Arie Slob, fractievoorzitter, Christen Unie, Tweede Kamer

Debat Slob en Dijksma over kwaliteit opleiding rijinstructeur

Arie Slob, fractievoorzitter van de Christen Unie, heeft in het kamerdebat met Sharon Dijksma (PvdA) een kritische noot geplaatst bij de negatieve uitlatingen van Dijksma over de rijschoolbranche. Hij vindt haar uitspraken dat de kwaliteit van rijinstructeurs te wensen overlaat niet onderbouwd. Ook stelt hij vraagtekens bij het opzoeken van de media door Dijksma en zo een hele beroepsgroep negatief neer te zetten.

“Ik mis toch nog een wat meer onderbouwd betoog op dit punt. Mevrouw Dijksma heeft redelijk stevig uitgehaald. De media zijn daarbij opgezocht en dat heeft een vrij prominente plek gekregen”, zegt Slob in het debat.

Minister

“Dat betekent dat dit echt een grote zorg is. Dat mag ook, maar dan moet er wel een stevige onderbouwing onder zitten. Zij komt nu met een paar algemene voorbeelden die zij bij de minister neerlegt en dan vraagt zij om een reactie. Ik weet niet of dit de enige onderbouwing is die zij kan geven, maar ik heb er persoonlijk wel behoefte aan om iets meer te horen dan wat algemene voorbeelden”, vindt Slob.

De onderbouwing van Dijksma waarom de moeilijkheidsgraad van de opleiding tot rijinstructeur fors omhoog moet, was dan ook beperkt tot een incidenteel geval.”In sommige uithoeken van het land gaan rijinstructeurs niet afrijden op de snelweg, omdat de tijd waarin het examen gedaan wordt te kort is om daar te komen. Dus dat wordt dan gewoon niet getoetst. Dat soort problemen ben ik tegengekomen.”

CBR

“Ik heb ook gesproken met mensen die als examinator bij het CBR werken. Ook van hen kwam de vraag om nog eens naar die opleiding te kijken, omdat zij willen dat er veel goede rijinstructeur zijn. En dat is niet altijd het geval”, aldus het Kamerlid.

“Mijn vraag is of de minister bereid is om nogmaals naar de WRM te kijken, en vooral naar de opleiding van de instructeurs.” Volgens Dijksma kan de toestroom uit het UWV het probleem van te lage kwaliteit in de opleiding en toetsing veroorzaakt hebben.

“De vraag is of de toestroom die nu vanuit UWV is gekomen, heeft geleid tot een degradatie van de opleiding. Er stromen nu veel mensen heel snel in, maar dat leidt toch wel tot problemen, ook in de wereld van de rijscholen zelf, begrijp ik”, aldus Dijksma.

Bart Pals

Lees ook: ‘Uitspraken Dijksma over kwaliteit rijinstructeurs flauwekul’

Auteur: Bart Pals

31 reacties op “Debat Slob en Dijksma over kwaliteit opleiding rijinstructeur”

John|23.11.11|16:38

Wat een enorm warrig verhaal. Waar heeft Dijksma het nu over bij dat “snelweg” voorbeeld? Over rijles of over examens? En als het hier toch over rijles gaat, haal je dit soort dingen er dan uit door de opleidingen voor rijinstructeurs te verzwaren??Later zegt ze dat het CBR (wat weten die nu over hoe er les gegeven is) wil dat “veel goede mensen” rijinstructeur zijn. Dat gaat volgens mij meer om de toelatingseisen dan over de opleiding an sich>>.

John|23.11.11|16:39

>>En hoe vaak hebben de belangenvertegenwoordigers al de klacht over de instroom via het UWV aangekaart?? Eerder naar de werkvloer luisteren had veel van de problemen kunnen voorkomen.

