rijles, vrachtauto, E&R Opleidingen, rijschool, verkeersopleiding

Onderzoek SWOV naar plan TLN ‘1 uur rijles op vrachtauto’

Rijles vrachtauto

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gaat onderzoek doen naar de inrichting en effecten van een uur rijles van automobilisten in vrachtauto’s. Dat meldt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), die opdrachtgever is van het onderzoek.

Afgelopen jaar presenteerde TLN in samenwerking met Bovag het plan om in het kader van het behalen van het autorijbewijs B, iedere aanstaande automobilist minstens 1 uur verplicht mee te laten rijden op een vrachtauto. Op deze manier ontstaat er volgens TLN meer onderling begrip tussen de medeweggebruikers waardoor de verkeersveiligheid op de weg verbetert.

Rijles op de vrachtauto

TLN heeft het plan de afgelopen maanden verder uitgewerkt. Deze uitwerking zal allereerst moeten leiden tot een proeffase. Het SWOV zal in opdracht van TLN de haalbaarheid en effecten van een rijles op de vrachtauto onderzoeken en hoe een eventuele proef er precies uit moet gaan zien. De resultaten van dit onderzoek worden eind dit jaar verwacht.

De kans dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu een uur rijles op de vrachtauto bij B-kandidaten verplicht stelt, is zeer klein. Het rijk stelt namelijk geen opleidingseisen. Wel kunnen rijscholen er zelf voor kiezen een dergelijke rijles in de opleiding op te nemen. SWOV gaat nu dus onderzoeken welke effecten dat heeft.

Lees ook: Minister: Geen verplichte vrachtwagenrijles in B-opleiding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Onderzoek SWOV naar plan TLN ‘1 uur rijles op vrachtauto’”

Anton|10.08.12|13:15

Ach ja, dan nog een uur op de motor, fiets, brommobiel , ehhh wat hebben we nog meer?
TLN, SWOV, dit gaat de verkeerde kant op.

Wijnand Lamers|10.08.12|20:48

Dagelijks zien wij tientallen vrachtwagenchauffeurs lak hebben aan het andere verkeer, dus wat moeten wij van hun leren?

WL.

John|10.08.12|23:47

@ Wijnand,

Volgens mij snap je er niet veel van. Het gaat er hier om dat een leerling ervaart wat het zicht van een, in dit geval vrachtautochauffeur, is. Met dit inzicht zou een leerling zijn/haar voordeel kunnen doen. Maar wat ik zo vreemd vind is dat ik hordes B instructeurs ken die zelf alleen maar rijbewijs B hebben. Die hebben zelf nooit in een vrachtauto gezeten. >>

John|10.08.12|23:50

Want als we dit leerlingen ooit verplicht willen laten doen zou het dan ook niet verplicht moeten worden tijdens de opleiding rijinstructeur? Ik ben zelf in het bezit van alle rijbewijzen en vind het plan aan de ene kant goed. Aan de andere kant wordt het rijbewijs daardoor weer duurder en dat krijgen wij als instructeurs weer te horen.

Wijnand Lamers|14.08.12|11:25

Ondergetekende heeft maar één rijbewijs en maar één WRM certificaat, maar wel voor alle categorieën.
Tijdens een onderzoek wat wij kortgeleden in Arnhem en omgeving hielden reden er 32 vrachtwagens op Velperbroek door rood in 2 uur tijd.
Meer dan een kwart gaf in de bebouwde geen richting aan en 100 % reed VEEL te dicht op hun voorganger die zich aan de max. snelheid hield.

Is het nu duidelijk John?

John|14.08.12|23:10

@ Wijnand,

Helemaal duidelijk. Je snapt er niets van. Het gaat helemaal niet om vrachtautochauffeurs en wat die al dan niet fout doen. Het gaat om een onderzoek naar het (positieve) effect van een vrachtautorijles voor leerlingen in de cat. B. Dat heeft dus helemaal niets te maken met overtredingen van vrachtautochauffeurs om 2 uur op Velperbroek. Het idee is om een B leerling kennis te laten maken met het beperkte zicht en de beperkte wendbaarheid van een vrachtauto.

Duidelijk Wijnand?

