rij-instructeur, rijschool, leerling

De Miljoenennota: dit merkt de rijschoolbranche ervan

HAARLEM – Rijles bij autorijschool Snelweg in Haarlem. ANP PHOTO XTRA KOEN SUYK

Met de openbaarmaking van de Miljoenennota, blijkt ook voor de rijschoolbranche het een en ander te veranderen. Zo is er afgestapt van het voornemen om de zelfstandigenaftrek helemaal te schrappen. Wel gaat per 2015 het mes in de aftrekpost. De leeftijd voor de verplichte seniorenkeuring gaat met vijf jaar omhoog en de toonplicht voor kentekenbewijzen komt te vervallen. Verder heeft het kabinet besloten om het wegennet in 2014 met 149 kilometer asfalt uit te breiden. 

Zoals eerder gemeld gaat het bij de zelfstandigenaftrek om een besparing van 300 miljoen euro vanaf 2015. Momenteel kunnen zelfstandigen aan het eind van het jaar 7.280 van hun winst aftrekken. Over dat bedrag hoeft dus geen belasting te worden betaald. Dit zou werkgevers te veel verleiden om zelfstandigen in dienst te nemen. Met de versobering van de ondernemersfaciliteiten moet in de belastingheffing meer evenwicht tussen ondernemers en werknemers komen.

Seniorenkeuring

De leeftijdsgrens voor verplichte medische beoordeling van senioren verschuift per 2014 van 70 naar 75 jaar. Met die verandering moeten de administratieve lasten en de regeldruk die de keuring met zich meebrengt worden verminderd. Naast tijdwinst levert het ook financieel voordeel op: de burger bespaart jaarlijks 15,7 miljoen euro.

Eerder dit jaar onderzocht minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu nog de mogelijkheid om de ‘seniorenkeuring’ in het geheel af te schaffen. Tot aflassen werd omwille van de verkeersveiligheid niet overgegaan. Uit de analyse van Nederlandse data bleek onder meer dat de kans dat automobilisten van 75 jaar of ouder bij een ongeval met minstens één ernstig gewonde betrokken raken, ongeveer drie keer groter is dan bij mensen van middelbare leeftijd.

Verkeersveiligheid

Om het maximale aantal verkeersdoden tegen 2020 gereduceerd te hebben tot 500, gaat het kabinet de komende jaren bijzondere aandacht besteden aan fietsers en ouderen in het verkeer. Op welke manier invulling aan het voornemen wordt gegeven, moet nog blijken.

De toonplicht voor kentekenbewijzen wordt in de toekomst geschrapt. Naast de afschaffing van die verplichting wordt ook de afgifte van de akte gemoderniseerd.

Wegennet

Minister Schultz van Haegen en staatssecretaris Mansveld gaan volgend jaar 2,8 miljard euro in het nationale wegennet investeren. De 149 kilometer aan extra asfalt die in 2014 gerealiseerd zal worden, is onderdeel van een totale uitbreiding van 760 kilometer. Binnen de kabinetsperiode Rutte II moet die groei worden afgerond.

Rijkswaterstaat gaat inzetten op onder meer duurzamer asfalt en energiezuinige verlichting. De CO2-emissienormen voor auto’s en vrachtwagens wordt aangescherpt en het gebruik van alternatieve energiebronnen voor mobiliteit en transport zal in Europees verband ondersteund worden. Dit heeft het ministerie van Milieu en Infrastructuur te kennen gegeven.

Onderhoud

Naast de investeringen in nieuwe infrastructuur, wordt vanaf 2015 300 miljoen euro uitgetrokken voor betere benutting van het bestaande wegennet, het spoor en de vaarwegen. Hiermee wordt gestreefd naar een betere spreiding van verkeer overdag en meer containervervoer over water om de filedruk op de weg te verminderen. Dit door middel van onder meer spitsmijdprojecten en de inzet van nieuwe technologieën voor vervoer- en verkeersinformatie.

Voor beheer en onderhoud wordt, bovenop de 34 miljard euro die tot en met 2028 al in het Infrastructuurfonds was gereserveerd, 400 miljoen euro apart gezet. Ook wil het ministerie vaart zetten achter belangrijke wegprojecten als de Blankenburgtunnel, Ring Utrecht, A13/A16 en de verlengde A15.