Berrie|24.11.11|02:01

als ik dit bovenstaande zo lees, komt er eigenlijk maar 1 ding in me op.. schoenmaker blijf bij je eigen leest (heet dat geloof ik) Het lijkt wel huiskamer politiek. Ze horen eens op een verjaardag iemand zeggen. Ik heb geen examen hoeven doen op de snelweg… En voila ze hebben weer een vraag voor et vragen uurtje!!! Totaal niet onderbouwd gaan ze meteen roepen. Ik daag die beste man uit. Doe de opleiding maar eens! En vooral examen fase 3! Ik heb nu al plezier. ik stem maar partij vd dieren :)

theo beumers|24.11.11|10:53

dit is weer iets van de pvda .altijd een grote mond maar nergens iets vanaf weten.

netsky|24.11.11|12:24

Het gaat toch om het invoegen en uitvoegen, dan maakt het toch niet zoveel uit als je dit op een snelweg of autoweg doet. De handelingen zijn toch hetzelfde. Wat een gedram.

Wim|24.11.11|12:57

Jammer dat Slob de enige in de 2e kamer is die hier argwaan in zag.
Ik stemde al op de partij van de Slob in het verleden, maar van dit optreden wordt ik er weer warm van omdat de komende verkiezingen weert te doen. Bedankt Slob!

Fokke Hoekstra|24.11.11|13:56

Jammer dat mevrouw Dijksma zich niet baseert op feiten. Alle gediplomeerde instructeurs voldoen aan de (strenge) eisen van de poortwachter (IBKI). Deze eisen zijn nog niet zo lang geleden ook nog eens aangescherpt en daarmee hanteert Nederland in Europa een bijzonder hoog niveau. Of is dit een politieke aanloop om de geforceerde marktverstoring (zie: UWV) te corrigeren?
Motto moet blijven: Blijf (ook politiek) correct en wijs met je finger naar de juiste verantwoordelijken!
Vriendelijke groet

Frank2|24.11.11|15:14

Misschien moeten wij hier hetzelfde doen als in Belgie : geen rij-instructeurs. En dus ook geen regering. Gaat daar al twee jaar goed. Toch?

zarrin|24.11.11|15:48

Dit is nu een mooi voorbeeld, De BOVAG doet dus niets voor de rijscholen die bij hun aangesloten zijn. NU MOESTEN ZE INGRIJPEN, en opkomen voor de rijscholen.
Maar zoals je nu ziet ze denken alleen aan geld en eigen belang.

BOVAG JE ZET JEZELF IN EEN KWAAD DAGLICHT

zeker nu

ps ben blij dat ik geen lid ben

G.Klein|24.11.11|16:50

Den Haag weet kennelijk niet het verschil tussen het CBR de BOVAG IBKI
rij-examens, instructeurs examens, verplicht meerijden, stage etc,

ze gooien in Den Haag met termen en afkortingen die ze wel interessant lijkt
maar weten niet waar het over gaat

Dijksma heeft zo’n beetje met iedereen gesproken behalve met een rijinstructeur
vermoed ik ze denkt zeker ik heb met de BOVAG gesproken en dat zijn rijinstructeurs
fout mevrouw Dijksma …. dat zijn bestuurders en dan nog hele kortzichtige ook.

nic|25.11.11|13:29

@ G.Klein Dijksma heeft zo’n beetje met iedereen gesproken behalve met een rijinstructeur
Helaas gaat niet alleen Mw Dijksma hier manco aan maar iedereen die wat te zeggen heeft en wil zeggen over instructeurs. Misschien handig om nu er zoveel problematiek is om eens goed je oor te luisteren te leggen bij de beroepsgroep zelf en dan eens wat te roepen,
Vanuit de beroepsgroep zelf is er een heldere kijk op alles en liggen er ook verbeteringen die daarwerkelijk bijdragen tot een gezonde branche>

nic|25.11.11|13:35

Hogerhand denkt alles te kunnen bepalen en gaan eraan voorbij dat de beroepsgroep diegene zijn die moeten werken na een falende opleiding, die verbeteringen in lesgeven zelf moeten bedenken, die elke dag met verkeersveiligheid doorstroming en milieu bezig zijn. Vervolgens worden ze vrolijk zonder enige onderbouwing afgeschilderd als pretentieloze mensen en wordt er over hun ruggen “verbeteringen” doorgevoerd waar ze nog slechter van worden.
Schande dat de politiek hier in mee gaat