Lammert|15.08.12|11:30

@John, aan het zicht en de wendbaarheid van een vrachtauto wordt tijdens theorie en praktijklessen veelvuldig aandacht besteed.( verkeersinzicht / situaties ).Een uurtje meerijden heeft m.i weinig tot geen nut op een bijna volwassen leeftijd. Wel voor kinderen lagere en middelbare school / voetgangers en fietsers algemeen.
Dit gebeurt te weinig , daar is veel vooruitgang te halen. Verder hoef je het niet altijd te “snappen”. Met gevoel en inzicht kom je een heel eind.

Wijnand Lamers|15.08.12|12:14

John.
Om 2 uur op Velperbroek? ik denk niet dat dat er stond.
Inzicht leer je alleen van iemand die dat zelf ook toont.
Wij willen hierover graag met u verder in discussie maar niet in dit forum.
Wij nodigen u daarvoor uit in de vrachtauto met een onzer instructeurs.
Voor een afspraak kunt contact op nemen via [email protected]

Tot ziens, Wijnand Lamers

Gerrit|15.08.12|17:10

De meeste dodehoek ongevallen met vrachtwagens vinden plaats met fietsers
overige ongevallen met vrachtwagens hebben veelal een geheel andere oorzaak

totaal nutteloos een leerling op de bijrijdersstoel in een vrachtwagen te zetten
en zelf laten rijden kan ook niet want geen B rijbewijs
en daarnaast heb je dan aan 1 uurtje zeker niet genoeg
besteed dergelijke tijd maar aan andere zaken
zoals verplichte bijscholing theorie rijbewijshouders

Arie van den Bogerd|12.09.12|21:00

@ John, ik ben het met je eens. Ik heb leerlingen veelvoudig meegehad op mijn vrachtwagen als bijrijder, en dat werkt echt! Ze krijgen meer inzicht van wat een vrachtwagen wel of niet kan. En bij hun gaat het lampje eerder branden bij een situatie die krap wordt, bij een leerling die niet in de vrachtwagen meereed, daar gaat nog steeds geen lampje branden.

Tevens is het CNV het idee van mij op gaan pakken, en zijn ze nu bezig met regeltjes onderzoeken of het wel mogelijk is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoek SWOV naar plan TLN ‘1 uur rijles op vrachtauto’ | RijschoolPro
rijles, vrachtauto, E&R Opleidingen, rijschool, verkeersopleiding

Onderzoek SWOV naar plan TLN ‘1 uur rijles op vrachtauto’

Rijles vrachtauto

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gaat onderzoek doen naar de inrichting en effecten van een uur rijles van automobilisten in vrachtauto’s. Dat meldt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), die opdrachtgever is van het onderzoek.

Afgelopen jaar presenteerde TLN in samenwerking met Bovag het plan om in het kader van het behalen van het autorijbewijs B, iedere aanstaande automobilist minstens 1 uur verplicht mee te laten rijden op een vrachtauto. Op deze manier ontstaat er volgens TLN meer onderling begrip tussen de medeweggebruikers waardoor de verkeersveiligheid op de weg verbetert.

Rijles op de vrachtauto

TLN heeft het plan de afgelopen maanden verder uitgewerkt. Deze uitwerking zal allereerst moeten leiden tot een proeffase. Het SWOV zal in opdracht van TLN de haalbaarheid en effecten van een rijles op de vrachtauto onderzoeken en hoe een eventuele proef er precies uit moet gaan zien. De resultaten van dit onderzoek worden eind dit jaar verwacht.

De kans dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu een uur rijles op de vrachtauto bij B-kandidaten verplicht stelt, is zeer klein. Het rijk stelt namelijk geen opleidingseisen. Wel kunnen rijscholen er zelf voor kiezen een dergelijke rijles in de opleiding op te nemen. SWOV gaat nu dus onderzoeken welke effecten dat heeft.

Lees ook: Minister: Geen verplichte vrachtwagenrijles in B-opleiding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Onderzoek SWOV naar plan TLN ‘1 uur rijles op vrachtauto’”

Anton|10.08.12|13:15

Ach ja, dan nog een uur op de motor, fiets, brommobiel , ehhh wat hebben we nog meer?
TLN, SWOV, dit gaat de verkeerde kant op.

Wijnand Lamers|10.08.12|20:48

Dagelijks zien wij tientallen vrachtwagenchauffeurs lak hebben aan het andere verkeer, dus wat moeten wij van hun leren?

