Toekomst Tussentijdse Toets en RIS ongewis bij 2toDrive
In het Tijdelijk Besluit Begeleid Rijden (2toDrive), dat nu bij de Tweede Kamer ligt, wordt niet gesproken over de Tussentijdse Toets of de RIS-toetsen bij het CBR. Of dat betekent dat deze toetsen pas vanaf 17-jarige leeftijd afgenomen kunnen worden door het CBR of tijdens de rijopleiding van de 16,5-jarige leerling, dat is nog niet duidelijk.
“Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bekijkt op dit moment welke leeftijd de Tussentijdse Toets krijgt bij 2toDrive”, zegt Sjoerd Boot, coördinator Rijbewijsbeleid van het ministerie.
Bedoeling van de proef is dat jongeren een vol jaar onder begeleiding rijden. Hierbij wordt er op 16,5-jarige leeftijd rijles genomen om op of kort na de 17e verjaardag het praktijkexamen af te leggen bij het CBR. Als een Tussentijdse Toets ook pas na de 17e verjaardag afgelegd mag worden, vreest de rijschoolbranche dat deze verdwijnt uit de rijopleiding. Een TTT heeft immers alleen effect als deze ruim voor het examen afgelegd wordt. Net als bij de RIS-toetsen.
Tussentijdse Toets
De rijschoolbranche vindt dat de Tussentijdse Toets en RIS in ieder geval behouden moeten blijven in de rijopleiding. “Wij willen dat de leeftijd voor Tussentijdse Toets en RIS-toetsen bij het CBR tijdens 2toDrive verlaagd wordt naar 16,5 jaar”, zegt Bovag-woordvoerder Gijs Bosman.
Bovag Rijscholen hoopt dat dit bijvoorbeeld geregeld kan worden met een Nader Rapport door de minister na het zomerreces. “Hierbij kan de minister nog zaken wijzigen zonder dat de invoeringsdatum van november in gevaar komt”, zegt Bosman.
Uitstel 2toDrive
“Maar mocht dat niet op die wijze kunnen gaan, moeten wij schoorvoetend uitstel van 2toDrive accepteren. Want dit moet wel goed geregeld worden. De rijopleiding moet zoveel mogelijk overeenkomen met die van de reguliere 18-jarigen.”
Ook brancheorganisatie VRB zegt het ten zeerste betreuren dat nog niet bekend is wat er gebeurt met de TTT of RIS. “We hopen dat het nog op tijd gewijzigd kan worden”, zegt secretaris Willy van Summeren.
Slagingspercentage
Een rijopleiding met een Tussentijdse Toets of RIS zorgt voor een fors hoger slagingspercentage in de B-opleiding. “Het gemiddelde slagingspercentage was vorig jaar 47,9 procent. Het gemiddelde slagingspercentage bij kandidaten die voor het examen een tussentijdse toets aflegden was 57,2 procent. Kandidaten die zich via de methodiek van de Rijopleiding in Stappen (RIS) voorbereidden op het examen behaalden 60,6 procent”, meldt het jaarverslag 2010 van het CBR dat deze week is gepubliceerd.
Volgende week wordt de wijze waarop de Tweede Kamer de Algemene Maatregel van Bestuur over Begeleid Rijden behandelt vastgesteld. Als het parlement nog voor het zomerreces akkoord gaat, gaat de proef per november in. Maar dan moet de kamer wel zonder slag of stoot ‘ja’ zeggen tegen het besluit dat er nu ligt.
Bart Pals
Lees ook: Invoering Begeleid Rijden november indien parlement zwijgt
Dus als de TTT niet mogelijk is wil de Bovag ” schoorvoetend uitstel van 2toDrive accepteren”
Want dat wil de rijschoolbranche. Daar geloof ik helemaal niets van. Als ik de commentaren lees na het vorige uitstel denk ik dat de Bovag niet echt naar de instructeurs heeft geluisterd.
Bovag heeft helemaal gelijk. Het is veel belangrijker dat dit eerst goed wordt geregeld! Van een paar maanden uitstel, eet niemand een boterham minder. Maar als de TTT en RIS verdwijnt, zal de kwaliteit van de rijopleiding hard achteruit hollen!