G.Klein|26.11.11|17:55

Het wordt steeds gekker…, nu staat er weer in de krant dat Minister Schultz
het een goed idee vindt om “iedereen” verplicht een rijles in een vrachtwagen te geven
voordat je voor je A/B etc mag afrijden.

en daarna in een trekker met oplegger ?
ik zou zeggen begin dan gelijk goed en verplicht iedereen
om in elke categorie 10 lessen te nemen ( incluis scootmobiel )
alvorens je met je rollerskates de weg op mag

verplicht een antislip of EHBO cursus daar hebben ze meer aan

Jan|27.11.11|15:51

Hebben ze niets beters te doen daar in Den Haag dan dit onnozele geneuzel dat nergens op slaat!

nic|27.11.11|16:14

Waarschijnlijk is het hun idee om iedereen te laten denken dat ze met het probleem in de rijschoolwereld wel bezig zijn maar willen nergens echt hun vingers aan branden en wachten af tot liever niemand het voortouw neemt en tillen het probleem zo over naar een nieuw kabinet of te wel niemand durft verantwoordelijkheid te nemen.
Lang leve de politiek!!
Zouden de instructeurs dit blijven aanzien en over zich heen laten lopen???
Eens is het denk ik wel genoeg toch?

bert|27.11.11|17:47

@ Nic;

De politiek weet heel goed dat instructeurs alles pikken. Men schreeuwt al jaren om actie, daarom komen er steeds meer actiegroepen. Maar in politiek Den Haag weet men ook dat het daarbij blijft.

theo|27.11.11|22:22

ja bert dat krijg je met al die rijinstructeurs met veel gescheeuw vanaf de zijlijn maar nergens lid van zijn dus als je stem gehoord wil worden meld je dan aan als,lid van de VRB en word je nergens lid van hou dan voortaan je bek

nic|27.11.11|23:26

@theo hou dan voortaan je bek ??? Erg vriendelijke uitspraak. Ik ben al sinds begin lid van VRB maar zie echt niet veel gebeuren maar misschien zie jij meer dan ik?Ik ben nu ook lid van CRKN en verwacht daar meer van.
Makkelijk praten overigens dat als je geen lid van iets zou willen zijn omdat die in je ogen te weinig doen, je maar meteen je mond moet houden en lijdzaam toezien hoe er voor je beslist wordt. Wat is de meerwaarde dan geweest van de branche organisaties tot nu toe?

Jan|28.11.11|07:13

Tot op heden heb ik nog geen enkele brancheorganisatie gezien die ECHT iets voor de rijschoolwereld heeft betekent
Alles wat er tot nu toe besloten is, is over de hoofden van de rijscholen/instructeurs heen besloten.
Wij moeten alles als zoete koek slikken, en dat doen we nog steeds.
Wordt het niet eens tijd dat er een serieuze organisatie wordt opgezet die wel iets voor de branche gaat betekenen.
Nee geen schreeuwers die roepen van dit en dat, maar een die komt met een duidelijk en goed program

theo|28.11.11|09:49

nou die uitspraak was iets te grof maar van al dat geschreeuw van die instructeurs word ik zo moe van..ik zit al 32 jaar in de rij instructie ben lid van de bovag en vrb .en de vrb wil wel maar als er te weinig mensen zijn die zich aanmelden word er met ons gesold maar ik blijf optmistisch nu jullie nog

