ambulance, sirene, zwaailicht, voorrangsvoertuig, ziekenwagen

‘Maak duidelijke regels bij naderend voorrangsvoertuig’

Er moeten duidelijke regels komen voor automobilisten die politie-, brandweer- of ambulance-auto’s met hoge snelheid tegenkomen. Bestuurders merken het voorrangsvoertuig vaak laat op. En nadat ze het hebben waargenomen, weten ze niet altijd wat ze moeten doen. Dat blijkt uit onderzoek van de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR).

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Gedrag

“Er is weinig eerder onderzoek gedaan naar gedrag van weggebruikers bij confrontatie met voorrangsvoertuigen. In de praktijk blijken mensen het voorrangsvoertuig vaak laat op te merken. En nadat ze het hebben waargenomen, weten ze niet altijd wat ze moeten doen”, concludeert het NIFV.

“In de rijopleiding wordt veelal geleerd ruimte te maken voor een voorrangsvoertuig, maar er wordt niet geleerd hoe dit goed en veilig kan. Zo weten mensen niet of ze wel of niet door een rood verkeerslicht moeten rijden om ruimte te maken en wat ze moeten doen als ze geen ruimte kunnen maken. Het ontbreekt de weggebruiker aan concrete gedragsadviezen.”

Adviezen

Het NIFV heeft in het project voorlopige gedragsadviezen opgesteld. In een vervolgproject zijn deze verder uitgewerkt. Op het congres van 18 december 2012 worden de resultaten van het vervolgproject bekendgemaakt.

Tussen de rijopleidingen van brandweer, politie en ambulance op het gebied van rijden met zwaailichten en sirene was tot voor kort nauwelijks sprake van afstemming, vindt het NIFV. “Hierdoor ontstaan er verschillen in het rijgedrag van chauffeurs van voorrangsvoertuigen. Meer eenheid in het rijgedrag van bestuurders van voorrangsvoertuigen is wenselijk.”

Ongevallen

Hoeveel ongevallen met voorrangsvoertuigen plaatsvinden, is onbekend. Wel blijkt uit de enquête onder ruim 2000 chauffeurs van voorrangsvoertuigen dat ruim 60 procent van de respondenten bij een (bijna)ongeval betrokken is geweest. Het NIFV hoopt in 2013 onderzoek te kunnen doen naar ongevalstatistieken van voorrangsvoertuigen in Nederland.

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “‘Maak duidelijke regels bij naderend voorrangsvoertuig’”

Martin Schoenmakers|30.10.12|23:12

Wellicht een leuk idee voor een bijscholing voor de rij instructeur!

G Dekker|01.11.12|11:12

Ik rij voor mijn beroep regelmatig met optische- en geluidssignalen. Er is een duidelijke richtlijn voor chauffeurs van diensten waarbij met optisch- en geluidssignalen gereden wordt. Het toepassen hiervan blijkt in de praktijk nog al eens lastig. Aangezien er niet of weinig les gegeven mag worden in het daadwerkelijk rijden met optische en geluidssignalen. Vaak wel theorie, over de do’s en don’ts.
Daarnaast ben ik rij instructeur auto. Dus kan ik mooi nieuwe leerlingen “opvoeden”.

G Dekker|01.11.12|11:19

Maak geen nieuwe regels. Maar geef wel uitleg tijdens rijles nieuwe bestuurders. Het komt relatief weinig voor. Als daar aparte regels over worden gemaakt worden deze niet onthouden door nieuwe bestuurders. Wel van belang om chauffeurs die met optische- en geluidssignalen rijden les te geven en te herhalen over gedraging van het rijden met optische en geluidssignalen. Wil je uitleg of les. Dat kan altijd. Twitter; @GD_Rijopleiding.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Maak duidelijke regels bij naderend voorrangsvoertuig’ | RijschoolPro
ambulance, sirene, zwaailicht, voorrangsvoertuig, ziekenwagen

‘Maak duidelijke regels bij naderend voorrangsvoertuig’

Er moeten duidelijke regels komen voor automobilisten die politie-, brandweer- of ambulance-auto’s met hoge snelheid tegenkomen. Bestuurders merken het voorrangsvoertuig vaak laat op. En nadat ze het hebben waargenomen, weten ze niet altijd wat ze moeten doen. Dat blijkt uit onderzoek van de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR).

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Gedrag

“Er is weinig eerder onderzoek gedaan naar gedrag van weggebruikers bij confrontatie met voorrangsvoertuigen. In de praktijk blijken mensen het voorrangsvoertuig vaak laat op te merken. En nadat ze het hebben waargenomen, weten ze niet altijd wat ze moeten doen”, concludeert het NIFV.

“In de rijopleiding wordt veelal geleerd ruimte te maken voor een voorrangsvoertuig, maar er wordt niet geleerd hoe dit goed en veilig kan. Zo weten mensen niet of ze wel of niet door een rood verkeerslicht moeten rijden om ruimte te maken en wat ze moeten doen als ze geen ruimte kunnen maken. Het ontbreekt de weggebruiker aan concrete gedragsadviezen.”

Adviezen

Het NIFV heeft in het project voorlopige gedragsadviezen opgesteld. In een vervolgproject zijn deze verder uitgewerkt. Op het congres van 18 december 2012 worden de resultaten van het vervolgproject bekendgemaakt.

Tussen de rijopleidingen van brandweer, politie en ambulance op het gebied van rijden met zwaailichten en sirene was tot voor kort nauwelijks sprake van afstemming, vindt het NIFV. “Hierdoor ontstaan er verschillen in het rijgedrag van chauffeurs van voorrangsvoertuigen. Meer eenheid in het rijgedrag van bestuurders van voorrangsvoertuigen is wenselijk.”

Ongevallen

Hoeveel ongevallen met voorrangsvoertuigen plaatsvinden, is onbekend. Wel blijkt uit de enquête onder ruim 2000 chauffeurs van voorrangsvoertuigen dat ruim 60 procent van de respondenten bij een (bijna)ongeval betrokken is geweest. Het NIFV hoopt in 2013 onderzoek te kunnen doen naar ongevalstatistieken van voorrangsvoertuigen in Nederland.

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “‘Maak duidelijke regels bij naderend voorrangsvoertuig’”

Martin Schoenmakers|30.10.12|23:12

Wellicht een leuk idee voor een bijscholing voor de rij instructeur!

G Dekker|01.11.12|11:12

Ik rij voor mijn beroep regelmatig met optische- en geluidssignalen. Er is een duidelijke richtlijn voor chauffeurs van diensten waarbij met optisch- en geluidssignalen gereden wordt. Het toepassen hiervan blijkt in de praktijk nog al eens lastig. Aangezien er niet of weinig les gegeven mag worden in het daadwerkelijk rijden met optische en geluidssignalen. Vaak wel theorie, over de do’s en don’ts.
Daarnaast ben ik rij instructeur auto. Dus kan ik mooi nieuwe leerlingen “opvoeden”.

G Dekker|01.11.12|11:19

Maak geen nieuwe regels. Maar geef wel uitleg tijdens rijles nieuwe bestuurders. Het komt relatief weinig voor. Als daar aparte regels over worden gemaakt worden deze niet onthouden door nieuwe bestuurders. Wel van belang om chauffeurs die met optische- en geluidssignalen rijden les te geven en te herhalen over gedraging van het rijden met optische en geluidssignalen. Wil je uitleg of les. Dat kan altijd. Twitter; @GD_Rijopleiding.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.