WL.

John|10.08.12|23:47

@ Wijnand,

Volgens mij snap je er niet veel van. Het gaat er hier om dat een leerling ervaart wat het zicht van een, in dit geval vrachtautochauffeur, is. Met dit inzicht zou een leerling zijn/haar voordeel kunnen doen. Maar wat ik zo vreemd vind is dat ik hordes B instructeurs ken die zelf alleen maar rijbewijs B hebben. Die hebben zelf nooit in een vrachtauto gezeten. >>

John|10.08.12|23:50

Want als we dit leerlingen ooit verplicht willen laten doen zou het dan ook niet verplicht moeten worden tijdens de opleiding rijinstructeur? Ik ben zelf in het bezit van alle rijbewijzen en vind het plan aan de ene kant goed. Aan de andere kant wordt het rijbewijs daardoor weer duurder en dat krijgen wij als instructeurs weer te horen.

Wijnand Lamers|14.08.12|11:25

Ondergetekende heeft maar één rijbewijs en maar één WRM certificaat, maar wel voor alle categorieën.
Tijdens een onderzoek wat wij kortgeleden in Arnhem en omgeving hielden reden er 32 vrachtwagens op Velperbroek door rood in 2 uur tijd.
Meer dan een kwart gaf in de bebouwde geen richting aan en 100 % reed VEEL te dicht op hun voorganger die zich aan de max. snelheid hield.

Is het nu duidelijk John?

John|14.08.12|23:10

@ Wijnand,

Helemaal duidelijk. Je snapt er niets van. Het gaat helemaal niet om vrachtautochauffeurs en wat die al dan niet fout doen. Het gaat om een onderzoek naar het (positieve) effect van een vrachtautorijles voor leerlingen in de cat. B. Dat heeft dus helemaal niets te maken met overtredingen van vrachtautochauffeurs om 2 uur op Velperbroek. Het idee is om een B leerling kennis te laten maken met het beperkte zicht en de beperkte wendbaarheid van een vrachtauto.

Duidelijk Wijnand?

Lammert|15.08.12|11:30

@John, aan het zicht en de wendbaarheid van een vrachtauto wordt tijdens theorie en praktijklessen veelvuldig aandacht besteed.( verkeersinzicht / situaties ).Een uurtje meerijden heeft m.i weinig tot geen nut op een bijna volwassen leeftijd. Wel voor kinderen lagere en middelbare school / voetgangers en fietsers algemeen.
Dit gebeurt te weinig , daar is veel vooruitgang te halen. Verder hoef je het niet altijd te “snappen”. Met gevoel en inzicht kom je een heel eind.

Wijnand Lamers|15.08.12|12:14

John.
Om 2 uur op Velperbroek? ik denk niet dat dat er stond.
Inzicht leer je alleen van iemand die dat zelf ook toont.
Wij willen hierover graag met u verder in discussie maar niet in dit forum.
Wij nodigen u daarvoor uit in de vrachtauto met een onzer instructeurs.
Voor een afspraak kunt contact op nemen via [email protected]

Tot ziens, Wijnand Lamers

Gerrit|15.08.12|17:10

De meeste dodehoek ongevallen met vrachtwagens vinden plaats met fietsers
overige ongevallen met vrachtwagens hebben veelal een geheel andere oorzaak

totaal nutteloos een leerling op de bijrijdersstoel in een vrachtwagen te zetten
en zelf laten rijden kan ook niet want geen B rijbewijs
en daarnaast heb je dan aan 1 uurtje zeker niet genoeg
besteed dergelijke tijd maar aan andere zaken
zoals verplichte bijscholing theorie rijbewijshouders

Arie van den Bogerd|12.09.12|21:00

@ John, ik ben het met je eens. Ik heb leerlingen veelvoudig meegehad op mijn vrachtwagen als bijrijder, en dat werkt echt! Ze krijgen meer inzicht van wat een vrachtwagen wel of niet kan. En bij hun gaat het lampje eerder branden bij een situatie die krap wordt, bij een leerling die niet in de vrachtwagen meereed, daar gaat nog steeds geen lampje branden.

Tevens is het CNV het idee van mij op gaan pakken, en zijn ze nu bezig met regeltjes onderzoeken of het wel mogelijk is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.