Bert|28.11.11|10:33

Kijk Theo, dat bedoel ik nou. Jij bent al jaren lid, ik niet meer. Na al die jaren (26 jaar) contributie ophoesten voor weinig resultaat kan ik beter mijn geld in de zak houden. Ik weiger om langer te betalen voor een paar man die een erebaantje hebben met de daarbij behorende auto’s en privileges.
Zo gauw er een goede organisatie komt die met resultaten komt word ik meteen lid, tenminste als dat normaal kan. Van organisaties die geleid worden door mensen die niet eens normaal kunnen >>>>>

bert|28.11.11|11:04

Juist Theo, dat bedoel ik nou. Ik ben ondertussen 26 jaar lid van geweest, en er is in die tijd weinig gedaan voor de instructeurs. Ja, contributie afschrijven. En daar pas ik langer voor. Die mensen hoeven niet een steeds duurdere auto te rijden als ze ondertussen weinig voor ons regelen.
Zo gauw er een organisatie komt die wel wat klaar speelt zal ik daar lid van worden. Tenminste als dat een organisatie is die met respect en fatsoen met mensen omgaat. Dus het soort communisten waar je >>>>>>

bert|28.11.11|11:06

>>>> zwijgen moet zal mij nooit als lid kunnen inschrijven.

G.Klein|28.11.11|11:10

We hebben m.i. geen branche organisatie nodig onze grieven kenbaar te maken
we moeten gewoon massaal de straat op wanneer we gepiepeld worden
die oude organisaties zijn tot opheden allemaal machteloos en onwillig gebleken
ze zijn eerder het paard van Troje waarmee de overheid ons onder de duim houdt
ja .. we zijn allemaal nette bescheiden harde werkers
maar zodra er gestreden moet worden zijn we of niet thuis, of ’t is te duur
of we hebben nog een paar extra lesjes te rijden en da’s nog zonde.

corrytjuh|28.11.11|23:47

We worden nergens lid van want er wordt niets gedaan, er kan niets gedaan worden omdat er geen leden zijn.. hoe los je dat op?

G.Klein|29.11.11|15:24

@corrytuh

dat los je op d.m.v. de sociale media en fora zoals hier op Verkeerspro
je kunt hier lezen hoe ze ons onder de duim proberen te houden
en je kunt hier ook zien hoe we er zelf niks aan doen,
het misnte wat we kunnen doen is Emailen naar lui die het voor ’t zeggen hebben
en ons verhaal kenbaar maken,
vlagverbrandingen komt daarna misschien nogwel

Jan|03.12.11|09:25

G.Klein@ Met sociale media kan je niet alles oplossen, dat is geen gesprekspartner, je kan geen exacte strategie uitzetten.
Daarom is een goede belangenorganisatie onontbeerlijk.
Wat Dijksma betreft wat de toestroom uit het UWV, heeft ze ergens in een bepaald opzicht gelijk.

Jan|03.12.11|09:25

Uit ervaring weet ik dat degenen die een omscholing via het UWV kregen niet altijd op een juiste manier beoordeeld werden op hun geschiktheid en bekwaamheid.
Sommigen hadden gewoon de verkeerde mentaliteit.
Zo ook met mensen die een omscholing tot taxichauffeur kregen.
Konden soms niet eens fatsoenlijk autorijden, hadden de verkeerde mentaliteit en zakten moedwillig om toch niet aan de bak te hoeven en hun uitkering te behouden.
Dit is maar één voorbeeld en zo zijn er meer.

G.Klein|03.12.11|17:24

@Jan 09.25

Ik denk dat je met een wat kleinere groep en een wat hardere actiemethode
meer uithaalt dan met een grote groep die op een afstandje zachtjes loopt te fluisteren
dat ze het er niet mee eens zijn,
en sociale media lijkt me voldoende om een kleinere groep bij elkaar te krijgen
die wel de beuk erin gooit.

richard|03.12.11|21:18

of er slechte instructeurs zijn weet ik niet, ik heb niet de arrogantie van dijkstra of IBKI om dit te beweren, laat dit over aan de marktwerking en de slechte elimineren zichzelf wel.
het mooie van het verhaal is wel dat hiermee de validiteit van het IBKI examen in twijfel wordt getrokken, bij een goed examen worden de slechte eruit gefilterd…voila…proefprocesje heren “belangenbehartigers”, (vervolg)

G.Klein|04.12.11|19:48

@Nic 18.19

dat ziet er goed uit die CRKN heeft goede ideeën
ik zal er zeker eens goed op letten

