scooter, brommer

Toename brommer-slachtoffers vóór invoering praktijktoets

De noodzaak tot invoering van het CBR-praktijkexamen AM2 (brommer) in 2010 is weer eens bevestigd. In de periode 2005-2009 steeg het aantal scooterongelukken met 87%, meldt de Stichting Consument en Veiligheid.

De meeste slachtoffers zijn vrij jong, in de leeftijdsfase 15-19 jaar. Bij 88 procent van de ongevallen is de bestuurder of een mede-passagier slachtoffer. Anders zijn dat fietsers en in een enkel geval een voetganger.

Botsing

Het meest ernstig zijn botsingen (23 procent) met personenauto’s en het vaakst (44 procent) wordt het letsel veroorzaakt door een eenzijdig ongeval, zoals een val van de scooter en door het kantelen met de scooter.

Volgens gegevens van BOVAG en RAI blijkt dat er in 2009 ruim 95 duizend scooters zijn verkocht. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2005. Vooral de verkoop van zogenoemde snor (retro)scooters, waarmee op het fietspad en zonder helm mag worden gereden, is enorm gestegen. De kans op ernstig hoofdletsel wordt verkleind indien bestuurders van elektrische scooters en snor(retro)scooters op vrijwillige basis een helm dragen.

Slachtoffers

Van de 9.800 slachtoffers, die jaarlijks in deze periode op een SEH afdeling van een ziekenhuis zijn behandeld, is 15% (1.400) in het ziekenhuis opgenomen. Bij 520 slachtoffers is jaarlijks sprake van hoofd- en nekletsel en in 120 gevallen van ernstig hersenletsel.

Het aantal slachtoffers dat na binnenkomst op de SEH afdeling overlijdt, is in deze periode 16 geweest. In bijna alle gevallen is bij deze dodelijke slachtoffers hersenletsel geconstateerd.

Bovag pleitte onlangs voor extra politie-controle onder scootterrijders omdat een groot deel zonder rijbewijs zou rijden.

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Toename brommer-slachtoffers vóór invoering praktijktoets”

John|26.08.11|00:44

De noodzaak tot invoering van het CBR-praktijkexamen AM2 (brommer) in 2010 is weer eens bevestigd. In de periode 2005-2009 steeg het aantal scooterongelukken met 87%, meldt de Stichting Consument en Veiligheid.

Het nut van de invoering van het praktijkexamen AM2 wordt natuurlijk pas bewezen als het aantal scooterongelukken nu daalt. Ik wacht even de cijfers van een nieuw onderzoek af.

Y. van Ark|26.08.11|20:35

Ze blijven kwetsbaar.
Hopen dat er straks door 2toDrive minder zullen zijn in de randstad.

Saskia|01.09.11|16:13

Ik hoop juist dat er meer scooters op de weg komen alleen al om het feit dat de overheid het rijden in een auto stimuleert en deze nog steeds gebruikt als melkkoe. Wie van onze jongeren kan zich na het behalen van een rijbewijs een auto permitteren en dan heb ik het nog niet over alle bijkomende kosten zoals zeer dure verzekering (jonge automobilist), apk, onderhoud, bijkomende parkeerkosten etc..
Laat mij dan maar als 49jarige met rijbewijs be zonder auto met scooter genieten van alle files

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Toename brommer-slachtoffers vóór invoering praktijktoets | RijschoolPro
scooter, brommer

Toename brommer-slachtoffers vóór invoering praktijktoets

De noodzaak tot invoering van het CBR-praktijkexamen AM2 (brommer) in 2010 is weer eens bevestigd. In de periode 2005-2009 steeg het aantal scooterongelukken met 87%, meldt de Stichting Consument en Veiligheid.

De meeste slachtoffers zijn vrij jong, in de leeftijdsfase 15-19 jaar. Bij 88 procent van de ongevallen is de bestuurder of een mede-passagier slachtoffer. Anders zijn dat fietsers en in een enkel geval een voetganger.

Botsing

Het meest ernstig zijn botsingen (23 procent) met personenauto’s en het vaakst (44 procent) wordt het letsel veroorzaakt door een eenzijdig ongeval, zoals een val van de scooter en door het kantelen met de scooter.

Volgens gegevens van BOVAG en RAI blijkt dat er in 2009 ruim 95 duizend scooters zijn verkocht. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2005. Vooral de verkoop van zogenoemde snor (retro)scooters, waarmee op het fietspad en zonder helm mag worden gereden, is enorm gestegen. De kans op ernstig hoofdletsel wordt verkleind indien bestuurders van elektrische scooters en snor(retro)scooters op vrijwillige basis een helm dragen.

Slachtoffers

Van de 9.800 slachtoffers, die jaarlijks in deze periode op een SEH afdeling van een ziekenhuis zijn behandeld, is 15% (1.400) in het ziekenhuis opgenomen. Bij 520 slachtoffers is jaarlijks sprake van hoofd- en nekletsel en in 120 gevallen van ernstig hersenletsel.

Het aantal slachtoffers dat na binnenkomst op de SEH afdeling overlijdt, is in deze periode 16 geweest. In bijna alle gevallen is bij deze dodelijke slachtoffers hersenletsel geconstateerd.

Bovag pleitte onlangs voor extra politie-controle onder scootterrijders omdat een groot deel zonder rijbewijs zou rijden.

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Toename brommer-slachtoffers vóór invoering praktijktoets”

John|26.08.11|00:44

De noodzaak tot invoering van het CBR-praktijkexamen AM2 (brommer) in 2010 is weer eens bevestigd. In de periode 2005-2009 steeg het aantal scooterongelukken met 87%, meldt de Stichting Consument en Veiligheid.

Het nut van de invoering van het praktijkexamen AM2 wordt natuurlijk pas bewezen als het aantal scooterongelukken nu daalt. Ik wacht even de cijfers van een nieuw onderzoek af.

Y. van Ark|26.08.11|20:35

Ze blijven kwetsbaar.
Hopen dat er straks door 2toDrive minder zullen zijn in de randstad.

Saskia|01.09.11|16:13

Ik hoop juist dat er meer scooters op de weg komen alleen al om het feit dat de overheid het rijden in een auto stimuleert en deze nog steeds gebruikt als melkkoe. Wie van onze jongeren kan zich na het behalen van een rijbewijs een auto permitteren en dan heb ik het nog niet over alle bijkomende kosten zoals zeer dure verzekering (jonge automobilist), apk, onderhoud, bijkomende parkeerkosten etc..
Laat mij dan maar als 49jarige met rijbewijs be zonder auto met scooter genieten van alle files

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.