Bovag heeft zeker gelijk. Alleen geloof ik niet dat de leerling op z,n 17e verjaardag al klaar is met de rijopleiding. De gemiddelde opleidingsduur ligt ergens rond de 9 á 10 maanden, en dan nog moeten we afwachten of de 16 jarige het net zo snel oppikt als de 18 jarige. De TTT en RIS gaat bij mij zeer zeker niet op de schop!
Idd, en hoe zit het op dit moment met de 16,5 jarigen. Mogen deze nu al wel rijles nemen omdat deze op of na 1 november 17 worden en dan dus zouden mogen afrijden? Ik kan hierover geen duidelijkheid krijgen in alle info die ik kan vinden.
@JK: Eerst moet de proef ingaan (verwachting november). Daarna is het pas toegestaan dat 16,5-jarigen of 17-jarigen rijles nemen.
@ JK.
Er geldt een beperking bij de invoering op het aantal mensen dat wordt toegelaten.
Alleen die jongeren die na 1 nov 16,5 WORDEN, mogen aan de proef deelnemen. Anders komt het CBR geweldig in de knel v.w.b. capaciteit.
Theo Lemm
Je kunt alles over het begeleid rijden vinden op deze site:
http://www.2todrive.nl/
Zou het niet veel beter zijn dat er eerst een goed doortimmert plan komt en dan pas deze presenteren.Een onafhankelijke commissie zou dit moeten uitwerken en niet het CBR en de BOVAG deze organisaties gaan vanuit hun straatje de zaak benaderen en niet hoe het het beste zou zijn i.v.m. verkeersveiligheid.
Nu is het meer een kwestie van belangenbehartiging van deze instanties en niet een kwestie hoe het probleem het beste aangepakt kan worden.
Men is bang dat men invloed verliest en niet anders.
Beste collega Lucassen : U schrijft dat een gemiddelde rijopleiding ongeveer 9 a 10 maanden duurt.
Ik denk dat we tegenwoordig met de kandidaten heel goed kunnen vooruit plannen en bij mij duurt een complete opleiding incl.TT en Examen met 2 blokken van 2 uur in de week minder dan 3 maanden. De TT laat ik ongeveer 10 dagen voor het examen afnemen dus kan de kandidaat na de TT nog ongeveer 7 uur rijles nemen.
Dit wel ver vooruit plannen met de kandidaten doen we al jaren en gaat zeer goed.
Als een kandidaat zich aanmeld en begint met 16.5 jaar dan kan je toch een TT plannen op de dag dat hij 17 jaar wordt en het examen dan op 10 dagen later ?
Ik zie geen probleem dat de kandidaten daarom de TT niet meer willen in hun pakket.
@ GeBe
Ik denk dat de groep 16 1/2 jarigen veel vaker als de 18 jarige nog op school zitten. Daarnaast als zo iemand het zelf moet betalen denk ik dat 2 x 2 uur per week te prijzig gaat worden. Het feit dat de 17 jarige geen TTT kan doen komt omdat het CBR dan haar maximale wachttijd niet kan garanderen.
Dus in feite komt het er op neer dat het CBR niet flexibel genoeg is om op de vraag in te spelen. Absurd gewoon. Wel eens gehoord van flexwerk en parttimers die je een minimaal aantal uren garandeerd en die bereid zijn om in piekperiodes meer uren te draaien?
In het normale bedrijfsleven gaat het ook zo, dus waarom niet bij het CBR.
Weer een punt om nee te zeggen tegen het CBR.
Laat er maar een andere organisatie opstaan die wel flexibel kan werken, het lijken wel ambtenaren bij het CBR.
gewoon afschaffen die onzin meerwaarde is gebaseert op onzin…..als men die TTT en begeleid rijden wil toepassen laat dat dan gebeuren door de rijscholen als daar behoefte voor is,wat dus een stuk minder kost en hetzelfde resultaat levert…bedoel het gaat er alleen om dat er gewening is dat er iemand anders naast je zit’tussen de oren”verder heeft deze methode ook zijn nadelen want immers als er vrijstelling is voor bijzondere verrichtingen ,blijft het risico alleen groter tijdens het afrijden
@ John de 16 jarige maar ook de 18 jarige zitten vaak samen nog op school als iemand HAVO VWO of een uitgebreide MBO opleiding volgt.