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Debat Slob en Dijksma over kwaliteit opleiding rijinstructeur | RijschoolPro
Arie Slob, fractievoorzitter, Christen Unie, Tweede Kamer

Debat Slob en Dijksma over kwaliteit opleiding rijinstructeur

Arie Slob, fractievoorzitter van de Christen Unie, heeft in het kamerdebat met Sharon Dijksma (PvdA) een kritische noot geplaatst bij de negatieve uitlatingen van Dijksma over de rijschoolbranche. Hij vindt haar uitspraken dat de kwaliteit van rijinstructeurs te wensen overlaat niet onderbouwd. Ook stelt hij vraagtekens bij het opzoeken van de media door Dijksma en zo een hele beroepsgroep negatief neer te zetten.

“Ik mis toch nog een wat meer onderbouwd betoog op dit punt. Mevrouw Dijksma heeft redelijk stevig uitgehaald. De media zijn daarbij opgezocht en dat heeft een vrij prominente plek gekregen”, zegt Slob in het debat.

Minister

“Dat betekent dat dit echt een grote zorg is. Dat mag ook, maar dan moet er wel een stevige onderbouwing onder zitten. Zij komt nu met een paar algemene voorbeelden die zij bij de minister neerlegt en dan vraagt zij om een reactie. Ik weet niet of dit de enige onderbouwing is die zij kan geven, maar ik heb er persoonlijk wel behoefte aan om iets meer te horen dan wat algemene voorbeelden”, vindt Slob.

De onderbouwing van Dijksma waarom de moeilijkheidsgraad van de opleiding tot rijinstructeur fors omhoog moet, was dan ook beperkt tot een incidenteel geval.”In sommige uithoeken van het land gaan rijinstructeurs niet afrijden op de snelweg, omdat de tijd waarin het examen gedaan wordt te kort is om daar te komen. Dus dat wordt dan gewoon niet getoetst. Dat soort problemen ben ik tegengekomen.”

CBR

“Ik heb ook gesproken met mensen die als examinator bij het CBR werken. Ook van hen kwam de vraag om nog eens naar die opleiding te kijken, omdat zij willen dat er veel goede rijinstructeur zijn. En dat is niet altijd het geval”, aldus het Kamerlid.

“Mijn vraag is of de minister bereid is om nogmaals naar de WRM te kijken, en vooral naar de opleiding van de instructeurs.” Volgens Dijksma kan de toestroom uit het UWV het probleem van te lage kwaliteit in de opleiding en toetsing veroorzaakt hebben.

“De vraag is of de toestroom die nu vanuit UWV is gekomen, heeft geleid tot een degradatie van de opleiding. Er stromen nu veel mensen heel snel in, maar dat leidt toch wel tot problemen, ook in de wereld van de rijscholen zelf, begrijp ik”, aldus Dijksma.

Bart Pals

Lees ook: ‘Uitspraken Dijksma over kwaliteit rijinstructeurs flauwekul’

Auteur: Bart Pals

31 reacties op “Debat Slob en Dijksma over kwaliteit opleiding rijinstructeur”

John|23.11.11|16:38

Wat een enorm warrig verhaal. Waar heeft Dijksma het nu over bij dat “snelweg” voorbeeld? Over rijles of over examens? En als het hier toch over rijles gaat, haal je dit soort dingen er dan uit door de opleidingen voor rijinstructeurs te verzwaren??Later zegt ze dat het CBR (wat weten die nu over hoe er les gegeven is) wil dat “veel goede mensen” rijinstructeur zijn. Dat gaat volgens mij meer om de toelatingseisen dan over de opleiding an sich>>.

John|23.11.11|16:39

>>En hoe vaak hebben de belangenvertegenwoordigers al de klacht over de instroom via het UWV aangekaart?? Eerder naar de werkvloer luisteren had veel van de problemen kunnen voorkomen.