Roosmarijn Dierick

Lees ook:

Auteur: Roosmarijn Dierick

7 reacties op “De Miljoenennota: dit merkt de rijschoolbranche ervan”

John van den Kieboom|17.09.13|21:57

Een besparing van 300 miljard? Zou dat geen 300 miljoen moeten zijn?

Het maakt niet uit wat ze doen maar die besparingen gaan weer een hoop mensen de kop kosten en veel zullen weer failliet gaan. Geld moet rollen om weer daar te komen waar het begon.
en dan die kunde van het ondernemen gelijk brengen naar het niveau van een werknemer wij kiezen er toch voor om net iets meer te hebben en dan harder en meer uren ervoor te werken.
anders hoeven we ook geen ondernemer te zijn maar gewoon weer werknemer.
wordt tijd dat het roer omgaat!!!

John van den Kieboom|18.09.13|18:28

Dat verkeerspro haar fout heeft hersteld is mooi. Dat men dan niet mijn post weghaalt of even een regeltje schrijft dat men inderdaad een foutje heeft gemaakt is niet erg netjes. Maar dat zijn we van VerkeersPro inmiddels wel gewend.

Joan Blaas|18.09.13|23:32

John, bedankt voor je feedback, we doen ons best!

Saskia Besseling|19.09.13|12:11

Ik vind Verkeerspro perfekt! Dit soort info krijgen we op een presenteerblaadje en heel leesbaar voor iedereen.

Verder maak ik me wel zorgen over de accijnsverhogingen, voor mijn LPG ga ik 7 ct meer betalen. Ook ga ik per 1 januari weer wegenbelasting betalen.

Saskia Besseling|19.09.13|12:12

De fietser, met zijn grote gebruik van de weg en de ongelukken, blijft alsnog buiten schot. Een aankoop kost 21 procent BTW, maar daarna kan de autobezitter de rest betalen.
Dus dit moet beter worden verdeeld. Dus ik pleit alleen voor een eerlijkere verdeling van de wegenbelasting en niet voor extra belastingen.

Saskia Besseling|19.09.13|12:13

Dat de keuring naar 75 jaar gaat omdat de administratieve kosten en de regelgeving niet binnen de perken gehouden kunnen worden, vind ik een zwakte bod.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De Miljoenennota: dit merkt de rijschoolbranche ervan | RijschoolPro
rij-instructeur, rijschool, leerling

De Miljoenennota: dit merkt de rijschoolbranche ervan

HAARLEM – Rijles bij autorijschool Snelweg in Haarlem. ANP PHOTO XTRA KOEN SUYK

Met de openbaarmaking van de Miljoenennota, blijkt ook voor de rijschoolbranche het een en ander te veranderen. Zo is er afgestapt van het voornemen om de zelfstandigenaftrek helemaal te schrappen. Wel gaat per 2015 het mes in de aftrekpost. De leeftijd voor de verplichte seniorenkeuring gaat met vijf jaar omhoog en de toonplicht voor kentekenbewijzen komt te vervallen. Verder heeft het kabinet besloten om het wegennet in 2014 met 149 kilometer asfalt uit te breiden. 

Zoals eerder gemeld gaat het bij de zelfstandigenaftrek om een besparing van 300 miljoen euro vanaf 2015. Momenteel kunnen zelfstandigen aan het eind van het jaar 7.280 van hun winst aftrekken. Over dat bedrag hoeft dus geen belasting te worden betaald. Dit zou werkgevers te veel verleiden om zelfstandigen in dienst te nemen. Met de versobering van de ondernemersfaciliteiten moet in de belastingheffing meer evenwicht tussen ondernemers en werknemers komen.

Seniorenkeuring

De leeftijdsgrens voor verplichte medische beoordeling van senioren verschuift per 2014 van 70 naar 75 jaar. Met die verandering moeten de administratieve lasten en de regeldruk die de keuring met zich meebrengt worden verminderd. Naast tijdwinst levert het ook financieel voordeel op: de burger bespaart jaarlijks 15,7 miljoen euro.

Eerder dit jaar onderzocht minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu nog de mogelijkheid om de ‘seniorenkeuring’ in het geheel af te schaffen. Tot aflassen werd omwille van de verkeersveiligheid niet overgegaan. Uit de analyse van Nederlandse data bleek onder meer dat de kans dat automobilisten van 75 jaar of ouder bij een ongeval met minstens één ernstig gewonde betrokken raken, ongeveer drie keer groter is dan bij mensen van middelbare leeftijd.