Als een ouder kiest voor een pakket dan maakt het in weinig gevallen uit of ze 16.5 of 18 zijn
het zijn meerendeel de ouders die voor de kinderen een pakket betalen en dat ook in termijnen mogen uitsmeren dan maakt het totaal niet uit bij 2×2 uur.natuurlijk zal deze groep iets kleiner zijn omdat sommige ouders eerst een diploma willen zien.
zie vervolg:
@ John natuurlijk zal de leerling die het zelf moet betalen meer problemen hebben om 2 x2 uur per week te lessen maar met 1 a 2 uur per week hoeft het nog geen 9 a 10 maanden te duren.
bij 1x per week is het ook in 7 maanden mogelijk.
@ Jan Nu ga jij meteen al roepen dat het CBR niet fexibel genoeg is om op de vraag in te spelen !!
dit doe je op een suggestie van John die ook maar iets suggereerd !!
En zo gaat het probleem over de TT en de RIS weer een hele andere wending krijgen terwijl de aanvragen bij het CBR flink afgenomen zijn dus van een langere wachttijd nog helemaal geen sprake van is eind dit jaar.
Laten we gewoon bij de punten blijven waar het over gaat. TT en de RIS
Het zou zonde zijn als de TTT en de RIS zou verdwijnen!! Anderzijds is het ook niet echt geloofwaardig als de ingangsdatum weer uitgesteld zou worden.
Hoe lang heeft het CBR nodig om dit te regelen? desnoods gewoon starten en dan nu 2 maanden de TTT mogelijk maken.
@GeBe ik soreek gewoon uit ervaring, het CBR dekt zich altijd goed in en zal echt geen cappaciteit over hebben hoor.Verder las ik dat het CBR door minder examens af te nemen al 4.000.000 euro in de rode cijfers zit.Dat geeft al aan dat het CBR niet flexibel is en niet adequaat kan inspelen op het marktaanbod.Gewoon een veel te grote overhead en te veel eigen onroerend goed, gewoon snoeien daar bij het CBR en heel veel extra zaken zoals die Medische afdeling in een aparte organisatie onderbrengen
10.06.11 | 00:06 | GeBe
@ Jan Nu ga jij meteen al roepen dat het CBR niet fexibel genoeg is om op de vraag in te spelen !!
dit doe je op een suggestie van John die ook maar iets suggereerd !!
Nee dit is geen suggestie hoor. Dit is mij in een persoonlijk gesprek door de rayonmanager medegedeeld. Over de TTT en Ris toets 3. Volgens mij heeft de tegenstand een andere oorzaak. Ik denk dat er enkele rijscholen bang zijn voor hun percentage’s.
Is het plan door de minister goedgekeurd, ga dan eens met het CBR praten of zij de mogelijkheden en capaciteit hebben om het uit te voeren.
Zo niet dan zal er toch een andere organisatie opgericht moeten worden die de klus wel kan klaren.
Dan weten we dat de boel niet onnodig vertraagd wordt.
Het is in mijn ogen niet verstandig om met een patiën die zijn hele leven al van alles mankeert en ziek is en niet functioneert, zo’n zware verantwoording in de schoot te werpen.
Ik stel voor om het CBR nu al te gaan afslanken, haal taken bij het CBR weg.
Laat b.v. alleen de A, B en B-E examens met hij bijbehorende theorie examen bij het CBR en richt voor al die andere takken aparte organisaties op.
Het probleem is dat het CBR te groot is om aan te pakken en daardoor heeft het CBR een machtspositie en dat is fnuikend voor een goede gezonde samenwerking.
Het spreekwoord zegt niet voor niets: Het zijn de sterke benen de de weelde kunnen dragen.
De vragen vanuit de tweede kamer betreffende begeleid rijden en de antwoorden van de minister vidt u hier:
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/06/24/beantwoording-kamervragen-bij-ontwerpbesluit-begeleid-rijden.html