Berrie|24.11.11|02:01

als ik dit bovenstaande zo lees, komt er eigenlijk maar 1 ding in me op.. schoenmaker blijf bij je eigen leest (heet dat geloof ik) Het lijkt wel huiskamer politiek. Ze horen eens op een verjaardag iemand zeggen. Ik heb geen examen hoeven doen op de snelweg… En voila ze hebben weer een vraag voor et vragen uurtje!!! Totaal niet onderbouwd gaan ze meteen roepen. Ik daag die beste man uit. Doe de opleiding maar eens! En vooral examen fase 3! Ik heb nu al plezier. ik stem maar partij vd dieren :)

theo beumers|24.11.11|10:53

dit is weer iets van de pvda .altijd een grote mond maar nergens iets vanaf weten.

netsky|24.11.11|12:24

Het gaat toch om het invoegen en uitvoegen, dan maakt het toch niet zoveel uit als je dit op een snelweg of autoweg doet. De handelingen zijn toch hetzelfde. Wat een gedram.

Wim|24.11.11|12:57

Jammer dat Slob de enige in de 2e kamer is die hier argwaan in zag.
Ik stemde al op de partij van de Slob in het verleden, maar van dit optreden wordt ik er weer warm van omdat de komende verkiezingen weert te doen. Bedankt Slob!

Fokke Hoekstra|24.11.11|13:56

Jammer dat mevrouw Dijksma zich niet baseert op feiten. Alle gediplomeerde instructeurs voldoen aan de (strenge) eisen van de poortwachter (IBKI). Deze eisen zijn nog niet zo lang geleden ook nog eens aangescherpt en daarmee hanteert Nederland in Europa een bijzonder hoog niveau. Of is dit een politieke aanloop om de geforceerde marktverstoring (zie: UWV) te corrigeren?
Motto moet blijven: Blijf (ook politiek) correct en wijs met je finger naar de juiste verantwoordelijken!
Vriendelijke groet

Frank2|24.11.11|15:14

Misschien moeten wij hier hetzelfde doen als in Belgie : geen rij-instructeurs. En dus ook geen regering. Gaat daar al twee jaar goed. Toch?

zarrin|24.11.11|15:48

Dit is nu een mooi voorbeeld, De BOVAG doet dus niets voor de rijscholen die bij hun aangesloten zijn. NU MOESTEN ZE INGRIJPEN, en opkomen voor de rijscholen.
Maar zoals je nu ziet ze denken alleen aan geld en eigen belang.

BOVAG JE ZET JEZELF IN EEN KWAAD DAGLICHT

zeker nu

ps ben blij dat ik geen lid ben

G.Klein|24.11.11|16:50

Den Haag weet kennelijk niet het verschil tussen het CBR de BOVAG IBKI
rij-examens, instructeurs examens, verplicht meerijden, stage etc,

ze gooien in Den Haag met termen en afkortingen die ze wel interessant lijkt
maar weten niet waar het over gaat

Dijksma heeft zo’n beetje met iedereen gesproken behalve met een rijinstructeur
vermoed ik ze denkt zeker ik heb met de BOVAG gesproken en dat zijn rijinstructeurs
fout mevrouw Dijksma …. dat zijn bestuurders en dan nog hele kortzichtige ook.

nic|25.11.11|13:29

@ G.Klein Dijksma heeft zo’n beetje met iedereen gesproken behalve met een rijinstructeur
Helaas gaat niet alleen Mw Dijksma hier manco aan maar iedereen die wat te zeggen heeft en wil zeggen over instructeurs. Misschien handig om nu er zoveel problematiek is om eens goed je oor te luisteren te leggen bij de beroepsgroep zelf en dan eens wat te roepen,
Vanuit de beroepsgroep zelf is er een heldere kijk op alles en liggen er ook verbeteringen die daarwerkelijk bijdragen tot een gezonde branche>

nic|25.11.11|13:35

Hogerhand denkt alles te kunnen bepalen en gaan eraan voorbij dat de beroepsgroep diegene zijn die moeten werken na een falende opleiding, die verbeteringen in lesgeven zelf moeten bedenken, die elke dag met verkeersveiligheid doorstroming en milieu bezig zijn. Vervolgens worden ze vrolijk zonder enige onderbouwing afgeschilderd als pretentieloze mensen en wordt er over hun ruggen “verbeteringen” doorgevoerd waar ze nog slechter van worden.
Schande dat de politiek hier in mee gaat