Verkeersveiligheid

Om het maximale aantal verkeersdoden tegen 2020 gereduceerd te hebben tot 500, gaat het kabinet de komende jaren bijzondere aandacht besteden aan fietsers en ouderen in het verkeer. Op welke manier invulling aan het voornemen wordt gegeven, moet nog blijken.

De toonplicht voor kentekenbewijzen wordt in de toekomst geschrapt. Naast de afschaffing van die verplichting wordt ook de afgifte van de akte gemoderniseerd.

Wegennet

Minister Schultz van Haegen en staatssecretaris Mansveld gaan volgend jaar 2,8 miljard euro in het nationale wegennet investeren. De 149 kilometer aan extra asfalt die in 2014 gerealiseerd zal worden, is onderdeel van een totale uitbreiding van 760 kilometer. Binnen de kabinetsperiode Rutte II moet die groei worden afgerond.

Rijkswaterstaat gaat inzetten op onder meer duurzamer asfalt en energiezuinige verlichting. De CO2-emissienormen voor auto’s en vrachtwagens wordt aangescherpt en het gebruik van alternatieve energiebronnen voor mobiliteit en transport zal in Europees verband ondersteund worden. Dit heeft het ministerie van Milieu en Infrastructuur te kennen gegeven.

Onderhoud

Naast de investeringen in nieuwe infrastructuur, wordt vanaf 2015 300 miljoen euro uitgetrokken voor betere benutting van het bestaande wegennet, het spoor en de vaarwegen. Hiermee wordt gestreefd naar een betere spreiding van verkeer overdag en meer containervervoer over water om de filedruk op de weg te verminderen. Dit door middel van onder meer spitsmijdprojecten en de inzet van nieuwe technologieën voor vervoer- en verkeersinformatie.

Voor beheer en onderhoud wordt, bovenop de 34 miljard euro die tot en met 2028 al in het Infrastructuurfonds was gereserveerd, 400 miljoen euro apart gezet. Ook wil het ministerie vaart zetten achter belangrijke wegprojecten als de Blankenburgtunnel, Ring Utrecht, A13/A16 en de verlengde A15.

Roosmarijn Dierick

Lees ook:

Auteur: Roosmarijn Dierick

7 reacties op “De Miljoenennota: dit merkt de rijschoolbranche ervan”

John van den Kieboom|17.09.13|21:57

Een besparing van 300 miljard? Zou dat geen 300 miljoen moeten zijn?

Het maakt niet uit wat ze doen maar die besparingen gaan weer een hoop mensen de kop kosten en veel zullen weer failliet gaan. Geld moet rollen om weer daar te komen waar het begon.
en dan die kunde van het ondernemen gelijk brengen naar het niveau van een werknemer wij kiezen er toch voor om net iets meer te hebben en dan harder en meer uren ervoor te werken.
anders hoeven we ook geen ondernemer te zijn maar gewoon weer werknemer.
wordt tijd dat het roer omgaat!!!

John van den Kieboom|18.09.13|18:28

Dat verkeerspro haar fout heeft hersteld is mooi. Dat men dan niet mijn post weghaalt of even een regeltje schrijft dat men inderdaad een foutje heeft gemaakt is niet erg netjes. Maar dat zijn we van VerkeersPro inmiddels wel gewend.

Joan Blaas|18.09.13|23:32

John, bedankt voor je feedback, we doen ons best!

Saskia Besseling|19.09.13|12:11

Ik vind Verkeerspro perfekt! Dit soort info krijgen we op een presenteerblaadje en heel leesbaar voor iedereen.

Verder maak ik me wel zorgen over de accijnsverhogingen, voor mijn LPG ga ik 7 ct meer betalen. Ook ga ik per 1 januari weer wegenbelasting betalen.

Saskia Besseling|19.09.13|12:12

De fietser, met zijn grote gebruik van de weg en de ongelukken, blijft alsnog buiten schot. Een aankoop kost 21 procent BTW, maar daarna kan de autobezitter de rest betalen.
Dus dit moet beter worden verdeeld. Dus ik pleit alleen voor een eerlijkere verdeling van de wegenbelasting en niet voor extra belastingen.

Saskia Besseling|19.09.13|12:13

Dat de keuring naar 75 jaar gaat omdat de administratieve kosten en de regelgeving niet binnen de perken gehouden kunnen worden, vind ik een zwakte bod.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.