goed kende, niet op de borden lette enz. waardoor de spanning ten top steg en de ll geen topprestatie meer kon leveren.Terug op het ex bureau deze misvatting onder de aandacht van de examinatrice gebracht, waarna er plotseling hele andere punten naar voren werden gebracht waarom de ll gezakt was. Er was niet met de chef of een hoger persoon over te spreken, ze hadden met de examinatrice overlegd. Zie verv.
De situatie was duidelijk en er werden geen verdere stappen ondernomen. De beslissing bleef zoals hij was. Niet eens een spoedexamen of tegemoetkoming in de kosten.Dit terwijl het geen 30 km/u zone was.Zo zijn er wel meer voorbeelden die ik kan aangeven van ondeskundigheid en starre houding van het CBR.In het verleden een hele procedure gehad tegen het CBR zelfs tot aan de minister van V&W.Ben in het gelijk gesteld na 150 a4 tjes volgeschreven te hebben en een half jaar tijd in gestopt te hebben
@ Jan,
Dan zou ik die examinatrice nooit meer in mijn auto laten.
@ Jan,
Dit is natuurlijk een heel persoonlijk verhaal. Ik geef al vele jaren rijles en heb iets dergelijks gelukkig nog nooit meegemaakt. Het “op het gemak stellen” van de ll kost natuurlijk meer tijd. Hiervoor is o.a. het faalangstexamen in het leven geroepen. Het CBR zou er voor kunnen kiezen alle examens zo af te nemen maar dan worden de kosten hoger en de wachttijden langer. >>
Om problemen zoals jij beschrijft te voorkomen zou het filmen van het volledige examen een optie kunnen zijn. Er zijn speciale camera’s die je aan de binnenspiegel hangt en die de weg voor je filmt evenals het hoofd van de leerling. Bij discussie zou je dan samen met een derde partij de film terug kunnen kijken. Maar ja, of we zo zouden willen werken?
@Jan, misschien een idee om hier je verhaal te doen:
http://www.nationaleombudsman.nl/meldpunt-CBR
Dat zou ik kunnen doen John, maar weet je hoeveel tijd daar in gaat zitten?
En het is een paar jaar geleden, ik heb daar geen zin in.
Maar examens met camera’s zou ik een goed idee vinden, maarrr . . . .. . . . zou het CBR dat wel willen?
Op zich zou het examen faalangst als het goed is niet nodig moeten zijn.
Als je een goede examinator hebt, dan zal deze de ll in 99% van de gevallen op het gemak moeten kunnen stellen. Ik moet toegeven dat het de laatste jaren over het algemeen beter gaat.
Mijn vraag staat al weer zo ver naar boven dat ik hem nu nog maar en keer stel. (al denk ik dat M. Hendriks gewoon een Bovagmedewerker is):
@ M. Hendriks,
Wellicht heeft u mijn vraag gemist. Dus hieronder nogmaals:
03.06.11 | 20:30 | John
@ M. hendriks,
Vreemd. Mijn verzekering is goedkoper dan die van de Bovag. En noem a.u.b. die andere voordelen dan eens even.
Ik zou graag de naam van de verzekeringsmaatschappij even willen weten. Wie helpt mij er aan.
06.06.11 | 16:13 | Bennie
Ik zou graag de naam van de verzekeringsmaatschappij even willen weten. Wie helpt mij er aan.
Blaak, Univé en Allianz zijn allemaal goedkoper.
Als je het alleen voor de verzekering zou doen dan is het wel een hele dure verzekering, je moet eerst 600 euro lidmaatschap betalen!
Dan draait de BOVAG de kleine rijschool nog eens de nek om omdat het volgens de toenmalige voorzitter Boudewijn Bruinsma RUIS is dat moet verdwijnen.
Je tekent je eigen doodvonnis door lid te worden van de BOVAG!!!!
Niet doen dus, wees verstandig en zoek een goede organisatie die wel onze belangen behartigt.
MAAR GEEN BOVAG !!!!!!!!
Jullie dwalen af het gaat over CAO en niet over verzekering en over het feit dat de BOVAG wéér niet voor de rijscholen op komt!!
06.06.11 | 22:56 | corrytjuh
Jullie dwalen af het gaat over CAO en niet over verzekering en over het feit dat de BOVAG wéér niet voor de rijscholen op komt!!
Helemaal gelijk Corrytjuh. Om tot een CAO te komen moeten werknemers(organisatie) en werkgevers(organisaties) om tafel. Daar hoeft de Bovag niet bij te zijn. Een andere organisatie kan ook deze taak overnemen. Wel belangrijk is dat de werknemers lid worden van b.v. het CNV.
Ik ben al jaren lid van het CNV en ben ook al geholpen door ze, kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een bond voor de rij-instr. is want we hebben verder niets. Zelf kennen we het Burgelijk Wetboek (het enige waar wij op terug kunnen vallen!!) niet goed genoeg in geval van problemen. 1 mailtje was genoeg om antwoord te krijgen van hun juridisch medewerkster en met dat antwoord onder mn arm mn gelijk gekregen bij mijn werkgever.
Nu de CAO nog ;-)
Daar gaan we voor de komende tijd!