G.Klein|26.11.11|17:55

Het wordt steeds gekker…, nu staat er weer in de krant dat Minister Schultz
het een goed idee vindt om “iedereen” verplicht een rijles in een vrachtwagen te geven
voordat je voor je A/B etc mag afrijden.

en daarna in een trekker met oplegger ?
ik zou zeggen begin dan gelijk goed en verplicht iedereen
om in elke categorie 10 lessen te nemen ( incluis scootmobiel )
alvorens je met je rollerskates de weg op mag

verplicht een antislip of EHBO cursus daar hebben ze meer aan

Jan|27.11.11|15:51

Hebben ze niets beters te doen daar in Den Haag dan dit onnozele geneuzel dat nergens op slaat!

nic|27.11.11|16:14

Waarschijnlijk is het hun idee om iedereen te laten denken dat ze met het probleem in de rijschoolwereld wel bezig zijn maar willen nergens echt hun vingers aan branden en wachten af tot liever niemand het voortouw neemt en tillen het probleem zo over naar een nieuw kabinet of te wel niemand durft verantwoordelijkheid te nemen.
Lang leve de politiek!!
Zouden de instructeurs dit blijven aanzien en over zich heen laten lopen???
Eens is het denk ik wel genoeg toch?

bert|27.11.11|17:47

@ Nic;

De politiek weet heel goed dat instructeurs alles pikken. Men schreeuwt al jaren om actie, daarom komen er steeds meer actiegroepen. Maar in politiek Den Haag weet men ook dat het daarbij blijft.

theo|27.11.11|22:22

ja bert dat krijg je met al die rijinstructeurs met veel gescheeuw vanaf de zijlijn maar nergens lid van zijn dus als je stem gehoord wil worden meld je dan aan als,lid van de VRB en word je nergens lid van hou dan voortaan je bek

nic|27.11.11|23:26

@theo hou dan voortaan je bek ??? Erg vriendelijke uitspraak. Ik ben al sinds begin lid van VRB maar zie echt niet veel gebeuren maar misschien zie jij meer dan ik?Ik ben nu ook lid van CRKN en verwacht daar meer van.
Makkelijk praten overigens dat als je geen lid van iets zou willen zijn omdat die in je ogen te weinig doen, je maar meteen je mond moet houden en lijdzaam toezien hoe er voor je beslist wordt. Wat is de meerwaarde dan geweest van de branche organisaties tot nu toe?

Jan|28.11.11|07:13

Tot op heden heb ik nog geen enkele brancheorganisatie gezien die ECHT iets voor de rijschoolwereld heeft betekent
Alles wat er tot nu toe besloten is, is over de hoofden van de rijscholen/instructeurs heen besloten.
Wij moeten alles als zoete koek slikken, en dat doen we nog steeds.
Wordt het niet eens tijd dat er een serieuze organisatie wordt opgezet die wel iets voor de branche gaat betekenen.
Nee geen schreeuwers die roepen van dit en dat, maar een die komt met een duidelijk en goed program

theo|28.11.11|09:49

nou die uitspraak was iets te grof maar van al dat geschreeuw van die instructeurs word ik zo moe van..ik zit al 32 jaar in de rij instructie ben lid van de bovag en vrb .en de vrb wil wel maar als er te weinig mensen zijn die zich aanmelden word er met ons gesold maar ik blijf optmistisch nu jullie nog

Bert|28.11.11|10:33

Kijk Theo, dat bedoel ik nou. Jij bent al jaren lid, ik niet meer. Na al die jaren (26 jaar) contributie ophoesten voor weinig resultaat kan ik beter mijn geld in de zak houden. Ik weiger om langer te betalen voor een paar man die een erebaantje hebben met de daarbij behorende auto’s en privileges.
Zo gauw er een goede organisatie komt die met resultaten komt word ik meteen lid, tenminste als dat normaal kan. Van organisaties die geleid worden door mensen die niet eens normaal kunnen >>>>>

bert|28.11.11|11:04

Juist Theo, dat bedoel ik nou. Ik ben ondertussen 26 jaar lid van geweest, en er is in die tijd weinig gedaan voor de instructeurs. Ja, contributie afschrijven. En daar pas ik langer voor. Die mensen hoeven niet een steeds duurdere auto te rijden als ze ondertussen weinig voor ons regelen.
Zo gauw er een organisatie komt die wel wat klaar speelt zal ik daar lid van worden. Tenminste als dat een organisatie is die met respect en fatsoen met mensen omgaat. Dus het soort communisten waar je >>>>>>

bert|28.11.11|11:06

>>>> zwijgen moet zal mij nooit als lid kunnen inschrijven.

G.Klein|28.11.11|11:10

We hebben m.i. geen branche organisatie nodig onze grieven kenbaar te maken
we moeten gewoon massaal de straat op wanneer we gepiepeld worden
die oude organisaties zijn tot opheden allemaal machteloos en onwillig gebleken
ze zijn eerder het paard van Troje waarmee de overheid ons onder de duim houdt
ja .. we zijn allemaal nette bescheiden harde werkers
maar zodra er gestreden moet worden zijn we of niet thuis, of ’t is te duur
of we hebben nog een paar extra lesjes te rijden en da’s nog zonde.

corrytjuh|28.11.11|23:47

We worden nergens lid van want er wordt niets gedaan, er kan niets gedaan worden omdat er geen leden zijn.. hoe los je dat op?

G.Klein|29.11.11|15:24

@corrytuh

dat los je op d.m.v. de sociale media en fora zoals hier op Verkeerspro
je kunt hier lezen hoe ze ons onder de duim proberen te houden
en je kunt hier ook zien hoe we er zelf niks aan doen,
het misnte wat we kunnen doen is Emailen naar lui die het voor ’t zeggen hebben
en ons verhaal kenbaar maken,
vlagverbrandingen komt daarna misschien nogwel

Jan|03.12.11|09:25

G.Klein@ Met sociale media kan je niet alles oplossen, dat is geen gesprekspartner, je kan geen exacte strategie uitzetten.
Daarom is een goede belangenorganisatie onontbeerlijk.
Wat Dijksma betreft wat de toestroom uit het UWV, heeft ze ergens in een bepaald opzicht gelijk.

Jan|03.12.11|09:25

Uit ervaring weet ik dat degenen die een omscholing via het UWV kregen niet altijd op een juiste manier beoordeeld werden op hun geschiktheid en bekwaamheid.
Sommigen hadden gewoon de verkeerde mentaliteit.
Zo ook met mensen die een omscholing tot taxichauffeur kregen.
Konden soms niet eens fatsoenlijk autorijden, hadden de verkeerde mentaliteit en zakten moedwillig om toch niet aan de bak te hoeven en hun uitkering te behouden.
Dit is maar één voorbeeld en zo zijn er meer.

G.Klein|03.12.11|17:24

@Jan 09.25

Ik denk dat je met een wat kleinere groep en een wat hardere actiemethode
meer uithaalt dan met een grote groep die op een afstandje zachtjes loopt te fluisteren
dat ze het er niet mee eens zijn,
en sociale media lijkt me voldoende om een kleinere groep bij elkaar te krijgen
die wel de beuk erin gooit.

richard|03.12.11|21:18

of er slechte instructeurs zijn weet ik niet, ik heb niet de arrogantie van dijkstra of IBKI om dit te beweren, laat dit over aan de marktwerking en de slechte elimineren zichzelf wel.
het mooie van het verhaal is wel dat hiermee de validiteit van het IBKI examen in twijfel wordt getrokken, bij een goed examen worden de slechte eruit gefilterd…voila…proefprocesje heren “belangenbehartigers”, (vervolg)

G.Klein|04.12.11|19:48

@Nic 18.19

dat ziet er goed uit die CRKN heeft goede ideeën
ik zal er zeker eens goed op letten

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.